امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274326
۱۰۱۳
۱
۰
نسخه چاپی
Maldives

مالدیو و جاذبه های گردشگری آن

مالدیو با نام رسمی جمهوری مالدیو کشوری است جزیره‌ای در اقیانوس هند واقع در جنوب غربی هند. پایتخت آن ماله است.

مالدیو و جاذبه های گردشگری آن

مالدیو سرزمین جزیره‌ هاست، جزیره‌ هایی کوچک که با فاصله‌ های کمی از هم این کشور را می ‌سازند، شاید بتوان این کشور را آرام‌ ترین جای کره‌ زمین نامید.

دیدنی های مالدیو

مالدیو کشوری است جزیره‌ای در اقیانوس هند که پایتخت آن ماله است،مجمع الجزایر مالدیو را 1200 جزیره بر روی اقیانوس هند تشکیل می دهند که به شکل یک پرنده در حال پرواز دیده می شوند ولی تنها ۲۰۲ جزیره از آنها مسکونی هستند که ارتفاع سطح هیچ کدام از 5/3 متر تجاوز نمی کند. اقلیم آن گرم ومرطوب است وفاقد منابع زیر زمینی است و ماهیگیری و توریسم عمده ترین فعالیت اقتصادی آن است. دمای هوا در کل سال 31- 30 – 29(سانتیگراد) می باشد و فقط فصل بارندگی دارد.

در کل می توان گفت که مالدیو سرزمین جزیره‌هاست؛ جزیره‌هایی کوچک که با فاصله‌های کمی از هم این کشور را می‌سازند. برخی از جزایر مالدیو ویژه گردشگری اختصاص یافته اند. در ۸۸ جزیره این کشور هتل هایی برای اقامت گردشگران ساخته شده که بیشتر کارمندان آن از مهاجران کشورهای همسایه هستند شاید بتوان این کشور را آرام‌ترین جای کره‌ی زمین نامید. با وجود شور و هیجانی که در ساحل بعضی از این جزیره‌ها برپاست، باز هم آرامش آبی اقیانوس بر تمام این‌ها چیره می‌شود بین جزایر را معمولا" با قایق های پرسرعت می پیمایند که خود نیز یکی از جاذبه های مالدیو می باشد. در این مسیر می توانید شنای ماهی های پرنده و دلفین ها را ازنزدیک ببینید.

از نکات جالب این کشور تفکیک جزایر به سه بخش اقامتی، اداری و گردشگری است تا صنعت گردشگری و سیستم کاری در این کشور با روال زندگی دینی و خانوادگی ساکنان آن تداخلی نداشته باشد و شاید به همین جهت نیز مردم مالدیو ازجمله آرام ترین مردمان کره زمین محسوب می شوند

آب و هوای مالدیو  گرمسیری است و در طول سال یا گرم و خشک است یا گرم و مرطوب بهار، تابستان و حتی اوایل پاییز، گرم است و خشک؛ اما زمستان‌ها با وجود گرما، رطوبت هوا بالاست، باران‌های زیادی می‌بارد و باد و طوفان هم در جریان است. از آن‌جا که ناآرامی دریا، حرکت قایق‌ها و کشتی‌ها بین جزیره‌ها را محدود می‌کند، توریست‌ها خیلی علاقه‌ای به سفر در این فصل ندارند. اما بهترین زمان برای سفر به جزیره‌های مالدیو، هوای آفتابی تابستان‌ و یا شور و هیجان قبل از کریسمس در پاییز است که آنجا را به محیطی مناسب برای استراحت و آرامش اعصاب و روان مبدل ساخته است.

مسجد جامع مالدیو

یکی از دیدنی های مالدیو که در سفر به آن باید حتما از آن بازدید کنید، یک مسجد جامع تاریخی در شهر ماله است که قدیمی ترین مسجد جزیره نیز به شمار می رود و متعلق به سال 1656 می باشد. معماری این بنای زیبا از سنگ مرجانی است و در آن تزیینات بی نظیر و بسیار پیچیده استفاده شده و آیات قرآنی بسیاری در آن حک شده است.

لازم به ذکر است ورود به این مسجد برای افراد غیرمسلمان تنها با صدور مجوز از یک مقام وزارت امور اسلامی این کشور امکان پذیر می باشد و برای ورود به این مسجد باید لباس مناسب و پوشیده به تن داشته باشید. درون این مسجد یک تابلوی طولانی حک شده متعلق به قرن سیزدهم وجود دارد که نشانگر معرفی اسلام به مالدیو در آن زمان است و برای مردم این جزیره از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. جالب است بدانید این مسجد بر روی پایه های یک معبد قدیمی ساخته شده و قدمت مناره آن به سال 1675 می رسد.

در یک طرف این مسجد قبرستانی وجود دارد که دارای بسیاری از مقبره های حکاکی شده است، قبرهایی که شکلی گرد دارند مخصوص بانوان و آنهایی که دارای تیرهای برجسته اند مخصوص آقایان هستند و آن دسته از قبرهایی که دارای حروف طلایی هستند، متعلق به سلاطین سابق این جزیره می باشند. ساختمان

های کوچک در این گورستان، مقبره های خانوادگی هستند و دیوارهای سنگی آنها حکاکی های زیبایی دارد، بازدید از این مسجد و مناطق اطراف آن می تواند برای هر بیننده ای جذاب باشد.

مسجد جامع مالدیو

موزه ملی مالدیو

موزه ملی در ماله ( Male ) واقع شده است و مجموعه بزرگی از آثار باستانی تاریخی را در خود جای داده است که تاریخچه جزایر مالدیوی را به نمایش می گذارد. این موزه سه طبقه بخشی از مجموعه کاخ سلطنتی مالدیو مربوط به قرن 17 است که دارای پارک سلطان (پارک عمومی) نیز هست. در داخل موزه ، مجموعه ای از گالری های اسلحه ، لوازم خانگی دست ساز ، وسایل دعا  و مراسم مذهبی و ابزار و وسایل حکاکی شده از چوب تانا و موارد دیگر به نمایش گذاشته شده است. یکی از نکات برجسته این موزه قطعه ای مربوط به قرن یازدهم از آلیفو تودودو است که  سردیس بودا از سنگ مرجان است. همچنین یک تخته چوبی حکاکی شده مربوط به قرن سیزدهم از Hukuru Miskiiy و Feyli Kolhu  که از سلطان غازی محمد ساخته شده است. در ماله ، موزه ملی همه روزه ، ساعت 10 صبح تا 4 عصر (به جز جمعه) میزبان علاقه مندان به هنر و تاریخ است.

موزه ملی مالدیو

رستوران سابسیکس

رستوران معروف و منحصربه‌فرد سابسیکس، رستورانی بسیار جذاب و باورنکردنی است که در اعماق آب‌های جزیره مالدیو قرار گرفته است. در این رستوران می‌توانید غذای مورد علاقه و خوشمزه خود را در زیر آب‌های اقیانوس هند میل کنید. مشتریان برای رسیدن به این رستوران باید سوار قایق موتوری شده و راه‌پله‌ای ۳ لایه به ارتفاع ۱۳ متر را طی کنند.

با ورود به رستوران لوسترهایی به سبک ایتالیایی مانند مرجان‌های دریایی نظر شما را جلب خواهند کرد.

رستوران سابسیکس

ساحل مصنوعی ماله

همانطور که از نام آن پیدا است، این ساحل یک ساحل ساخت دست انسان در شهر ماله است که به یکی از جاذبه‌های گردشگری مالدیو برای گردشگران تبدیل شده است.

در این ساحل می‌توانید انواع تفریحات آبی از قبیل شنا، موج‌سواری، قایق‌سواری، غواصی و دیگر تفریحات آبی را تجربه کنید، در کافه‌ها و رستوران‌های زیاد آن چیزی میل کنید و در کارناوال‌ها، کنسرت‌ها و جشن‌های محلی شرکت کنید.

ساحل مصنوعی ماله

جزیره‌ی هول هوماله

این جزیره بر روی آب‌های درخشان و در نزدیکی پایتخت مالدیو قرار دارد. رشد جزیره هول هوماله به‌دلیل ساخت‌وسازهای شهری، بی‌وقفه به پیش می‌رود. فرودگاه بین‌المللی ولانا (Velana) نیز در هول هوماله قرار دارد که به‌عنوان مسیر اصلی برای رسیدن به جزیره‌های بهشتی شناخته می‌شود. ساحل زیبایی در قسمت شرقی‌ این جزیره وجود دارد. درخت‌های فراوان، مسجدی با سقف شیشه‌ای و مسیر پیاده‌روی ساخته‌شده بر روی اقیانوس هند از دیدنی های مالدیو هستند.

جزیره‌ی هول هوماله

مافوشی

ممکن است مافوشی بر خلاف جزیره‌هایی که در نزدیکی‌اش قرار دارند، تفریحگاه‌های لوکس و هتل‌های ۵ ستاره زیادی نداشته باشد، اما جذابیت خاص خودش را دارد. متأسفانه در سونامی سال ۲۰۰۴، این جزیره با امواج خروشان ویران شد، اما از دهه‌ی گذشته تا کنون بازسازی دهکده‌های ماهیگیری و آلونک‌های ملوانی‌اش درحال انجام است. دادن اجازه‌ی فعالیت به مهمان‌سراهای محلی اتفاقی بوده که به پیشرفت این شهر کمک کرده و باعث شده مافوشی به مقصد گردشگری برای مسافران مالدیو با بودجه‌‌ی کمتر تبدیل شود. بی‌شک در مافوشی می‌توانید انتظار دیدن ساحل‌های زیبا با درختان نخل، موج‌ دریا و کافی‌شاپ‌های کوچک کنار ساحل را داشته باشید.

مافوشی

بنای یادبود سونامی

این بنا برای یادبود کسانی که جان خود را در اتفاق ویرانگر طبیعی که در سال 2004 رخ داد ساخته شده است . بنای تاریخی sunami یک بنای زیبا است که در خط ساحلی Male ، در Boduthakurufaanu Magu واقع شده است. این بنا یک طرح معماری از یادگارهای تزئینی با کره هایی محصور شده است که دارای ساختار حلقه ای هستند. از اینجا می توانید منظره ای زیبا از غروب خورشید را ببینید. با این حال ، ساحلی که در نزدیکی این بنای تاریخی قرار دارد به ویژه برای گشت و گذار در بین گردشگران نیز مشهور است.

بنای یادبود سونامی

حیات وحش مالدیو

شما می توانید طیف گسترده ای از حیوانات وحشی را درحیات وحش مالدیو ببینید که به صخره های مرجانی رنگارنگ و جزایر مرجانی فراوان این جزایر برای زندگی پناه می برند. می توانید گونه های زیبای اقیانوسی مانند دلفین ها ، مارهای آبی ، فرشته ماهی ، ماهی های تک شاخ و همچنین برخی از ماهی های بزرگتر مانند کوسه ها ، پرتوهای مانتا و ماهی های پهن برق دار را پیدا کنید. این جزایر همچنین دارای گونه های مختلف پرندگان هستند. مرغ های ماهی خوار ، مرغ دریایی ، ماهی خوار آبی رنگ کِرِین ، پرنده های متداول در مالدیو هستند و خفاش های میوه  خوار نیز در حال پرواز در آسمان دیده می شوند.

حیات وحش مالدیو

اوتمو

اوتمو در بخش شمالی ها الیف آتول (Haa Alif Atoll) و در شمالی‌ترین نقطه از زنجیره‌ی جزیره‌های مالدیو قرار گرفته است. این جزیره‌ی زیبا جایگاه خاصی در تاریخ این کشور دارد. اوتمو زمانی خانه سلطان محمد تانکوروفانو (Sultan Mohamed Thakurufaanu) بوده است. این پادشاه به‌دلیل بیرون کردن مهاجمان پرتغالی در قرن شانزدهم همواره مورداحترام مردم مالدیو بوده است. در این جزیره نیز شن‌های سفید درخشان و موج‌های ملایم دیده می‌شود، اما سایت‌های میراث فرهنگی مثل اوتمو گاندووارو (Utheemu Ganduvaru) که قصر چوبی منتسب به سلطان محمد در آن قرار دارد، تمرکز گردشگران از زیبایی‌های طبیعی را کم‌رنگ می‌کند.

اوتمو

ساحل درخشان جزیره وادهو

جزیره وادهو، قطعه‌ای از بهشت و یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعت را در خود جای داده است. ویژگی خاص و دیدنی این ساحل تنها در شب، زمانی که آب ساحل زیبای این جزیره به صورت کاملا رویایی در تلالو نور مهتاب می‌درخشد، نمایان می‌شود.

گویی میلیون‌ها ستاره کوچک در اعماق دریا قرار دارند. این پدیده نتیجه وجود فیتوپلانکتون‌ها یا میکروب‌های دریایی شب‌تاب است که آب دریا را مانند آینه ستاره‌ها می‌کنند.

ساحل درخشان جزیره وادهو

بنانا ریف

بسیاری از مسافرانی که راهی جزیره‌های مالدیو می‌شوند تنها و تنها به قصد یک کار می‌آیند: غواصی. تقریبا می‌توان گفت که هیچ‌جا بهتر از بنانا ریف تجهیزات مربوط به غواصی اسکوبا را ندارد. این چشم‌انداز زیرآب بی‌نظیر و زیبای مرجان‌ها و ماهی‌های رنگارنگ در قسمت شمالی ماله آتول قرار گرفته است.

بنانا ریف

جزیره باتالا

جزیره باتالا، جزیره‌ای زیبا در جزایر مرجانی شمالی مالدیو است که فاصله آن از فرودگاه مالدیو با قایق‌های سریع ۹۰ دقیقه و با هواپیماهای کوچک تنها ۲۰ دقیقه است. ساحل‌های این جزیره از شن نرم و سفید پوشیده شده و دارای پوشش طبیعی زیبایی است.

این جزیره آنقدر کوچک است که تنها در ۱۰ دقیقه می‌توانید کل جزیره را بگردید.

جزیره باتالا

جزیره جیراوارو

جزیره جیراوارو به جزیره چهارفصل مالدیو معروف است. این جزیره پس از ساخت اقامتگاه «چهار فصل» در سال ۲۰۰۴ به جزیره‌ای قابل سکونت در مالدیو تبدیل شد. در این جزیره می‌توانید گونه‌های گیاهی متنوع و حیوانات زیادی از جمله قناری پرسرخ،‌ خرچنگ، مارمولک‌های اژدها و پروانه‌ها را ببینید.

جزیره جیراوارو

کاخ مولی آگه

کاخ مولی‌آگه در سال ۱۹۰۶ میلادی قبل از شروع جنگ جهانی اول ساخته شده است. این ساختمان زیبا مدتی مقر حکومتی مالدیو بود و بعد در سال ۱۹۵۳ میلادی پس از اعلام جمهوری در مالدیو به دفتر ریاست جمهوری تبدیل شد و تا سال ۱۹۸۶ میلادی نیز به همین عنوان استفاده می‌شد.

در حال حاضر این ساختمان زیبا با معماری چشم‌نواز و قدیمی، مکانی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی است.

کاخ مولی آگه

جزیره‌ی ولیگاندو

غروب رمانتیک با تلألؤ نورهای زرد و قرمز بر موج‌های آرام اقیانوس هند، نوشیدنی خنک در بارهای لوکس، قایق‌های کایاک در خط ساحلی آب‌های فیروزه‌ای و موج‌های کریستالی که به‌آرامی به تالاب جزیره می‌خورند، منظره‌ای رؤیایی‌ را به‌‌وجود می‌آورند. به ولیگاندو خیره‌کننده و زیبا خوش آمدید! این جزیره یکی از مقاصد اصلی برای زوج‌هایی است که به مالدیو سفر می‌کنند. دیدن زوج‌هایی که تازه ازدواج کرده‌اند و برای گذراندن ماه‌عسل به ولیگاندو می‌آیند بسیار عادی است. این مقصد رؤیایی در قسمت شمالی آری آتول (Ari Atoll) قرار دارد و پر از ویلاهای ساحلی و سوئیت‌های شیک است.

جزیره‌ی ولیگاندو

مارادو

مارادو راه ارتباطی اصلی در زنجیره‌ی جزیره‌هاست که از گن شروع شده و به شرق کشیده می‌شود. این جزیره جاده‌ای ساحلی است که درست در نزدیکی فیدهو و روی سواحل مرجانی سینو آتول واقع شده است. شکل ظاهری مارادو بلند و باریک است و ساحل‌های کم‌عرض و درختان نارگیل آن شبیه به یک انگشت بر اقیانوس هند قرار گرفته است. مردم محلی مارادو نیز مثل مردم فیدهو آرام و دوست‌داشتنی هستند. غذاهای مارادو هم بر پایه‌ی غذاهای دریایی و پر از ادویه است. فراموش نکنید که در مسیر لینک رود (Link Road) قدم بزنید و به کافه‌ها و ساندویچ‌فروشی‌های بین نخل‌ها سر بزنید.

مارادو

خانه وال مالدیو

سفر به مالدیو بدون گشت با زیردریایی به اعماق آب‌های فیروزه‌ای تکمیل نمی‌شود. حتما در برنامه‌ریزی سفرتان گردش مهیج با زیردریایی در خانه وال را قرار دهید.در دنیای زیرآب، ماهی‌های رنگارنگ، مرجان‌ها، ماهی‌های صخره‌ای، شیرماهی‌ها، کوسه‌های سفید صخره‌ای، لاک پشت‌ها و موج عظیمی از ماهی‌های کوچک به استقبال شما خواهند آمد.دریچه‌هایی برای تماشای کامل مناظر زیر آب برای گردشگران در این زیردریایی تعبیه شده است. هنگامی که در حال تماشای محیط زیر دریا هستید، می‌توانید کشتی‌های شکسته و غرق شده را نیز کشف کنید.

خانه وال مالدیو

 

  • منبع
  • آمیتیس
  • کجارو
  • چطور
  • سفر باتو
  • بیتوته

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید