امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278985
۷۸۱
۲
۰
نسخه چاپی

شرایط طلاق توافقی از طرف مرد و زن در تهران

شرایط طلاق توافقی به تفاهم زوجین بر سر مهریه، حضانت و دیگر حقوقی مالی بستگی دارد و نیازمند دریافت مشاوره حقوقی و خانواده می باشد

آیا می دانید شرایط طلاق توافقی چیست؟ به طور کلی به شیوه ای از جدایی زن و شوهر که هر دوی آن ها بنا به دلایل مختلفی که گاها میان آن ها مشترک است می خواهند توافقی از یکدیگر جدا شوند طلاق توافقی گفته می شود. در این شیوه طرفین طلاق در مورد موضوعات مختلفی مثل جهیزیه، مهریه، نفقه، حضانت فرزند و... به توافق رسیده اند. برای مثال دو طرف با هم توافق می کنند زن مهریه خود را در ازای طلاق ببخشد یا تمام آن را دریافت کند و یا با شروط توافقی که میان دو طرف صورت گرفته مهریه ادا می شود یا حتی بخشی از آن بخشیده و بخشی دیگر پرداخت می شود. در این صورت کلیه موارد سازش شده میان دو طرف در رای دادگاه مد نظر قرار گرفته و استطاعت اجرا دارد.

شرایط طلاق توافقی از طرف مرد و زن در تهران

رویه گروه وکلای پاسارگاد بدین صورت است که در آغاز کار توافقات زوج و زوجه از آنها سوال شده و پس از آن صورتجلسه شده و توسط دو طرف امضا می شود. متن تفاهم نامه طلاق توافقی باید با دقت نوشته شود تا در آینده دچار مشکل نشوید. . با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

جدید ترین شرایط طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی در استان تهران و سایر استان های ایران جدیدا دستخوش تغییراتی شده و مراجعه کنندگان گرامی بایستی نخست به نظام نوبت دهی طلاق رجوع کرده و با ثبت داده های خود در این سیستم، مبادرت به اخذ نوبت از مراکز مشاوره نمایند و در وقت مشخص شده بایستی به این مراکز رجوع نمایند.

بعد از اتمام مشاوره های ضروری بایستی تاییدیه عدم انصراف از طلاق را از مراکز وابسته اخذ نمایند که این تاییدیه در زمان ثبت دادنامه طلاق توافقی به مراکز خدمات الکترونیک قضایی ارسال می شود و این دفاتر دادنامه مربوطه را ثبت کرده و به دادگاه خانواده انتقال می دهند.

  • نکته مهم ۱

شروط جدید یاد شده اینک فقط در خصوص طلاق توافقی است و در خصوص طلاق های دیگر نظیر یک طرفه نحوه کار بر اساس روال قدیم صورت می گیرد.

  • نکته مهم ۲

در صورتی که بنا بر علتی می خواهید این طلاق به شکل غیر حضوری باشد و علاقه ای به حضور در جلسه های مشاوره و دادگاه را ندارید بایستی عرض کنیم که کلیه مراحل به طور کامل از جلسه های مشاوره گرفته تا دریافت سند طلاق به وسیله وکیل شما بدون احتیاج به حضور دو طرف صورت می گیرد.

شرایط طلاق توافقی از سوی مرد

شرایط طلاق توافقی از سوی مرد به چه صورتی است؟ در طلاق، به تقاضای مرد معمولا نظارت بر ان در دادگاه خانواده از مراسمات و تشریفات متنوع و وقت گیری برخوردار است. برای مثال زمانی طلاق تنها به تقاضای مرد است مسئله پرداخت مهریه، نفقه، نیمی از دارایی دوران ازدواج مطابق ماده ۱ عقدنامه، حضانت فرزند و اجرت المثل مورد بررسی و نظارت قضایی واقع می شود.

بدین صورت که دادگاه در جایگاه بررسی، چون دو طرف در موارد نام برده شده توافق ندارند، مسئله را به کارشناسی و پژوهشات محلی در صورت نیاز به گواهی شهود معطوف می دارد معمولا انجام مراسمات مربوطه، نیازمند مدت زمان طولانی و هزینه محاکمه و صادر نمودن رای در خصوص مسائل نامبرده شده است.

از این جهت شرایط طلاق توافقی بر شرایط طلاق توافقی از سوی مرد از مزایای برخوردار است. افزون براین که از لحاظ عاطفی و روانی هم در این نوع طلاق، دو طرف با عدم رضایت و ناراحتی با همدیگر رفتار می کنند که می تواند اثرات ناخوشایندی بر روح و روان طرفین و از همه مهم تر بر روی فرزندان آنها داشته باشد.

شرایط طلاق توافقی از سوی زن

سوالی که امکان دارد ذهن شما را به خود مشغول کند این است که شرایط طلاق توافقی از سوی زن به چه صورتی است؟ در خصوص تقاضای طلاق توافقی از سوی زوجه و طلاق یک طرفه به وسیله زن که در موارد ویژه صورت می گیرد نیازمند انجام مراسمات خاصی است.

برای مثال براساس قانون چنانچه زوج معتاد باشد یا بیشتر از ۵ سال حبس داشته باشد یا اینکه محل اقامتش مشخص نباشد و یا اینکه مسئله عسر و حرج در امتداد زندگی زن ایجاد شود، زن بایستی آن ها را در عدلیه ثابت کند.

در نهایت انجام و ثابت نمودن شرایط نامبرده شده، نیازمند نظارت ها و بررسی های طولانی قضایی است و تنها به دادخواست و ادعای زن بسنده نمی کنند؛ و چه بسا شرایط طلاق توافقی از سوی زن برای طلاق یک طرفه خود، کامل انجام نگیرد. در نهایت تقاضای طلاق از سوی زوجه مقدور نخواهد بود و حکم طلاق هم به هیچ وجه صادر نمی شود.

پس توجه داشته باشید که از لحاظ وقت گیر بودن و همچنین چون زن، تقاضا دهنده طلاق و به شکل یک طرفه و شخصی به این کار دست زده است، سبب ایجاد ناراحتی های دائمی میان زوج، زوجه و فرزندان آنها می شود که نامطلوب است؛ اما شرایط طلاق توافقی بدین صورت نیست و مسائل نامبرده شده را ندارد.

شرایط طلاق توافقی در دوران عقد

شرایط طلاق توافقی در دوران عقد

شرایط طلاق توافقی در دوران عقد چگونه است؟ چنانچه زن و شوهری تمایل داشته باشند به شکل توافقی در دوره ای که هیچ گونه نزدیکی یا روابط جنسی میان آن ها صورت نگرفته است و زوجه بکارت خود را از دست نداده از همدیگر طلاق بگیرند به عبارتی به این گونه جدایی، طلاق توافقی در دوران عقد گفته می شود. طلاق توافقی در دوران عقد به علت اینکه زن و مرد با همدیگر هیچ گونه نزدیکی نداشته اند مطابق قانون فقط نصفی از مهریه زوجه به او داده می شود. مسلما این موضوع به سازش میان دو طرف هم بستگی دارد. به نوعی که چنانچه زوجه با بذل مهریه خود توافق کند، دادگاه هم مطابق همین، رای خود را صادر می کند.

یکی دیگر از شرایط طلاق توافقی در دوران عقد این است که بعد از عرضه تقاضای طلاق به دادگاه، دادگاه خانواده زوجه را برای معاینه به پزشک قانونی می فرستد تا بکارت او ثابت شود. چنانچه این مسئله توسط پزشکی قانونی تایید شود زوجه می تواند نیمی از مهریه خود را اخذ نماید یا چنانچه با همسر خود به توافق رسیده باشد می تواند آن را بذل نماید. ولی چنانچه پزشک قانونی بکارت زوجه را قبول نکند زوجه می تواند در صورت توافق نکردن با همسرش تمام مهریه خود را طلب نماید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید