امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278862
۸۸۵
۱
۰
نسخه چاپی

5 راه برای جلوگیری از زنده کردن خاطرات دردناک

5 راه برای جلوگیری از زنده کردن خاطرات دردناک

در حالی که خود اندیشی مفید است، نشخوار فکری مضر است. تمرکز بر مشکلات خود، بزرگ‌نمایی بدبختی و میزبانی از مهمانی ترحم خود تنها باعث افزایش ناراحتی شما می‌شود.

شاید شما مکالمه ای را که با رئیس خود داشتید بارها و بارها در ذهن خود تکرار می کنید و هر بار که بحث خود را تصور می کنید، خود را به خاطر چیزی که گفته اید مورد ضرب و شتم قرار می دهید. پخش مکرر یک صحنه ترس شما را از اینکه حرف اشتباهی زده اید افزایش می دهد.

یا شاید نتوانید از فکر کردن به نام هایی که دیگران شما را در کودکی صدا می کردند دست بردارید. هر زمان که با افراد جدیدی ملاقات می کنید یا چند دقیقه سکوت می کنید، این نظرات آزاردهنده به ذهن شما حمله می کند. همانطور که آن دوران دردناک را دوباره تکرار می کنید، اعتماد به نفس شما به شدت کاهش می یابد و ناامیدی شما افزایش می یابد.

مشکل با نشخوار فکری

اگر تمایل دارید بیش از حد متفکر باشید، تنها نیستید. این یک مشکل رایج است که اکثر افراد در یک زمان یا زمان دیگری آن را تجربه می کنند. اما تمرکز بر روی رویدادهای منفی و احساسات ناراحت کننده برای شما خوب نیست:

تمرکز بر اتفاقات منفی منجر به مشکلات سلامت روان می شود. تحقیقات نشان می دهد که هر چه بیشتر به سختی ها، اشتباهات و مشکلات خود فکر کنید، احتمال ابتلا به افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و اضطراب بیشتر می شود.

تمرکز بر مشکلات باعث می شود مشکلات سلامت روان طولانی تر شود. هر چه بیشتر به مشکلات خود فکر کنید، به دست آوردن مجدد سلامت روانی خود دشوارتر می شود.

شکستن تفکر منفی چرخه ای سخت است. با گذشت زمان، نشخوار فکری به یک عادت بد تبدیل می شود. می‌تواند آنقدر ریشه‌دار شود که در تغییر طرز فکرتان با مشکل مواجه شوید.

به فکر فرو رفتن می تواند منجر به مهارت های مقابله ای ناسالم شود. مطالعات نشان می دهد که نشخوار فکری پریشانی عاطفی را افزایش می دهد که خطر ابتلا به مشکلات سوء مصرف مواد یا اختلالات خوردن را افزایش می دهد.

نحوه توقف فکر کردن به خاطرات منفی

اگر تمایل دارید روی بدبختی خود تمرکز کنید و خود را به خاطر اشتباهاتتان مورد ضرب و شتم قرار دهید، متعهد شوید که طرز فکر خود را تغییر دهید. برای متوقف کردن نشخوار فکری به تمرین و از خود گذشتگی نیاز است، اما انجام این کار به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید و کارآمدتر رفتار کنید.

1. تشخیص دهید که چه زمانی اتفاق می افتد.

هر چه بیشتر نشخوار فکری کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که در یک چرخه منفی گیر کنید که شکستن آن سخت است. از عادات فکری خود آگاه باشید و به مواقعی که مدام رویدادهای دردناک را در ذهن خود تکرار می کنید و تکرار می کنید، به دقت توجه کنید. هرچه سریعتر متوجه آن شوید، سریعتر می توانید تصمیم بگیرید که به چیزی سازنده تر فکر کنید.

2. به دنبال راه حل باشید.

فکر کردن به مشکلاتتان مفید نیست - مگر اینکه فعالانه به دنبال راه حلی باشید. از خود بپرسید که آیا کاری می توانید در مورد این موقعیت انجام دهید. متعهد شوید که از اشتباهات خود درس بگیرید و مشکلات خود را حل کنید تا بتوانید جلو بروید.

3. زمانی را برای فکر کردن اختصاص دهید.

مغز شما به فرصتی برای پردازش چیزهایی که در زندگی روزمره شما می گذرد نیاز دارد. هر روز 20 دقیقه را به فکر کردن، نگرانی یا تفکر اختصاص دهید. "زمان تفکر" خود را در برنامه خود قرار دهید. وقتی متوجه شدید که خارج از زمان تعیین شده نگران هستید یا نشخوار می کنید، به خود یادآوری کنید: "بعداً در مورد آن فکر خواهم کرد."

دانستن اینکه فرصتی برای فکر کردن در مورد یک موضوع ناراحت کننده در زمان بعدی خواهید داشت، می تواند به شما کمک کند آن را کنار بگذارید. پایبند ماندن به محدودیت زمانی به شما کمک می‌کند تا در مورد مشکلات خود به شیوه‌ای سازنده‌تر فکر کنید، در حالی که از تنبیه کردن خود با تکرار خاطرات دردناک بارها و بارها جلوگیری می‌کنید.

4. حواس خود را پرت کنید.

اینکه به خودتان بگویید به چیزی فکر نکنید ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و باعث شود که شما حتی بیشتر به آن فکر کنید. بهترین راه برای پرت کردن حواس خود، یافتن کاری است که شما را مشغول کند: ورزش کنید، با یک دوست تماس بگیرید تا در مورد موضوعی کاملاً متفاوت صحبت کنید، یا یک پروژه خانگی انجام دهید. جابجایی به شما کمک می کند کانال را تغییر دهید و از خاطرات ناراحت کننده خود جلوگیری کنید.

5. ذهن آگاهی را تمرین کنید.

ذهن آگاهی کلید زندگی در «اینجا و اکنون» است. وقتی حواس تان باشد، کاملا در لحظه حاضر خواهید بود. مانند سایر اشکال مدیتیشن، ذهن آگاهی نیاز به تمرین دارد، اما با گذشت زمان، می تواند تا حد زیادی نشخوار فکری را کاهش دهد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید