امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279921
۱۱۳۸
۱
۰
نسخه چاپی

آتروفی کلیتورال چیست و چگونه درمان می شود؟

آتروفی کلیتورال

آتروفی کلیتورال

کلیتوریس قسمتی از بافت اسفنجی در جلوی واژن است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که بیشتر کلیتوریس داخلی است و ریشه های 4 اینچی دارد که به واژن می رسد. هنگامی که از نظر جنسی تحریک می شود، پر از خون می شود و دسته اعصاب در بافت به لمس حساس می شود.

آتروفی کلیتورال زمانی رخ می دهد که کلیتوریس به تحریک جنسی پاسخ نمی دهد و دیگر آنطور که باید عمل نمی کند. کلیتوریس حتی می تواند ناپدید شود. این ممکن است نتیجه تغییر در هورمون ها یا جریان خون ناکافی به واژن و کلیتوریس باشد.

کسانی که از نظر جنسی فعال نیستند، بیشتر احتمال دارد آتروفی کلیتورال را تجربه کنند. تغییر عمده در هورمون ها، مانند یائسگی یا شروع هورمونی کنترل بارداری، ممکن است علت دیگری باشد.

این وضعیت زمانی رخ می دهد که کاهش استروژن باعث خشکی، نازک شدن و ملتهب شدن بافت های واژن می شود.

از دست دادن حس یک مشکل جدی جنسی است. کلیتوریس اغلب به عنوان کلیدی برای ارگاسم زنان در نظر گرفته می شود. اعصاب کلیتوریس می توانند احساسات شدیدی را در طول فعالیت جنسی ایجاد کنند.

علائم و نشانه های آتروفی کلیتورال

هنگامی که از نظر جنسی برانگیخته می شوید، احتمالاً علائم آتروفی کلیتورال را تجربه خواهید کرد. این علائم عبارتند از:

• کلیتوریس "ناپدید شده" (شما دیگر نمی توانید آن را احساس کنید، حتی در صورت تحریک جنسی)

• از دست دادن حس اطراف کلیتوریس

• کاهش پاسخ به تحریک کلیتورال

• کاهش میل جنسی

علت بروز آتروفی کلیتورال

آتروفی کلیتورال می تواند ناشی از عدم استفاده جنسی باشد. اگر رابطه جنسی منظم یا برانگیختگی های مکرر را متوقف کنید، ممکن است کلیتوریس خشک و نازک شود. حتی می تواند در پشت هود کلیتورال کوچک شده و ناپدید شود.

از آنجایی که کلیتوریس به جریان خون کافی متکی است، پزشک ممکن است فعالیت جنسی منظم از جمله خودارضایی را توصیه کند. این می تواند به بازیابی جریان خون کمک کند، که ممکن است دوباره حس را تقویت کند.

آتروفی کلیتورال همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که سطح تستوسترون شما کاهش یابد. تستوسترون مسئول میل جنسی شماست. بافت اسفنجی در کلیتوریس نیز برای برانگیختگی مناسب به این هورمون نیاز دارد.

با این حال، سطح تستوسترون با نزدیک شدن به یائسگی کاهش می یابد. همچنین ممکن است هنگام شروع پیشگیری از بارداری یا مکمل های استروژن کاهش یابد.

کسانی که هیسترکتومی کامل انجام می دهند ممکن است آتروفی کلیتورال را تجربه کنند. از آنجایی که تخمدان ها مسئول تولید استروژن و تستوسترون هستند، حذف آنها می تواند منجر به از دست دادن تستوسترون شود. در نهایت، این می تواند باعث آتروفی کلیتورال شود.

از دست دادن استروژن به دنبال هیسترکتومی نیز می تواند منجر به آتروفی واژن شود.

نحوه تشخیص آتروفی کلیتورال

هیچ آزمایش یا معاینه فیزیکی وجود ندارد که به طور قطعی آتروفی کلیتورال را تشخیص دهد. در عوض، پزشکان ممکن است برای رسیدن به تشخیص به معاینه فیزیکی، علائم گزارش شده شما و سایر آزمایشات تکیه کنند.

پزشکان همیشه کلیتوریس و هود کلیتورال را در طول یک معاینه فیزیکی معمولی، مانند معاینه سالانه لگن، بررسی نمی کنند. بنابراین، در طول قرار ملاقات، ممکن است پزشک بخواهد کلیتوریس و احتمالاً واژن شما را معاینه فیزیکی کند.

آزمایش خون همچنین برای بررسی سطح هورمون و تعیین اینکه آیا تستوسترون شما کمتر از حد طبیعی است مفید است. این آزمایشات خون همچنین ممکن است به پزشک کمک کند تا سایر علل احتمالی کاهش میل جنسی را به طور همزمان رد کند.

اگر این آزمایش‌ها به طور قطعی یک مشکل بالقوه را مشخص نکردند، پزشک ممکن است سعی کند شکایت جنسی را به گونه‌ای درمان کند که گویی آتروفی کلیتورال است.

راه های درمان آتروفی کلیتورال

سلامت جنسی برای سلامت کلی شما مهم است. آتروفی کلیتورال ممکن است یک علت نادیده گرفته شده اما جدی اختلال عملکرد جنسی زنان باشد.

اگر مشکلات جنسی را تجربه می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

قبل از قرار ملاقات، فهرستی از علائمی که اخیراً تجربه کرده اید ایجاد کنید. اگر با تحریک جنسی مشکل دارید، احتمال دارد که مشکلات دیگری را نیز تجربه کنید. این ممکن است شامل ضعف یا خستگی عضلانی باشد.

حتی اگر فکر می کنید که علائم مربوط به مشکلات جنسی شما نیست، آنها را یادداشت کنید.

در قرار ملاقات خود، در مورد نگرانی اصلی خود - شکایت جنسی - صحبت کنید. سپس، پزشک خود را در مورد سایر مشکلاتی که تجربه کرده اید مطلع کنید. آنها می توانند تصمیم بگیرند که آیا ممکن است مرتبط باشند یا خیر.

درمان بستگی به این دارد که پزشک شما در وهله اول چه چیزی را مسئول از دست دادن حس می داند. در اینجا برخی از رایج ترین درمان ها آورده شده است:

• رابطه جنسی داشته باشید: فعالیت جنسی منظم می تواند به کلیتوریس شما کمک کند سالم و حساس بماند. ممکن است به بازیابی احساس در نوک حساس نیز کمک کند.

• حرکت کنید: همچنین می توانید با تمرینات قلبی منظم به افزایش جریان خون کمک کنید. ورزش کاردیو به افزایش جریان خون در سراسر بدن کمک می کند. آنچه برای بدن مفید است برای کلیتوریس و واژن نیز مفید است. ورزش منظم همچنین می تواند از کاهش سطح تستوسترون جلوگیری کند.

• جایگزین های تستوسترون را امتحان کنید: مکمل های تستوسترون اغلب به عنوان درمانی برای آتروفی کلیتورال استفاده می شود. به عنوان کرم، قرص یا تزریق، این گزینه‌ها می‌توانند به بازیابی تستوسترون شما کمک کنند تا بدن شما بتواند پاسخ جنسی کافی را ایجاد کند. پزشک شما باید این درمان ها را تجویز کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید