امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280661
۱۰۴۷
۱
۰
نسخه چاپی

4 قدم برای دور شدن از تنهایی

4 قدم برای دور شدن از تنهایی

زمان‌های زیادی وجود دارد که ممکن است تنها باشیم - از راه دور کار می‌کنیم، انفرادی رفت و آمد می‌کنیم یا حتی تنها زندگی می‌کنیم. فقط به این دلیل که تنها هستیم به این معنی نیست که احساس تنهایی می کنیم. گاهی اوقات ما در این «زمان تنهایی» پیشرفت می کنیم و به ما اجازه می دهد تا فعالیت هایی را که از آن لذت می بریم به تنهایی انجام دهیم.

اما بسیاری از ما دوست نداریم اعتراف کنیم که همه ما هر از گاهی احساس تنهایی می کنیم.

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) تنهایی را اینگونه تعریف می کند: «...رنج یا ناراحتی ناشی از تنها بودن یا تصور کردن خود از تنهایی...». APA دلایل مختلفی را برای تنهایی ذکر می کند، مانند فقدان همراهی یا عدم نزدیکی مطلوب در روابط.

برخی موقعیت‌ها، مانند نقل مکان به یک شهر جدید، یا تغییر بزرگ در زندگی، مانند طلاق، می‌توانند به احساس تنهایی کمک کنند. هر رویدادی که ممکن است بر حلقه های اجتماعی شما تأثیر منفی بگذارد ممکن است باعث شود احساس تنهایی کنید.

شرایط سلامت روان نیز می تواند عاملی باشد. فردی که دارای اضطراب اجتماعی است ممکن است برای تعامل با دیگران دچار مشکل شود حتی اگر آنها خواهان ارتباط انسانی باشند.

دکتر لیزا دبلیو کوین روانشناس و مشاور ارشد بالینی در مؤسسه OCD کودکان و نوجوانان در بیمارستان مک‌لین توضیح داد که انسان‌ها به ارتباطات اجتماعی نیاز دارند. وقتی آنها را نداریم، برایمان سخت‌تر می‌شود که به تنهایی کارها را مدیریت کنیم. برخی از مسائل و مشکلات در این دنیا وجود دارد که بهتر است به عنوان یک جامعه با آنها برخورد شود.

ما حتی می توانیم زمانی که در محاصره افراد دیگر هستیم احساس تنهایی کنیم. برای مثال، اگر به کشوری سفر می‌کنید که زبان آن برایتان ناآشنا است، ممکن است احساس تنهایی کنید. اغلب، نوجوانانی که احساس می‌کنند توسط والدین و خواهر و برادرشان درک نشده‌اند، ممکن است در خانه احساس تنهایی کنند.

کوین گفت: «بعضی از ما درونگرا هستیم، اما در عین حال ذهنیت گله‌ای داریم. ما برای زنده ماندن به ارتباطات نیاز داریم.»

مقابله با تنهایی

صرف نظر از دلیل، تنهایی دردناک است. حتی بدتر از آن، می‌تواند منجر به مشکلات سلامت روان، مانند افسردگی و بیماری آلزایمر، و شرایط فیزیکی، از جمله بیماری قلبی و سرطان شود.

با این حال، ما می توانیم برای کنار آمدن با تنهایی و حتی تغییر وضعیت ذهنی خود قدم هایی برداریم.

1. شکرگزاری را تمرین کنید

مطالعات نشان داده اند که اعمال قدردانی می تواند به ما کمک کند احساس مثبت تری داشته باشیم و روابط قوی تری داشته باشیم.

به افرادی که در زندگی تان قدردانشان هستید فکر کنید. آنها ممکن است شامل شخصی از گذشته باشند که تأثیر زیادی بر زندگی شما داشته است، مانند یک مربی در دوران جوانی شما. یا ممکن است شخصی باشد که بیشتر می‌بینید، مانند دوستی که اخیراً به شما کمک کرده است تا جابجا شوید.

در نظر بگیرید که برای این شخص یک کارت یا نامه دست نویس بفرستید، از طریق ایمیل تماس بگیرید، یا برای ابراز قدردانی تماس بگیرید. نه تنها احتمالاً روز کسی را با عمل خود روشن خواهید کرد، بلکه با تقویت ارتباط و مهربانی خود را شادتر خواهید کرد.

حتی تشخیص بی سر و صدا یک فرد یا موقعیت خوب در زندگی شما می تواند حس قدردانی را ایجاد کند.

نگه داشتن یک دفتر خاطرات سپاسگزاری که در آن درباره چیزهایی که به خاطر آن احساس قدردانی می کنید بنویسید، می تواند سلامت روان شما را بهبود بخشد. یادداشت قدردانی به ما کمک می کند متوجه شویم که چه چیزهایی در زندگی خود داریم و نه در چه چیزهایی که کمبود داریم.

برای رویکردی هدفمندتر به یادداشت قدردانی، تمرین سه چیز خوب را دنبال کنید که در آن درباره سه چیز خوب (کوچک یا بزرگ) که در طول روز شما اتفاق افتاده است می نویسید. این تمرین را هر روز برای مدت زمان مشخصی مانند یک هفته امتحان کنید و توجه داشته باشید که آیا احساس تنهایی شما تغییر کرده است.

2. در فعالیت های معنادار شرکت کنید

با دنبال کردن علایق خود، ذهن و روح شما درگیر می شود و احساس تنهایی را کاهش می دهد. با پیوستن به یک تیم ورزشی تفریحی، باشگاه کتاب کتابخانه، تلاش داوطلبانه یا سایر فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید، به احتمال زیاد با دیگرانی که علایق مشترکی دارند ملاقات خواهید کرد.

اگر متوجه شدید که دوستان خود را آنقدر که دوست دارید نمی بینید، یک گردهمایی مجازی تکراری راه اندازی کنید. داشتن یک تاریخ و زمان برنامه ریزی شده در تقویم خود (به عنوان مثال، ساعت 2 بعدازظهر هر سه شنبه در میان) همه را تشویق می کند تا به طور خودکار ملاقات کنند و حفظ ارتباطات خود با یکدیگر را آسان می کند.

3. به یاد داشته باشید که شما منحصر به فرد هستید

سعی کنید از مقایسه خود با دیگران خودداری کنید.

مقایسه می تواند باعث ایجاد حس دوری از دیگران شود و احساس انزوای ما را افزایش می دهد. این مهم است که بدانیم هرگز نمی دانیم در زندگی دیگران چه می گذرد.

همه ما اوقات خوب و همچنین دوره های چالش برانگیزی در زندگی خود داریم - و در نظر گرفتن این حقیقت جهانی می تواند به ما کمک کند احساس ارتباط داشته باشیم. از سوی دیگر، به یاد داشته باشید که شما منحصر به فرد هستید: هیچ کس دیگری مانند شما روی زمین وجود ندارد. این می تواند رضایت بخش باشد که تشخیص دهید آنچه را که می توانید با آنچه دارید انجام می دهید.

4. با خودتان ارتباط برقرار کنید

تنهایی با تنهایی متفاوت است زیرا حالت تنها بودن بدون لزوما احساس تنهایی است. این کلمه اغلب به این معنی است که فرصتی برای تأمل یا انجام کارهایی وجود دارد که از آن لذت می بریم.

در حالی که راه های مختلفی برای کاهش تنهایی از طریق ارتباط با دیگران وجود دارد، رابطه ای که با خودتان دارید و اینکه چگونه می توانید آن را غنی کنید را در نظر بگیرید. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، ممکن است کمتر احساس انزوا کنید.

کوین گفت: معیارهای خود را برای موفقیت تغییر دهید. نپرسید: آیا با هرکسی که در محافل اجتماعی ام است همگام هستم؟ آیا من به روشی ادامه می دهم که ذهنم می گوید قابل مقایسه با دیگران است؟

در عوض، از خود بپرسید: آیا امروز با خودم صادق هستم؟ آیا من مهربان بوده ام یا دوست خوبی؟ آیا کارهایی را انجام دادم که با آنچه برایش ارزش قائل هستم مطابقت داشته باشد؟» درگیر شدن در انتخاب‌های ذهنی کوچک و تغییرات کوچک در طول زمان می‌تواند به شما احساس خودکارآمدی، احترام و آرامش نسبت به خودتان بدهد.

هر روز یک دوره زمانی را برای چک کردن خود اختصاص دهید. می توانید مراقبه کنید، دعا کنید، یوگا تمرین کنید، یا چند صفحه از یک متن معنوی را بخوانید. این تمرین را می توان در کمتر از پنج دقیقه انجام داد، اما انجام آن هر روز مفید است تا تبدیل به یک عادت سالم شود.

ارتباط با خودتان به این معنا نیست که به درون خود بچرخید و آن را یک روز بدانید. همه ما قبلاً آن را شنیده‌ایم، که ورزش کردن و خوردن یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی میوه و سبزیجات بسیار مهم است. آنچه می خوریم مستقیماً بر بدن و ذهن ما تأثیر می گذارد.

اگر اضطراب یا افسردگی را تجربه می کنید، مصرف الکل را کاهش دهید زیرا می تواند باعث بدتر شدن احساس شما شود. علاوه بر این، خواب کافی - 7 تا 9 ساعت در شب برای بزرگسالان - یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانیم برای سلامتی خود انجام دهیم.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید