امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280967
۷۱۱
۱
۰
نسخه چاپی

5 عادت بهداشتی مخرب، بدتر از نوشابه را حتما بدانید

5 عادت بهداشتی مخرب، بدتر از نوشابه را حتما بدانید

چیزهای زیادی برای بدن شما بدتر از نوشابه وجود ندارد. آن کالری های خالی شیرین شده با شکر، عامل اصلی اپیدمی چاقی در بسیاری از کشورها هستند. مصرف بیش از حد قند افزوده می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را افزایش دهد.

اما پنج عادت وجود دارد که برای سلامتی شما مضر هستند و ممکن است در واقع بدتر از نوشیدن نوشابه باشند. برای دانستن اینکه آنها چیستند، ادامه دهید - و برای اطمینان از سلامت خود و دیگران، این علائم را از دست ندهید.

شما به اندازه کافی نمی خوابید

بیست سال پیش، دانشمندان مطمئن نبودند که چرا انسان ها می خوابند. اکنون، ما می دانیم که خواب به اندازه رژیم غذایی و ورزش برای سلامتی ضروری است - در طول خواب، سیستم های مختلف بدن دوباره راه اندازی می شوند و خود را تازه می کنند، از جمله مغز که خود را از آشفتگی ها پاک می کند.

کمبود خواب با کیفیت با افزایش خطر بیماری قلبی، سرطان و زوال عقل مرتبط است. کارشناسان از جمله بنیاد ملی خواب توصیه می کنند که بزرگسالان در هر سنی هفت تا نه ساعت خواب با کیفیت در شبانه روز داشته باشند تا از سلامت مطلوب اطمینان حاصل کنند.

شما بیش از حد بی تحرک هستید

سبک زندگی بی تحرک یک عامل خطر اصلی برای برخی از جدی ترین بیماری ها از جمله زوال عقل، دیابت، سرطان و بیماری های قلبی عروقی است. خبر خوب: حتی مقدار کمی از فعالیت می تواند تفاوت ایجاد کند. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند هر جا که می‌توانید بهانه‌هایی را برای قدم زدن در روز خود ایجاد کنید، به طور ایده‌آل هر هفته 150 دقیقه فعالیت با شدت متوسط انجام دهید.

شما همیشه استرس دارید

زندگی پر استرس است. اما مدیریت استرس برای سالم ماندن بسیار مهم است. استرس مداوم خطر ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می دهد و در واقع می تواند ما را در سطح سلولی پیر کند. دانشکده پزشکی هاروارد گزارش می دهد که به نظر می رسد استرس مزمن باعث کوتاه شدن تلومرها می شود، ساختارهای درون هر یک از سلول های ما که DNA را در خود جای داده است. تلومرها طولانی شروع می شوند و کوتاه تر می شوند. وقتی خیلی کوتاه می شوند، یک سلول در نهایت می میرد. افرادی که تلومرهای کوتاه تری دارند در معرض خطر مشکلات جدی مانند بیماری قلبی و سرطان هستند.

شما به طور مزمن تنها هستید

مطالعات نشان داده‌اند که تنهایی مزمن می‌تواند اثرات منفی مشابهی مانند چاقی، عدم تحرک بدنی و کشیدن 15 نخ سیگار در روز داشته باشد. مشخص شده است که خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مسن را تا 50 درصد افزایش می دهد.

سلامت مغز تنها تهدید نیست: یک مطالعه اخیر در فنلاند نشان داد که مردانی که بیش از دو دهه احساس تنهایی می‌کردند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان بودند و با پیش‌آگهی بدتری مواجه بودند.

شما اعداد فشار خون خود را نمی دانید

فشار خون شما یکی از مهم ترین مجموعه اعدادی است که باید بدانید – و به طور منظم چک کنید. انجمن قلب آمریکا می گوید که نباید بیشتر از 130/80 باشد. (براساس دانشکده پزشکی هاروارد، این بدان معناست که 70 تا 79 درصد از مردان بالای 55 سال از نظر فنی فشار خون بالایی دارند.) با گذشت زمان، فشار خون بالا می تواند به عروق خونی در سراسر بدن آسیب برساند و خطر سکته مغزی، حملات قلبی و ... زوال عقل را افزایش دهد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید