امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275607
۹۷۷
۱
۰
نسخه چاپی

لک فرش | ترفندهای پاک کردن انواع لک از فرش

لک فرش | ترفندهای پاک کردن انواع لک از فرش

برای شناخت ترفندهای ساده برای لکه بری فرش در قدم ابتدایی باید، نوع لکه به جای مانده روی فرش را تشخیص دهید، در قدم بعدی جنس فرش مهم است، لکه بری فرش دستباف با فرش ماشینی و حتی گلیم و فرش های فانتزی فرق دارد؛ حال باید ببنید استفاده از مواد پاک کننده تا چه حدی بر لکه بری فرش تاثیر دارد؛ ممکن است لکه به جای مانده تنها با مواد شوینده قوی و یا برای تمیز کردن فرش به بخارشوی نیاز باشد.

ترفندهای پاک کردن انواع لک از فرش

پاک کردن لکه زردچوبه از فرش

در صورت امکان لکه را به محض ریختن زردچوبه روی فرش پاک کنید. یک پارچه را روی لکه قرار دهید و به آرامی  فشار دهید. این باعث میشود رطوبت اضافی از بین برود و به جلوگیری از عمیق شدن لکه کمک کند.

- محلول یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با جوش شیرین در یک فنجان مخلوط کنید تا مواد حل شود. یک پارچه را در محلول خیس کنید و روی لکه فشار دهید تا خیس شود.

- با استفاده از یک مسواک به شکل دایره ای شکل از لبه لکه شروع کنید و به سمت مرکز لکه حرکت کنید. هر چند وقت یکبار برگردانید و دوباره بکشید. لکه باید از بین برود. به ماساژ ادامه دهید تا لکه از بین برود.از اسپری های لکه بر بیرونی برای باقی مانده لکه استفاده کنید . بگذارید 5دقیقه لکه خیس بخورد و با یک پارچه نرم لکه را پاک کنید.

- از دستمال مرطوب استفاده کنید (دستمال مرطوبهایی که برای بچه هاست استفاد کنید.) زیرا این مواد میتوانند موثرتر به عنوان جاذب خوب عمل کنند. این امر به از بین بردن رطوبت اضافی کمک میکند واز ایجاد لکه های عمیق داخل فرش جلوگیری میکند.

- برای از بین بردن لکه های زرد چوبه از مایع ظرف شویی استفاده کنید. چند قطره از مایع ظرفشویی را روی لکه بریزید و با یک برس یا حوله مرطوب به آرامی پاک کنید. از برس خشک استفاده نکنید زیرا ممکن است به درون فرش نفوذ کند و از بین بردن لکه سخت تر انجام شود.

- از پر اکسید هیدروژن استفاده کنید.(فقط در فرشهایی که الیاف سفید دارند.) قبل از شروع پاک کردن لکه با استفاده از پر اکسید هیدروژن ، آزمایش کنید تا مطمئن شوید که پراکسید هیدروژن به فرش آسیب وارد نمی کند. از نسبت 1قسمت پراکسید هیدروژن با 9قسمت آب محلولی درست کنید و در بطری بریزید و روی لکه زردچوبه اسپری کنید. حدود یک ساعت ونیم اجازه دهید تا محلول جذب لکه شود. سپس با استفاده از مایع ظرفشویی لکه را بشویید. با استفاده از بخارشوی فرش را جارو بکشید.

- اما در صورتی که فرش شما سفید نباشد نمیتوانید از روش قبل استفاده کنید. قبل از اینکه با گلیسیرین لکه را پاک کنید ،آب ولرم را روی لکه زردچوبه فرش بمالید و به آرامی لکه را پاک کنید. از یک قسمت گلیسیرین و یک قسمت آب برای پاک کردن لکه استفاده کنید. حدود 15 دقیقه اجازه دهید تا لکه خیس بخورد. سپس دوباره روی لکه آب ولرم بریزید. سپس از مواد شوینده برای شستشوی لکه استفاده کنید.

- اگر از سرکه برای  پاک کردن لکه های زرد چوبه استفاده میکنید ، یک قسمت آب را با 5قسمت  سرکه را مخلوط کنید. این مخلوط را بجوشانید. بگذارید مخلوط  به طور متوسط گرم شود و سپس آن را روی لکه بریزید. حدود یک ساعت زمان لازم است تا فرش کامل خیس شود. لکه را با آب بشویید و سپس لکه را پاک کنید.

- از جوش شیرین هم برای پاک کردن لکه زردچوبه میتوانید استفاده کنید. از یک قاشق جوش شیرین و سه قاشق مایع ظرفشویی استفاده کنید و لکه را پاک کنید. دوباره از ترکیب آب وجوش شیرین استفاده کنید و لکه را پاک کنید. از جوش شیرین به تنهایی برای پاک کردن لکه زردچوبه استفاده نکنید چون لکه ای عمیق تر در فرش ایجاد میکند.

تمیز کردن چسب مایع از روی فرش

لکه چسب ها از جمله سمج ترین لکه هایی هستند که می توان از آن ها نام برد. این لکه ها می توانند فرش شما را از بین ببرند چرا که وارد تار و پود فرش می شوند.

برای پاک نمودن چسب قطره ای از روی لباس و فرش دو راه حل وجود دارد. اولین مورد استفاده از بخار است. برای این کار می توانید ار اتو بخار استفاده نماده و پارچه ایی روی محل لکه قرار داده و به محل لکه بخار دهید تا چسب با حرارت باز شده و به پارچه بچسبد و از بین رود. برای این کار بهتر است سریع اقدام کنید تا بتوانید لکه را کاملا از بین ببرید.

بهترین حلال چسب قطره ای استون است که به کمک آن می توان انواع مختلف لکه های باقی مانده از چسب را از بین برد.

سرکه یکی دیگر از حلال های موثر و کاربردی در جهت پاک کردن لکه های چسب به حساب  می آید که با استفاده از پارچه آغشته به سرکه به راحتی می توان چسب های خشک شده را نرم و جدا نمود.

برای پاک کردن لکه چسب ابتدا به اندازه یک قاشق غذاخوری مایع تمیز کننده با PH متوسط را با مقداری آب ولرم مخلوط کنید و همچنین می توانید مقداری نیز آمونیاک به آن اضافه کنید تا چسب ها را به راحتی بتوانید پاک کنید. البته توجه داشته باشید که درصورت استفاده زیاد از آمونیاک ممکن است فرش شما زودتر پوسیده شود.

لک فرش | ترفندهای پاک کردن انواع لک از فرش

پاک کردن لکه شمع بر روی فرش

شاید گاهی برای شما رخ بدهد که اشک های شمع در تولدها و یا در زمان قطعی برق روی زمین افتاده و لکه هایی را به وجود آورد. برای حل این مشکل ابتدا با جسمی نوک تیز مانند چاقو و یا حتی ناخن ، پارافین سخت شده را بردارید سپس کاغذ روغنی و یا دستمال حوله‌ای بزرگی را تا کرده و بر روی لکه حاصل از پارافین قرار دهید، حال اتو یا سشوار را در درجه گرم تنظیم کرده و بر روی سطح کاغذ چندین بار حرکت دهید، حرارت ناشی از اتو یا سشوار پارافین‌های باقی مانده در میان بافت‌ها را آب کرده و جذب کاغذ می‌کند.

در صورت لزوم این کار را چند بار تکرار کنید.

پاک کردن لکه انار از سطح فرش

شیوه های بسیار زیادی برای پاک کردن لکه انار از سطح فرش وجود دارد که به صورت خانگی انجام می شود. ما در اینجا به چند شیوه کاربردی تر اشاره خواهیم کرد. در ابتدا توجه به این نکته مهم است که آب انار با توجه به رنگ قرمز و غلیطی که دارد امکان جای گذاشتن لکه های قرمز بر روی فرش را ایجاد می کند، بنابراین در پاک کردن لکه های انار سرعت عمل بسیار اهمیت دارد.

اصلی ترین و کاربردی ترین راه حل در این زمینه استفاده از محلول آب و سرکه سفید است که با استفاده از پارچه سفید و تمیز می توان لکه های آب انار را پاک کرد. همچنین می توانید مقداری شامپو به این محلول اضافه کرده تا در پاک کردن بهتر و مناسب تر آن تاثیر داشته باشد.

روش دوم برای پاک کردن لکه کنار از سطح فرش استفاده از آب سرد است. شما می توانید با استفاده از آب سرد به رقیق شدن آب انار ریخته شده بر روی فرش کمک کنید. سپس می توانید از ماده های شوینده یا مایع ظرفشویی برای پاک کردن لکه از روی فرش استفاده کنید. شما باید به مدت ۳ دقیقه آب سرد را در قسمت مربوطه به صورت ماندگار بگذارید و پس از سه دقیقه از مواد شوینده استفاده کنید. استفاده از پارچه نخی تمیز می تواند در بهتر تمیز شدن لکه انار تاثیر داشته باشد. دقت کنید که برای استفاده از این روش ها باید مطمئن شوید که ترکیب های موجود در محلول پاک کننده یا مواد پاک کننده تاثیر مخربی بر روی فرش شما نداشته باشد.

پاک کردن لکه شربت رنگی روی فرش

چیزهایی که برای تمیز کردن شربت رنگی از روی فرش نیاز دارید:

– آب کربناته یا گازدار

– آب

– مایع تمیز کننده فرش

– بطری اسپری

– اتوی لباس

– حوله سفید

– جاروبرقی

اگر لکه فرش هنوز خیس است، آب گازدار روی آن بریزید و محوطه را پوشش دهید.

روی لکه یک حوله یا کهنه بگذارید تا هر چقدر که ممکن است مایع را استخراج کنید، حواستان باشد هیچ وقت قالی را نمالید، این کار باعث عمیق تر شدن نفوذ نوشیدنی و بزرگ تر شدن لکه فرش می شود.

اتو را در بالاترین دمای ممکن تنظیم کنید.

در ضمن، محلولی از مایع تمیز کننده فرش و آب داغ را در بطری اسپری بریزید.

محلول را توسط بطری اسپری روی لکه فرش اسپری کنید، یک حوله سفید را روی آن بگذارید.

نکته: از حوله رنگی استفاده نکنید چرا که رنگ آن به قالی و فرش منتقل می شود.

روی حوله را اتو کنید و هر 10 ثانیه آن را حرکت دهید.

اتو را مدام تکان دهید تا از سوختگی و ذوب شدن قالی جلوگیری کنید، نوشیدنی باید به حوله منتقل شود، سپس حوله را سروته کنید تا یک محیط تمیز روی قالی را بگیرد (می توانید از یک حوله دیگر استفاده کنید)، وقتی فرش رو به خشک شدن رفت، یک بار دیگر محلول پاک کننده را روی آن بریزید و مراحل تمیز کردن را انجام دهید تا وقتی که لکه پاک شود.

بگذارید فرش خشک شود، سپس آن را جاروبرقی بکشید تا نرمی و حالت خود را بگیرد.

تمیز کردن لکه چای از روی فرش

لکه چای به جای مانده روی فرش و یا لکه چای کهنه روی فرش؛ از رایج ترین لکه هایی که ممکن است؛ تا به امروز چندین با برای شما مواجه با لکه چای روی فرش پیش آمده باشد، در بعضی موارد در صورت عدم لکه بری فرش به موقع ممکن است، این لکه ها تا مدت‌ها روی فرش جای خوش کنند. جوهر مازو موجود در چای و دیگر دمنوش های طبیعی منجر به باقی ماندن این لکه و حتی پخش شدن آن روی فرش یا لوازم دیگر به مدت طولانی است. جوهر مازو دلیل اصلی طعم گس چای و قهوه و حتی بعضی میوه های نرسیده است، که از مواد طبیعی محافظت کرده و دلیل اصلی نفوذ بالای چای در الیاف فرش است.

- جوش شیرین، یک پاک کننده قوی لکه چای از روی فرش است؛ یک فنجان جوش شیرین را در یک کاسه آب ریخته و یک پارچه تمیز را به این محلول آغشته و روی لکه چای باقی مانده بر فرش قرار داده و سپس با آب سرد روی جای لکه بکشید، نتیجه استثنایی کار شما را شگفت زده خواهد کرد.

- سرکه سفید؛ با استفاده از نصف سرکه سفید و آب گرم یک محلول پاک کننده لکه چای بر فرش را ایجاد نمایید و با اسپری کردن لکه از طریق این محلول و کشیدن یک پارچه نرم روی لکه آن را پاک نمایید. در این محلول برای قوی تر کردن لکه بری فرش می توانید مقداری مایع ظرف شویی را به محلول اضافه نمایید.

- استفاده از لکه بر؛ در صورتی که روش های تجربی نام برده در پاک کردن لکه چای از روی فرش موثر واقع نشد، می توان از لکه بر فرش استفاده نمود.

لک فرش | ترفندهای پاک کردن انواع لک از فرش

پاك كردن لكه قهوه از روی فرش

لکه قهوه ماهیتی مشابه لکه چای دارد، پاک کردن لکه قهوه از روی فرش در صورتی که تازه باشد، می تواند با یک پارچه آغشته با آب گرم به راحتی صورت گیرد. ترفندهای ساده برای لکه بری فرش، برای لکه قهوه در این قسمت قابل ملاحظه هست؛ یکی استفاده از مایع ظرف شویی برای لکه بری فرش در خصوص لکه قهوه بسیار تاثیر گذار است، با تهیه محلول یک فنجان آّب و سه قطره مایع ظرفشویی به راحتی می توانید لکه قهوه را از روی فرش پاک کنید. با کاربرد چند قطره از این محلول روی لکه و استفاده از اسفنج برای پاک کردن لکه بری فرش به راحتی صورت می گیرد.

و دیگری استفاده از یک قاشق ماست روی لکه قهوه و نگهداری ماست روی لکه به مدت 10 دقیقه و سپس جمع آوری آن با قاشق و پاک کردن فرش با دستمال یکی ازترفندهای ساده برای لکه بری فرش،به شمار می آید. برای پاک کردن لکه قهوه از فرش دستباف بهتر است از مواد شوینده اصلی و یا فرش شویی ها کمک بگیرید.

پاک کردن لک دوده از روی فرش

یکی از لکه هایی که شاید کمتر با آن روبه رو شوید لکه های دوده است. البته بهتر است با نحوه تمیز کردن آن آشنا باشید تا در زمان نیاز بتوانید از آن استفاده کنید. برای از بین بردن آثار دوده بویژه بر روی فرش یا موکت تیره بایستی مقداری نمک روی لکه بپاشید.

پاک کردن آدامس از روی فرش

برای از بین بردن لکه آدامس بایستی از یخ استفاده کرد بدین صورت که قطعات یخ را روی آدامس قرار دهید تا آنکه کاملاً سخت و شکننده شود سپس برای از بین بردن آثار آن از یک ماده شوینده استفاده کنید. البته به غیر از یخ می توانید از سفیده تخم مرغ نیز استفاده کنید. روش استفاده از آن نیز به مانند یخ است.

پاک کردن لک جوهر خودکار از روی فرش

در خانه هایی که دانش آموزها هستند این لکه بسیار زیادی دیده می شود. برای این منظور مقدار زیادی اسپری موی مخصوص روی لکه بپاشید. بگذارید خشک شود سپس به آرامی با محلول آب و سرکه آن را تمیز کنید. البته توجه داشته باشید که میزان سرکه ای که استفاده می کنید به اندازه ای نباشید که تارهای فرش را خراب کند.

پاک کردن لکه‌های قدیمی از فرش

برای رفع لکه‌های قدیمی بر جای مانده روی فرش که احتمالاً هنگام لک شدن متوجه آن نشده‌اید، مقداری کف خمیر ریش روی محل لک بریزید سپس محل را با پارچه‌‌ای مرطوب بمالید و بعد آن را با دستمال خشک تمیز کنید ، محل لک را با پارچه ی تمیزی بپوشانید و جسم سنگینی مثل کتاب روی آن قرار دهید ، هر گاه پارچه مرطوب شد، آن را عوض کنید تا پس از گذشت مدتی رطوبت فرش از بین برود.

پاک کردن لکه مواد چرب از فرش

برای از بین بردن لکه چربی از روی فرش زمان زیادی ندارید. از دست دادن زمان به معنی چسبندگی بیشتر لکه چربی و پخش شد روغن روی قسمت های دیگر فرش است. همه روغن های ریخته را با حوله آشپزخانه یا حوله کاغذی پاک کنید. به کمک یک چاقو چربی هایی که وارد الیاف فرش شده و کره را از روی فرش جمع کنید. حلال های رنگ روغنی ساختمان که به صورت آماده به فروش می رسند برای تمیز کردن لکه های روغن و چربی هم کاربرد دارند ولی این مواد شیمیایی هستند شاید راه های دیگر مناسب تر باشد.

جوش شیرین ماده ای بی خطر و جاذب روغن است. این پودر جادویی ارزان ترین تمیز کننده لکه چربی است و در همه آشپزخانه ها هم پیدا می شود. جوش شیرین آلاینده محیط زیست نیست و از خود بخارات سمی متصاعد نمی کند. بدون هیچ مشکلی از جوش شیرین برای پاک کردن لکه چربی از روی فرش استفاده کنید. مقداری جوش شیرین را روی لکه روغن تازه پاشیده و با یک مسواک قدیمی آن را داخل الیاف فرش بمالید. بعد از نیم ساعت با جاروبرقی همه کثیفی ها را جارو کنید. اگر جوش شیرین در خانه ندارید همین کار را با نشاسته ذرت انجام دهید نتیجه به همان خوبی می شود.

در یک سطل آب ولرم و چند قطره مایع ظرفشویی معمولی بریزید. این محلول را هم بزنید و از آن برای پاک کردن لکه چربی روی فرش استفاده کنید. مایع ظرفشویی و آب اصلی ترین مواد برای شستشوی ظروف و از بین بردن چربی ها هستند. همین مواد می توانند چسبناک ترین لکه های چربی را از روی فرش پاک کنند. یکبار امتحان کنید نتیجه عالی است. البته همیشه از بین بردن لکه چربی از روی لباس ساده تر از فرش است.

پراکسید هیدروژن را از داروخانه تهیه کنید. یک قاشق از این ترکیب را در یک لیتر آب ولرم ریخته و به آن له جنگ لکه چربی روی فرش بروید. از بین بردن لکه چربی از روی فرش با این محلول بسیار ساده است ولی فراموش نکنید بعد از حذف لکه چربی، حتما همان قسمت فرش را با آب گرم خوب تمیز کنید. باقی ماندن پر اکسید هیدروژن روی فرش به بافت آن آسیب می زند و امکان پاک شدن رنگ فرش هم هست.

پاک کردن تنباکو و نیکوتین از روی فرش

این لکه ها از جمله سرسخت ترین و محتمل ترین لکه هایی هستند که می توانید روی فرش پیدا کنید. این نکته را در خاطر داشته باشید که بهترین پاک کننده برای این لکه ها گلیسیرین است. در ابتدا مقداری از گلیسیرین را روی محل مورد نظر بریزید و به آرامی آن را تمیز کنید سپس دوباره این کار را انجام دهید و مقداری لکه پاک کن نیز روی آن بریزید و برای نیم ساعت آن را روی محل بگذارید سپس آن را بشویید. با این کار باید تمام لکه های حاصل را از بین برود.

پاك كردن لكه زعفران از روی فرش

لکه زعفران بر روی فرش؛ بهترین لکه بر فرش در این حالت فقط و فقط مواد شوینده و یا شامپو فرش قوی می باشد، برای لکه بری فرش در این روش تنها با استفاده از یک دستمال نرم ابتدا لکه زعفران را جذب نمایید، سپس مقداری آب داغ که به مرز جوش نرسیده، را روی لکه ریخته و بگذارید کمی خیس بخورد، در این حالت مواد شوینده را آماده و محل لکه را شستشو دهید.

  • منبع
  • تصویر زندگی
  • خدمت از ما
  • فرش سورنا
  • گل ابریشم
  • پین وُرک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید