امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276491
۲۰۶۰
۲
۰
نسخه چاپی
Nefertiti

نفرتیتی نام آورترین زن دوران باستان مصر

نفرتیتی نام آورترین زن دوران باستان مصر

نفرتیتی قدرتمندترین زن دوران باستان

نیمه تنه زنی زیبا با صورتی استخوانی و گردنی افراشته متعلق به نفرتیتی، یکی از معروفترین آثار بر جای مانده از دوران مصر باستان می باشد که در تمام دنیا شناخته شده است.

نِفِرتیتی یا نِفرتی‌تی همسر بزرگ سلطنتی (همسر اصلی) فرعون مصر، آخناتون بود و به عنوان شریک سلطنت همسرش شناخته می‌شود.

اطلاعات چندانی از زندگی او پیش از ازدواج با اخناتون و حتی دوران زندگی اش با او وجود ندارد. همه آنچه از نفرتیتی می دانیم، بر اساس تصاویر و مجسمه های یافت شده از او در العمارنه، و نوشته های کاتبان باستانی است. برخی از مصرشناسان اعتقاد دارند نفرتیتی از سرزمین دیگری به مصر آمده است زیرا معنای نام او چنین است: زن زیبایی یافت شده آمده است...

گردن بلند و لبان برجسته اش بر نژاد متفاوتش گواهی می دهد. برخی دیگر نیز معتقدند او شخصی عامی _ دختر یکی از درباریان _ بوده که زیبایی اش نظر شاه را جلب کرده است. عده‌ای نیز معتقدند او از خاندان سلطنتی بوده است. او نخستین همسر اخناتون بوده و از قدرت بسیاری در دربار برخوردار بوده است.

نفرتیتی در زمان حکومت خود القاب بسیاری را در اختیار داشته است که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ملکه وارث حکومت
- بزرگ ستایش
- بانوی زیبا
- شیرینی عشق
- بانوی دو سرزمین
- همسر اصلی پادشاه
- محبوب
- همسر پادشاه بزرگ
- بانوی همه زنان
- خانم مصر بالا و پایین

نفرتیتی نام آورترین زن دوران باستان مصر

دوران زندگی فرعون آخناتون و نفرتیتی

ملکه نفرتیتی هنگام ازدواج 15 ساله بود و همسر وی 16 سال بیشتر نداشت. پنج سال بعد از ورود او به سلطنت، فرعون مصر اصلاحات مذهبی را آغاز کرد و خود را آخناتون نامید.

آن‌ها پایه و اساس مذهب جدید و توحیدی خود را که پرستش خدای خورشید را تبلیغ می‌کرد، بنا نهادند و خود را از روند سلطنت مصر باستان جدا کردند و به همین دلیل پایتخت جدیدی به نام عمارنه ساختند.

آخناتون و نفرتیتی در درخشان‌ترین دوره تاریخ مصر باستان حکومت می‌کرده‌اند که این موضوع احتمالاً باعث رؤیاپردازی بیشتر آخناتون می‌شده است. در زمان سلطنت او شهر جدید یا همان عمارنه رونق هنری بسیار زیادی یافت به صورتی که در هیچ دورانی از مصر این‌چنین رونقی تکرار نشده است. سبک هنری در عمارنه همراه با چهره‌هایی اغراق‌آمیزتر و دست‌وپاهای کشیده‌تر بوده است.

نفرتیتی زن بسیار قدرتمندی بود و از همان زمان آغاز سلطنت، همسر مورد علاقه آخناتون بود. براساس اسناد تاریخی حاصل ازدواج آخناتون و نفرتیتی شش دختر بوده است. با وجود اینکه او فرزند پسری به دنیا نیاورد، اما طبق اسناد رابطه بسیار قوی عاطفی بین او و آخناتون برقرار بوده است. همچنین معمولاً در جشن‌ها و مراسم‌های تشریفاتی نفرتیتی به همراه آخناتون شرکت می‌کرده است.

با توجه به اینکه نفرتیتی فرزند پسری نداشته است، فرعونی که جانشین وی یا همسرش شده است، توت عنخ‌آمون یا همان شاه توت پسر همسر وی بوده است و نفرتیتی نامادری توت عنخ‌آمون محسوب می شود.

با وجود اینکه نفرتیتی و همسرش در زمان حکومت بر مصر ثروت بسیار زیادی را برای مصر به وجود آوردند ولی آیین جدید آن‌ها روند گذشته امپراتوری را بر هم زده بود. او به‌عنوان ملکه به دلیل شخصیت جذابی که داشت در بین مردم بسیار محبوب بود. ولی از طرفی به دلیل نقش فعالش در تغییر آیین مصر، تنفر افرادی را نیز برانگیخته بود.

وضعیت نام نفرتیتی جز رموز تاریخی است زیرا نام وی در دوازدهمین سال از هفده سال سلطنت آخناتون ناپدید می‌شود. نظریه غالب این است که با توجه به تغییر اسم، نام جدیدش به‌عنوان نام رسمی استفاده می‌شده است. همچنین بعضی اعتقاددارند وی به‌عنوان فرعون حکومت کرده است و اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، نفرتیتی مثل حَتشـِپسوت (Hatshepsut) که به‌عنوان یک فرعون زن بر مصر حکمرانی می‌کرده است، بعد از مرگ همسرش حکمران اصلی مصر بوده است.

  • منبع
  • لست سکند
  • خبرآنلاین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید