امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278987
۷۵۱
۱
۰
نسخه چاپی

صفر تا صد مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی چگونه است؟ یکی از حساس ترین شرایطی که زوج و زوجه در زندگی با آن مواجه هستند تصمیم گیری در خصوص متارکه و طلاق است. پروسه طلاق معمولا خیلی طولانی است که به علت کشمکش میان طرفین و عدم توافق نهایی زوج و زوجه، نخستین جرقه بدین وسیله زده می شود و پس از گذراندن طلاق عاطفی، تقاضای طلاق، شرکت در جلسات دادگاه به صورت مرتب، جدایی کامل انجام می گیرد. طی طلاق توافقی دو طرف بایستی برای بار آخر در کلیه مراحل طلاق توافقی و بررسی پرونده به توافق برسند و در دادگاه شرکت کنند. حتی بایستی بر سر مسائلی نظیر مهریه، نفقه، حضانت فرزند و... به تفاهم رسیده باشند. لازم است جهت اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل و شرایط این نوع طلاق از گروه وکلای پاسارگاد کمک بگیرید.

صفر تا صد مراحل طلاق توافقی

آشنایی با تمام مراحل طلاق توافقی به صورت کامل

در این مبحث در خصوص مراحل طلاق توافقی به صورت جامع مطالبی را ارائه داده ایم. همانطور که می دانید پروسه این نوع طلاق، معمولا یک پروسه طولانی مدت است که بایستی تمام مراحل به صورت کاملا منظمی طی شوند که عبارتند از:

  • ثبت تقاضای طلاق

در صورتی که دو طرف تصمیم به جدایی می گیرند بایستی به یکی از دفاتر خدمات قضایی رجوع و تقاضای طلاق توافقی خود را در آن جا درج نمایند و بعد از اخذ پیامک بایستی به شعبه مشخص شده رجوع نمایند.

  • مشاوره برای آشتی و سازش

یکی از مراحل این نوع طلاق مراجعه زوجین برای تشکیل پرونده طلاق است. نخست قاضی دادگاه دو طرف را به آرامش و صلح دعوت می کند. سپس در امتداد این مبادرت، آن ها را به بهزیستی می فرستد تا مشاوران با آنها در خصوص صلح و سازش جهت ادامه زندگی صحبت کنند.

  • معرفی زوجه به پزشک قانونی

در زمان دادگاه زوجه را به پزشک قانونی می فرستند تا اگر باردار باشد مراتب به وسیله پزشکی قانونی به دادگاه اعلام شود.

  • توافقات مالی و غیر مالی

یکی از مراحل طلاق توافقی به صورت جامع، توافقات مالی و غیر مالی است. چنانچه زوجین به وسیله دادگاه و جلسات مشاوره همچنان به صلح و سازش نرسیدند در این صورت بایستی توافقات مالی و غیر مالی میان طرفین نظیر مهریه، شیوه پرداخت آن، مشخص کردن حضانت فرزندان، میزان نفقه زن و فرزندان و همچنین شیوه پرداخت آن و... به وسیله دادگاه صورتجلسه شده و به تایید و امضای دو طرف می رسد.

  • گزارش کتبی عدم سازش

پس از آن دو طرف بایستی داوران خود را به دادگاه معرفی کنند، چنانچه نتوانستند میان زوجین صلح و آرامش برقرار کنند، داوران بایستی به صورت کتبی عدم سازش و صلح میان آنها را به دادگاه گزارش دهند.

  • صدور رای دادگاه

از دیگر مراحل طلاق توافقی می توان به صدور رای دادگاه اشاره کرد. چنانچه دادگاه مربوطه نسبت به ارسال حکم طلاق توافقی با در نظر گرفتن موارد ذکر شده، مبادرت می کند طی ۷ الی ۱۰ روز رای طلاق به طرفین اطلاع داده می شود. چنانچه دو طرف به رای دادگاه هیچ اعتراضی نداشته باشند مراحل این نوع طلاق به پایان رسیده و رای صادر شده از طرف دادگاه حتمی می گردد.

  • طلاق توافقی در دفترخانه

مراحل این گونه طلاق در دفتر خانه بدین صورت است که بعد از طی کردن رای حتمی طلاق به وسیله دادگاه خانواده، تاییدیه عدم امکان صلح و سازش صدور می یابد، دو طرف می توانند با در اختیار داشتن رای نامبرده تا ۳ ماه به یکی از دفاتر طلاق رجوع نمایند. با حضور دو نفر شاهد، صیغه طلاق میان زوجین جاری می شود و دو نفر به صورت کامل از هم جدا می شوند. بعد از آن زن بایستی ظرف یک ماه و ۳ روزه عده نگه دارد که این مدت زمان برای زنان یائسه ضروری نیست.

صفر تا صد مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی در دوران عقد

مراحل طلاق توافقی در دوران عقد تفاوت آنچنانی با مراحل طلاق توافقی ندارد. پس از اینکه دو طرف در ایام عقد به این نتیجه رسیدند که ادامه زندگی برای آنها امکان پذیر نیست و با رای مشترک و همفکری، تصمیم به طلاق در ایام عقد نمودند، این تصمیم نخستین مرحله از جدایی می باشد.

 طرفین پس از تصمیم به انجام این کار، نخست می بایست بر سر موضوعات حقوقی من جمله مهریه و نفقه به تفاهم برسند و بهتر است که طرفین با حضور در دفتر وکیل کلیه توافقات خود را ثبت نمایند. پس از آن تقاضای طلاق توافقی خود را به وسیله دفاتر الکترونیک قضایی درج کنند. پس از اخذ پیامک بایستی به دادگاه خانواده مشخص شده رجوع نماید. تقاضای طلاق به وسیله دادگاه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و طرفین جهت حضور در جلسه های مشاوره به مراکز مشاوره رجوع می کنند. چنانچه زن باکره باشد جهت تصویب آن به پزشکی قانونی برای معاینه فرستاده می شود.‌ بعد از اتکا به مدارک ذکر شده، قاضی دادگاه، رای مربوطه در خصوص عدم سازش طرفین را صادر می کند.

بعد از این مرحله دو طرف جهت ثبت طلاق توافقی به دفاتر ازدواج و طلاق رجوع نموده و با نشان دادن مدارک مورد نیاز طلاق خود را ثبت می کنند.

نکته حائز اهمیت اینکه زوجه در صورت باکره بودن می تواند به ثبت احوال مراجعه نموده، اسم همسر سابق و مهر طلاق را حذف نموده و شناسنامه جدیدی را اخذ نماید. گذراندن کلیه مراحل طلاق توافقی در عقد بدون داشتن وکیل طلاق توافقی مجرب و کاربلد حدود ۳ ماه زمان می برد.

مراحل طلاق توافقی در دادگاه

مراحل طلاق توافقی در دادگاه به چه صورت است؟ جهت اخذ طلاق توافقی طرفین احتیاجی به عرضه علل محکمه پسند ندارند، در حقیقت در این گونه طلاق زوج و زوجه با ملاحظه به موقعیت و شرایط خانوادگی خود به این مسئله پی می برند که دیگر نمی توانند با هم باشند. در این صورت جهت برطرف نمودن این مشکل مناسب ترین راه حل این است که دو طرف ضرورت رفتن به محضر را هم بخشی از تعهدات خود در تقاضای طلاق توافقی نام ببرند تا سرانجام در حکم دادگاه هم مدنظر قرار گیرد؛ بنابراین می تواند تقاضای زوج را به هر آنچه خود ضمانت کرده است از دادگاه خانواده تقاضا کند زیرا که در صورت عدم شرکت مرد در دفاتر طلاق و عدم وکالت زن از سوی مرد در این باره، تاییدیه عدم امکان صلح و توافقاتی که تاییدیه نامبرده شده بر اساس آن صادر شده فاقد هر گونه اعتباری می باشد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید