امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265492
۶۹۱۲
۱
۰
نسخه چاپی
شادابی پوست

با این رژیم غذایی به سرعت پوست خود را شاداب کنید

باید بدانیم که شاداب شدن پوست در عرض یک روز امکان پذیر نیست. اما شاید دانستن این موضوع برایتان تعجب آور باشد که می توانید پوست خود را در مدت کوتاه یک ماه بهبود ببخشید. این توصیه ها را در مراقبت از پوست خود به کار بگیرید تا در مدت بسیار کوتاهی پوست شادابی داشته باشید.

با این رژیم غذایی به سرعت پوست خود را شاداب کنید

داشتن پوست زیبا از دغدغه های انسان است.  

پوست شما مانند دیگر ارگانهای بدنتان است که نیاز به تعادلی مناسب بین ویتامینها و مواد غذایی دارد. پس موارد زیر را در رژیم غذایی خودتان قرار دهید.

آب

نوشیدن مقادیرکافی آب در هرروز ، به پوست کمک می کند که ظاهری صاف ، نرم ،انعطاف پذیرو جوان تر داشته باشید. این مقدار میتواند بین 8 تا 12 لیوان باشد.

 ویتامین C

ویتامین C به بدن کمک می کند تا با عفونتها و بیماریها مبارزه نماید .سیستم ایمنی را تقویت کرده و نیزبهبود بیماری را تسریع می کند. 

مرکبات، توت ها، کوجه فرنگی، گل کلم و کلم بروکلی همگی از جمله مواد غنی از ویتامین c هستند. خوردن مولتی ویتامین بهترین راه برای تکمیل رژیمی است که شامل مواد غذایی کافی نیست.البته باید مراقب باشید که در خوردن ویتامین زیاده روی نکنید.

چای سبز

چای سبز غنی از اکسیدان ها است . همچنین نشان داده شده است که مسبب کاهش سطح کلسترول ، تقویت عملکرد ایمنی و کاهش ریسک ابتلا به برخی سرطانها می شود .  با مصرف چای سبز شما متوجه کاهش وزن خود می شوید، در حالی که از کافئین دریافتی خود نیز احساس رضایت می کنید و به علاوه پوستی شاداب و با نشاط نیز پیدا می کنید.

سویا

پروتئین های سویا غنی از آمینو اسیدها ، ویتامین E و بسیاری از آتی اکسیدان ها هستند . این موارد موجب می شوند که پوست ، مرطوب و بدون چروک باقی بماند.

اسیدهای چرب ضروری

اسیدهای چرب ضروری (EFAS) مانند امگا ۳ و امگا ۶ که به عنوان چربی های خوب شناخته می شوندبه عملکرد سلولی کمک می کند . مانند سایرغذاهای مفید ، اسیدهای چرب ضروری به سلول ها کمک می کند تا اعمالشان را به درستی انجام داده و از این رو سبب پاکسازی پوست ، جلوگیری از ایجاد لک های پوستی ، کاهش چروک ها ، بهبود و سلامت مو و رشد ناخن می گردند.

شیر

​​​​​​​شیر غنی از کلسیم ، ویتامین های B۲ ،B۱۲و D است . کلسیم به همراه ویتامین D که اقزایش دهنده جذب کلسیم می باشد، به حفظ استخوان های محکم و دندانهایی سالم کمک می کند . ویتامین B۲و B۱۲ برای رشد گلبول های قرمز خون که حاملین اکسیژن مورد نیاز سلول ها هستند ، ضروری است . این مواد کمک می کند تا پوست و مو سالم تر و زنده تر به نظر برسند.

سبزیجات

​​​​​​​سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ غنی از ویتامین A,E,C و آهن فیبرهستند . که برای زیبایی چهره مهم است.

ماست

​​​​​​​از آنجا که ماست یک فرآورده لبنی است تمام خواص شیر برای آن قابل ذکر است . ماست همچنین حاوی باکتری های مفیدی است که به هضم غذا موادغذایی کمک کرده ، سیستم ایمنی را تقویت کرده و زمانی که به عنوان ماسک استفاده می شود ، می تواند سبب آبرسانی و پاکسازی پوست شود.

سیر

​​​​​​​این ماده اعجاب انگیز سبب کاهش فشارخون ، کاهش کلسترول و حتی پیشگیری از سرطان می شود. این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها است که کمک می کند شما جوان بمانید.

شکلات

​​​​​​​شاید شکلات بهترین ماده غذایی برای حفظ سلامتی در دنیا نباشد اما از طریق افزایش میزان اندورفین ها و سروتونین اثرات مثبتی برروی خلق و خوی شما می گذارد. و سبب آرامش و احساسی خوشایند در شما می شود.

با این رژیم غذایی به سرعت پوست خود را شاداب کنید

پاکسازی پوست با پیشینه ای قدیمی همیشه یکی از بهترین راه های سالم جوانسازی چهره بوده و هست.

همه ما در زندگی انواع مشکلات پوستی ازجمله آکنه، جوش های سرسیاه و سرسفید، لک های حاصل از آفتاب، کک و مک، چین و چروک ها و... را تجربه می کنیم. هرقدر هم که زمان بیشتر می گذرد پوست کدرتر شده و جای لک و جوش ها دیرتر از روی آن محو می شوند.اما یک راه نجات هم وجود دارد و آن چیزی نیست جز لایه برداری و پاکسازی پوست! با این روش می توانید لایه های سطحی پوست تان را برداشته و پوست زیر را تحریک به بازسازی کنید. به این ترتیب پوست جوان و شاداب جایگزین پوست مرده و کدر می شود. اگر شما هم از این مشکلات رنج می برید و می خواهید پوستی روشن و شاداب داشته باشید این راهکارهای ساده خانگی را امتحان کنید:

 پوست زیبا و شفاف با بخور بابونه

اولین و مهم ترین مرحله در پاکسازی پوست استفاده از بخور آب داغ است. با این روش منافذ پوست باز شده و چربی های اضافی به راحتی از آن خارج می شوند. برای این منظور باید 2 لیوان آب جوش را داخل یک کاسه متوسط بریزید و یک حوله روی سر خود قرار دهید. سپس سرتان را با فاصله مناسب بالای ظرف آب جوش بگیرید طوری که حوله روی سرتان دور تا دور ظرف را بگیرد. مراقب باشید صورت تان را بیش از حد به کاسه نزدیک نکنید تا دچار سوختگی نشوید. بهتر است 10دقیقه در این حالت باقی بمانید.

اگر هم از آکنه و جوش های سرسیاه رنج می برید می توانید 2 تا 3 قاشق غذاخوری گل بابونه خشک شده به آب جوش اضافه کنید. بعد از اتمام بخور حوله را از روی سر خود برداشته و گل های بابونه را از داخل آب بیرون بیاورید و برای 5 دقیقه روی پوست قرار دهید. سپس صورت تان را با آب سرد بشویید و از یک کرم مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید. برای نتیجه گیری بهتر باید این راهکار را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

بخور زنجبیل؛ هم برای پوست و هم ریه!

این بخور نه تنها باعث شفافیت و شادابی پوست می شود بلکه دستگاه تنفسی را هم پاکسازی می کند. برای این منظور باید دو قاشق غذاخوری پودر زنجبیل را در دو لیوان آب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. سپس این محلول را در یک کاسه متوسط بریزید و روی سر خود حوله بیندازید و صورت تان را بالای ظرف بگیرید.

10دقیقه در این حالت باقی بمانید. طی این مدت می توانید به آرامی با نوک انگشتان تان صورت را ماساژ دهید. پس از گذشت 10دقیقه می توانید با کمک دستمال، جوش های سرسفید و سرسیاه خود را خارج کنید. در مرحله بعد نیز برای بسته شدن منافذ پوست، خیار رنده شده را به همراه آب لیموترش تازه برای 5دقیقه روی صورت قرار دهید. در آخر هم پوست خود را با آب سرد بشویید.

اگر پوست تان خشک و حساس است و با انجام بخور اذیت می شود، می توانید از روش کمپرس گرم استفاده کنید. برای این منظور باید مانند مراحل اولیه بخور، آب را به همراه بابونه یا زنجبیل بجوشانید و اجازه دهید کمی سرد شود. سپس آن را از صافی رد کرده و حوله تمیزی را به آن آغشته کنید.

این حوله را برای 10دقیقه روی پوست خود قرار دهید. بهتر است حوله مخصوصی را برای این کار اختصاص دهید و جای دو چشم را در آن سوراخ کنید تا چشم ها، مژه ها و ابروهای تان آسیب نبینند. بعد از اتمام کمپرس نیز صورت را با آب سرد شست وشو دهید و حتما از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

بهترین ماسک ها برای پاکسازی پوست

ماسک خیار و گلاب : یک عدد خیار با پوست را ریز رنده کرده و یک قاشق مرباخوری گلاب به آن اضافه کنید. سپس آن را به حالت خوابیده به آرامی روی پوست تان بمالید و پس از 10دقیقه با آب خنک بشویید.

ماسک ماست و گردو: دو قاشق غذاخوری ماست و دو قاشق غذاخوری گردوی خرد شده را در مخلوط کن ترکیب کرده و برای 15دقیقه روی پوست قرار دهید و بعد با آب سرد بشویید.

ماسک رازیانه و آویشن : دو ساقه آویشن تازه خرد شده و دو قاشق چای خوری تخم رازیانه له شده را درون ظرفی ریخته و یک دوم فنجان آب جوش روی آن بریزید. سپس نصف یک  لیمو ترش را آب گرفته و به آن اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را از صافی رد کنید و آن را با پنبه به صورت بمالید. اجازه دهید 15دقیقه روی پوست بماند و بعد با آب سرد شست وشو دهید.

ماسک عسل و بادام : یک قاشق مرباخوری عسل را با نصف قاشق چای خوری پودر بادام مخلوط کنید و آن را با حرکت دورانی روی پوست بمالید. اجازه دهید این ترکیب روی پوست تان خشک شود. بعد ابتدا با آب ولرم سپس با آب سرد پوست را شست وشو دهید.

ماسک سفیده تخم مرغ: یک سفیده تخم مرغ را خوب هم بزنید تا کاملا سفید شود و کف کند. سپس این کف سفید را برای 15دقیقه روی پوست قرار دهید. بعد از اینکه کاملا جذب و خشک شد پوست را ابتدا با آب ولرم سپس با آب سرد بشویید.

 این نکات را به خاطر بسپارید

- بهترین زمان برای پاکسازی و بخور پوست شب ها قبل از خواب است. به این ترتیب پوست زمان کافی برای استراحت کردن دارد.

- بعد از پاکسازی و بخور پوست بهتر است تا یک روز از لوازم آرایشی استفاده نکنید. در غیر این صورت منافذ خالی شده بار دیگر با چربی و آلودگی پر می شوند.

- انجام پاکسازی و بخور پوست بیش از پنج بار در هفته می تواند نتیجه عکس داشته و باعث نازک و  چروک شدن پوست شود. بهترین حالت پاکسازی دو تا سه بار در هفته است.

  • منبع
  • نمناک
  • ویستا
  • پارس طب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید