امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276925
۲۰۵۸
۱
۰
نسخه چاپی

سکته قلبی خاموش: تهدیدی که همه باید درباره آن بدانند

سکته قلبی خاموش؛ سکته ای خطرناک اما بی صدا

حمله قلبی خاموش چیست؟

حمله قلبی خاموش نوعی حمله قلبی  است که بدون بروز علائم قابل توجه ایجاد می‌شود. همچنین امکان دارد علائم ایجاد شده در این نوع حمله قلبی شدید نباشند. به همین دلیل تشخیص حمله قلبی خاموش با ارزیابی الکتروکاردیوگرام یا نوار قلبی در اشخاصی که دارای سابقه حمله قلبی نیستند، انجام می‌شود. معمولا حمله قلبی خاموش در مواقعی که شخص برای بررسی بیماری دیگر به پزشک مراجعه می‌کند، تشخیص داده می‌شود.

حمله قلبی خاموش یک حمله قلبی است که در صورت وجود، علائم نسبتاً کمی دارد. حتی ممکن است هیچ وقت علائمی نداشته باشد تا به شما هشدار دهد که در بدنتان مشکل قلبی ایجاد شده است.

این علائم هشدار دهنده می‌تواند شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس و عرق سرد باشد. در حقیقت، بدون اینکه کسی متوجه شود، حمله قلبی می‌تواند رخ دهد که به آن حمله قلبی خاموش یا از نظر پزشکی به عنوان ایسکمی خاموش (عدم اکسیژن رسانی) به عضله قلب گفته می‌شود.

این سکته در واقع نوعی کمبود اکسیژن مزمن در قلب است که سبب می شود خون نتواند مواد غذایی لازم را برای لحظه ای خاص به عضلات قلب برساند. این امر بیمار را در شرایط بدی قرار داده و ریسک مرگ در آن تا حد بسیار زیادی در مقایسه با حمله های قلبی دیگر بالا است.

افرادی که دچار این حملات قلبی به اصطلاح خاموش هستند، احتمالاً علائم غیر اختصاصی و ظریفی مانند سوء هاضمه یا بیماری آنفولانزا دارند، یا ممکن است فکر کنند که ماهیچه‌ای را در قفسه سینه یا ناحیه پشت خود دارند. همچنین ممکن است ناراحتی در قفسه سینه نباشد، بلکه در فک یا قسمت فوقانی پشت یا بازوها باشد.

برخی از افراد خستگی طولانی و غیر قابل توضیح دارند، این‌ها برخی از علائم تقریبی برای حمله قلبی خاموش هستند، اما ممکن است افراد نادیده گرفته یا آن را با بیماری دیگری اشتباه بگیرند و به آن اهمیت ندهند.

داشتن سکته قلبی خاموش شما را در معرض خطر حمله قلبی دیگری قرار می‌دهد که می‌تواند کشنده باشد. وقتی آن حمله قلبی صورت بگیرد، احتمال بروز عوارضی مانند نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد. هیچ آزمایشی برای تعیین احتمال ابتلا به سکته قلبی خاموش وجود ندارد، اما اگر عوامل خطر آن وجود داشته باشد، آن‌ها باید توسط پزشک شما ارزیابی شده و تحت درمان قرار گیرند تا احتمال ابتلا به سکته قلبی خاموش را کاهش دهد.

حمله قلبی خاموش می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد که نوع دیگر آن است. از آنجا که این رویداد اغلب باعث زخم و آسیب به قلب می‌شود، فرد را در معرض خطر سایر مشکلات قلبی قرار می‌دهد و از آنجا که شخص متوجه حمله قلبی نمی‌شود و برای درمانش اقدامی نمی‌کند، ممکن است جریان خون به قلب زودتر احیا نشود و هیچ دارویی تجویز نشده باشد، بنابراین اثر بالقوه می‌تواند بیشتر باشد.

بنابراین، در صورت وجود هرگونه عوامل خطر برای حمله قلبی باید هوشیار باشید، به ویژه اگر به دیابت مبتلا هستید. دیابتی‌ها بیشتر مستعد حمله قلبی خاموش هستند، زیرا گردش خون ضعیف و قند زیاد خون آنها به سلول های عصبی‌شان صدمه می زند به طوری که مانند کسی که دیابت ندارد، درد را تجربه نمی‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد زنان بیشتر در معرض بیماری عروق خونی کوچک هستند و این موضوع نگران کننده است زیرا حملات قلبی خاموش در عروق خونی کوچک رخ می‌دهد.

​  سکته قلبی خاموش؛ سکته ای خطرناک اما بی صدا  ​

دلایل سکته قلبی خاموش

دلیل ایجاد کم خونی موقتی (ایسکمی) یا سکته ی خاموش همیشه تصلب شرائین است. به این ترتیب که نوعی گرفتگی در رگ های خونی قلب ایجاد می شود و این گرفتگی به مرور زمان بیشتر و بیشتر شده و به واسطه ی جمع شدن کلسترول در رگ راه جریان خون را به طور کلی مسدود می کند.

در بیشتر موارد این تقلیل ناگهانی در گردش خون که مانع می شود تا خون، مواد غذایی و اکسیژن کافی را به ماهیچه های قلبی برساند، سبب ایجاد گرفتگی و از کار افتادگی عضلات قلب می شود؛ اما به طور حتم در 25 تا 30 درصد از بیمارانی که دچار حمله ی قلبی می شوند، هیچ گونه علامتی به این منظور که این مسدودیت به مرور زمان بوجود آمده، دیده نمی شود.

در طی سکته قلبی، بیماران معمولاً درد قفسه سینه را حس می‌کنند، به صورتی که وقتی از آنها پرسیده می‌شود چه اتفاقی افتاده است، می گویند احساس می‌کردم یک بار سنگینی روی قلبم گذاشته شده است. درد قفسه سینه در حمله قلبی معمولاً همراه با عرق سرد و حالت تهوع است. حمله قلبی خاموش هنگامی رخ می‌دهد که بیمار این علائم تمام عیار را تجربه نکند. آن‌ها ممکن است علائم کمی را احساس کنند و آن را با یک وضعیت کم خطر اشتباه بگیرند.

علت عدم ایجاد علائم در حمله قلبی خاموش

در برخی از افراد حمله قلبی باعث بروز علائم قابل توجه نمی‌شود. به این ترتیب شخص پس از حمله قلبی خاموش متوجه رخ دادن این عارضه نخواهد شد. دلایل متعددی باعث می‌شوند تا حمله قلبی در برخی از افراد باعث ایجاد علائم نشود. این دلایل شامل موارد زیر می‌باشند:

  • - برخی از افراد دارای آستانه درد بالایی هستند و تحملشان نسبت به درد زیاد است. امکان دارد این افراد علائم ایجاد شده در اثر سکته قلبی را نادیده بگیرند.
  • - برخی از بیماری‌ها خصوصاً دیابت و بیماری مزمن کلیه می‌توانند بر اعصابی که سیگنال‌های درد را ارسال می‌کنند اثر بگذارند؛ در نتیجه ممکن است شخص متوجه علائم حمله قلبی نشود.
  • - ممکن است در برخی از افراد به جای درد در قفسه سینه علائمی همچون تنگی نفس، ضعف موقتی یا علائم دیگری ایجاد شوند که شخص آن‌ها را با مشکلات قلبی مرتبط نمی‌داند. امکان بروز این علائم در زنان بیشتر است.
  • - برخی از افراد علائم حمله قلبی را نادیده گرفته و آن را به موارد دیگری از جمله سرماخوردگی، سوزش سر دل یا مواد غذایی مصرف شده ربط می‌دهند.
  • - سن و جنسیت با حمله قلبی خاموش مرتبط می‌باشند. احتمال بروز حمله قلبی خاموش در افراد مسن، خصوصاً بالای ۷۵ سال بیشتر است. همچنین حمله قلبی خاموش در مردان بیشتر مشاهده می‌شود.

با توجه به موارد ذکر شده و بر اساس تحقیقات انجام شده تقریباً از هر پنج مورد حمله قلبی، یک مورد به صورت حمله قلبی خاموش بروز می‌کند.

سکته قلبی خاموش؛ سکته ای خطرناک اما بی صدا

علائم حملات قلبی خاموش

برخی افراد متوجه هیچ چیزی نمی شوند. حتی اگر با نشانه ای مواجه شوید، ممکن است خفیف بوده و به سرعت از بین برود. پس از حمله قلبی خاموش نیز ممکن است احساس کاملا خوبی داشته باشید.

این امکان وجود دارد مقداری درد، فشار، یا انقباض را در مرکز سینه به جای سمت چپ آن احساس کنید. این شرایط ممکن است همانند یک سوء هاضمه بی اهمیت به نظر برسد، اما اگر از بین نرود می تواند از مشکلی بزرگتر حکایت داشته باشد.

از دیگر نشانه هایی که ممکن است با آنها مواجه شوید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-عرق سرد ناگهانی یا خیس شدن دست ها بدون هیچ دلیلی

2- احساس سبکی سر

3- احساس خستگی بدون هیچ دلیلی

4- سوزش سردل

5- درد در فک، گردن، یا بازوی چپ (به ویژه در زنان شایع است)

6- ناراحتی معده

7- تنگی نفس، حتی زمانی که کار خاصی انجام نمی دهید

اگر با هر یک از این علائم مواجه شدید مراجعه به پزشک در کمترین زمان ممکن بهترین گزینه است.

عوامل خطر سکته قلبی خاموش

عوامل خطر برای سکته قلبی خاموش همان مواردی است که برای حمله قلبی با علائم وجود دارد. عوامل خطر شامل موارد زیر است:

1- سیگار کشیدن

2- سابقه خانوادگی بیماری قلبی

3- سن

4- کلسترول بالا

5- فشار خون بالا

6- دیابت

7- عدم ورزش

8- اضافه وزن داشتن

9- تشخیص سکته قلبی خاموش

تنها راه برای اینکه مشخص شود دچار حمله قلبی خاموش شده‌اید، انجام آزمایشات تصویربرداری مانند الکتروکاردیوگرام، اکوکاردیوگرام یا موارد دیگر است. این آزمایشات می‌تواند تغییراتی را نشان دهد که نشانگر حمله قلبی شما بوده است.

سکته قلبی خاموش؛ سکته ای خطرناک اما بی صدا

نحوه جلوگیری از حمله قلبی خاموش

تغییر در نحوه زندگی به جلوگیری از حمله قلبی خاموش کمک می‌کند. جهت تغییر در نحوه زندگی موارد زیر بایستی در نظر گرفته شوند:

  • - قطع مصرف سیگار و خودداری از قرار گرفتن در معرض دود سیگار
  • - رعایت رژیم غذایی سالم و مصرف مواد غذایی حاوی مقادیر کم‌ چربی و کلسترول
  • - فعالیت جسمانی منظم و ورزش مداوم
  • - کنترل استرس
  • - کنترل سطح قند خون در صورت ابتلا به دیابت
  • - مراجعه به پزشک به طور منظم جهت ارزیابی عملکرد قلب

سوالاتی درباره سکته قلبی خاموش

سکته قلبی خاموش در زنان شایع تر است یا مردان؟

مطالعات نشان داده است که سکته قلبی خاموش در زنان شایع‌تر از مردان است. فرد و حتی پزشک اش ممکن است علائم حمله قلبی خاموش را با اضطراب اشتباه بگیرند و آن را رها کنند. با این وجود بیشتر افرادی که به حمله قلبی خاموش مبتلا شده‌اند، تقریباً علائمی مانند حمله قلب داشته‌اند. عوامل حمله قلبی شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا، سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، چاقی و سن است.

از کجا می‌توانم بدانم که دچار سکته قلبی خاموش هستم؟

علائم حمله قلبی خاموش و تقریبی است. ممکن است بیماران در پشت، بازوها، فک یا قفسه سینه احساس ناراحتی کنند. آن‌ها ممکن است سرگیجه یا حالت غش را تجربه کنند. آن‌ها ممکن است بعد از چند قدم احساس خستگی بیش از حد کنند و نفس نفس بزنند. آن‌ها ممکن است دچار سوزش سر دل یا همان سوزش معده شوند. این‌ها همه علائم تقریبی است که ممکن است نشان دهنده‌ی حمله قلبی خاموش باشد.

بیشتر پزشکان با بیمارانی مواجه بوده‌اند که یک احساس شدید سوزش، در معده و قلب خود احساس کرده‌اند. این سوزش در این افراد معمولاً بیش از ۲ روز به طول انجامیده است، در بعضی موارد این سوزش با احساس خستگی بیش از حد همراه بوده است.

کسانی که دچار حمله قلبی خاموش می‌شوند، زمانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، پزشکان متوجه می‌شوند که عضله قلب آنها آسیب دیده بوده است. در این نوع موارد باید امیدوار بود که ماهیچه قلب بهبود یابد و پزشکان مجبور نشوند شریان مسدود شده را باز کنند.

  • منبع
  • باشگاه خبرنگاران جوان
  • عصر ایران
  • ایسنا
  • مرکز فوق تخصصی قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید