امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274828
۷۱۶۳
۸
۰
نسخه چاپی
Hippie

هیپی‌ها: سرنوشت یک جنبش فرهنگی و مبارزه برای تغییر در دهه ۶۰

هیپی‌ها به عنوان بخشی از جامعه‌ی جوان آمریکا در اواسط دهه ۱۹۶۰ جنبشی آزادی‌خواهانه به راه انداختند که به تدریج در سراسر دنیا طرفدارانی پیدا کرد. آن‌ها با ارزش‌هایی همچون نوع‌دوستی، عرفان، صداقت، شادی و عدم خشونت به دنبال حفظ آزادی فردی بودند

هیپی‌ها: سرنوشت یک جنبش فرهنگی و مبارزه برای تغییر در دهه ۶۰

هیپی‌ها به عنوان بخشی از جامعه‌ی جوان آمریکا در اواسط دهه ۱۹۶۰ جنبشی آزادی‌خواهانه به راه انداختند که به تدریج در سراسر دنیا طرفدارانی پیدا کرد.

هیپی ها چه کسانی هستند؟

هیپی‌ها به عنوان بخشی از جامعه‌ی جوان آمریکا در اواسط دهه ۱۹۶۰ جنبشی آزادی‌خواهانه به راه انداختند که به تدریج در سراسر دنیا طرفدارانی پیدا کرد. آن‌ها با ارزش‌هایی همچون نوع‌دوستی، عرفان، صداقت، شادی و عدم خشونت به دنبال حفظ آزادی فردی بودند.

اغلب اعضای جنبش هیپی را نوجوانان سفیدپوست ۱۵ تا ۲۵ ساله و گروهی از بزرگسالان تشکیل می‌دادند، در مدت کوتاهی هیپی‌ها توانستند با شعار صلح، عشق، آزادی فردی و اعتقاد به یافتن معنای جدیدی برای زندگی بر اقشار زیادی از جامعه تاثیر بگذارند. مخالفت جدی هیپی‌ها نسبت به نهادهای سیاسی و اجتماعی مستقر، ابتدا با انتقاد از جنگ ویتنام و استفاده از سلاح‌ هسته‌ای شروع شد.

کلمه هیپی hippy که ازhipster با معنی لغوی نوگرا می‌آید، اولین بار برای توصیف بیت‌نیک‌ استایل‌های مهاجر نیویورک و سان فرانسیسکو استفاد شده که در آینده درباره‌ی بیت‌نیک‌ها، سبک زندگی و لباس پوشیدن‌شان خواهیم گفت. ریشه‌ی اصلی کلمه‌ی هیپ چندان مشخص نیست اما به عنوان بخشی از زبان عامیانه‌ی آمریکایی-آفریقایی مورد استفاده قرار گرفته است.

هیپی‌ها: سرنوشت یک جنبش فرهنگی و مبارزه برای تغییر در دهه ۶۰

عقاید هیپی ها

دغدغه های اصلی هیپی ها صلح، عشق و آرامش بود. آن ها خود را به هیچ دین و مذهب خاصی محدود نمی کنند و هرکسی ار هر مذهب و هر فرهنگی می تواند هیپی باشد و یکی ازعوامل محبوبیت سبک هیپی تنوع فرهنگی و مذهبی مورد حمایت آن هاست که باعث شده طرفداران بسیاری از جوامع مختلف داشته باشند. به طورکلی هیپی ها به فلسفه ی شرق و مفاهیم معنوی علاقه مندند و علاوه براین، از هنر و فرهنگ شرقی در موارد بسیاری الهام گرفته اند.

طرفداران جنبش هیپی طرفدار گیاهخواری و محیط زیست هستند و به همین دلیل بیشتر آن‌ها در مناطق طبیعی و بکر زندگی می‌کنند. یکی دیگر از عوامل محبوبیت سبک هیپی تنوع فرهنگی و مذهبی مورد حمایت آن‌هاست که باعث شده طرفداران بسیاری از جوامع مختلف داشته باشند، به طورکلی هیپی‌ها به فلسفه‌ی شرق و مفاهیم معنوی علاقه‌مندند و علاوه براین، از هنر Art و فرهنگ شرقی در موارد بسیاری الهام گرفته‌اند.

یکی از مهمترین ابزارهای این خرده‌فرهنگ استفاده از موسیقی و هنر است. موسیقی هیپی تلفیقی از راک، سنتی و بلوز است که با برگزاری نوازندگی‌های خیابانی و گاهی در ترکیب با تئاتر خیابانی اجرا می‌شود. موسیقی هیپی تلفیقی از راک، سنتی و بلوز است که با برگزاری نوازندگی های خیابانی و گاهی در ترکیب با تئاتر خیابانی اجرا می شود.

دیگر حوزه‌ها همچون تلویزیون، سینما، گرافیک و ادبیات هم بر گسترش و محبوبیت این خرده‌فرهنگ بی تاثیر نبوده اما بیش از هرچیز مد هیپی توانسته بر اشاعه‌ی ارزش‌های آن تاثیرگذار باشد. هیپی‌ها استفاده از پوشش خاص و نمادهای بصری را راهی برای استقلال هیپی و احترام به حقوق فردی خود می‌دانند هرچند که گروه محدودی از آن‌ها نیز معتقدند که لباس سیگنال قابل اعتمادی برای انتقال مفاهیم نیست.

معمولا زندگی در طبیعت و منطق روستایی را ترجیح می دهند برخی از آن ها مانند کولی ها دوست دارند دائم در سفر باشند. علاقه هیپی ها به موسیقی سایکدلیک راک با دیگر ارزش های این خرده فرهنگ به ویژه با حاشیه گرایی و مصرف مواد مخدر تناسب دارد. تجربه انواع روان گردان ها، داشتن موی بلند، جمع های قبیله مانند، ستایش از دنیای عشق و آزادی، پرورش گل، موسیقی سبک اسید راک و راک و… از دیگر فعالیت های این گروه به حساب می آید.

یکی از اصول هیپی با عنوان «طبیعی زیباست» بر استفاده از عناصر زیبایی طبیعی چهره‌ی افراد تاکید دارد، برهمین اساس بیشتر اوقات زنان هیپی با حداقل آرایش و موهایی بلند و رها و مردان هیپی با ریش و موهای بلند پریشان دیده می‌شوند.

هیپی‌ها: سرنوشت یک جنبش فرهنگی و مبارزه برای تغییر در دهه ۶۰

هیپی‌ها چطور لباس می‌پوشند؟

استایل هیپی را استایل خانه‌ به‌دوشان هم می‌نامند، آن‌ها از فرهنگ‌های بدوی الهام می‌گیرند و به نوعی بی نظمی و شلختگی در ظاهر را بر ست‌کردن و اتوکشیده بودن ترجیح می‌دهند. هیپی‌ها مخالف محدودیت‌های جنسیتی درمورد لباس پوشیدن هستند و در این سبک زن و مرد هر دو موهایشان را بلند نگه ‌می‌دارند، هر دو جین‌های دم‌پا گشاد گلدوزی شده می‌پوشند، هر دو صندل و کفش باله می‌پوشند و در رنگ‌ لباس‌هایشان هم زنانه و مردانه‌ تعریفی ندارد.

پالت رنگی استایل هیپی همچون بوهو روشن است با این تفاوت که رنگ‌های شاد و جسورانه در این پالت نقش مهمی دارند. لباس‌های رنگ‌آمیزی شده به روش مارپیچی، ماندالا و نماد صلح با رنگ‌های شاد از گزینه‌های محبوب یک هیپی استایل است. نقش و نگار پارچه‌ها هم زیاد و متنوع هستند و طرح‌ گلدار از نقوش محبوب آن‌هاست، هیپی‌ها گل را نماد عشق و صلح می‌دانند و با همین هدف برای تزئین موی سرشان از تاج گل استفاده می‌کنند.

یکی از منابع الهام بخش مد هیپی لباس بومیان آمریکا، آسیا، هند، آفریقا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین است، آن‌ها غیرغربی و متفاوت از مد جامعه لباس می‌پوشند. اغلب لباس‌هایشان گشاد، راحت و دست‌دوز است، هنرهای دستی همچون گلدوزی و منجوق دوزی هم بر روی این لباس‌ها بسیار دیده می‌شود.

گاهی لباس‌های بسیار کوتاه و گاهی بسیار بلند می‌پوشند و بیشتر لباس‌هایشان را از فروشگاه‌های خیریه و دست دوم خریداری می‌کنند. کت چرم، جیر و پوست از انتخاب‌های زمستانی برای هیپی استایل است که گاهی تزئیناتی همچون ریشه‌های آویز در قسمت آستین یا حاشیه‌ی لباس در آن به‌کار رفته‌ است. ممکن است در مواردی کت‌های ارتشی هم تکه‌ای از استایل هیپی باشند البته درصورتی که نماد صلح بر آن‌ گلدوزی شده باشد. شلوار دم‌پا گشاد و جلیقه هم که آیتم‌های همیشگی استایل هیپی هستند.

جلیقه یکی از لباس های محبوب هیپی ها به حساب می آید و معمولا همه ی آن ها جلیقه هایی در طرح های مختلف در کمد خود دارند. پیرهن های بلند جیپسی گونه و شلوار دم پا گشاد نیز از دیگر لباس های محبوب بین هیپی ها به شمار می آیند.

هیپی ها معمولا مو های بلند دارند و موهایشان را شلخته وار به روی شانه هایشان می ریزند. موی بافته شده نیز در بین آن ها رواج دارد. مردان هیپی معمولا ریش هایشان را بلند می کنند و زنان هیپی معمولا آرایش صورت بسیار کمی دارند یا حتی ندارند.

هیپی‌ها علاقه زیادی به صنایع دستی و باستانی دارند، زیورآلات منجوق دوزی شده، طلا و جواهرات قدیمی بومیان، گوشواره‌های صدفی و استفاده از سنگ‌های طبیعی در زیورآلات نشان همین علاقه است. عینک‌های فریم گرد، کلاه، هدبند و کمربند از دیگر اکسسوری‌های موردعلاقه‌ی هیپی هستند. معمولا صندل‌هایی تزئین شده با گلدوزی یا نخ و مهره‌های رنگی را انتخاب می‌کنند، چکمهی جیر و چرم، کفش باله و پابند هم قسمت‌های دیگر استایل هیپی را تشکیل می‌دهند.

سبک هیپی کاملا خودساخته و به دور از چهارچوب‌های عجیب و غریب دنیای مد شکل گرفته و در مدت کوتاهی به‌طور گسترده‌ای محبوب جوامع گوناگون شده است.

  • منبع
  • رکنا
  • ساعدنیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید