امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276371
۳۵۹۰
۲
۰
نسخه چاپی
Louvre Museum

موزه لوور پاریس | تمام اطلاعات درباره موزه لوور پاریس | تصاویر موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس | تمام اطلاعات درباره موزه لوور پاریس | تصاویر موزه لوور پاریس

موزه لوور در پاریس

موزه لوور پاریس از نمادهای مشهور پاریس و بزرگ‌ترین کلکسیون آثار هنری و تاریخی جهان، سالانه میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا را به خود جذب می‌کند.

موزه لوور دارای هشت بخش مختلف بوده و تعداد آثار موجود در آن به بیش از 38 هزار اثر می رسد، جالب است بدانید کلمه لوور در فرانسه به معنی روشنایی آسمان می باشد.

علت نام‌گذاری این موزه به این دلیل است که مقامات فرانسوی موزه‌ نام‌ برده را در قلعه‌ لوور بنا کرده‌اند. ساخت این قلعه در اواخر قرن ۱۲ و تا اوایل قرن ۱۳ میلادی به دستور فیلیپ دوم  آغاز شد. با گذر روزها و سال‌ها، تغییرات مختلفی در ساختار این قلعه پدید آمد تا اینکه امروز، می‌بینیم یکی از پربازدیدترین و تاریخی‌ترین موزه‌های جهان در این کاخ باشکوه برپا شده است.

موزه‌ی لوور پاریس در تاریح 10 آگوست سال 1793 میلادی به طور رسمی افتتاح شد و در ابتدا کار خود را با به نمایش گذاشتن 537 نقاشی آغاز کرد. اغلب نقاشی‌های موزه در این زمان مربوط به وقایای سلطنتی بودند که از کلیساها جمع‌آوری شدند. پس از افتتاح، موزه‌ی لوور تا مدتی باز بود تا این که در سال 1796 میلادی بسته شد. علت اصلی این موضوع را مناسب نبودن کاخ برای به نمایش گذاشتن آثار بیان کردند. موزه‌ی لوور در سال 1801 بازگشایی شد و به مرور نیز بر شمار اشیای موجود در آن افزودند.

بد نیست بدانید که این موزه یکبار به افتخار ناپلئون تغییر نام یافت و به عنوان موزه‌‌ی ناپلئون شناخته شد اما پس از مرگ ناپلئون، زیردستانش بسیاری از اشیایی که توسط ناپلئون به موزه اهدا شده بود را پس گرفتند. ناگفته نماند که سومین دولت جمهوری فرانسه نیز نقشی اساسی در مورد گسترش موزه‌ی لوور داشت. مقامات این جمهوری با کمک‌های مالی خود سبب شدند تا لوور وسیع‌تر شود.

موزه لوور پاریس | تمام اطلاعات درباره موزه لوور پاریس | تصاویر موزه لوور پاریس

معماری موزه لوور پاریس

ساختمان موزه لوور ابتدا یک قلعه متعلق در اواخر قرن 12میلادی بود به دستور فیلیپ دوم ساخته شد. بعدها در قرن 16میلادی به خاطر بزرگ شدن شهر و اهمیت تدافعی که این بنا داشت به مکانی برای اقامت پادشاهان فرانسه تبدیل شد.

در قرن 17 و 18 میلادی زمانی که اشراف و ثروتمندان هرچند به صورت سطحی تلاش داشتند تا جایگاه ویژه‌ای میان روشنفکران و هنرمندان پیدا کنند، لوئی چهاردهم و لوئی پانزدهم کاخ ورسای را به محلی برای نمایش مجموعه‌ای از آثار عتیقه یونان و روم باستان و آثار هنری و گردهمایی هنرمندان و روشنفکران تبدیل کردند. البته در ابتدا فقط پادشاهان و خانواده‌های آنها و بعضی از هنرمندان و نویسندگان اجازه بازدید از داخل کاخ را داشتند و حتی تا سال 1973 میلادی نیز خبری از باز شدن درهای آن به روی عموم مردم نبود.

اما بعد از انقلاب فرانسه مجلس تصمیم گرفت که ساختمان موزه لوور پاریس را به نمایش دائمی آثار هنری معروف جهان برای همه مردم اختصاص دهد. مساحت موزه لوور پاریس بیش از ۶ هکتار است و دارای گالری‌ها و دپارتمان‌های مختلف چون مصر باستان، یونان، اتروسک و روم باستان، هنر اسلامی، نقاشی‌ها، مجسمه‌ها هنرهای تزئینی و آثار چاپی و ترسیمی است.

در طراحی موزه لوور پاریس 3 بال و 5 طبقه برای ساختمان در نظر گرفته شده که هرکدام نام مختص به خود را دارند. بال شمالی بنام Denon، بال جنوبی به اسم Dully و بال شرقی Richelieu نامگذاری شده‌اند.

موزه لوور پاریس | تمام اطلاعات درباره موزه لوور پاریس | تصاویر موزه لوور پاریس

معروفترین آثار موزه لوور پاریس

در میان هزاران اثری که در موزه‌ی لوور پاریس نگهداری می‌شوند 10 نمونه وجود دارند که در سطح جهانی صاحب شهرت‌اند و به احتمال زیاد شما هم نامشان را شنیده‌اید، این گنجینه‌ها عبارت هستند از:

• تابلوی مونالیزا

• مجسمه‌ی نیکه ساموتراس یا پیروزی بال‌دار ساموتراس

• مجسمه اسیر در حال مرگ

• مجسمه ونوس میلو

• پیکر نگاره‌ی گاو بالدار یا لاماسو

• نقاشی آزادی هدایتگر مردم

• مجسمه بزرگ ابوالهول

• نقاشی ونوس و سه زن زیبا

قانون حمورابی

• نقاشی گابریل و خواهران

موزه لوور پاریس | تمام اطلاعات درباره موزه لوور پاریس | تصاویر موزه لوور پاریس

هرم شیشه‌ای موزه لوور

هرم شیشه‌ای موزه لوور که در سال 1989 راه‌اندازی شد که توانسته طی سال‌ها نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. اما ساخت یک هرم مدرن درست در قلب یک کاخ تاریخی با استقبال همگان روبه رو نشد. برخی این مثلث شیشه‌ای را نوعی توهین و بی‌احترامی به فرهنگ و معماری قرون گذشته می‌دانستند و عده‌ای دیگر آن را آمیزه‌ای زیبا از هنر مدرن و باستانی می‌دانند.

این هرم شیشه‌ای که حاصل هنر و طراحی یک معمار چینی - آمریکایی است، اکنون نزدیک به یک قرن عمر دارد. این بنا از 105 تُن قاب آلومینیومی و 673 قطعه الماس شیشه‌ای ساخته شده است. اما ساخت این هرم مدرن علاوه‌بر مقاومت‌ها و مخالفت‌های بسیاری از دوستداران هنر باستانی، افسانه‌هایی را نیز به دنبال داشت. یکی از مشهورترین این افسانه آن است که ساخت این هرم حیله شیاطین است. خواستگاه چنین افسانه‌هایی، کتاب «راز داوینچی» نوشته دن براون است که به این توهم دامن زد که تعداد شیشه‌های به کار رفته در این هرم 666 قطعه است که این عدد نمادی شیطانی محسوب می‌شود، درحالی که تعداد حقیقی شیشه‌های هرم 673 قطعه است. این هرم بزرگ که یکی از پربازدیدترین مکان‌های فرانسه به حساب می‌آید، با چهار هرم کوچک‌تر در اطرافش احاطه شده است.

موزه لوور پاریس | تمام اطلاعات درباره موزه لوور پاریس | تصاویر موزه لوور پاریس

آثار موزه‌ لوور پاریس

موزه‌ی لوور پاریس را می‌توان به چند وجه مختلف تقسیم‌بندی کرد. مهمترین نوع دسته‌بندی بخش‌های مختلف موزه‌ی لوور تقسیم آن براساس تمدن‌ها و دوران‌های تاریخی مختلف است در این راستا موزه‌ی لوور به بخش‌هایی نظیر آثار باستانی مصر، آثار باستانی یونان، آثار باستانی رومی، اشیای قرون وسطی، هنر اسلامی، آثار معاصر تقسیم می‌شود.

همچنین باید بدانید که گنیجنه‌های این موزه را نیز می‌توان به چند بخش مجسمه‌ها و هنرهای زینتی، نقاشی‌ها و آثار چاپی و نقشه‌ها تقسیم کرد.

موزه لوور پاریس | تمام اطلاعات درباره موزه لوور پاریس | تصاویر موزه لوور پاریس

نقاشی های موزه لوور پاریس

در موزه‌ی لوور پاریس 314 نقاشی وجود دارد که هریک از آنها به نوبه‌ی خود شاهکاری هنری محسوب می‌شوند.

از مهمترین نقاشی‌هایی که در موزه‌ی لوور نگهداری می‌شود مونالیزا، آزادی هدایتگر مردم، کلک مدوسا، دوزنده، باکره و فرزند مقدس، تاج گذاری ناپلئون، جشن ازدواج در سنا، زن زیبای حرمسرا، مرگ باکره، مداخله زنان اهل سابین، سوگند هوراتی‌ها، مرگ سارداناپالوس، پرتره‌ی لوئی چهاردهم، پرتره مادام رکامیه، قایق دانته، زنان الجزایر، کشتی‌ نشستن به مقصد کیثیرا و... از مشهورترین نقاشی‌های موجود در موزه‌ی لوور اشاره کرد.

موزه لوور پاریس | تمام اطلاعات درباره موزه لوور پاریس | تصاویر موزه لوور پاریس

آثار یونان در موزه لوور پاریس

در موزه‌ی لوور پاریس 226 اثر وجود دارد که قدمتشان به دوران یونان باستان می‌رسد. این بخش از موزه‌ی لوور از محبوب‌ترین و پربازدیدترین قسمت‌های موزه محسوب می‌شود زیرا گنجینه‌هایی در آن به چشم می‌خورند که مربوط به 4000 سال پیش از میلاد هستند. در حقیقت تمامی اشیایی که متعلق به یونان هستند و در موزه‌ی لوور نگهداری می‌شوند مربوط به 4000 سال قبل از میلاد تا قرن چهارم میلادی هستند.

از مهمترین آثار این بخش از موزه‌ی لوور می‌توان به مرد نشسته، مجسمه‌ی ناختورهب، جعبه‌ی میمون، مجسمه‌ی حوروس، تندیس رامسس دوم، مجسمه‌ی اینتف ششم، کشفیات منطقه‌ی ابو رواش و... هستند.

در این موزه چیزی بالغ بر ۳۸ هزار اثر هنری مختلف و متنوع مربوط به دوره‌ پیش از تاریخ تا همین قرن ۲۱ موجود است. تمامی این آثار در فضایی بالغ بر ۷۲ هزار متر مربع جمع‌آوری شده‌اند.

موزه لوور پاریس | تمام اطلاعات درباره موزه لوور پاریس | تصاویر موزه لوور پاریس

آثار شرقی در موزه لوور پاریس

186 اثر در قسمت آثار شرقی موزه‌ی لوور پاریس به چشم می‌خورد که به‌راستی هریک از آنها دیدنی و منحصربه‌فرد هستند. گنجینه‌های این بخش مربوط به 9 هزار سال می‌باشند و به همین خاطر قدمت برخی از آثاری که در این بخش به چشم می‌خورند به صورت دقیق مشخص نیست. از مهمترین آثار بخش شرقی موزه‌ی لوور پاریس می‌توان به لوح حمورابی، آثار مربوط به هخامنشیان، سرستون‌های کاخ هخامنشیان و... اشاره کرد.

موزه لوور پاریس | تمام اطلاعات درباره موزه لوور پاریس | تصاویر موزه لوور پاریس

مجسمه های موزه لوور پاریس

از مهمترین آثاری که در موزه‌ی لوور پاریس به چشم می‌خورد مجسمه‌ها هستند. شما با مراجعه به این موزه می‌توانید مجسمه‌های کوچک و بزرگی را از اعصار مختلف مشاهده نمایید. دری که اغلب گردشگران از آن وارد موزه‌ی لوور می‌شوند مزین شده با مجسمه‌هایی که با ظرافت خاصی ساخته شده‌اند.

به طور کلی بیش از 113 عدد مجسمه در موزه‌ی لوور پاریس نگهداری می‌شوند که از معروفترین آنها می‌توان به جان گرفتن پسوخه با بوسه کوپیدو، مجسمه فرشته، سنت-ماری-مادلن و... اشاره کرد.

موزه لوور پاریس | تمام اطلاعات درباره موزه لوور پاریس | تصاویر موزه لوور پاریس

آثار هنری موزه لوور پاریس

آثار هنری متعددی در موزه‌ی لوور پاریس به چشم می‌خورد که بی‌تردید توجهتان را به خود جلب خواهند کرد. در موزه‌ی لوور پاریس 320 اثر هنری وجود دارد که بیشتر آنها متعلق به فرانسه هستند اما در میانشان اجسامی از سایر کشورها نیز وجود دارد.

از مهمترین نمونه‌های آثار هنری که در این مجموعه در معرض دید عموم قرار دارد می‌توان به نماد قدرت چارلز، باکره و فرزند، تاج ملکه، ظرف شاهین، میزتوالت ساخته شده توسط اندره چارلز و... اشاره کرد.

موزه لوور پاریس | تمام اطلاعات درباره موزه لوور پاریس | تصاویر موزه لوور پاریس

هنر اسلامی در موزه لوور پاریس

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های موزه‌ی لوور پاریس در نزد ایرانی‌ها قسمت هنر اسلامی است که آثاری باشکوه را از ابتدای اسلام تاکنون در خود جای داده است. شاید جالب باشد که بدانید این قسمت از ابتدا جزو موزه‌ی لوور نبود و بعدا به آن افزوده شد اما حال یکی از پربازدیدترین و جالبترین بخش‌های موزه‌ی لوور به شمار می‌آید.

در موزه‌ی وسیع لوور پاریس حدود 60 اثر ساخته شده بر اساس هنر اسلامی وجود دارد که ما ایرانیان تصاویر بسیاری از آنها را در کتابها و یا شبکه‌های اجتماعی دیده‌ایم. از مهمترین دیدنی‌های بخش هنر اسلامی در موزه لوور پاریس می‌توان به بشقاب طاووس، مجسمه چهره مرد، جعبه‌ی المقیره، جای جواهر و... اشاره کرد.

موزه لوور پاریس | تمام اطلاعات درباره موزه لوور پاریس | تصاویر موزه لوور پاریس

هنرهای گرافیکی در موزه لوور پاریس

موزه‌ی لوور پاریس برای علاقه‌مندان به هنرهای گرافیکی نیز مکان خوبی به حساب می‌آید زیرا 215 اثر زیبا در این زمینه در لوور در معرض دید عموم قرار دارد. متاسفانه اغلب آثاری که مربوط به این بخش از موزه هستند، معادل فارسی ندارند.

  • منبع
  • فاینداتور
  • ایوار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید