امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265982
۹۷۸۶
۳
۰
نسخه چاپی
مالش دوستی (Frotteurism)

مالش دوستی | اختلال جنسی مالش دوستی | علائم و نشانه های اختلال مالش دوستی

انحرافات جنسی، اعمال یا محرک های جنسی هستند که از رفتارهای جنسی بهنجار فاصله دارند اما در برخی افراد برای دستیابی به انگیختگی و ارگاسم ضرورت دارند.

مالش دوستی

مالش دوستی یا دستمالی کردن اختلالی شایع در بین اختلالات جنسی است که در آن فرد مبتلا از راهی غیر متعارف اقدام به برطرف کردن نیاز و تکانه جنسی خود می‌کند.

اختلال مالش دوستی

مالش دوستی یا دستمالی کردن جزو انحرافات جنسی طبقه بندی می شوند.

مالش دوستی یا دستمالی کردن به مالیدن آلت تناسلی مردانه (و گاها دست) به باسن یا بدن یک زن از روی لباس کامل بدون رضایت فرد قربانی به منظور کسب ارگاسم اطلاق می شود. فرد برای مالش یک قربانی غیرمنتظر، اندام تناسلی خود را به باسن یا ران قربانی میمالد یا از دست برای لمس اندام تناسلی یا پستان فرد استفاده می کند. این عمل معمولا در مکان های پرازدحام بخصوص در متروها و داخل اتوبوس (بیشتر برای امکان راحت تر فرار از دستگیری یا توجیه رفتار) انجام می شود. افراد مبتلا به این اختلال بی نهایت منزوی و منفعل هستند و مالش معمولا تنها منبع ارضا جنسی آنهاست.

ویژگی اصلی این اختلال که در سال های پایانی دوره نوجوانی یا شروع دوره بزرگسالی ظهور می کند، برانگیختگی جنسی مکرر و شدید ناشی از لمس یا مالش فردی است که راضی به این عمل نیست، می باشد. برانگیختگی جنسی به صورت خیال پردازی، امیال قوی جنسی یا در رفتار تظاهر پیدا می کند.

حداقل دوره زمانی برای تشخیص این اختلال شش ماه بوده و فرد ممکن است معترف به این کار باشد یا آن را انکار نماید، فرد مبتلا به این اختلال بر اساس میل قوی جنسی روی فردی ناراضی به برقراری رابطه دست به عمل می زند، این خیال پردازی ها یا امیال قوی جنسی باعث ناراحتی (اضطراب، وسواس های فکری، احساس گناه، احساس شرم) یا تخریب عملکرد چشمگیر بالینی در حوزه های اجتماعی، شغلی یا سایر کارکردی مهم می گردد.

دلایل ایجاد اختلال مالش دوستی

مالش دوستی به دلایل متعددی ایجاد می‌شود که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. شرطی سازی و یادگیری

طبق نظریه یادگیری، علت اختلال مالش دوستی این است که فرد در دوره‌ای این رفتار را تجربه کرده و لذت برده و حال نسبت به این نوع لذت شرطی شده است. یعنی این رفتار به طور غیرعمدی باعث لذت شده و فرد آن را آموخته است. زمانی که این رفتار لذت بخش تکرار می‌شود، تبدیل به عادت و انحراف می­‌گردد.

2. اختلال شخصیت اجتنابی

دلیل دیگری که ممکن است باعث این اختلال شود، اختلال شخصیت اجتنابی است. یعنی فرد در برقرار کردن هرنوع رابطه صمیمانه و نزدیک با جنس مخالف یا دیگر افراد مشکل دارد و نیاز جنسی سرکوب شده خود را به این طریق ارضا می‌­کند.

3. تجربه‌های آسیب‌زا

و دلیل دیگر که مثل بیشتر اختلالات روانی است، تجربه‌های آسیب زای دوران کودکی می‌باشد. تجربه‌هایی که می‌­تواند باعث اختلال در روند طبیعی رشد جنسی فرد شده و او این رفتار را حتی مشکل هم نبیند و به عنوان بخشی از شروع یک رابطه جنسی واقعی بداند.  برخی دیگر از عوامل تاثیرگذار در اختلال مالش دوستی عبارتند از:

• اعتیاد به پونوگرافی

• اختلال شخصیت ضد اجتماعی

• افسردگی

• اختلال سلوک

• اختلالات اضطرابی

• اختلال سو مصرف مواد

علائم و نشانه های اختلال مالش دوستی

بر اساس DSM-5، اختلال مالش دوستی (Frotteurism) شامل رویابافی، اشتیاق، و تمایل شدید به برانگیختگی جنسی توسط لمس کردن سینه‌ها، پاها، باسن، یا نواحی جنسی فردی بدون رضایتش است.

مبتلایان مالش دوستی ممکن است اقدام به مالیدن نواحی لگنی شخصی کنند و اندام تناسلی‌شان به نعوظ برسد، آنها معمولاً در پشت افراد غریبه این کارها را انجام می‌دهند.

مالش دوستی رفتاری مکرر است، و اغلب در مکان‌های عمومیِ شلوغ مثل مترو، اتوبوس‌ها، آسانسورها، یا حتی خیابان‌های شلوغ اتفاق می‌افتد.

تن مالی عملی جنائی است زیرا نوعی رابطه‌ی جنسی بدون رضایت محسوب می‌شود. با این وجود، مالش دوستی زمانی که به مدت ۶ ماه یا بیشتر ادامه یابد، یا وقتی اشتیاق و رویابافی‌ها باعث پریشانی شوند و به عملکرد فرد در روابط و فعالیت‌های روزانه‌اش خلل وارد کنند، به عنوان اختلال روانی تشخیص داده می‌شود.

ملاک های تشخیص اختلال مالش دوستی

انجمن روانپزشکی آمریکا ملاک های تشخیصی زیر را برای این اختلال مطرح کرده است:

1. در طول یک دوره حداقل ۶ ماهه تخیلات برانگیزنده قوی و عودکننده جنسی، امیال شدید جنسی یا رفتارهای مربوط به لمس و مالش به اندام فرد دیگری بدون رضایت او وجود دارد.

2. شخص براساس این تمایلات جنسی دست به عمل بزند یا این تمایلات یا خیال پردازی های جنسی سبب ناراحتی شدید یا بروز اشکالات بین فردی شوند.

سازمان بهداشت جهانی این اختلال را در طبقه سایر اختلالات رجحان جنسی  Other Disorders of Sexual Preference قرار داده و معیارهای خاصی برای آن تعریف نکرده است.

معمولا تعداد قربانیانی که توسط فرد مبتلا به این اختلال مورد لمس یا مالش قرار می گیرند، سه نفر یا بیشتر و در موقعیت های جداگانه می باشد، هر چند ممکن است فقط یک قربانی در موقعیت های متعدد مورد لمس یا مالش قرار گیرد.

شیوه درمان اختلال مالش دوستی

اشخاص با این وضعیت اغلب به دنبال درمان نیستند و بطور کلی اختلال خود را تشخیص نمی دهند. درمانهای شایع شامل روان درمانی و دارو درمانی است. درمانهای رفتاری اغلب برای کمک به شخص در کنترل و استفاده از ابزارهای قابل قبول برای مقابله آنها نسبت به مالیدن و لمس کردن دیگران استفاده می شود.

1. درمان شناختی رفتاری

درمان های شناختی- رفتاری میتواند به شخص کمک کند تا محرک ها را شناسایی نموده و آنگاه به شخص اموزش داده شود تا مهارت های خویش را به روش های بهداشتی بیشتری مدیریت کند. این امر بطور رایج شامل بازسازی شناختی، اموزش آرامسازی برای کاهش تماس های لمسی یا مالیدن و اموزش مهارت های مقابله با شیوه های مختلف برای خاموش نگه داشتن اختلال در هنگامی که حس در شخص ایجاد شده تشکلیل می شود.

2. دارو درمانی

داروهای گوناگون میتوانند برای کنترل کردن هورمون های جنسی تستسترون و استروژن به منظور کاهش میل جنسی هم استفاده شوند. مهارکننده های بازجذب سروتونین انتخابی که معمولاً برای افسردگی و دیگر اختلالات خلقی مورد استفاده قرار می گیرند میتوانند بعنوان سطوح پائین تر سروتونین در مغز استفاده شوند.

  • منبع
  • چمان
  • بیتوته
  • ذهن نو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید