امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280736
۷۸۳
۱
۰
نسخه چاپی

8 مشکل سلامتی مرتبط با کم خوابی

8 مشکل سلامتی مرتبط با کم خوابی

خواب برای حفظ سلامت طولانی مدت نیز بسیار حیاتی است.

بدن معمولاً می تواند با دیر بیدار ماندن گهگاهی کنار بیاید، اما اگر به طور مکرر یا مزمن خود را از خواب محروم می کنید، ممکن است دچار مشکلات سلامتی شوید.

خواب بسیار کم یا بی کیفیت می تواند نتیجه انتخاب های شخصی ما باشد، مانند مصرف بیش از حد الکل یا کافئین، گذراندن زمان زیادی قبل از خواب با تلفن، یا صرف نکردن ساعات کافی در شب برای خواب. حتی ممکن است به دلیل یک مشکل دیگر سلامتی (مانند آپنه خواب تشخیص داده نشده، افسردگی، یا درد مزمن) یا یک عارضه جانبی دارویی باشد که مصرف می کنیم.

بزرگسالان باید حداقل هفت ساعت یا بیشتر در شبانه‌روز بخوابند تا سلامتی مطلوب داشته باشند.

برخی از مشکلات سلامتی وجود دارد که ممکن است در صورت عدم خواب کافی بیشتر در معرض خطر آنها باشید:

1. افسردگی و اضطراب

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که بی خوابی دارند، در مقایسه با افرادی که بی خوابی در آنها تشخیص داده نشده است، میزان افسردگی و اضطراب بیشتری دارند. برآوردها حاکی از آن است که 15 تا 20 درصد از افراد مبتلا به بی خوابی به افسردگی اساسی مبتلا می شوند.

رابطه بین خلق و خو و خواب، پیچیده و دو طرفه است، به این معنی که افسردگی یا اضطراب می تواند خواب را بدتر کند و کمبود خواب نیز می تواند بر خلق و خوی تأثیر منفی بگذارد.

بی خوابی یک عامل خطر مستقل برای ابتلا به افسردگی در افراد در هر سنی در نظر گرفته می شود.

گاهی اوقات درمان‌های جداگانه‌ای برای کمک به مشکلات خواب و اضطراب یا افسردگی لازم است، اما در برخی موارد بهبود خواب می‌تواند به خلق و خو نیز کمک کند.

درمان بی خوابی تأثیر مثبتی بر خلق و خو دارد.

2. دیابت نوع 2

خواب کم کیفیت یا خواب کوتاه با کنترل ضعیف‌ تر قند خون در افراد مبتلا به دیابت و بدون دیابت مرتبط است. بی خوابی یا کم خوابی می تواند خطر ابتلا به دیابت را نیز افزایش دهد.

بی خوابی ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 17 درصد افزایش دهد.

3. افزایش وزن و چاقی

نداشتن خواب کافی می تواند منجر به تغییرات متابولیک مرتبط با چاقی شود. این پیوند به ویژه در کودکان بسیار قوی است.

4. فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته مغزی

تکه تکه شدن خواب (بیداری های مکرر در طول شب که خواب را مختل می کند) با تجمع التهاب در شریان ها (به ویژه گلبول های سفید خون به نام مونوسیت ها و نوتروفیل ها) مرتبط است که منجر به تصلب شرایین (تجمع پلاک در داخل و داخل رگ ها می شود) می شود. 

بین اختلالات خواب (که منجر به کیفیت پایین تر یا خواب کوتاه تر می شود) و مشکلات قلبی رابطه مستقیم وجود دارد. افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) در معرض خطر بالاتر فشار خون، حمله قلبی و سکته هستند.

5. مشکلات کلیوی

ارتباط بین خواب و سلامت کلیه به اندازه ارتباط بین خواب و سایر بیماری های مزمن ثابت نشده است. چند مطالعه اولیه انجام شده است، اما این رابطه باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

بر اساس تحقیقات منتشر شده بی خوابی با ایجاد و پیشرفت بیماری مزمن کلیوی مرتبط است.

6. مشکلات شناختی، بیماری آلزایمر، و انواع دیگر زوال عقل

آسیب ناشی از کم خوابی بلافاصله ظاهر نمی شود، اما می تواند منجر به تغییراتی شود که بعداً در زندگی شبیه بیماری آلزایمر و آسیب در هیپوکامپ و برخی دیگر از قسمت های مغز است. ویسی می گوید.

هیپوکامپ یکی از مناطق حیاتی برای یادگیری و حافظه است.

طبق تحقیقات افراد مسن‌ که خواب کمتری نسبت به دیگران داشتند، مقادیر بیشتری پروتئین تاو داشتند که با پیشرفت بیماری آلزایمر مرتبط است. همین اثر در افراد جوان‌ تر نیز مشاهده شد.

آسیب هایی که ایجاد می شود ماندگار است - و احتمالاً نمی‌توان آن را با خوابیدن «اضافی» یا کافی حتی برای مدت طولانی جبران کرد.

7. اختلال در عملکرد ایمنی

نداشتن خواب کافی یا با کیفیت کافی می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خواب کافی می‌تواند به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند و عدم خواب کافی با ابتلا به عفونت‌ها مرتبط است.

8. مشکلات روده

میکروبیوم روده همه میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها و قارچ ها هستند که در دستگاه گوارش یافت می شوند. هر چه میکروبیوم متنوع تر باشد، برای سلامت کلی بهتر است.

تغییر خواب ممکن است بر سلامت روده شما تأثیر بگذارد.

تنوع میکروبیوم روده باعث خواب بهتر می‌شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید