امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 270465
۹۵۷
۱
۰
نسخه چاپی
ریچارد کارلسون

100 کلید موفقیت در کار (19)

وقتی می بینم فردی، شخصی دیگر را اذیت می کند، رفتاری پرخاشگرانه دارد یا به کسی نهیب می زند یا زور می گوید یا پستی به خرج می دهد یا زرنگی می کند، دلم می خواهد به او یادآوری کنم که در دراز مدت، واقعا با عسل است که می شود حشرات بیشتری را گرفت. به بیان ساده، خوب بودن سودبخش است! بدون شک، اوقاتی هست که زورگو یا پرخاشگر بودن به گرفتن نتیجه ی دلخواه شما کمک خواهد کرد. شما می توانید بعضی اوقات بعضی افراد را بترسانید یا به آنان نهیب بزنید. ولی معتقدم که این نوع نگرش و رفتار پرخاشگرانه، تقریبا همیشه مثل روحی سرگردان به سراغ شما خواهد آمد.

 100 کلید موفقیت در کار (19)

پایگاه خبری حقوق نیوز

نکات مهم برای موفقیت در کار

این شعار را به خاطر داشته باشید: با عسل است که می شود حشرات بیشتری را گرفت

وقتی شما مهربان، دوست داشتنی و شکیبا هستید، نگرش شما در تمام کارهایتان منعکس می شود و در نتیجه، مردم مصاحبت با شما را دوست خواهند داشت و در حضورتان احساس راحتی و اعتماد خواهند کرد. از شما طرفداری می کنند، راز های موفقیت خود را با شما در میان می گذارند و می خواهند به هر طریقی که می توانند شما را یاری کنند. به بیان ساده، از موفقیت شما لذت می برند. وقتی شما متین باشید، مردم همانند حشرات عاشق عسل به طرف شما خواهند آمد. وقتی اشتباهی می کنید، به آسانی شما را می بخشند و خواهان آن هستند که حق را به جانب شما بدهند. وقتی در نبود شما صحبت می کنند، نظرات آنان مثبت و ستاینده خواهد بود. شما اعتباری فراوان خواهید داشت.

جای تأسف دارد ولی برعکس آن هم صادق است. وقتی شما فردی سخت گیر یا متوقع باشید، صفات مثبت شما اغلب نادیده گرفته می شود و به آن توجهی نمی شود یا فراموش می گردد. به علاوه شما با نگرشی مخالف و پرخشگرانه، مقدار زیادی تنش برای خود ایجاد می کنید. به خود نگاه می کنید و به فکر فرو می روید که آیا کسی هم طرف شما هست؟ وقتی زورگو باشید، در واقع مردم را از خود دور می کنید ولی وقتی ملایم و مهربان باشید، مردم جذب نیرو و صداقت شما می شوند.

من اقرار می کنم که حد و مرز در اینجا هم مهم است و باید در نظر گرفته شود. با علم به این موضوع، من اغلب تصمیمات شغلی ام را نه بر اساس ارزش، کیفیت یا اینکه چقدر بابت آن گیرم می آید، بلکه بیشتر بر این اساس که شخصی که با او کار می کنم تا چه حد مهربان خوش برخورد است، اتخاذ می کنم. من همیشه احساس کرده ام که اگر از قلبم پیروی کنم و افراد دوست داشتنی را دورم جمع کنم تجربیاتم معمولا مثبت خواهند بود. من اعتباری سالم نزد مردمی که مرا دوست خواهند داشت، کسب خواهم کرد و تصمیمات شغلی و روابطم پرورش خواهد یافت و این، باعث شکوفایی و موفقیت می شود. تا به حال، فرضیات من کاملا درست از آب درآمده است.

با تعدادی از مردم آشنا شده ام که چیزی مثل این گفته اند:«من هیچ وقت آن شخص را مجددا به کار نخواهم گمارد.» وقتی سوال کردم آیا از کار او راضی نبودید؟ معمولا می گویند:«بودم. اما تمام موضوع این نیست. فقط موضوع این است که کار کردن با او دشوار است.»

چلسی، زنی سخت کوش، با انگیزه و با استعداد است که در خرده فروشی کار می کند. به هر حال، او زنی بسیار سخاوتمند و مهربان نیز هست. یکی از جنبه های دشوار متعدد شغل فروشندگی می تواند ساعات کار طولانی به خصوص در طول آخر هفته ها و تعطیلات باشد. اغلب فروشندگان برای وقت استراحت با هم رقابت دارند و در مورد تعطیلات بسیار خاص، هیچ گذشتی ندارند.

وقتی چلسی کارش را آغاز کرد برایش مشخص بود که علی رغم طرز تفکر بسیاری از مردم نسبت به زیر بار رفتن، ملایمت و مهربانی معمولا از مؤثرترین روش های رفتاری هستند. در تلاش های او برای مهربان بودن، او اغلب حاظر بود جای کسی دیگر کار کند که طرف بتواند در یک تعطیلات مهم با خانواده ی خود باشد.

یک روز، یک فرصت استثنایی که بیش از یک بار برای کسی پیش نمی آید به چلسی داده شد که برای سفری دو ماهه و هیجان انگیز به اروپا برود. ولی در موقعیت او، امکان نداشت بدون از دست دادن شغلش، به سفری طولانی برود مگر آن که بتواند به طریقی، راهی پیدا کند که طی مرخصی طولانی مدتش کارش نیز روان پیش برود. او به سختی به مقام فعلی اش دست یافته بود و نمی خواست از نو شروع کند.

در کمال خوشوقتی، اعتبارش به او اجازه داد که به سفر برود و شغلش را حفظ کند. سایر همکارانش به کمکش شتافتند. در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود، این وضعیت را چنین تشریح کرد:«باور نکردنی ترین از خود گذشتگی گروهی از افراد که تا به حال در محیط کارم دیده ام.»

گمان می کنم حتی اگر احساس می کنید شخصی نسبتا ملایم هستید، توجه به این روش مهم باشد. اکثر ما راهی طولانی در پیش داریم. شاید کارمان خوب باشد، ولی حتی بدون آن که خودمان بدانیم گاهگاه به دیگران فشار می آوریم، قدری تکبر آمیز عمل می کنیم، گناه را در انجام بعضی کارها به گردن آنان می اندازیم، یا برای ادامه ی راهمان به عناوین مختلف زرنگی می کنیم. وقتی در مورد اهمیت مؤثر و واقع بینانه ی ملایمت و صبر تعمق کنیم، ملایم تر و صبورتر می شویم. مایلم چنین تصور کنم که اکثر مردم به طور غریزی می دانند که با عسل است که می شود حشرات بیشتری را گرفت. با وجود این، به نظرم این یادآوری خوبی برای همه ی ما خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

مذاکره

100 کلید موفقیت در کار (قسمت های دیگر)

 

 

تهیه کننده: محمدی

منبع: 100 کلید موفقیت در کار - ریچارد کارلسون

پایگاه خبری حقوق نیوز - گزیده کتاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید