امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279301
۱۲۰۹
۱
۰
نسخه چاپی

8 مورد از مضرات تلفن همراه بر کودکان که دانستن آن بسیار مهم است!

اثرات بد تلفن های همراه بر کودکان

اثرات بد تلفن های همراه بر کودکان

کودکان در سراسر جهان از گوشی های هوشمند برای اهداف مختلفی استفاده می کنند. برخی از کودکان در حال صحبت با دوستان خود برای ساعات طولانی دیده می شوند، در حالی که برخی دیگر وقت خود را صرف بازی های بی شماری با تلفن می کنند. اینترنت خانه دانش کودکان است. اگرچه نمی توان در مورد کاربرد تلفن های هوشمند بحث کرد، استفاده مداوم و قرار گرفتن در معرض آن می تواند اثرات مضری بر کودک داشته باشد.

تلفن همراه ممکن است راهی آسان برای پرت کردن حواس کودکان یا مشغول نگه داشتن آنها باشد. با این حال، استفاده مداوم از آنها با مجموعه ای از مضررات همراه است. برخی از اثرات منفی استفاده منظم از تلفن همراه عبارتند از:

1. تومورها

در حال حاضر، قصد نداریم با این اطلاعات شما را بترسانیم، اما خوب است بدانید که مطالعات نشان می دهد احتمال افزایش خطر تومور برای کسانی که بیش از حد از تلفن همراه استفاده می کنند، وجود دارد. شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد تومورها به دلیل تشعشعات تلفن همراه ایجاد می شوند، اما به عنوان والدین، ممکن است بخواهید زمان استفاده فرزندانتان از تلفن را محدود کنید تا از خطرات احتمالی دیگر جلوگیری کنید.

2. بر فعالیت مغز تأثیر می گذارد

مطالعات نشان می دهد که مغز انسان به تشعشعات الکترومغناطیسی حساس است. با این حال، نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد تا ثابت شود تابش می تواند فعالیت مغز را مختل کند. از آنجایی که تلفن‌های همراه در درجه اول بر روی امواج الکترومغناطیسی برای همه انواع ارتباطات، حتی داخلی، کار می‌کنند، و مغز تکانه‌های الکتریکی خاص خود را دارد که در آن ارتباطات در شبکه عصبی انجام می‌شود، احتمالاً می‌تواند بر مغز تأثیر بگذارد. با این حال، همانطور که قبلا ذکر شد، تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا ثابت شود که تشعشع بر فعالیت مغز تأثیر می گذارد.

در حال حاضر، چیزی که ممکن است بر مغز تأثیر بگذارد، محتوایی است که کودک در معرض آن قرار می‌گیرد و زمان تماشای صفحه نمایش. بنابراین، برای والدین ضروری است که زمان نمایش را کنترل یا محدود کنند و اطمینان حاصل کنند که کودکان فقط به برنامه‌ها، بازی‌ها و غیره خاصی دسترسی دارند که برای سن آنها مناسب است. زمان محدود تلفن همراه بر یادگیری یا تمرکز کودک روی چیزها/فعالیت‌های مهم دیگر مانند مطالعه، سرگرمی‌ها، ورزش و غیره تأثیر نمی‌گذارد.

3. عملکرد تحصیلی

بسیاری از کودکان تلفن همراه خود را به مدارس خود حمل می کنند. گپ زدن با دوستان یا بازی کردن در تعطیلات مدرسه یا حتی در کلاس، روز به روز در حال افزایش است. این امر باعث می شود که کودکان در کلاس توجهی نداشته باشند، دروس مهم را از دست بدهند و در نتیجه از مطالعه و امتحانات بی اطلاع باشند.

4. قصور تحصیلی

تلفن‌های هوشمند نه تنها حواس کودکان را از مطالعه منحرف می‌کند، بلکه ممکن است ابزار سوء رفتار آنها برای کسب نمره خوب در امتحانات باشد. استفاده از ماشین حساب داخلی در امتحاناتی که در آن مجاز نیست، ذخیره عکس ها یا اطلاعات مرجع برای تقلب در امتحان، یا حتی تبادل پاسخ با دانش آموزان دیگر از طریق چت در طول امتحان، به طور گسترده در مدارس مختلف مشاهده شده است. چنین رفتاری نه تنها بر عملکرد تحصیلی تأثیر می گذارد، بلکه منجر به بروز مشکلات شخصیتی نیز می شود.

اثرات بد تلفن های همراه بر کودکان

5. رسانه های نامناسب

مانند هر گجت دیگری، تلفن همراه نیز یک ابزار است و می توان از آن برای اهداف اشتباه استفاده کرد. بچه‌ها ممکن است با پیام‌ها، تصاویر یا متن‌های نامناسبی که دوستانشان یا در گروه به اشتراک گذاشته‌اند، برخورد کنند و آن را به دیگران منتقل کنند. آنها می توانند در سنین پایین راه خود را به پورنوگرافی بیابند و ادراکات و روند فکر خود را تغییر دهند. حتی مبادله غیرمسئولانه تصاویر خود می تواند باعث ایجاد شکستی شود که برای مدت طولانی بر زندگی آنها تأثیر می گذارد.

6. اختلال در خواب

کودکان ممکن است تا دیروقت بیدار بمانند و با دوستانشان صحبت کنند، بازی کنند یا در شبکه های اجتماعی مرور کنند، که در یک دوره زمانی باعث خستگی و بیقراری می شود. همچنین زندگی آکادمیک را مختل می کند، زیرا بچه ها آنقدر خواب آلود هستند که نمی توانند روی آنچه در مدرسه تدریس می شود تمرکز کنند. از این رو، یک اثر دومینویی دارد که در تمام جنبه های زندگی آنها نفوذ می کند

7. مسائل پزشکی

وقتی کودکان در اوقات فراغت خود به تلفن همراه چسبیده اند، فعالیت بدنی ندارند و هوای تازه دریافت می کنند. این آنها را در معرض خطر چاقی و سایر بیماری ها قرار می دهد که بعداً می تواند به بیماری های مضر مانند دیابت و فشار خون تبدیل شود.

8. سلامت روان

کودکان در رسانه های اجتماعی ممکن است با زورگویان سایبری که از طریق اینترنت آنها را آزار و اذیت می کنند، در تماس باشند. بسیاری از کودکانی که مورد آزار و اذیت سایبری قرار گرفته‌اند، ممکن است در اواخر زندگی تجربه خود را بپذیرند، زمانی که آسیب روانی قبلاً وارد شده باشد. رسانه‌های اجتماعی همچنین ممکن است باعث افسردگی و اضطراب شوند، زمانی که به بچه‌ها توجه آنلاین مورد انتظارشان داده نمی‌شود

با کمی آگاهی، والدین می توانند هوشیار باشند و مطمئن شوند که از تمام یا بیشتر خطرات ذکر شده در بالا برای فرزندانشان جلوگیری می شود. برای کاهش خطرات تلفن همراه در کودکان، نکات ایمنی را بخوانید.

مضررات موبایل

نکات ایمنی تلفن همراه برای کاهش خطر

انجام اقدامات مناسب برای اطمینان از ایمنی تلفن همراه برای کودکان در دوران رشد بسیار مهم است.

به عنوان یک روش کلی، از دادن تلفن همراه به کودکان زیر 16 سال خودداری کنید. در صورت نیاز می توانید با معلمان و کارکنان مدرسه در تماس باشید تا از ایمنی و سلامت کودک خود اطمینان حاصل کنید. برخی از والدین ممکن است چیز دیگری را انتخاب کنند، و این نیز خوب است، تا زمانی که کودک به محتوایی که تمرکز او را از مطالعه‌اش برمی‌دارد دسترسی نداشته باشد یا دسترسی محدودی داشته باشد.

اگر در مورد تشعشعات نگران هستید، ممکن است کودکتان را مجبور کنید به جای نگه داشتن آن روی گوش، از هدست سیمی استفاده کند یا زمان مکالمه او را هنگام صحبت با تلفن محدود کنید. همانطور که قبلاً ذکر شد، شواهد کافی برای اثبات اینکه تشعشعات تلفن همراه می تواند باعث ایجاد تومور شود وجود ندارد، اما اگر اضطراب شما را کاهش داد، آن را دنبال کنید.

از دادن تلفن همراه به طور مداوم به کودک خود زمانی که او در میانه فعالیت است خودداری کنید زیرا فقط حواس او را پرت می کند یا منجر به سقوط و آسیب می شود.

به عنوان یک بزرگسال، برای والدین و سایر افراد در خانه مهم است که هنگام حضور در کنار کودکان، استفاده از تلفن را محدود کنند. این نه تنها به منظور اجتناب از تشعشع، بلکه برای ایجاد یک الگوی رفتاری نیز هست.

تلفن های همراه خود را در شب به طور ایمن و دور از چشم فرزندان خود نگه دارید. کودکان ممکن است بی سر و صدا سعی کنند آن را در دست بگیرند، بدون اینکه شما متوجه شوید

مانند هر فناوری یا ابزاری که وجود دارد، تلفن همراه یک شمشیر دو لبه است. توانایی تکنولوژیکی گوشی هوشمند فوق العاده است و همچنین یک ابزار یادگیری برای کودکان است. با این حال، رعایت اعتدال و محدود کردن ساعات استفاده کمک زیادی به اطمینان از رفاه کودکان و ایجاد عادات رفتاری خوب در آنها می کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید