امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276147
۱۳۱۵
۲
۱
نسخه چاپی
Reverse racism

نژادپرستی معکوس یا تبعیض معکوس چیست؟

نژادپرستی معکوس‎ یا تبعیض معکوس‎ بدین معناست که تبعیض مثبت و برنامه‌هایی که به منظور جبران نابرابری‌های نژادی ایجاد شده است، نوعی نژادپرستی ضد سفیدها محسوب می‌شوند

نژادپرستی معکوس یا تبعیض معکوس چیست؟

نژادپرستی معکوس یا تبعیض معکوس چیست؟

نژادپرستی معکوس‎ یا تبعیض معکوس‎ بدین معناست که تبعیض مثبت و برنامه‌هایی که به منظور جبران نابرابری‌های نژادی ایجاد شده است، نوعی نژادپرستی ضد سفیدها محسوب می‌شوند.

این اصطلاح به این ایده اطلاق می شود که سفید پوستان به دلیل برنامه ها یا ابتکاراتی که به نفع افراد رنگ طراحی شده است ، نژادپرستی را تجربه می کنند.

برخی ادعا می کنند که سازمان ها یا فضاهای منحصر به فرد سیاهپوستان یا آمریکایی های آسیایی نژادپرستی معکوس را تشکیل می دهند به عنوان مثال بورسیه های تحصیلی فقط برای اقلیت های نژادی باز می شود که در مورد سفیدپوستان تبعیض قائل هستند.

نژادپرستی معکوس تبعیض علیه اعضای یک گروه مسلط یا در اکثریت، به نفع اعضای یک گروه در اقلیت یا به طور تاریخی محروم است. این گروه‌ها را می‌توان بر حسب نژاد، جنسیت، قومیت، یا دیگر عوامل تعریف کرد. این تبعیض ممکن است در پی جبران نابرابری‌های اجتماعی باشد که گروه‌های اقلیت نسبت به گروه‌های اکثریت کمتر از آنها برخوردار بوده‌اند. در چنین مواردی نیت محو تبعیضی است که گروه‌های اقلیت با آن‌ها مواجه بوده‌اند.

برچسب نژادپرستی معکوس را می‌توان برای تأکید بر تبعیض ماهوی موجود در برنامه‌های تبعیض مثبت به کار برد. نژادپرستی معکوس را می‌توان به عنوان رفتار نابرابر با گروه‌های در اکثریت در نتیجهٔ سیاست‌های ترجیحی، نظیر پذیرش دانشگاه‌ها یا اشتغال به منظور التیام بخشی به تبعیض پیشین علیه اقلیت‌ها تعریف کرد.

در قرن بیست و یکم، بسیاری از آمریکایی های سفید پوست احساس می کنند که از تبعیض مبتنی بر نژاد بیشتر از همتایان آمریکایی خود در زمینه اقلیت ها رنج می برند. مطالعه سال 2011 توسط محققان در دانشکده هنر و علوم دانشگاه دانشگاه تافتز و مدرسه بازرگانی هاروارد نشان داد که سفیدپوستان بر این باورند که تعصب ضد سفید یا نژادپرستی معکوس در تمام اوقات بالا است.

ادعاهای نژادپرستی معکوس توسط مخالفان سیاست های اقدام مثبت به طور برجسته ای در دهه 1970 ظهور می کند و بخشی از واکنش نژادی علیه منافع اجتماعی افراد رنگین پوست را تشکیل می دهد.

مفهوم نژادپرستی معکوس در هر کجا که برتری سفید کاهش یافته است ، مانند در بعد از آپارتاید آفریقای جنوبی، تا حدودی در سطح بین المللی مورد استفاده قرار گرفته است.

  • منبع
  • ویکی پدیا
  • همیار

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید