امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284079
۵۲۸
۳
۰
نسخه چاپی

6 راه طلاق از طرف زن + سریع ترین راه طلاق

راه‌های طلاق از طرف زن دارای شرایط خاصی است که مدیریت، کنترل و اجرای آن به داشتن یک وکیل طلاق باتجربه نیازمند است. به بیانی بهتر، توصیه می‌شود درخواست طلاق از سوی زن حتما با نظارت و مدیریت یک وکیل حرفه‌ای صورت پذیرد.

6 راه طلاق از طرف زن + سریع ترین راه طلاق

اگرچه عمدتا حق طلاق با مرد است، ولی راه‌های طلاق از طرف زن در صورت ایجاد شرایطی زیاد خواهد بود، حتی اگر شوهر وی رضایتی به طلاق نداشته باشد. اگر زوج و زوجه بر سر طلاق با یکدیگر به توافق نرسند و زوجه حتی با بذل مهریه خود قادر به جلب رضایت مرد برای طلاق نباشد، اگر یکی از شرایط زیر تحقق یابد، زوجه حق مراجعه به دادگاه را دارد و می‌تواند درخواست طلاق بدهد.

راه‌های طلاق از طرف زن دارای شرایط خاصی است که مدیریت، کنترل و اجرای آن به داشتن یک وکیل طلاق باتجربه نیازمند  است. به بیانی بهتر، توصیه می‌شود درخواست طلاق از سوی زن حتما با نظارت و مدیریت یک وکیل حرفه‌ای صورت پذیرد.

چه راه‌هایی برای طلاق زن یا زوجه وجود دارد ؟ 

چه راه‌هایی برای طلاق زن یا زوجه وجود دارد ؟

در ادامه راه‌های طلاق از سوی زوجه را بیان خواهیم کرد.

۱. عدم پرداخت نفقه از سوی همسر:

به موجب ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی، "در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه زن می‌ تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می‌نماید، ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه." 

۲. عسر و حرج زن:

لازم است بدانید که اصلی‌ترین و فراگیرترین راه جهت طلاق زوجه و تقاضای طلاق زن عسر و حرج او است. بر اساس ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، "در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنانچه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود." از جمله مصادیق عسر و حرج زن بایستی به ترک زندگی مشترک از طرف مرد، اعتیاد شدید به مواد مخدر، محکومیت قطعی زوج به حبس بالای ۵ سال، ضرب و شتم و سایر سوءرفتارهای مالی غیرقابل تحمل و ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج اشاره داشت. مصادیق عسر و حرج مذکور حصری نبوده و می توان موارد دیگری را نیز در زمره آن‌ها قرار داد. 

۳. غیبت زوج :

یکی دیگر از راه‌های طلاق از طرف زن به استناد ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی، این است که چنانچه مردی چهار سال کامل غایب مفقودالاثر باشد، زوجه حق درخواست طلاق خواهد داشت. در چنین شرایطی با توجه به ماده ۱۰۲۳ حاکم وی ‌را طلاق می‌دهد. 

۴. شروط دوازده گانه ضمن عقد نکاح:

شروط مندرج در عقدنامه که با تحقق هریک از آن‌ها زن حق تسلیم دادخواست طلاق را خواهد داشت. استفاده از شروط ضمن عقد ازدواج به عنوان دلیلی برای طلاق از سوی زوجه دارای حساسیت و پیچیدگی‌هایی است که مراجعه و مشاوره با وکیل طلاق توافقی و متخصص  را ضروری می‌کند.

 ۵. داشتن وکالت بلاعزل طلاق زوجه: 

تحت عنوان شرایط ضمن عقد نکاح یا بر حسب عقد لازم دیگر.

 ۶. واگذاری طلاق به وکیل متخصص و با تجربه :

ممکن است تعجب کنید که این مورد را نیز تحت عنوان یکی از راه‌های طلاق بیان کرده‌ایم. اما واقعیت دارد، حتی چنانچه برای اخذ طلاق هیچ دلیل منطقی ندارید یک وکیل مجرب و باتجربه طلاق و دعاوی خانواده می‌تواند در این راه به شما کمک کند.

سریع‌ترین راه طلاق از طرف زن چگونه است؟

سریع‌ترین راه طلاق از طرف زن چگونه است؟

سریع‌ترین راه برای اخذ طلاق از طرف زوجه می‌توان موارد زیر را نام برد:

۱. حق طلاق 

حق طلاق محضری یکی از سریع‌ترین روش‌هایی است که زوجه می‌تواند برای طلاق اقدام کند. بدین معنی که مورد حق طلاق زوجه در عقدنامه درج گردیده باشد که همین موجب وکالتنامه در موضوع طلاق خواهد شد. مزیتی که این نوع طلاق دارد، این است که نیازی به حضور زوج نخواهد بود.

همانطور که گفتیم، یکی از سریع‌‌ترین راه‌های طلاق از طرف زن حق طلاق است که بر اساس آن زوجه می‌تواند به تنهایی نسبت به اخذ حکم طلاق اقدام نماید. در این نوع طلاق لزومی به گذراندن مراحلی مثل داوری یا جلسات مشاوره نخواهد بود.

اما گاها استثنایی در قسمت حق طلاق برای زوجه در نظر گرفته شده است که با رعایت و قبول آن شروط امکان داشتن حق طلاق را خواهد داشت. به عنوان مثال،  بدین منظور که زوجه از حق طلاق برخوردار گردد بایستی در عقدنامه ذکر شود در صورت واگذاری حضانت فرزندان وی حق طلاق خواهد داشت که زوجه بایستی این شرط را بپذیرد.

همان‌طور که پیشتر هم توضیح دادیم، ممکن است حق طلاق از شروطی برخوردار باشد که موجب گردد زوجه از یک‌سری حق و حقوق خویش جهت اخذ طلاق سریع چشم‌پوشی کند.

زندگی مشترک میان زن و مرد همواره نتیجه مطلوبی به دنبال نداشته و هر فردی بعضا با نا آرامی و شکست‌هایی روبه‌رو خواهد شد. بر همین اساس در پی راهکاری جهت نجات و فرار از زندگی می‌باشد. ولی راحت‌ترین راه، طلاق بوده که با انجام آن زندگی مشترک بین زوجین خاتمه می‌یابد.

۲. طلاق توافقی

یکی دیگر از سریع‌ترین راه‌های طلاق از طرف زن که نیازمند وقت زیادی نیست، طلاق توافقی است. در صورتی که این نوع شیوه برای جدایی زوجین از یکدیگر انجام پذیرد، دیگر لزومی به دادرسی و وقت زیاد نخواهد بود.در  این بین مشاوره‌های رایگان از وکیل حقوقی نیز وجود دارند که در این خصوص شما را به بهترین نحو ممکن راهنمایی می‌کنند.

طلاق توافقی به طلاقی گفته می‌شود که به موجب آن زن و مرد بر سر امور مالی و غیرمالی به توافق رسیده‌اند و از دادگاه درخواست صدور حکم طلاق داشته باشند. این توافق در تمامی موارد و به هر صورتی می‌تواند باشد. به عنوان مثال، بر اساس توافق زوجه با زوج به منظور طلاق توافقی، زوجه برای تسریع امر جدایی این امکان را دارد تا تمام مهریه خویش را به زوج بذل نماید و یا با توجه به توافق با شوهر خود می‌تواند بخشی از مهریه را دریافت و باقیمانده آن را به منظور تسریع در روند طلاق و جدایی بذل نماید.

سوالات متداول 

۱. آیا زن باکره می‌تواند سریع‌تر طلاق بگیرد؟

در صورتی که توسط پزشکی قانونی، سلامت بکارت زوجه اثبات و تایید گردد، زوجه می‌تواند از شوهر خود درخواست نیمی از مهریه را مطابق و دریافت نماید. اما اگر سلامت بکارت زوجه به تایید نرسد و در صورت به توافق نرسیدن با شوهر، این امکان را خواهد داشت که تمام مهریه خود را مطالبه نماید.

۲‌. هزینه سریع‌ترین راه طلاق از سوی زوجه چقدر است؟

فرآیند جدایی بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر است به گونه‌ای که شما نمی‌توانید به تنهایی قادر از پس تمامی مشکلات برآیید. انتخاب وکیل حرفه‌ای و مجرب در این خصوص بهترین و مناسب‌ترین گزینه خواهد بود. وکیل قادر است طلاق توافقی شما را بدون مشاوره پیش ببرد که این مورد هم خود در کاهش مدت طلاق موثر خواهد بود.

۳‌‌. آیا می‌توان به صورت غیر حضوری و در کمترین زمان ممکن حکم طلاق را دریافت کرد؟

بله. به شیوه طلاق توافقی و کمک از وکیل مناسب خواهید توانست بدون شرکت در جلسات دادگاه در سریع‌ترین حالت ممکن حکم طلاق را اخذ نمایید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید