امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275411
۲۰۸۹
۱
۰
نسخه چاپی
Curetage

کورتاژ | عمل جراحی کورتاژ در زنان | عوارض عمل کورتاژ

کورتاژ نوعی عمل جراحی سرپایی برای برداشتن بافت داخل رحم به دلایل متفاوت است.

عمل جراحی کورتاژ در زنان

کورتاژ یک عمل جراحی به معنای تراشیدن جدار داخلی رحم به وسیله ابزاری به نام کورت رحمی می‌باشد.

کورتاژ

کورتاژ گشاد شدن دهانه رحم است که می توان بافت داخلی (آندومتر) رحم را با خراشیدن یا مکش خارج کرد. کورتاژ، روشی بی خطر است که به دلایل مختلف و در بیمارستان یا مرکز جراحی سرپایی یا کلینیک انجام می شود و معمولاً یک روش تشخیصی و به ندرت درمانی است. پزشک برای تشخیص و معالجه برخی از شرایط رحم مانند خون ریزی شدید یا پاک کردن لایه رحم بعد از سقط جنین اتساع و کورتاژ را انجام می دهند. در یک کورتاژ پزشک از ابزارهای کوچک یا دارویی برای باز و گشاد کردن دهانه رحم استفاده می کند. سپس از یک ابزار جراحی به نام کرت برای برداشتن بافت رحم استفاده خواهد کرد.

کورتاژ اغلب به عنوان یک روش کمکی برای هیستروسکوپی و یا پلی پکتومی استفاده می شود. علاوه بر آن اتساع و کورتاژ می تواند وضعیت رحم را تشخیص یا درمان کند.

نحوه انجام عمل کورتاژ

این جراحی در محیط استریل و در بیمارستان یا مطب پزشک متخصص انجام می شود. مدت زمان عمل کورتاژ تشخیصی رحم ۲۰-۳۰ دقیقه است. برای این جراحی با توجه به وضعیت بیمار و نوع بیماری ممکن است از بیهوشی عمومی یا بیهوشی نخاعی (اسپاینال) یا حتی گاهی بی حسی موضعی برای دهانه رحم استفاده شود. پس از بیهوشی، میله هایی با قطرهای متفاوت وارد رحم می شوند تا دهانه رحم را باز کنند.

بعد از باز شدن دهانه رحم، پزشک متخصص با استفاده از ابزاری به نام کورت، دیواره رحم را می تراشد و نمونه برداری از رحم را انجام می دهد. نمونه های بدست آمده از این طریق، برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می شوند. بیمار چند ساعت بعد از عمل تحت نظر قرار می گیرد. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، پزشک او را مرخص می کند. همچنین، پزشک متخصص برای جلوگیری از بروز عفونت بعد از عمل کورتاژ ، آنتی بیوتیکهایی را برایتان تجویز خواهد کرد که حتما طبق دستور باید آنها را مورد استفاده قرار دهید.

دلایل انجام عمل کورتاژ

علت عمل کورتاژ ممکن است تشخیص یا درمان بیماری ها و مشکلات رحم باشد. موارد استفاده از عمل کورتاژ تشخیصی عبارت است از:

• در خونریزی های غیرطبیعی رحم مثل خونریزی در یائسگی، خونریزی شدید در عادت ماهیانه، لکه بینی و خونریزی در وسط سیکل ماهیانه، خونریزی های غیر طبیعی از رحم، قاعدگی نامنظم از این روش برای تشخیص علت ناهنجاری و مشکل استفاده می شود.

• در موارد لازم از این عمل برای سقط جنین استفاده می شود. در چنین مواردی کورتاژ جنبه درمانی دارد.

• ممکن است پس از سقط جنین یا زایمان، لازم باشد بقایای بارداری از داخل رحم خارج شود. در چنین مواردی عمل کورتاژ توسط پزشک توصیه می شود. در واقع کورتاژ در چنین مواردی جنبه درمانی دارد نه جنبه تشخیصی.

• بررسی اختلالات رحم مثل پولیپ، انواع فیبروم رحمی یا سرطان دهانه رحم

• در آوردن پولیپ های کوچک از رحم: در چنین مواردی کورتاژ جنبه درمانی دارد.

• تشخیص بافت هایی که به خاطر بیماریهای مقاربتی ایجاد شده اند، مثل زگیل تناسلی

• در صورتی که به هر دلیلی بیوپسی یا همان نمونه برداری از بافتها امکانپذیر نباشد، پزشک از کورتاژ برای نمونه برداری از رحم استفاده می کند.

عوارض و خطرات کورتاژ

کورتاژ معمولا فرایندی امن است و عوارض جانبی بسیار معدودی دارد. با این حال خطراتی دارد که شامل موارد زیر است:

• سوراخ شدن رحم: این مورد زمانی رخ می‌دهد که ابزار جراحی حفره‌ای در رحم ایجاد کند. این مورد بیشتر در زنانی که اخیرا حامله بوده‌اند یا زنانی که در قاعدگی هستند، رخ می‌دهد. بیشتر حفره‌ها خود‌به‌خود بهبود می‌یابند؛ با این حال اگر رگ‌های خونی یا دیگر اعضا آسیب ببینند، بهبود شرایط به جراحی نیاز خواهد داشت.

• صدمه به دهانه‌ی رحم: اگر دهانه‌ی رحم در طی کورتاژ صدمه ببیند، پزشک با استفاده از فشار یا دارو خونریزی را متوقف می‌کند یا زخم را بخیه می‌زند.

• زخم‌های بافتی در دیواره رحم: کورتاژ به‌ندرت به ایجاد زخم‌های بافتی در رحم می‌انجامد. چنین شرایطی به‌نام سندرم آشرمن شناخته می‌شود. سندروم آشرمن اغلب پس از کورتاژهای سقط جنین روی می‌دهد. این مورد می‌تواند به چرخه‌ی قاعدگی نامنظم یا دردناک، سقط جنین در آینده و ناباروری منجر شود.

• لکه بینی یا خونریزی خفیف: تا چند روز بعد از عمل ممکن است لکه بینی یا خونریزی خفیفی داشته باشید که طبیعی است.

• پریود نشدن: بعد از عمل کورتاژ، مدتی طول می کشد تا لایه مخاطی در دیواره‌ی داخلی رحم تشکیل شود. به همین دلیل زمان می برد تا دوباره پریود شوید. پس اگر بعد از عمل کورتاژ پریود نشده اید و به تاخیر افتاده است، نگران نباشید.

• قاعدگی نامنظم: اگر به جز اولین پریود بعد از عمل، در پریودهای بعدی نیز سیکل ماهانه شما نامنظم بود و قاعدگی نامنظم داشتید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.مشکلات ادراری: اگر با این مورد مواجه شده اید باید سریعتر به پزشک متخصص خود اطلاع دهید.

• عفونت: عفونت پس از کورتاژ محتمل است؛ اما به‌ندرت رخ می‌دهد.

• مشکلات ادراری: اگر با این مورد مواجه شده اید باید سریعتر به پزشک متخصص خود اطلاع دهید.

اگر پس از کورتاژ، شرایط زیر برای‌تان پیش آمد، با پزشک خود تماس بگیرید:

• خونریزی سنگین، به‌صورتی که مجبور شوید هر ساعت نوار بهداشتی خود را عوض کنید.

• تب

• اسپاسم‌ها و دردهایی که بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد.

• دردی که به‌تدریج شدیدتر می‌شود.

• ترشحات با بوی زننده

شرایط منع انجام عمل کورتاژ

پزشک در موارد زیر از کورتاژ استفاده نمی کند، مگر در مواردی که کاملا ضروری باشد:

عفونت لگن

در زنانی که به عفونت اندام های تولید مثلی مبتلا شده باشند، این احتمال وجود دارد كه ابزارهای جراحی كه وارد واژن و دهانه رحم می شوند باكتری های واژن یا دهانه رحم را به خود رحم منتقل كنند. همچنین خطر آسیب دیدگی به بافت آلوده بیشتر می شود. به همین دلایل، پزشک ممکن است قبل از بهبودی و درمان عفونت برای انجام دادن کورتاژ صبر کند.

اختلالات لخته شدن خون

خون ریزی بعد از کورتاژ، به توانایی بدن برای جلوگیری از لخته شدن خون بستگی دارند. معمولاً در زنانی که دارای اختلالات خونی خاصی هستند و خون آن ها به راحتی لخته نمی شود، این عمل جراحی انجام نمی گیرد.

مشکلات جدی پزشکی

در بیماران قلبی و ریوی ممکن است بیهوشی عمومی و بعضاً موضعی خطر جدی داشته باشد.

به همین علت کورتاژ در این بیماران به ندرت انجام می شود. در حقیقت، کورتاژ به لطف پیشرفت های تشخیصی (سونوگرافی و هیستروسکوپی) و هورمونی غیر جراحی (مانند داروهای ضد بارداری خوراکی) و درمان های ضد هورمونی کمتر کاربرد دارد.

عمل کورتاژ

دستورالعمل های قبل از کورتاژ

بسته به نوع بیهوشی مورد استفاده در کورتاژ، دستورالعمل پزشک قبل از انجام آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

عدم داروهای خاص

بیمار باید چند روز قبل از D&C، مصرف داروهایی مانند آسپرین و سایر داروهای بدون نسخه مانند داروهای سرماخوردگی و ملین را متوقف کند، چون می تواند باعث افزایش خطر خون ریزی شود. همچنین باید از مصرف الکل و دخانیات پرهیز شود. در حال حاضر بسیاری از جراحان توصیه می كنند كه بیمار حداقل دو هفته قبل از عمل مصرف هرگونه مکمل گیاهی را متوقف كند. زنان باردار باید در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنند قبل از جراحی با پزشک مشورت کنند.

شرایط مزمن

سایر شرایط مزمن پزشکی مثل فشار خون بالای کنترل نشده و یا دیابت باید قبل از جراحی تثبیت گردد. مهم است که از هرگونه عارضه غیر ضروری در طی مراحل D&C جلوگیری شود.

خوردن و آشامیدن

اگر جراحی تحت بی هوشی عمومی انجام می گیرد به بیمار توصیه می کند که به مدت 8 ساعت قبل از D&C  خود چیزی نخورد و ناشتا بماند.

آزمایشات مقدماتی

در روز عمل و یا روز قبل از عمل، پزشک ممکن است آزمایش خون، ادرار و سایر آزمایشات روتین را تجویز کند تا مطمئن شود که هیچ مشکل خاصی برای جراحی وجود ندارد.

روش های بیهوشی عمل کورتاژ

بی حسی موضعی

اگر جراحی تحت بی حسی موضعی انجام شود، بیمار روی پشت قرار می گیرد و پاها را از هم جدا کرده و زانو های خود را باید دراز کند. پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را در داخل واژن قرار می دهد تا دیواره واژن از هم جدا شود. سپس واژن داخلی و خارجی از جمله گردن رحم را با محلول تمیز کردن ضدعفونی می کنند. بعد از آن پزشک دهانه رحم را با گیره ثابت می کند و از هر طرف یک بی حسی موضعی را به دهانه رحم تزریق می کند. به این عمل بلوک حاملگی گفته می شود که درد را از گشاد شدن دهانه رحم تسکین می دهد.

بی حسی نخاعی

در بی حسی نخاعی معمولاً در حالی که بیمار در حالت نشسته است یک سوزن در قسمت تحتانی کمر قرار می گیرد. مواد بی حس کننده از طریق این سوزن به داخل مایع نخاعی تزریق می شود. تاثیر بیهوشی تا 1-3 ساعت بعد از بین می رود.

بی هوشی عمومی

در بیهوشی عمومی بیمار بلافاصله بعد از تزریق بی هوشی، بی هوش می شود و تنفس او کنترل می شود.

در طول انجام عمل جراحی کورتاژ

برای انجام این عمل شما داروی بیهوشی دریافت خواهید کرد. انتخاب این دارو به دلیل انجام عمل کورتاژ و سابقه‌ی پزشکی شما بستگی دارد.

بیهوشی عمومی شما را ناهشیار می‌کند و دردی حس نمی‌کنید. در شکل دیگر بیهوشی (بی‌حسی موضعی) با تزریق، ناحیه‌ی کوچکی از محل یا منطقه‌‌ی بزرگ‌تری از بدن‌تان را بی‌حس می‌کنند.

در طی کورتاژ:

• به پشت روی تخت دراز می‌کشید و پاشنه‌ی پای خود را در محل مخصوص شبیه به رکاب در طرفین تخت قرار می‌دهید.

• پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را درون واژن شما قرار می‌دهد تا بتواند دهانه‌ی رحم‌تان را ببیند. این مورد مشابه آزمون پاپ‌اسمیر است.

• پزشک میله‌هایی ضخیم را در دهانه‌ی رحم قرار می‌دهد تا به‌آرامی باز شود.

• پزشک میله‌ها را برمی‌دارد و سپس ابزاری قاشق‌مانند با نوک تیز یا متصل به دستگاه ساکشن را به‌جای آن قرار می‌دهد تا بافت درون رحم را بردارد.

چون در طول این فرایند بیهوش یا بی‌حس هستید، درد و ناراحتی‌ای احساس نخواهید کرد.

پس از انجام عمل کورتاژ

ممکن است تا چند ساعت پس از عمل کورتاژ در اتاق ریکاوری بمانید تا پزشک شرایط شما را از نظر خونریزی‌های سنگین یا دیگر عوارض جانبی بررسی کند. در این مدت اثرات بیهوشی هم از بین می‌رود.

اگر برای شما از روش بیهوشی عمومی استفاده شده باشد، ممکن است حالت تهوع داشته باشید و استفراغ کنید. اگر برای تنفس لوله‌ای در نای شما قرار داده باشند، گلودرد خواهید داشت. هم در بیهوشی عمومی و هم در بی‌حسی موضعی تا چند ساعت احساس خواب‌آلودگی خواهید داشت.

اثرات جانبی کورتاژ تا چند روز طول می‌کشد و شامل موارد زیر است:

• اسپاسم‌های ملایم

• لکه‌بینی یا خونریزی سبک

برای دردهای ناشی از اسپاسم‌ها، پزشک ایبوپروفن یا داروی دیگری تجویز می‌کند.

پس از یک یا دو روز شما قادر خواهید بود فعالیت‌های معمول خود را از سر بگیرید.

تا پیش از برگشتن دهانه‌ی رحم به حالت عادی، از قرار دادن هر چیزی در واژن خود خودداری کنید. حالت معمول دهانه‌ی رحم از ورود باکتری‌ها و در نتیجه عفونت پیشگیری می‌کند. از پزشک خود بپرسید که از چه زمانی می‌توانید از تامپون استفاده کنید یا فعالیت جنسی خود را از سر بگیرید.

پس از عمل کورتاژ، رحم پوشش جدیدی ایجاد می‌کند بنابراین ممکن است قاعدگی بعدی شما در زمان مشخص خود نباشد. اگر به سبب سقط جنین کورتاژ داشته‌اید و می‌خواهید دوباره باردار شوید، از پزشک خود بپرسید که از چه زمانی به بعد اقدام برای بارداری بی‌خطر خواهد بود.

دوره نقاهت عمل کورتاژ

دوره نقاهت فرد پس از عمل کورتاژ ۲ الی ۳ روز است. بعد از طی این مدت می توانید به راحتی سر کارهای عادی خود برگردید. برای مراقبت های عمل کورتاژ تشخیصی در دوره نقاهت باید نکات زیر را حتما رعایت کنید:

• مصرف منظم داروهای تجویز شده را از یاد نبرید. این داروها برای جلوگیری از بروز عفونت و یا کاهش درد شما تجویز شده اند.

• تا پایان دوره نقاهت نباید رانندگی کنید.

• به مدت یک هفته نباید کارهای سنگین یا فعالیت های ورزشی شدید انجام دهید.

• نباید دوچرخه سواری کنید. زیرا به رحم شما فشار زیادی وارد می کند.

• از تامپون یا دوش واژینال نباید استفاده کنید. به طور کلی، تا خوب شدن رحم هیچ چیزی نباید وارد آن شود زیرا ورود تامپون یا هر چیز دیگری به رحم باعث بروز عفونت واژن می شود.

• در صورتی که حالت تهوع دارید از غذاهای کم چرب استفاده کنید.

• تا پایان دوران نقاهت نباید دوش بگیرید، به استخر بروید یا در وان بمانید.

• تا زمانی که کاملا بهبود نیافته اید از برقراری رابطه جنسی بپرهیزید. زیرا عمل کورتاژ، رحم را مستعد عفونت می کند. بنابراین تا بهبودی رحم نباید هیچ چیزی وارد رحم شود. حداقل تا یک هفته بعد از عمل نباید رابطه جنسی داشته باشید.

  • منبع
  • چطور
  • پزشکت
  • دکتر منیژه جوانمرد خوشدل
  • ویکی پدیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید