امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276050
۲۹۳۸
۱
۰
نسخه چاپی
Masculism

ماسکولیسم یا مردسالاری چیست؟

ماسکولیسم یا مرد سالاری یعنی اعتقاد به برتر بودن جنس مرد نسبت به زنان و قرار گرفتن زنان در درجه دوم اهمیت؛ جوامع و خانواده های مرد سالار، اکثر توجه و امکانات خود را در اختیار جنس مذکر قرار می‌دهند

ماسکولیسم یا مردسالاری چیست؟

ماسکولیسم یا مردسالاری چیست؟

ماسکولیسم یا مردسالاری به معنای افزایش بیش از حد قدرت و مسئولیت‌های مردان در جامعه می‌باشد.

ماسکولیسم یا مرد سالاری یعنی اعتقاد به برتر بودن جنس مرد نسبت به زنان و قرار گرفتن زنان در درجه دوم اهمیت؛ جوامع و خانواده های مرد سالار، اکثر توجه و امکانات خود را در اختیار جنس مذکر قرار می‌دهند.

تفکر مرد سالاری مرد را قدرت اصلی خانواده، مسئول تمام تصمیم گیری‌ها و مسئول تامین نیازهای دیگر اعضا می‌داند. در این نوع سیستم اجتماعی، پدر یا بزرگترین جنس مذکر سرپرست خانواده است. نژاد و روابط فامیلی براساس جنس مذکر نوشته می‌شوند.

همچنین مردسالاری یا ماسکولیسم در سیستم اجتماعی یا حکومتی اساس مدیریت و رهبری را کاری مردانه قلمداد می کند. در این نوع سیستم حکومتی یک مرد یا جمعی از مردان حکومت می‌کنند.

ماسکولیسم گاهی اشاره به حمایت از حقوق یا نیازهای مردان یا پسران دارد و حمایت یا معرفی ویژگی‌هایی (نظرات، ارزش‌ها، خصوصیات، عادت‌ها) که برای مردان و پسران عادی قلمداد می‌شود.

در جوامع مرد سالار مردان همه تصمیمات را در جامعه می گیرند. آنها همچنین تمام (یا اکثریت قریب به اتفاق) مواضع قدرت و اقتدار را در اختیار دارند و برتر به حساب می آیند.

برخی ماسکولیست‌ها معتقدند که نقش‌های جنسیتی متمایز طبیعی هستند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید