امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275119
۳۰۱۰
۲
۰
نسخه چاپی

قرارداد پرکیس چیست؟ | پرکیس پزشکی چیست؟ | سود و زیان قرارداد پرکیس | حق بیمه در قرارداد پرکیس

نمونه قرارداد پرکیس از انواع قراردادهای مشارکت مدنی است. این قرارداد در زمینه ارائه خدمات است و مخاطبان آن کسانی هستند که در زمینه پزشکی و پیراپزشکی فعالیت می‌کنند

قرارداد پرکیس چیست؟ | پرکیس پزشکی چیست؟ | سود و زیان قرارداد پرکیس | حق بیمه در قرارداد پرکیس

«قرارداد پرکیس»؛ نوعی قرارداد مشارکت مدنی است که بین اشخاصی مانند پزشکان و دندان‌پزشکان که در حوزه‌  بهداشت و درمان فعالیت می نمایند با کلینیک و بیمارستان ها منعقد می گردد از شرایط آن این است که این اشخاص بدون استخدام در مراکز درمانی فعالیت کنند. بنابراین «قرارداد پرکیس»؛ قراردادی است که دو یا چند شریک برای همکاری در یک موضوع معین با یکدیگر منعقد می نمایند.

قرارداد پرکیس چیست؟

قرارداد پرکیس یکی از انواع قراردادهای مشارکت مدنی است. قراردادهای مشارکت مدنی به قراردادهایی گفته می­‌شوند که دو یا چند شریک برای همکاری در یک موضوع مشخص با یکدیگر منعقد می‌­کنند. آن­چه تحت عنوان قراردادهای مشارکت در ساخت یا قراردادهای سرمایه گذاری بانکی شناخته می­‌شود در زمره­ همین قراردادهاست اما نکته‌­ای که شایان ذکر است این مطلب است که می‌­توان قرارداد مشارکت را به گونه‌­ای منعقد کرد که هدف از آن مشارکت در ارائه خدمات خاص باشد که یکی از مهم­‌ترین نمونه­‌های آن قرارداد پرکیس است.

نمونه قرارداد پرکیس از انواع قراردادهای مشارکت مدنی است. این قرارداد در زمینه ارائه خدمات است و مخاطبان آن کسانی هستند که در زمینه پزشکی و پیراپزشکی فعالیت می‌کنند. افرادی که جز کادر درمانی هستند یا در زمینه بهداشت و درمان مشغول کار هستند مانند پزشکان، دندان پزشکان، صاحبان کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها، صاحبان بیمارستان‌ها، مسئولین آزمایشگاه، رادیوگرافی، سنوگرافی و…. جز افرادی هستند که می‌توانند از قرارداد پرکیس استفاده کنند. شرط استفاده از این قرارداد این است که افراد در این مراکز درمانی استخدام نشده باشند. افرادی که بدون استخدام در مراکز درمانی می‌توانند با آن مرکز همکاری کنند باید قرارداد پرکیس امضا کنند.

قرارداد پرکیس جنبه دیگری نیز دارد که مربوط به افزایش کارایی و بهبود عملکرد کارکنان است و به آن پرکیس پزشکی می‌گویند. به این دلیل، پرکیس را قرارداد بازارسازی و تسهیل ارائه خدمات پزشکی نیز می‌نامند.

پرکیس پزشکی چیست؟

طرح پرکیس یکی از روش‌های پرداخت پاداش بر مبنای عملکرد است که طبق آن درآمد دریافتی کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، به عملکرد ایشان ارتباط کامل دارد و افراد در مقابل فعالیت بیشتر، درآمد بیشتری دریافت خواهند نمود. مطابق طرح فوق، کارکرد پزشکان ماهیانه محاسبه و پس از کسر کسورات قانونی به ایشان پرداخت می گردد. طرح پرکیس را ابزاری جهت بهبود عملکرد کارکنان می دانند.

سود و زیان قرارداد پرکیس

اصولاً قراردادهای مشارکت بر مبنای سهم طرفین در سود و زیان حاصل از شراکت منعقد می­‌شود و نمی­‌توان قبل از انجام فعالیت سود و زیان ناشی از اقدام را به طور مقطوع سنجید به همین دلیل در قراردادهای پرکیس معمولاً شرایط مالی به صورت درصدی بین طرفین مشخص می‌شود. در قراردادهای پرکیس یا حق‌الزحمه اضافه کاری پرداخت مبتنی بر عملکرد پزشک است یعنی هرچه شخص درمان­گر فعالیت بیشتری در مرکز درمانی داشته باشد پرداخت به او افزایش خواهد یافت.

قرارداد پرکیس چیست؟ | پرکیس پزشکی چیست؟ | سود و زیان قرارداد پرکیس | حق بیمه در قرارداد پرکیس

محل انجام کار و وسایل مورد نیاز در قرارداد پرکیس

اصولاً در قرارداد پرکیس تأمین محل انجام قرارداد یا لوازم مورد نیاز جهت ارائه خدمات به عهده مسئولین کلینیک و بیمارستان یا درمانگاه می باشد منتها این مساله قابل توافق است یعنی طرفین می توانند خلاف آن نیز تراضی کنند.

مالیات و قرارداد پرکیس

«قرارداد پرکیس» نیز مانند سایر قراردادهای مشارکت مشمول مالیات بوده و پزشک موظف است قرارداد خود را به سازمان امور مالیاتی تسلیم و درآمدها و هزینه‌ های حاصل از اجرای قرارداد پرکیس را در اظهارنامه‌ مالیاتی خود ذکر کند.

این الزام برای کلینیک و بیمارستانها وجود ندارد. در قرارداد فوق، از هر پرداختی به پزشک، مالیات مربوط به آن کسر و توسط مالک بیمارستان به حساب سازمان امور مالیاتی واریز خواهد شد.

مسئولیت‌های ناشی از اقدامات و تشخیص درمانی در قرارداد پرکیس

اصولاً کلینیک ها و بیمارستانها برای اینکه خودشان را از مسئولیت های ناشی از تشخیص و درمان در امان نگه دارند این شرط را در قرارداد درج می کنند که تمام مسئولیت ها در این حوزه برعهده درمان گر است. درج این عبارت برای درمان گر یا پزشک و غیره می تواند دردسرساز باشد. بنابراین پیشنهاد می شود از پذیرش شروط این چنینی خودداری کنید.

حق بیمه در قرارداد پرکیس

قرارداد پریکس نوعی قرارداد پورسانتی و درصدی است و مشمول قانون کار است و کارفرما ملزم به پرداخت حق بیمه برای ایشان است.

نقش پزشک در خصوص مدیریت هزینه‌ها در قرارداد پرکیس

در قرارداد فوق الزامی است که مشارکت یا عدم مشارکت پزشک در مورد هزینه های درمان یا تشخیص پزشکی مشخص گردد و توجه داشته باشید که سکوت در این مورد ممکن است شما را با مشکل و اختلاف در آینده روبرو کند. سکوت در این زمینه به این معنا خواهد بود که پزشکان و مسئولین کلینیک در باب هزینه نقش مساوی دارند.

  • منبع
  • وکیل تاپ
  • وینداد
  • رُکلا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید