امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276825
۲۲۸۶
۳
۰
نسخه چاپی

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه

آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه

ترکیه کشوری است که یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در جهان می باشد و بناهای زیبایی همچون ایاصوفیه و کاخ توپکاپی در آن واقع شده است. همچنین شهر استامبول همچون نگینی در ترکیه بسیاری از گردشگران را به سوی خود جذب می کند.

آداب و رسوم ترکیه بسیار متنوع و مختلف می باشد که ممکن است در نظر یک شهروند غیر ترک عجیب و غریب به نظر بیاید اما ترک ها آن ها را به طور مستمر جذاب می دانند در حالی که خارجی ها را به تعجب وا می دارد. اگر چه بسیاری از این سنت ها در حال حاضر تنها در شهرهای کوچک یافت می شوند.

آداب احوالپرسی در ترکیه

هنگام ملاقات با دیگران در ترکیه باید خیلی محکم دست دهید؛ اما هنگام خداحافظی لزومی به دست دادن نیست، هرچند که گاهی اوقات انجام می‌شود. دوستان و بستگان معمولا با یک یا دو بوسه بر صورت با هم احوالپرسی می‌کنند و هنگام برخورد با افراد سالخورده، دست راست او را می‌بوسند و بعد پیشانی‌شان را روی دست او می‌گذارند تا احترام خود را به وی ابراز کنند. هنگام ورود به اتاق، در صورتی که کسی به استقبال شما نیامده باشد، باید ابتدا با افراد بزرگ‌تر احوالپرسی کنید. در مناسبات اجتماعی باید از اول با نزدیک‌ترین فرد دست دهید و سپس با سایر افراد دور اتاق یا میز در جهت عکس عقربه‌های ساعت، احوالپرسی‌تان را ادامه دهید.

عبارت Hos Geldiniz را در ترکیه مخصوصا در رستوران های سنتی ترکیه زیاد می شنوید و به معنای «خوش آمدید» است و چیزی که شما باید در جواب بگویید، « Hos bulduk» که به معنای ما احساس خوشامدگویی داریم است و البته اگر فراموش کردید تا این عبارت را بگویید، دست و پای خودتان را گم نکنید چون آنها متوجه می شوند که هر فرد غریبه ای زبان آنها را نمی داند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه

مهمان نوازی ترکیه

در ترکیه مردم دائما با دوستان و اقوام خود در ارتباط هستند و به طور منظم دورهم جمع می شوند ترک ها مردمی میهمان نواز هستند و نهایت ادب و احترام را برای میزبانی انجام می دهند و از این که میزبان باشند لذت می برند. آنها در میهمانی های خود انواع مختلف غذا و شیرینی های متنوع را در پذیرایی استفاده می کنند.

اگر میهمان ها زود خانه را ترک کنند، این رفتار نوعی بی احترامی به صاحب مجلس و نشانه ی خوش نگذشتن به حساب می آید.

عزاداری در ترکیه

در مراسم عزاداری معمولا همسایگان غذا برای افراد خانواده مرحوم می فرستند .حلوا تنها غذایی که خانواده ی عزادار تهیه می کند که با آن از میهمانان پذیرایی شود.

در برخی نواحی رسم به این صورتست که ، دوستان نزدیک مرحوم حلوا را آماده کنند؛ در حین پخت حلوا خاطراتی را که با آن مرحوم داشتند را بازگو کنند. معمولاً حلوا زمانی آماده می شود که تمام افراد حاضر در اتاق از فرصت سخنرانی خود استفاده کرده باشند. این مراسم بسیار ساده باعث میشود که مردم از اوقات خوش خود با آن مرحوم حرف بزنند و همه ی برای آن مرحوم طلب مغفرت نمایند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه

آداب غذا خوردن در ترکیه

اکثر غذاهای کاری در رستوران خورده می‌شود. مردم ترکیه عاشق غذا خوردن هستند؛ زیرا فرصتی برای فراغت از کار و گپ و گفت فراهم می‌شود. اصول مهمان‌نوازی در ترکیه حکم می‌کند که میزبان، هزینه غذا را بپردازد و با واژه پرداخت شراکتی (دنگی) بیگانه‌اند. به‌عنوان مهمان فقط می‌توانید از میزبان تشکر کنید و سپس چند روز بعد او را به رستوران دعوت کرده و این بار شما، هزینه غذا را حساب کنید تا جبران دفعه قبل شده باشد.

غذای اصلی شام، همیشه با گوشت یا ماهی و نان و سالاد همراه است. مردم ترکیه در طول غذا، سیگار می‌کشند و برای همین اغلب وسط غذا شروع به سیگار کشیدن می‌کنند و بعد از خوردن نوشیدنی، به سراغ وعده بعدی غذا می‌روند. قهوه یا چای ترکی همراه با شیرینی در پایان غذا سرو می‌شود. در واقع قهوه ترکی، یک نوشیدنی ملی است و باید حداقل یک بار آن را امتحان کنید. فراموش نکنید که نباید هرگز قهوه خود را تا انتها بنوشید، چراکه ته آن پر از قهوه آسیاب شده است و طعم خوبی ندارد.

چانه زدن ترک ها

ترکها در مسائل مالی بسیار چانه می زنند ومیتوان گفت چانه زدن به نوعی از فرهنگ مردم حساب می شود. فرقی ندارد که معاملات بین المللی باشد یا معاملات کوچک، هر خریدی که باشد ترک ها حتما چانه می زنند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه

خانواد در ترکیه

مرد رئیس خانواده محسوب می شود و زن طبق قانون، بعد از ازدواج از نام خانوادگی شوهرش استفاده می کند. چندهمسری در ترکیه غیرقانونی است و ازدواج ها باید رسما ثبت شوند و زنان هم برای چای بعدازظهر در زمانهای معینی، به نام دوره های ۷ تا ۱۷ روزه، با دوستان و همسایگان خود در یک جا جمع می شوند. تعطیلات آخر هفته هم اغلب خانواده ها به سینما، تئاتر و گردش می روند و توجه داشته باشید که هم از نظر سنتی و هم فرهنگی، خانم ها به چایخانه ها نمی روند، به جای آن اگر هوس خوردن چای در بیرون کردید، می توانید به کافه یا باغ های سرو چایی ای که در آن خانوداه ها هستند بروید. اگر شک داشتید که آیا جای مناسبی برای شماست یا نه، کافیست ببینید چه افرادی آنجا هستند. مکانی با تعداد زیادی میز که روی آنها مردان نشسته اند به این معناست که در آنجا جایی برای خانم ها نیست.

رسم هدیه دادن در ترکیه

مردم ترکیه زیاد مهمان به خانه شان دعوت می کنند حتی اگر فقط برای صرف صبحانه یا یک چای معمولی باشد ، ورود به خانه با کفش خیلی مرسوم نیست و به جای آن، به شما دمپایی داده می شود و  اگر برای شام دعوت شدید ، مطمئن شوید که یک شکم گرسنه ی بزرگ دارید چون مردم این کشور عادت دارند بشقاب های مهمانشان را خیلی پر کنند و هیچ بهانه و عذری را هم نمی پذیرند و نیز غذای اصلی معمولا یک وعده ی خیلی بزرگ است و بعد از آن، میوه و آجیل و بعد هم چای و قهوه ترک سرو می شود. اگر برای صرف غذا به خانه ی کسی دعوت شوید، بهتر است همراه او به آشپزخانه بروید و پیشنهاد کمک بدهید. آقایان هم عادت دارند در این موقع در اتاق نشیمن کنار هم باشند و درباره ی مسائل مختلف با هم صحبت کنند.

اگر دوست دارید هنگام رفتن هدیه ای با خود ببرید باید بدانید که بسیار عمل پسندیده ای است زیرا هدیه دادن و گرفتن در بین ترک ها بسیار خوشایند و مرسوم است و از این جهت با مردم ایران شباهت زیادی دارند که این هدیه ها معمولا شامل صنایع دستی ، وسایل تزئینی ، لباس های سنتی و خاص و اجناس لوکس است ؛ همچنین آنها سنت سوغاتی دادن به اقوام نزدیک در هنگام بازگشت از سفر را نیز در فرهنگ خود دارند و آن را رعایت می کنند و حتی بزرگان و سران ترکیه از گذشته تا کنون در ملاقات های تجاری و سیاسی هدیه می دهند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه

مراسم ازدواج در ترکیه

خواستگاری در ترکیه اغلب به این صورت است که دختر و پسر برای ازدواج توافق می کنند؛ سپس خانواده ها با هم آشنا می شوند و در مورد مراسم تصمیم میگیرند. مراسم ازدواج در ترکیه همراه با رسوم و عقاید خاصی است. به عنوان مثال هنگامی که دختری ازدواج میکند تمام دوستان وی نامشان را درون کفش عروسی مینویسند و در پایان مراسم ازدواج اگر کسی نامش از داخل کفش پاک شده باشد، به این معنی است که به زودی ازدواج خواهد کرد.

به کمر عروس زمانی که از خانه پدرش به مقصد خانه خودش بیرون می آید یک روبان قرمز می بندند و گره می زنند البته شخصی که گره میزند باید مجرد و مذکر باشد و قبل از گره زدن چند بار باید از زیر پای عروس این روبان قرمز را رد کنند. یا مثلا دامادی که برای بردن عروس خود آمده است در را باز نمی کنند و صد البته که نمی تواند عروس را ببیند و برای دیدن و بردن عروس خود از او انعام می گیرند.

در برخی مناطق خانواده هایی که دختر مجرد و به اصطلاح عامیانه دم بخت در خانه دارند بطری هایی را در پنجره ی بیرونی خانه قرار می دهند تا به افراد دیگر نشان دهند که در خانه آنها دختر مجرد حضور دارد.

از این بین پسری که خواهان ازدواج با این دختر خانم باشد شیشه و یا بطری را مورد هدف قرار می دهد و تلاش می کند که آن را بشکند. بعد از شکستن شیشه با توجه به سنت ها بزرگان فامیل را جمع می کند و به خواستگاری می فرستد. اگر جواب دختر خانم و خانواده دختر مثبت باشد مراسم بله برون و سپس عروسی انجام می پذیرد.

آداب کسب و کار در ترکیه

مردم ترکیه ترجیح می‌دهند با افراد آشنا و مورد احترام کار کنند؛ بنابراین برای ایجاد یک رابطه شخصی با آن‌ها باید وقت بگذارید. این روابط معمولا در محیط اداره، هنگام ناهار، شام و دورهمی‌های اجتماعی تقویت می‌شود. ادب اهمیت زیادی در معاملات کاری دارد و برخلاف بسیاری از فرهنگ‌ها، نیازی نیست فاصله زیادی با مخاطب داشته باشید و می‌توانید هنگام صحبت با وی در نزدیکی او بایستید. صحبت‌ها خیلی آهسته پیش می‌رود و با سوالات زیادی همراه می‌شود که شاید هیچ ربطی به موضوع مورد نظر نداشته باشد، پس نباید به مخاطب‌تان اصرار کنید که به مطلب اصلی بپردازد؛ چراکه بی‌ادبی تلقی می‌شود.

مردم ترکیه به کشور خود افتخار می‌کنند و از پاسخ دادن به سوالات مربوط به فرهنگ و تاریخ کشورشان لذت می‌برند، هر چند که نباید حرفی از تاریخ سیاسی کشورشان بزنید. اکثر مردهای ترکیه عاشق فوتبال هستند و به‌راحتی می‌توانید درباره تیم مورد علاقه‌شان سوال کنید که همیشه با واکنش‌های پر جنب‌و‌جوش و مشتاقانه‌ای همراه خواهد بود. حتما هنگام صحبت، تماس چشمی داشته باشید؛ چراکه از نظر مردم ترکیه نشانه صداقت شما محسوب می‌شود.

لباس‌ مردها و زن‌های ترکیه به ویژه در شرق این کشور بسیار محافظه‌کارانه است. خانم‌ها باید لباس پوشیده داشته باشند، به‌طوری که دست و پای آن‌ها نمایان نباشد و مردها نیز نباید شلوار کوتاه بپوشند. به‌طور کلی مردها، کت و شلوار و خانم‌ها، لباس اداری باید بپوشند. در فصل تابستان به‌خصوص در استانبول، ازمیر و آنکارا، هوا به شدت شرجی و گرم است و در نتیجه پوشیدن پیراهن و شلوار، بدون کروات ایرادی ندارد.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه

اهمیت مذهب در ترکیه

ترکیه کشور مسلمانی است و بسیاری از سنت‌های اسلامی با جامعه در هم آمیخته شده است. مهم‌ترین نکته این است که پوشش و رفتار ساده، نشانه احترام محسوب می‌شود. خارج از تفرجگاه‌های گردشگری در صورتی که زنان لباس نامناسب داشته باشند، با واکنش‌های ناخوشایندی از طرف مردم ترکیه روبه‌رو خواهند شد؛ پس بهتر است لباس‌ها، شانه و بازوی آن‌ها را بپوشاند و لباس بلند بر تن کنند. مردها نیز باید لباس پوشیده داشته باشند.

هنگام بازدید از مساجد، قانون لباس پوشیدن حکم می‌کند که زن‌ها سر، شانه، بازو و پای خود را بپوشانند. در هر صورت شلوار کوتاه گزینه مناسبی برای مرد و زن به حساب نمی‌آید. در طول ماه رمضان، مسلمانان روزه می‌گیرند و باید مراقب رفتار خود باشید.

اعیاد در ترکیه

اعیاد بسیاری در ترکیه وجود دارد که از بین آنها برخی اعیاد ملی و برخی اعیاد مذهبی به شمار می روند اما دو عید مذهبی بسیار مهم در ترکیه وجود دارد عید فطر و عید قربان که مردم ترکیه به آنها اهمیت بسیار زیادی می دهند. در این اعیاد که جشن های بسیاری در سراسر ترکیه برگزار می گردد مردم با هم متحد می شوند و احساسات وحدت ملی و همبستگی را تجربه می کنند.

از آداب رسوم ترکیه در اعیاد می توان به پوشیدن لباس های نو و خوردن شیرنی و در کنار آنها دیدار از اعضای خانواده، بزرگان فامیل و خویشاوندان اشاره کرد. در این اعیاد جوانتر ها و کوچکترها باید به دیدار بزرگترها بروند و به ادای احترام دست آنها را می بوسند. مردم خوشحال هستند و در همه جا جشن و پایکوبی به راه است.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه

اهمیت زبان ترکی در ترکیه

در سراسر کشور ترکیه مردم به زبان ترکی صحبت می کنند؛ حتی در صحبت کردن با توریست ها به زبان ترکی بسنده می کنند و شاید چند کلمه محدود به زبان انگلیسی، فارسی و عربی سخن بگویند. ترک ها از صحبت کردن در مورد فرهنگ و تاریخ کشور و قومشان لذت می برند پس اگر دوست دارید صحبتی دوستانه با آنها داشته باشید، بهتر است در خصوص ملیت و تاریخ کهن شان صحبت کنید تا آنها با احساس غرور و علاقه با شما هم صحبت شوند.

فرهنگ موسیقی و قدمت آن در ترکیه

در ترکیه موسیقی تحت تاثیر موقعیت جغرافیایی این کشور قرار دارد و ترکیبی از موسیقی محلی آسیای مرکزی، غربی، کلاسیک ایرانی، پاپ و اروپای مدرن است. بیشتر طرفداران موسیقی در ترکیه دوست دار سبک اروپایی و مدرن هستند و در زمینه موسیقی سنتی ترکیه کمتر فعالیت می کنند، در حالی که در گذشته بیشتر سازهای آنها بادی برنجی و کوبه ای بود و در مراسم های نظامی ارتش امپراطوری عثمانی مورد استفاده قرار می گرفت، اکنون کمتر از این سبک سازها استفاده می شود.

  • منبع
  • دلارام سیر
  • کجارو
  • الو اپلای
  • فاینداتور
  • معراج گشت آسمان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید