امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282202
۳۰۶
۱
۰
نسخه چاپی

آب گرم سنگرود کجاست؟ جاذبه‌های نزدیک به چشمه‌ سنگرود

آب گرم سنگرود کجاست؟ جاذبه‌های نزدیک به چشمه‌ سنگرود

چشمه‌ سنگرود گیلان از جاهای دیدنی رودبار به شمار می‌آید و از دو چشمه تشکیل شده است که در فاصله بسیار کمی از یکدیگر جاری شده‌اند. در یکی از چشمه‌ها، به نام چشمه «آب گاز»، آب سرد و گازداری وجود دارد و در چشمه دیگر که به چشمه «کولور» شهرت دارد، آب گرمی با خواص درمانی از دل کوه می‌جوشد.

چشمه آب گاز

چشمه‌ آب گاز با طول چهار متر، عرض ۲٫۵ متر و عمق نیم متر در ارتفاعی در حدود ۱,۲۰۰ متر، سینه کوه را شکافته است. آب چشمه پس از ادامه مسیرش در بستر آهکی و پشت سرگذاشتن جنگل‌های اطراف، به رودی جاری در اعماق دره می‌ریزد.

چشمه‌ کولور

چشمه‌ کولور، چشمه‌ای مثلثی شکل با طول، عرض و عمق ۲٫۵ متر در دو متر در ۴۰ سانتی‌متر است که آب آن به میزان پنج لیتر در ثانیه با فشار از بستر حوضچه می‌جوشد. آب چشمه مانند آبشاری پلکانی به پایین تپه‌ای سرازیر می‌شود که در بالای آن قرار دارد. چکنده سنگ‌هایی که برخی از آن‌ها با خزه و جلبک پوشیده شده‌اند، حوضچه‌های چندضلعی نامنظم و پلکان‌های شمال چشمه، هر گردشگری را شیفته‌ خود می‌کند. این پدیده‌های زمین‌شناختی، گواه خوبی برای اثبات قدمت بالای آن هستند. در ضمن بستر این چشمه از رسوب‌های کرباته‌ ورقی تشکیل شده است.

ویژگی‌های چشمه‌ کولور

املاح بسیار زیادی در این چشمه وجود دارد و می‌توان گفت آب آن تقریبا از املاح اشباع شده است. این ویژگی از یک سو، باعث می‌شود آب آن خاصیت درمانی پیدا کند و برای بهبود و تسکین دردهای روماتیسمی، استخوانی، پوستی، گوارشی و غیره مفید باشد و از سویی دیگر در مسیر حرکت آن، حوضچه‌های رنگی متعددی تشکیل شود؛ به‌گونه‌ای که حتی در کنار جاده‌ منتهی به چشمه نیز می‌توانید این حوضچه‌ها را ببینید.

یکی دیگر از جذابیت‌های این چشمه، وجود رنگ‌های متعدد در صخره‌ها و دیواره‌های اطراف آن است؛ رنگ‌های گرم و آتشین مثل قهوه‌ای، زرد، نارنجی و حتی سبز تیره که با دیدن آن‌ها به وجد می‌آیید.

در بالای چشمه حوضچه‌ آب گرمی وجود دارد که می‌توانید در آن آب‌تنی کنید و  از تماشای منظره‌ طبیعی بسیار زیبای مقابل‌تان لذت ببرید. قطعا در کمتر جایی می‌توانید چنین آب‌تنی لذت بخشی را تجربه کنید. زمانی که در این حوضچه حضور دارید، ممکن است احساس کنید در‌حال‌ استفاده از یک استخر آب گرم لوکس هستید! اگر بدن بسیار مقاومی دارید، در زمستان نیز می‌توانید در هوای مه‌آلود در این حوضچه‌ آب گرم طبیعی آب‌تنی و حس وصف‌ناپذیری را تجربه کنید.

چنانچه فرصت کافی برای بازدید از چشمه از نزدیک را ندارید، می‌توانید از فراز روستای سنگرود نیز نمای زیبایی را از آن مشاهده کنید. چشمه‌ «باداب سورت» در روستای «ارست» بخش چهاردانگه شهر ساری در استان مازندران و چشمه‌ آبگرم پلکانی «پامو‌کاله‌» در ترکیه نیز ساختاری مشابه این چشمه دارند.

برخی از افراد معتقدند که چشمه‌ سنگرود می‌تواند زمینه‌ جذب گردشگران زیادی را فراهم کند؛ اما متاسفانه امکانات رفاهی در اطراف آن وجود ندارد. روستای سنگرود علاوه بر این چشمه‌ زیبا، طبیعت زیبایی هم دارد و دره‌های اطراف آن در فصل بهار با شقایق‌ها و گل‌های بابونه به زیبایی تمام آراسته می‌شوند. در ضمن بافت سنتی روستا همچنان حفظ شده است و مردم روستا نیز به گرمی از شما استقبال می‌کنند.

آب گرم سنگرود کجاست؟ جاذبه‌های نزدیک به چشمه‌ سنگرود

نکات بازدید از چشمه‌ سنگرود

  • هنگام بازدید از چشمه، از آسیب زدن به چکنده‌سنگ‌ها، حوضچه‌ها و سایر اشکال شکل‌گرفته یا حتی راه رفتن روی آن‌ها خودداری کنید؛ زیرا چنین ساختارهایی در طول مدت زیادی شکل گرفته‌اند و حساس هستند و ترمیم آن‌ها نیز مدت بسیار زیادی طول خواهد کشید.
  • از آسیب رساندن به مزارع و باغ‌ها نیز خودداری کنید.
  • در سفر به روستای سنگرود، به فرهنگ اهالی محل احترام بگذارید.
  • طبیعت را پاس بدارید و از ریختن زباله (حتی موارد تجزیه‌پذیر و ته‌سیگار)، کندن تزیینات چشمه، نوشتن یادگاری و... خودداری کنید.

مسیر دسترسی به چشمه‌ سنگرود

برای بازدید از چشمه سنگرود، ابتدا باید خود را از طریق آزادراه تهران-رشت یا آزادراه رشت-قزوین به رودبار برسانید و پس از آن مسیرتان را به‌سمت جنوب شرقی و شهر لوشان ادامه دهید و پس از رسیدن به این شهر، به‌سمت شهر کوهستانی جیرنده حرکت کنید. در این مسیر پس از گذر از امامزاده محمد حنیفه و روستای کرماک، به روستای سنگرود می‌رسید. پس از رسیدن به روستا باید خودرو را در بالای چشمه پارک کنید و با ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی، به چشمه برسید.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش عمارلو، روستای سنگرود (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله تا رودبار: ۴۵ کیلومتری جنوب شرق رودبار
  • فاصله تا لوشان: ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهر لوشان

آب گرم سنگرود کجاست؟ جاذبه‌های نزدیک به چشمه‌ سنگرود

بهترین زمان سفر به چشمه‌ سنگرود

بهترین زمان سفر به سنگرود از نظر آب‌و‌هوایی فروردین، اردیبهشت و اوایل مهر است. در این ماه‌ها، دما در حدی معتدل است و هوای گرم و شرجی شما را آزار نمی‌دهد. در فصل بهار می‌توانید از طبیعت زیبای روستای سنگرود نیز بهره‌مند شوید.

اقامت در سفر به چشمه‌ سنگرود

از مراکز اقامتی نزدیک روستای سنگرود می‌توان به اقامتگاه بو‌م‌گردی «روخانکول» و اقامتگاه بوم‌گردی «دلگشا میکال» اشاره کرد. اقامتگاه بوم‌گردی دلگشا میکال در ۸۰ کیلومتری شمال شرق چشمه و اقامتگاه روخانکول در ۸۰ کیلومتری جنوب چشمه واقع شده‌ است. اقامتگاه بوم‌گردی باغ‌نشین «کی سو» در ۸۲ کیلومتری جنوب چشمه نیز گزینه‌ مناسبی است. در ضمن در شهر لوشان کلبه‌ها و خانه‌های روستایی زیبایی با بافت سنتی برای اقامت وجود دارد.

آب گرم سنگرود کجاست؟ جاذبه‌های نزدیک به چشمه‌ سنگرود

جاذبه‌های نزدیک به چشمه‌ سنگرود

از مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیک به چشمه سنگرود و شهر لوشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پل خشتی لوشان: این پل با طراحی پلکانی و کف سنگ‌فرش، از آثار تاریخی استان گیلان به‌ شمار‌ می‌رود.

روستای خرم‌کوه: این روستا دارای جاذبه‌های طبیعی زیبایی همچون چشمه‌ آب معدنی قل قله خولشکوه، آبشار خولشکوه منطقه‌ ییلاقی بیلش، ییلاق زیبای پوسرا، آبشار زیبای پشت سر خرو، رود شمشارود و تویلارود است و چند سکونتگاه اولیه مانند غار اسکلچک نیز در آن قرار دارد.

امامزاده قل‌قل: تاریخ ساخت بنای امامزاده قل‌قل یا امامزاده محمد حنیفه که به اما‌مزاده غلطه نیز شهرت دارد، به دوران آل بویه بازمی‌گردد. البته ساختمان تاریخی آن در زلزله‌ رودبار تخریب شد. این امامزاده در ارتفاع ۱,۰۴۵ متری از سطح دریا ساخته شده است.

  • منبع
  • کجارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید