امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276158
۱۵۳۸
۱
۰
نسخه چاپی

شهر باث در انگلستان | تاریخچه حمام های شهر باث

شهر باث در انگلستان | تاریخچه حمام های شهر باث

حمام رومی باث یکی اصلی ترین دیدنی های شهر باث در انگلستان است و البته تاریخی ترین جاذبه گردشی کل اروپا محسوب می شود. بدون شک روزی خارق العاده را در این شهر سپری می کنید؛ معماری قدیمی به واسته آب های پرحرارتی که از دل رودخانه آون به این حمام روانه می شوند، بنا شده و خبر از عظمت طبیعت می آورند.

شهر باث در انگلستان

شهر باث (Bath) در جنوب غربی کشور انگلستان قرار دارد و بیش از ۸۰ هزار نفر در آن زندگی می کنند. شهری دنج با سنگ‌ های به رنگ عسلی که در میان انبوه درختان سرسبز ساخته شده است. باث از زمان امپراطوری رومی ها به خاطر چشمه های آب گرمش شهرت داشته و امروز معماری های با شکوه سبک گوتیک نیز به دیدنی های شهر باث اضافه شده است.

شهر باث در انگلستان | تاریخچه حمام های شهر باث

تاریخچه حمام های شهر باث

چشمه‌های حرارتی که از زیر زمین باث می‌جوشند، از دوران روم باستان به خاطر داشتن بیش از ۴۲ ماده معدنی و خواص درمانی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بعد از سقوط امپراطوری روم، باث به فراموشی سپرده شد و زیر گل و لای‌های رود ایوون (Avon) در نزدیکی آن، در حال مدفون شدن بود.

در چند قرن گذشته پادشاهی بریتانیا، آب باث و فواید آن بر سلامتی را کشف کرد و این مکان دوباره تبدیل به قطب گردشگری برای طبقه بالای جامعه شد. امروزه حمام‌های رومی برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده‌اند. سقف حمام اصلی دیگر وجود ندارد و معابد از دست رفته‌اند. با این‌که این ناحیه مدفون شده بود، اما به طور اعجاب آوری بسیاری از حمام‌ها و اتاقک‌ها حفظ شده‌اند و قابل دسترسی هستند.

در زمان‌های گذشته رومی‌ها به دلیل چشمه‌های آب گرم زیر زمینی و حباب‌های درشت آن بر روی زمین، به این منطقه آمدند. مردم و ساکنین محلی تا پیش از ورود رومی‌ها، فکر می‎کردند که این مکان دارای اهمیت معنوی ویژه‌ای است و چنین احساسی پس از ورود رومی‌ها به شهر، در مردم تقویت شد. آنها این مکان را به مینروا، الهه حکمت نسبت دادند. با وجود اینکه شهر در نقطه مرزی قرار داشت، رشد کرد و تبدیل به یک مرکز دینی و فرهنگی شد. مردم از همه جا به مینروا سفر کردند و از حمام‌های آب گرم آن استفاده کردند؛ حمام‌هایی که معتقد بودند که توانایی‌های ویژه شفابخشی دارند.

شهر باث در انگلستان | تاریخچه حمام های شهر باث

بنابراین عجیب نیست که پس از فروپاشی امپراتوری روم، هم‌چنان سنت استفاده از چشمه‌های آب گرم در شهر باث ادامه یابد. به تدریج و در طول قرن‌ها، ساختار رومی شهر فرو ریخت و شهری با معماری دیگری ساخته شد و جای شهر رومی را گرفت.

رهبران قرون وسطایی در نهایت حمام‌های خود را ساختند و زائران به چشمه‌های آب گرم آمدند تا از بیماری‌های مختلف شفا یابند. بنابراین در زمان ساخت و ساز جدید، به تدریج ساختار اصلی رومی پنهان شد و یک آبگرم جدید در نزدیکی آب گرم پیشین ساخته شد و زندگی در شهر باث ادامه پیدا کرد.

اما در اوایل قرن 19، خانه‌هایی که بر بالای آب گرم‌های اولیه رومی ساخته شده بودند، دچار نشتی آب شدند و صاحبان آن خانه‌ها، به قصد پیدا کردن منبع نشتی دست به حفاری زدند و به این ترتیب بخشی از ساختار باستانی رومی دوباره هویدا شد. حفاری بعدی، تمام مجموعه رومی را نشان داد و به زودی حفاری‌های زیادی به منظور کشف این گنجینه تاریخی آغاز شد. امروزه بیشتر ساختار معماری رومی کشف شده است، اگرچه باستان شناسان معتقدند هنوز ساختمان‌های بیشتری در این منطقه وجود دارد که باید کشف شوند.

با دیدن شهر باث از مهندسی روم، به ویژه سیستم فاضلاب و آب‌رسانی آن شگفت زده خواهید شد. از دید مردمان امروزی، بسیار شگفت انگیز است که مردمان عصر غیرصنعتی با شیوه‌های به ظاهر ابتدایی به ابداع روش‌های مختلف سیستم‌های لوله کشی، گرمایش و فاضلاب دست زده باشند و چیزی را تولید و ایجاد کنند که بسیار پیچیده است.

  • منبع
  • ایوار
  • سالیان سفر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید