امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274148
۱۶۲۵۰
۱۷
۰
نسخه چاپی

30 مورد از پربازدیدترین موزه های جهان

موزه به مکان خاصی که در آن مجموعه‌ای از آثار باستانی و صنعتی و اشیاء با ارزش را به معرض نمایش می‌گذارند، گفته می‌شود. ۱۸ می مصادف با ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه است.

پربازدیدترین موزه ها

موزه مؤسسه‌ای‌ست دائمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کند.

هدف موزه‌ها، پژوهش در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آن‌ها به منظور بررسی و بهره معنوی است.

پربازدیدترین موزه ها

1. موزه لوور در پاریس

موزه‌ لوور پاریس در کرانه‌ی شمالی رود سن، بین خیابان‌های ریوولی و سن در منطقه‌ی اول پاریس واقع شده است.  لوور با هرم شیشه‌ای بزرگ خود در مرکز حیاط اصلی (حیاط ناپلئون) به سهولت قابل‌شناسایی است. مجسمه‌ی شاه لویی چهاردهم، سوار بر اسب خود، در نزدیکی ورودی این موزه به چشم می‌خورد و نشانگر آغاز مسیر موسوم به «گذرگاه تاریخی» است که کاخ لوور را به طاق بزرگ لَدفانس وصل می‌کند و از میان باغ های تویلری، میدان کنکورد، شانزه لیزه و طاق پیروزی رد می‌شود.

موزه‌ لوور پر از شاهکارهای هنری و تاریخی است، برخی از مهم‌ترین شاهکارهای لوور شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مونالیزا، اثر لئوناردو داوینچی
  • ونوس میلو
  • مجسمه‌ی بالدار پیروزی ساموتراس
  • نقاشی تاج‌گذاری ناپلئون، اثر ژاک لویی داوید
  • نقاشی کشتی مدوسا، اثر تئودور ژریکو
  • نقاشی آزادی هدایتگر مردم، اثر اوژن دلاکروا
  • نقاشی جشن عروسی در قانا، اثر پائولو ورونزه
  • مجسمه‌ی گاو بالدار با سر انسان
  • مجسمه‌ی ابوالهول اعظم از شهر تانیس
  • لوح حمورابی

موزه لوور در پاریس

2. موزه ملی چین در پکن

موزه ملی چین در شرق میدان تیان آنمن و جنوب خیابان چانگ آن، روبه‌روی تالار بزرگ مردم قرار دارد. هردوی این ساختمان‌ها در میان ده سازه بزرگ و در روز دهمین سالگرد تولد PRC تکمیل شدند. تاریخ افتتاح موزه ملی چین به سال ۱۹۵۹ بازمی‌گردد.

بعد نوسازی و گسترش موزه ملی چین، این موزه به مجموعه ۴۸ سالن نمایشگاه تبدیل شد که از ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ مترمربع مساحت داشتند. در این موزه می‌توان از آثار تاریخی کشور چین که یادگاری از Yuanmou Man بوده و به یک و نیم میلیون سال پیش بازمی‌گردد گرفته تا دوران Qing Dynasty که آخرین امپراتوری آن بود بازدید کرد. این آثار چیزی حدود ۸۲۰ تکه هستند و هرکدام از آن‌ها در قسمت‌های مختلفی از موزه قرارگرفته‌اند. یکی از معروف‌ترین آثار تاریخی موجود در ابن موزه، گلدانی برنزی است که قدمت آن به سه هزار سال پیش بازمی‌گردد.

به‌طورکلی موزه ملی چین به نمایش مجموعه‌ای از گنجینه‌های متنوعی از هنر برنز، یشم، خطاطی، نقاشی چینی، تندیس‌های بودائی، مبلمان مربوط به مینگ و کینگ، سکه و… می‌پردازد که مختص به دوران باستان هستند. در این نمایشگاه دستاوردی که برای هنر مدرن به وجود آمده شامل آشنایی با اکتشافات مهمی از دوران باستان می‌شود که درزمینه‌های فرهنگ‌های قومی، آداب‌ورسوم مردم، نمایش تمدن‌ها و خلاقیت‌های مختلف هنری و… نمایان هستند.

موزه ملی چین در پکن

3. موزه متروپولیتن در نیویورک

از بزرگترین و مشهورترین موزه‌های هنر جهان می‌توان به موزه متروپولیتن نیویورک اشاره کرد. موزه متروپولیتن درخیابان پنجم سنترال پارک نیویورک قرار دارد.

سنگ آتش زنه‌ای که در مصر یافت شد از قدیمی‌ترین دارایی‌های این موزه است که به 300000 سال تا 77000 سال پیش برمی‌گردد.

موزهٔ متروپولیتن نیویورک حاوی مجموعهٔ بزرگ و نادری از تاریخ اسلام و ایران باستان است. این موزه سالی ۴ میلیون بازدید کننده از کلکسیون دو میلیونی خود دارد.

دو میلیون اثر جزء مجموعه دائمی موزه است که شامل عتیقه‌های کلاسیک و مصر باستان، نقاشی و مجسمه از اساتید اروپایی و کلکسیونی از هنر مدرن آمریکایی‌ست.

موزه متروپولیتن در نیویورک

4. موزه‌های واتیکان

واتیکان یک شهر مستقل در پایتخت ایتالیا یعنی شهر رم است که به شکل خودمختار اداره می شود و حاکم آن، پاپ رهبر کاتولیک های جهان است.

موزه واتیکان در نزدیکی کلیسا سنت پیتر قرار دارد و یکی از جذاب ترین موزه های جهان است.

این موزه که در سال 1506 میلادی توسط پاپ ژولیوس دوم بنا شد، ساختمانی در داخل واتیکان با چند مجموعه موزه است، مجموعه‌ای متنوع که شامل بخش‌هایی متفاوتی می‌شود.

از جمله آثارهای موزه واتیکان می‌توان به تندیس‌ها و پیکره‌های اشاره کرد که مربوط به کلیسای کاتولیک رم است. ناگفته نماند که این موزه یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین موزه‌های آثار هنری دنیا محسوب می‌شود که توسط کشیش‌های مختلف طی سالیان سال گسترش یافته است. گردشگران تور ایتالیا در بازدید از موزه واتیکان می‌توانند از پرده‌های منقوش و قالیچه نماهایی از قرن پانزدهم دیدن کنند که با نقاشی‌های مختلف ایتالیا تزیین شده است. با ورود به بخش تاریخی موزه واتیکان، مجموعه‌ای از اشیاء سپاه نظامی و پرتره‌های پاپی را می‌بینید که در زمان‌های گذشته برای مراسم و تشریفات خاص استفاده می‌شد. 

پس از تماشایِ اشیاء نظامی در بخش تاریخی موزه، می‌توانید سری به موزه اتومبیل و کالسکه بزنید که قسمتی دیگر از موزه تاریخی واتیکان را تشکیل می‌دهند. در کنار گشتی که در مجموعه تاریخی موزه واتیکان زدید، راهی دیگر آثار تماشایی‌ این موزه همچون تمدن پارسی شوید تا سه کره جهان را که به سال‌های 1560 و 1800 می‌رسد را ببینید. با حضور در موزه واتیکان، نقشه‌هایی را مشاهده می‌کنید که بر روی چرم، سبکی از نقشه‌های باستانی بطلمیوسی حک شده است و معادل خلیج فارس (سینیوس پرسی) در آن وجود دارد. همچنین می‌توانید به نظاره نقشه دیگری که کار هنرمند لئوناردو داوینچی است بروید که از نام ایران به امپراطوری پارس یاد کرده‌اند.

موزه‌های واتیکان

5. تیت مدرن در لندن

موزه‌ تیت مدرن، یکی از پربیننده‌ترین موزه‌های جهان، در شهر لندن قراردارد.

موزه تیت لندن در سال ۱۸۹۷ باز شد و در سال ۲۰۰۰ نام آن عوض شد و به کلکسیون تیت تغییر نام یافت.

تیت لیورپول در سال ۱۹۸۸، تیت سنت لوئیز در سال ۱۹۹۳ و تیت مدرن در سال ۲۰۰۰ شروع به فعالیت کردند.

تیت مدرن نگارخانه هنرهای مدرن در لندن بریتانیا است. این موزه بخشی از مجموعه موزه‌های بریتانیا می‌باشد که شامل موزه تیت بریتانیا، موزه مدرن تیت، موزه سنت ایوز و تیت لیورپول می‌باشد.

این مجموعه پربازدیدترین موزهٔ هنرهای مدرن در جهان با بیش از ۴٫۷ میلیون بازدیدکننده در سال است.

این موزه در جای قبلی نیروگاه بنک‌ساید، در منظقهٔ بنکساید مرکز لندن است.

 تیت مدرن در لندن

6. موزه بریتانیا در لندن

موزه بریتانیا (British museum) یکی از وسیع‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های جهان با 8 میلیون گنجینه و آثار باستانی دائمی از بسیاری از فرهنگ‌ها و کشورهای جهان است. این آثار از زمان پیدایش انسان یعنی حدود دو میلیون سال قبل تا به حال، جمع آوری شده اند.

هر سال حدود 6.5 میلیون نفر از کشورهای مختلف دنیا از این موزه دیدنی در انگلستان بازدید می‌کنند. موزه بریتانیا دارای 94 گالری و 10 بخش (دپارتمان) مختلف است.

خیابان گریت راسل در منطقه بلومزبری لندن، 260 سال است که دومین موزه پر بازدید دنیا را در دل خود جای داده است.

موزه بریتانیا در سال ۱۷۵۳ میلادی و با مجموعه اهدایی از هنس اسلون طبیعی‌دان انگلیسی، شامل دست‌نوشته‌ها، کتاب‌های قدیمی و آثار باستانی گردآوری شده از برخی مستعمرات وقت بریتانیا رسماً تأسیس شد.

بازدید از موزه بریتانیا، مجانی است و پولی بابت بلیط یا ورودیه دریافت نمی‌شود. اما در برخی نمایشگاه‌های ویژه، برای برخی از آثار ویژه و تخصصی که از دیگر موزه‌های معتبر جهان به امانت گرفته می‌شوند، بازدید به صورت مجانی نخواهد بود و پولی بابت بازدید از برخی نمایشگاه‌های موقتی که به صورت امانتی گردآوری شده‌اند، دریافت می‌شود.

موزه بریتانیا در لندن

7. نگارخانه ملی در لندن

نگارخانهٔ ملی لندن نام یکی از موزه‌های مشهور جهان در زمینه هنر نقاشی است. نگارخانه ملی در سال ۱۸۲۴ میلادی در شهر لندن تأسیس شد و هم‌اکنون دارای گنجینه‌ای با بیش از ۲٬۳۰۰ تابلوی نقاشی کم‌نظیر از سده سیزدهم تا سده نوزدهم میلادی است.

گارخانه‌ی ملی، در میدان ترافالگار لندن واقع شده و بازدید از بیشتر گالری‌های موقت و دائم و تورهای راهنمای آن رایگان است. در این موزه‌ی هنری می‌توانید از آثار هنرمندان مطرحی همچون داوینچی، ونگوک، مونه و غیره بازدید کنید.

          نگارخانه‌ی ملی، یکی از بهترین موزه‌های هنری برای بازدید از نقاشی‌های کلاسیک به حساب می‌آید.

8. نگارخانه ملی هنر در واشینگتن، دی.سی.

نگارستان ملی هنر آمریکا که در سال ۱۹۳۷ تأسیس شده، یکی از مشهورترین مراکز فرهنگی ایالات متحده آمریکا است.

این موزه در شهر واشنگتن دی سی در آمریکا قرار دارد.

در سال ۱۹۲۹ میلادی، لوئیزین هاومایر، حدود ۲۰۰۰ تابلوی غالبا در شیوهٔ امپرسیونیسم از مجموعهٔ پرارزشش را به نگارخانه ملی هنر در واشینگتن دی. سی اهدا کرد.

نگارخانه ملی هنر در واشینگتن، دی.سی.

9. موزه ارمیتاژ در سن پترزبورگ

موزه آرمیتاژ، یک موزه فرهنگی هنری واقع در سن پترزبورگ روسیه است. این موزه در سال ۱۷۵۴ به دستور کاترین کبیر ساخته شد و یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین موزه‌های جهان به شمار می‌رود.

موزه «آرمیتاژ» از شش ساختمان تاریخی در میدان کاخ تشکیل شده که یکی از آن‌ها کاخ زمستانی است. پنج ساختمان دیگر، آرمیتاژ کوچک، آرمیتاژ قدیمی، آرمیتاژ جدید و تئاتر آرمیتاژ هستند. کاخ زمستانی یکی از باشکوه‌ترین ساختمان‌های سن پترزبورگ محسوب می‌شود. تقریباً تمام خاندان رومانف بعد از کاترین کبیر در اینجا زندگی کردند.

در موزه آرمیتاژ شاهکارهایی مانند نقاشی‌های لئوناردو داوینچی، رافائل، «تیسیَن»، رامبراند، «روبَنس»، «ون دایک»، «هالس»، «وِلاسکِز»، «گویا»، «اِل گرِکو»، مونه، «دگا»، «ماتیس»، پیکاسو، ونگوگ، «کانْدینسْکی» و بسیاری دیگر به نمایش گذاشته شده‌اند.

در این موزه بیش از ۳ میلیون اثر هنری نگهداری می‌شود اما تنها یک سوم آن به نمایش در می‌آید. این مجموعه عظیم فقط شامل نقاشی نیست، بلکه مجسمه‌های عتیقه، هنر کاربردی قرون وسطایی، طلا و جواهرات قرن ۱۸ و ۱۹، سکه، یافته‌های باستان‌شناسی، مجموعه آثار کشورهای شرقی مانند مصر، ایران، چین، تبت و ژاپن نیز در این میان وجود دارند. یک دپارتمان روسی نیز به طور اختصاصی برای نگهداری مجموعه آثار هنری روسیه در نظر گرفته شده است.

موزه ارمیتاژ در سن پترزبورگ

10. موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن

موزه‌ی ویکتوریا و آلبرت، نام موزه‌ی بزرگ و متنوعی در لندن است که آثار ارزشمندی همچون ببر تیپو، قالی اردبیل، تندیس داوود و غیره را به نمایش می‌گذارد.

«موزه ویکتوریا و آلبرت» در لندن، بزرگ‌ترین موزه‌ی هنرهای تزئینی و دیزاین در جهان به حساب می‌آید و بیش از 4 و نیم میلیون اثر را در مجموعه‌ی دائمی خود به نمایش می‌گذارد. موزه های لندن، رنج متنوعی دارند که در این میان، موزه بریتانیا با مرمرنماهای الگین و «موزه‌ی هورنیمان» با گراز دریایی‌اش معروف است و موزه‌ی ویکتوریا و آلبرت نیز بیشتر با ببر تیپو شناخته می‌شود.

این موزه در سال 1852 تأسیس شد؛ اما در سال 1909 به مکان امروزی‎اش، یعنی کنزینگتون جنوبی انتقال پیدا کرد و بعد از ملکه ویکتوریا و همسر او، شاهزاده آلبرت نامگذاری شده است. این موزه، آثار گوناگونی از سراسر جهان همچون اروپا، آفریقای شمالی، آسیا و آمریکای شمالی را دربرمی‌گیرد و از قالی اردبیل که قدیمی‌ترین فرش جهان به شمار می‎رود نیز در این مکان نگهداری می‌شود.

موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن

11. موزه ملی مرکز هنر رینا سوفیا در مادرید

موزه ملی مرکز هنر رینا سوفیا در شهر مادرید توسط آنتونیو فرناندز آلبا ساخته شد و معروف‌ترین آثار هنرمندان معاصر اسپانیا مانند پیکاسو، دالی و میرو را در خود نگهداری می‌کند. ساختمان موزه نیز تاریخ و داستان پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته است و در گذشته از آن به‌عنوان بیمارستان عمومی مادرید استفاده می‌شد. پس از بازسازی در سال ۱۹۸۸، این موزه به‌عنوان موزه ملی به ثبت رسید و به‌نوعی پوشش‌دهنده هنر اسپانیایی و مکملی برای موزه پرادو است.

 موزه ملی مرکز هنر رینا سوفیا در مادرید

12. کاخ‌ موزه ملی در تایپه

موزه کاخ ملی در شهر تایپه تایوان با داشتن حدود 700 هزار اثر تاریخی و نه هزار مترمربع مساحت یکی از شناخته شده ترین موزه های دنیاست.

این موزه به منظور حفظ و نمایش زمانی ده ها هزار اثر تاریخی در دامنه کوه ها ساخته شده و از لوازم و اشیای انسان های اولیه گرفته تا آثاری از نخستین نمونه های سنگ یشم کار شده بر روی آن، وسایل شخصی امپراطورهای چین و آثاری به جا مانده از تاریخ 5000 ساله خاور دور را داراست.

یکی از مهم ترین خصوصیات این موزه کثرت آثار و جای گرفتن ساختمان آن در داخل دخمه های کوه یانگ مینگ است.

محل آثار سرامیکی، چینی، خطاطی و کتاب ها ماهی یکبار با دیگر آثار جابجا شده و محل اشیای ساخته شده از سنگ یشم و دیگر سنگها و برخی آثار چینی هر شش ماه یکبار عوض می شود.

برای علاقه مندان به کشف تاریخ چین، آشنایی با زندگی امپراطورها، کسب اطلاعات درباره زندگی، ادبیات و فرهنگ آن دوره فقط یکبار بازدید از این موزه کافی نبوده بلکه بارها باید به بررسی آثار این موزه بپردازند.

موزه با داشتن بیش از 700 هزار قطعه تاریخی علاوه بر محققان مورد توجه گسترده گردشگران نیز قرار می گیرد و سالانه بیش از 5 میلیون گردشگر از آن بازدید می کنند.

کاخ‌ موزه ملی در تایپه

13. موزه دل پرادو در مادرید

موزه پرادو یکی از گوهرهای فرهنگی ارزشمند شهر مادرید و یکی از بهترین گالری‌های هنری جهان به شمار می‌رود. این موزه در خیابان «پسئو دل پرادو» واقع شده و شاهکارهایی از استادان بی‌بدیل اروپایی مانند «ولاسکِز»، «گویا»، رافائل، «روبنس» و «بوش» را در ساختمانی قرن هجدهمی به سبک نئو کلاسیک به نمایش می‌گذارد. این ساختمان از سال ۱۸۱۹ به عنوان موزه استفاده می‌شود.

در مجموعه حاضر در موزه بیش از ۸۶۰۰ نقاشی و ۷۰۰ مجسمه وجود دارد.

آثار مشهور موزه دل پرادو شامل موارد زیر است:

  •     مصلوب کردن مسیح اثر «خوان دِ فلاندس» در اتاق ۵۷b
  •     نجیب زاده با دست روی شانه‌اش اثر «اِل گرکو» در اتاق ۱۰a
  •     ندیمه‌ها اثر ولاسکز در اتاق ۱۲
  •     رویای یعقوب اثر «خوزه دِریبرا» در اتاق ۱۶b
  •     سوم ماه می ۱۸۰۸ در مادرید اثر گویا در اتاق ۳۹
  •     عروج اثر فرا آنجلیکو در اتاق ۴۹
  •     کاردینال اثر رافائل در اتاق ۴۹
  •     امپراتور چارلز پنجم روی اسب اثر تیسین در اتاق ۱۱
  •     باغ خوشی‌ها اثر بوش در اتاق ۵۶
  •     خود نگاره دورر در اتاق ۵۵b
  •     آرتمیس اثر رامبراند در اتاق A

 موزه دل پرادو در مادرید

14. موزه ملی هنر مدرن (مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو) در پاریس

مرکز ژرژ پمپیدو (به فرانسه: Centre Georges-Pompidou) نام مؤسسه هنری و فرهنگی است که در سال ۱۹۷۷ به‌نام ژرژ پمپیدو رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس برپا شد. این گالری بزرگ‌ترین موزهٔ هنر مدرن در جهان است که ۱۷۷۰۰ متر مربع سطح زیربنا دارد.

این مرکز شامل موزه ملی هنر مدرن، مرکز طراحی صنعتی، اداره توسعه فرهنگی است. نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی نیز همیشه در آن برپا است. دو ارگان مهم دیگر یعنی کتابخانه عمومی مرجع و بنیاد پژوهش و هماهنگی موسیقی و آکوستیک نیز بخشی از این مرکز است. ژرژ پمپیدو رئیس‌جمهوری وقت فرانسه پس از بنیانگذاری مؤسسه پژوهش‌های تطبیقی، مدیریت آن را به پیر بولز آهنگساز و مؤلف پیشروی فرانسوی سپرد. اندیشه ابتدایی بولز در مؤسسه، گسترش پژوهش در زمینه منابع نوین صوتی، آموزش آزاد و کمک به شکوفایی نسل جوان آهنگساز بود.

 موزه ملی هنر مدرن (مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو) در پاریس

15. موزه ملی کره در سئول

این موزه یکی از قدیمی ترین موزه های کشور کره می باشد که از سال 1945 میلادی فعالیت خود را به صورت رسمی در شهر سئول آغاز کرده است، این موزه از لحاظ تعداد آثار هنری جزو بزرگترین موزه های شرق آسیا و بزرگترین موزه کشور کره جنوبی به شمار می آید. در این موزه آثار هنری ارزشمندی نگهداری می شوند که نمادی از فرهنگ و هنر مردم کشور کره می باشد، به دلیل وجود آثار هنری بی نظیر در موزه ملی کره سالانه توریست های بسیار زیادی برای بازدید از این موزه به کشور کره سفر می کنند. در نزدیکی این موزه جاذبه های گردشگری بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که می توانید در حین بازدید از آنها نیز لذت ببرید.

موزه ملی کره تا سال 2005 میلادی دارای فضای خیلی بزرگی نبود تا اینکه در این سال مسئولین موزه تصمیم به گسترش آن گرفتند. این موزه در سال 2005 به عنوان یک مجموعه فرهنگی شناخته شد که آثار تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی را از گذشته کره دارا می باشد، یکی از نکات جالبی که باید درباره این موزه بدانید این است که امروزه برنامه های فرهنگی، هنری و آموزشی زیادی در این موزه برگزار می شود که با استقبال عموم مردم و علی الخصوص توریست ها همراه شده است.

موزه ملی کره در سئول

16. موزه اورسی در پاریس

موزه اورسی از معروفترین موزه‌های پاریس و یکی از موزه‌های مهم نقاشی و مجسمه‌سازی جهان است. بنای این موزه در ساحل چپ رود سن و محل قبلی ایستگاه قطار پاریس است. این موزه محل نگهداری آثار هنری فرانسه بین سال‌های ۱۸۴۸ تا ۱۹۱۴ است. آثار موجود در این موزه شامل نقاشی، مجسمه، عکس و مبلمان است.

مهمترین علت معروفیت این موزه به خاطر مجموعه‌های سبک دریافتگری (امپرسیونیسم) از جمله آثار کلود مونه و رنوار است. بسیاری از این آثار تا پیش از گشایش این موزه در سال ۱۹۸۶ در گالری ملی ژو دو پوم، موزه لوور و موزه ملی هنر مدرن نگهداری می‌شد.

در سال ۲۰۰۷ جمعاً ۳٬۱۶۶٬۵۰۹ نفر از این موزه دیدن کرده‌اند. در مجموع تاکنون ۵۷٬۶۹۷٬۵۰۱ نفر از این موزه بازدید کرده‌اند.

از میان آنچه که موزه اورسی را منحصربفرد ساخته است می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •     آثار شاخصی چون نقاشی سیب‌ها و پرتقال‌ها اثر پل سزان، نیلوفرهای آبی اثر کلود مونه، مونمارتر اثر پیر آگوست رنوآر و ناهار در چمنزار اثر ادوار مانه که در مجموعه سه طبقه‌ای موزه اورسی شامل شده‌اند.
  •     راهروی مرکزی و ساعت قدیمی ایستگاه اورسی
  •     میدان اورسی که شش مجسمه برنزی نمادین متعلق به نمایشگاه جهانی سال 1878 را شامل شده است.
  •     مجموعه ‌آثاری متعلق به موزه لوور، موزه لوکزامبورگ و گالری Jeu de Paume که قدمتشان به اوایل قرن هجده میلادی بازی می‌گردد.

 موزه اورسی در پاریس

17. خانه سامرست در لندن

خانه سامرست ساختمانی بزرگ و نئوکلاسیک است که در بخش جنوبی خیابان استرند در مرکز لندن، مشرف به رودخانه تیمز و دقیقاً شرق پل واترلو واقع شده است. این ساختمان، در اصل، کاخ خاندان تودور بوده و در ۱۷۷۶ توسط ویلیام چمبرز طراحی شده و بعدتر، با بال‌های ویکتوریایی، در سال‌های ۱۸۳۱ و ۱۸۵۶، به شرق و غرب، گسترش یافته است. بال شرقی، تشکیل‌دهنده بخشی از دانشگاه کینگز لندن است.

در اواخر سده بیستم، این ساختمان برای تبدیل به مرکزی برای هنرهای تجسمی تقویت شد. اولین موسسه‌ای که به این ساختمان آمد، مؤسسه هنری کورتولد بود شامل گالری کورتولد با آثاری از استادان قدیم نقاشی و امپرسیونیست‌ها. در اواخر دهه ۹۰ میلادی، حیاط اصلی مجموعه به پارکینگ مبدل شد و تراس اصلی مشرف به تیمز، مرمت شده و به روی عموم باز شده و مرکزی سمعی و بصری نیز برای نمایش تاریخ ساختمان ایجاد شد.

خانه سامرست در لندن

18. موزه کاخ کرملین در مسکو

ارگ کرملین مسکو یک قلعه تاریخی است که به صورت مجتمع در قلب شهر مسکو ساخته شده و (از جنوب) بر رودخانه مسکوا، (از شرق) بر میدان سرخ و (از غرب) به باغ الکساندر مشرف است.

بنای این کاخ در سال ۱۴۸۷ به پایان رسید.

ارگ کرملین از چهار قصر، چهار کلیسا و دیوار کرملین به همراهی برج‌های کرملین تشکیل یافته‌است. کاخ آن به منظور اسکان رئیس جمهور روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میراث تاریخی غنی مسکو در موزه های عمومی کرملین دیده می شود.

با ارزش ترین وسایل خانگی، وسایل شیشه ای، جواهرات، لباس های سلطنتی و سلاح های دوره ای، قرن ها جمع آوری و در کرملین نگهداری می شود.

 داخل و بیرون کرملین بسیار زیبا می باشد. بسیاری از قطعات و اقلام احترام سلطنتی روسیه در این موزه یافت می شود. نقاشی های قابل توجهی در کرملین موجود است؛ که حاکم ایوان مخوف، نماد باستانی و نقاشی های مذهبی را نشان می دهد. در زیرزمین کلیسا به "باستان شناسی کرملین مسکو" می پردازد، که در آن بازدید کنندگان می توانند از ابتدا شاهد تاریخی ترین سنگ سفید مسکو و بسیاری از اکتشافات علمی که به ریشه های پایتخت روسیه بر می گردد، باشند.

موزه کاخ کرملین در مسکو

19. موزه هنرهای متروپولیتن در توکیو

موزه هنرهای متروپولیتن توکیو که در محیط زیبای پارک اوئنو قرار دارد، یکی از مقاصد مهم برای هنرمندان و هنردوستان در توکیو به‌شمار می‌رود. مجموعه موزه شامل آثاری از مهم‌ترین هنرمندان پیشرو در ژاپن و همچنین در عرصه بین‌المللی می‌شود. در این موزه می‌توان آثار هنری متعددی را در زمینه‌‌های متنوع، از خوشنویسی و چاپ روی چوب گرفته تا آثار گوگن، ونگوگ و هنرمندان موج نو، مشاهده کرد.

موزه هنرهای متروپولیتن در توکیو

20. موزه هنر مدرن در نیویورک

موزهٔ هنر مدرن یا نوگرا، یکی از مهم‌ترین موزه‌های هنرهای مدرن جهان است که در بخش منهتن، شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا قرار گرفته‌است.

موزهٔ هنر مدرن نیویورک در تاریخ ۷ نوامبر ۱۹۲۹ میلادی، رسماً تأسیس شد. تأسیس موزه هنر مدرن توسط اَبی الدریچ راکفلر، همسر جان د. راکفلر جونیور و دو تن از دوستان مجموعه‌دارش به نام‌های لیلی پ. بلیس و مری کویین سولیوان پایه گذاشته‌شد.

از موزهٔ هنر مدرن نیویورک به عنوان تأثیرگذارترین، موزهٔ مرتبط با هنرهای مدرن در جهان یاد می‌شود.

کلکسیون موزهٔ هنر نیویورک دارای آثار هنری بی‌همتا و کم‌نظیر از هنرهای مدرن و معاصر است.[۵] از آن‌جمله می‌توان از آثاری مرتبط با هنر معماری و طراحی، نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی، چاپ سیلک، کتاب‌های مصور، فیلم و رسانه‌های الکترونیکی نام برد.

موزه هنر مدرن در نیویورک

21. مرکز ملی هنر در توکیو

مرکز ملی هنر توکیو یک موزهٔ هنری است که در منطقهٔ میناتو در توکیو، پایتخت ژاپن واقع شده‌است. این موزه در سال ۱۹۵۹ میلادی تأسیس شده‌است و به هنر اختصاص دارد. 

مرکز ملی هنر توکیو با بیش از ۱۴ هزار متر مربع مساحت، یکی از بزرگ‌ترین فضاهای نمایشگاهی ژاپن به‌شمار می‌رود و به‌جای نمایش مجموعه‌های دائمی، به برپایی نمایشگاه‌های آثار هنری در زمینه‌های گوناگون اختصاصی دارد. علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های هنری، این مرکز به ارائه برنامه‌های آموزشی می‌پردازد. کتابخانه مجموعه نیز منبعی مناسب برای دریافت اطلاعات مرتبط با هنر است.

مرکز ملی هنر در توکیو

22. نگارخانه ملی ویکتوریا در ملبورن

نگارخانه ملی ویکتوریا موزه هنر در ملبورن استرالیا است که در سال ۱۸۶۱ بنیان گذاشته شده است و به اختصار، ان‌جی‌وی (NGV) خوانده می‌شود. این موزه، قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و پربازدیدترین موزه استرالیاست.

نگارخانه ملی استرالیا، همین‌طور مجموعه‌ای دانشنامه‌ای از هنر را شامل دو مجموعه در خود جای داده است: اول، ان‌جی‌وی بین‌المللی واقع در خیابان کیلدا در حوزه هنر سوت‌بنک ملبورن و دومی، ان‌جی‌وی استرالیا با نام مرکز ایان پاتر واقع در نزدیکی میدان فدراسیون. ساختمان خیابان کیلدا، توسط روی گروندز طراحی و در سال ۱۹۶۸ بازگشایی شده و پیش از بازگشایی در سال ۲۰۰۳، توسط ماریو بلینی، توسعه داده شده است. این ساختمان، نگارخانه مجموعه هنر بین‌المللی را در خود جای داده و در ثبت میراث ویکتوریا قرار دارد. مرکز ایان پاتر که در سال ۲۰۰۲ بازگشایی شد، توسط استودیوی ایان پاتر طراحی شده و نگارخانه مجموعه هنر استرالیایی را در خود جای داده است.

نگارخانه ملی ویکتوریا در ملبورن

23. موزه ملی در توکیو

موزه ملی توکیو در منطقهٔ تایتو و در داخل پارک اوئنو در توکیو، پایتخت ژاپن واقع شده‌است. این موزه در سال ۱۸۷۲ تأسیس شده و قدیمی‌ترین موزهٔ ژاپن می‌باشد. این موزه دارای پنج ساختمان مجزا می‌باشد و تعداد اشیا با ارزش جمع‌آوری شده، از ۱۱۰ هزار فراتر رفته‌است. برخی از آثار نگهداری‌شده در موزه ملی توکیو، از جمله آثاری است که در ژاپن با عنوان «گنجینه ملی» رده‌بندی شده‌اند.

موزهٔ ملی توکیو، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین موزه در سطح ژاپن است. این موزه از زمان تأسیس تا امروز به جمع‌آوری، نگهداری و در به نمایش گذاشتن آثار هنری در زمینه‌های گوناگون و آثار باستانی آسیا با مرکزیت ژاپن مشغول است. موزهٔ ملی ژاپن بیش از ۱۱۰٬۰۰۰ قطعهٔ ارزشمند را در خود گنجانده که ۸۷ عدد از گنج‌های ملی ژاپن، ۶۱۰ عدد از دارایی‌های ملی مهم ژاپن را هم شامل می‌شود.

همچنین، این موزه پژوهش‌ها و سمینارهای آموزشی را هم در رابطه با این گنجینه‌های ملی برگزار می‌کند.

موزه ملی در توکیو

24. نگارخانه ملی پرتره در واشینگتن، دی.سی.

نگارخانه ملی پرتره یک موزه هنری واقع بیین خیابان‌های هفتم، نهم، اف و جی شمال غربی واشینگتن، دی.سی., در آمریکا است. نگارخاکه در سال ۱۹۶۲ تأسیس و در ۱۹۶۸ به روی عموم باز شده بخشی از مؤسسه اسمیتسونین است.

مجموعه‌های آن متمرکز بر تصاویر آمریکایی‌های مشهور است.

نگارخانه ملی پرتره در واشینگتن، دی.سی.

25. موزه ملی در آمستردام

موزه ملی آمستردام بزرگ‌ترین موزه هلند و یکی از غنی‌ترین موزه‌های اروپا محسوب می‌شود. این موزه که به آثار فرهنگی و هنری اختصاص دارد در میدان موزه در آمستردام قرار دارد.

این موزه در اصل در سال 1800 میلادی در لاهه ساخته شد ولی در 1808 به آمستردام منتقل شد. بنای کنونی موزه در سال 1835 گشایش یافت. این ساختمان از سال 2003 تا 2013 (به مدت ده سال) در حال نوسازی بود و در نهایت با حضور ملکه هلند در آوریل 2013 دور تازه فعالیت‌های خود را در آغاز کرد. نوسازی موزه 375 میلیون یورو هزینه دربرداشت.

موزه ملی آمستردام حدود یک میلیون اثر هنری در اختیار دارد که مربوط به سالهای 1200 تا 2000 است. حدود هشت هزار اثر در موزه به نمایش عمومی درآمده است. موزه مجموعه کوچکی از هنر آسیا را نیز در خود دارد.

موزه ملی در آمستردام

26. موزه اوفیتزی در فلورانس

موزه اوفیتزی فلورانس، بیشترین تعداد گردشگر در ایتالیا را دارد و ازمتنوع ترین آن در دنیا محسوب می شود، که گنجایش حدود ده هزار نفر گردشگر را در آن واحد دارد. موزه اوفیتزی فلورانس، درست مثل یک گنجینه ارزشمندی از اشیا گوناگون است، که هر لحظه که می گذرد، چیز تازه ایی را برای بازدید علاقه مندان رو می کند.

گالری اوفیتزی احتمالا مهمترین موزه‌ی فلورانس محسوب می‌شود که آثاری بی‌نظیر از میکل آنژ، داوینچی، رافائل، ساندرو بوتیچیلی و هنرمندان مشهور دیگری در آن به نمایش گذاشته شده است. حتی خود بنای موزه هم ارزش بازدید بالایی دارد. این موزه که یکی از قدیمی‌ترین گالری‌های جهان محسوب می‌شود همتایی ندارد، بنابراین می‌توان ساعت‌ها به تماشای شاهکارهای هنری مشغول شد و گذر زمان را احساس نکرد.

Uffizi در حقیقت بزرگترین مجموعه از آثار هنری دوره رنسانس را شامل می‌شود و نقاشی‌های معروف بسیاری در این گالری نگهداری می‌شوند که در این بین می‌توان به نقاشی تولد ونوس اشاره کرد. بسیاری از آثار موجود در این گالری مربوط به دوران اولیه رنسانس هستند، اما در بخش‌های انتهایی گالری، می‌توانید نقاشی‌های پرتره و هلندی را نیز مشاهده کنید.

موزه اوفیتزی در فلورانس

27. موزه ملی اسکاتلند در ادینبرا

موزه ملی اسکاتلند، در شهر ادینبرا، اسکاتلند، با ادغام موزه جدید اسکاتلند، با مجموعه‌هایی که به آثار باستانی، فرهنگ و تاریخ اسکاتلند مربوط می‌شد، و موزه سلطنتی (بنابراین دوباره در سال ۱۹۹۵ نامگذاری شد) مجاور، با مجموعه‌هایی در مورد علم و تکنولوژی، تاریخ طبیعی و فرهنگ جهان، در سال ۲۰۰۶ شکل گرفت. دو ساختمان مرتبط در خیابان چمبرز در کنار چهارراه پل جرج ششم در مرکز ادینبرا در کنار یکدیگر ایستاده‌اند. موزه بخشی از موزه ملی اسکاتلند است. بازدید از آن رایگان است.

دو ساختمان ویژگی‌های متمایزی دارند:موزه اسکاتلند که در سال ۱۹۹۸ افتتاح شده‌است در یک ساختمان مدرن قرار دارد، در حالی که ساختمان موزه سلطنتی سابق که در سال ۱۸۶۱ شروع و بخشی از آن در سال ۱۸۶۶ افتتاح شده‌است، نمای ساختمان به سبک رنسانس ونیزی دوره ویکتوریا و یک تالار مرکزی بزرگ از چدن است که ارتفاع کامل ساختمان را افزایش می‌دهد. این ساختمان به‌طور اساسی بازسازی شده و در تاریخ ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۱ پس از سه سال دوباره باز شد، پروژه ۴۷ میلیون پوندی تعمیر و گسترش ساختمان توسط معمار اسکاتلندی گرت هوسکینز و طراحی مجدد نمایشگاه‌ها توسط همکاران مؤسسه رالف اپل‌باوم انجام شد.

موزه ملی اسکاتلند در ادینبرا

28. موزه ون گوگ در آمستردام

موزه ون گوگ نگارخانه‌ای در آمستردام هلند است که به آثار نقاش هلندی، ونسان ون گوگ و معاصرانش اختصاص دارد. این موزه در میدان‌موزه‌ای قرار دارد که در آن، موزه‌های دیگری چون موزه امپراتوری، موزه اشتدلیک آمستردام و تالار کنسرت آمستردام قرار دارند. موزه ون گوگ در ۲ ژوئن ۱۹۷۳ افتتاح شده‌است. طراحان ساختمان آن، گریت ریتفلد و کیشو کوروکاوا هستند. این موزه همین‌طور بزرگ‌ترین مجموعه از آثار نقاشی ون گوگ در جهان را در خود جای داده. در سال ۲۰۱۵، این موزه ۱/۹ میلیون بازدید داشت که آن را دومین موزه پربازدید هلند و سی و یکمین موزه پربازدید جهان کرده‌است.

موزه ون گوگ در آمستردام

29. موزه آکروپولیس در آتن

موزه آکروپولیس، بزرگ‌ترین موزه یونان و یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان در رابطه با آثار مربوط به تمدن یونان باستان است. موزه آکروپولیس بخش بزرگی از گنجینه و آثار باستانی مرتبط با اکتشافات مجموعه تاریخی آکروپولیس را در خود جای داده‌است.

موزه جدید آکروپولیس در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۲۰۰۹ میلادی، افتتاح شد. این موزه در فاصله ۴۰۰ متری موزه قدیم قرار دارد.

یونان چند دهه است که تلاش می‌کند مجسمه‌ها و آثار حکاکی شده‌ای از معبد پارتنون را که در سال ۱۸۰۶ میلادی، توسط سفیر وقت بریتانیا در زمان امپراتوری عثمانی از این کشور خارج و به موزه بریتانیا منتقل شد را، از دولت بریتانیا بازپس بگیرد.

 موزه آکروپولیس در آتن

30. نگارخانه کاخ بلودر در وین

گالری کاخ بلودر به عنوان یک مجموعه که شامل مجموعهٔ مشهور به بلودر، و همچنین یاد شده به عنوان قصر تابستانی شاهزاده یوجین ساووی می‌باشد.

مجموعهٔ کاخ بلودر شامل دو قصر بلودر بالایی و بلودر پایینی به سبک باروک طراحی و ساخته شد، این مجموعه‌ها شامل محوطهٔ نارنجستان و اصطبل‌های قصر می‌باشد، ساختمان‌های این مجموعه در قرن هجدهم ساخته شده اند، در باغ‌هایی بی نظیر که در جنوب شرقی شهر به سبک دورهٔ باروک بنا گردیده‌اند، موزه کاخ بلودر که امروزه پذیرای آثار کم‌نظیر هنری است در همین مجموعه‌ها قرار گرفته، فواره‌ها، مجسمه‌ها، پلکان‌ها و دروازه‌های زیبا از جمله نقاط دیدنی این کاخ می‌باشد.

 نگارخانه کاخ بلودر در وین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید