امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277967
۱۲۳۵
۱
۰
نسخه چاپی

خطرات مصرف بیش از حد لبنیات برای کودکان را بشناسیم

مصرف بهینه از لبنیات سلامت جسمانی کودک را ارتقا می دهد. در مقابل، مصرف بیش از اندازه ی لبنیات، نه تنها دیگر فوایدی در بدن کودک ایجاد نمی کند، بلکه عوارض و بیماری های غیر قابل درمانی را در بدن او به وجود می آورد.

خطرات مصرف بیش از حد لبنیات برای کودکان را بشناسیم

عوارض مصرف لبنیات در کودکان

لبنیات منبع مواد مغذی نظیر کلسیم، پتاسیم، فسفر، ویتامین A، D و B12، پروتئین، زینک، منیزیم، کولین و سلنیوم است.

یکی از نکات ضروری در خصوص حفظ ایمنی و سلامت بدن، رعایت حد اعتدال در مصرف مواد غذایی است. مصرف بهینه از لبنیات سلامت جسمانی کودک را ارتقا می دهد. در مقابل، مصرف بیش از اندازه ی لبنیات، نه تنها دیگر فوایدی در بدن کودک ایجاد نمی کند، بلکه عوارض و بیماری های غیر قابل درمانی را در بدن او به وجود می آورد.

در مصرف لبنیات توسط کودکان محدودیت هایی وجود دارد. در واقع یک کودک (حدود دو الی هشت ساله) مجاز است که به اندازه ی دو لیوان شیر از لبنیات استفاده کند. این مقدار در کودکان 9 الی 18 ساله تغییر می کند و به سه فنجان شیر می رسد.

روند هضم و جذب شیر در بدن حدود 3 الی 4 ساعت زمان نیاز دارد. لذا مناسب ترین زمان برای مصرف شیر در راستای جذب پروتئین، قبل از خواب است.

خاصیت التهابی

محتوای شیر، متشکل از نوعی قند به نام گالاکتوز است. این قند شیرین، ماده ی اکسیداسیون بدن را تکثیر می کند و زمینه ی بروز التهابات بدنی نظیر آسم، اگزما یا کولیک، آرتریت و روماتوئید را ایجاد می کند که یکی از عوارض مصرف بیش از حد لبنیات در کودکان می باشد.

افزایش احتمال ابتلا به دیابت

در داخل شیر قندی طبیعی به نام گالاکتوز وجود دارد. طبق بررسی های محققان، بدن کودکان پس از مصرف شیر به خصوص شیر گاو به موجب جذب مقادیر بسیار زیادی لاکتوز، در برابر ترشح انسولین مقاومت می کند، لذا زمینه ی بروز دیابت نوع اول افزایش می یابد.

 

افزایش احتمال سکته ی قلبی و مغزی در بزرگسالی

رعایت حد اعتدال در مصرف گونه های مختلف غذایی بسیار حائز اهمیت است. مصرف بیش از حد لبنیات در کودکان، می تواند در دراز مدت، شریان های عروقی را مسدود کند.

علاوه بر این، کلسترول موجود در شیر، خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی را برای کودکان و بزرگسالان افزایش می دهد.

خطرات مصرف بیش از حد لبنیات برای کودکان را بشناسیم

آلرژی از عوارض مصرف بیش از حد لبنیات در کودکان

گسترده ترین آلرژی در میان کودکان و خردسالان، از حساسیت به مصرف لبنیات نشأت می گیرد. نشانه های آلرژی به لبنیات در کودکان عبارت است از:

1- سرفه های مزمن همراه با خارش در گلو و استفراغ

2- خلط بینی

3- آکنه

4- خارش پوستی

5- ایجاد قرمزی در ناحیه ی صورت

6- خارش زبان، لثه و گلو

واکنش های آلرژی با شدت بالا، موجب آنافیلاکسی در کودک می شوند. آنافیلاکسی نوعی واکنش آلرژیکی بدن است که با علائمی نظیر تورم گلو، خارش و افت فشار آغاز می شود و در مواردی منجر به مرگ کودک می گردد.

در نتیجه به منظور کاهش آثار مخرب واکنش های آلرژیکی در کودکان، ابتدا مقدار بسیار کمی از شیر را به کودک بدهید و به مرور زمان، در صورت عدم نشانه های آلرژیکی، مقدار آن را افزایش دهید.

اختلالات گوارشی

ماده ای با عنوان لاکتوز در داخل شیر وجود دارد که در صورت تجزیه ی نامناسب، موجب بروز مشکلات گوارشی می شود. در راستای هضم شیر، لاکتوز از دستگاه گوارش بدن عبور می کند و در طی فرآیند تخمیر، به وسیله ی باکتری های مفید روده، تجزیه می شود.

خطرات مصرف بیش از حد لبنیات برای کودکان را بشناسیم

سایر عوارض مصرف بیش از حد لبنیات در کودکان

از جمله عوارض مصرف بیش از اندازه ی لبنیات توسط کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اسهال آور

 • چاقی مزمن

• پرخاشگری

• مسموم کننده

• افزایش شکنندگی استخوان ها

• کند سازی کارایی ذهن و کاهش یادگیری

• انقباضات غیر عادی و دردناک (کرامپ)

• گاستریت

• تهوع آور

• متورم شدن صورت

• بی حالی

  • منبع
  • ایلنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید