امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287565
۴۷۳
۱
۰
نسخه چاپی

آشنایی با جالب ترین رسوم و سنت های مردم شیلی

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم شیلی بسیار غنی و خاص است و مردم این کشور افرادی دوستانه، بخشنده و بسیار مهمان نواز می باشند.

آشنایی با جالب ترین رسوم و سنت های مردم شیلی

مردم شیلی دارای خونی مختلط هستند و در طول زمان مهاجران بسیار زیادی از آلمان، یوگسلاوی، کرواسی، فرانسه، بریتانیا، ایرلند، چین، خاورمیانه و پرو این کشور زیبا را برای زندگی انتخاب کردند. لذا جای تعجب نیست که قوم های مختلف در طول زمان تاثیر خود را بر فرهنگ، آداب و رسوم مردم شیلی گذاشته باشند و امروزه فرهنگ این کشور ترکیبی از فرهنگ کشورهای مختلف می باشد.

تاریخ سیاسی پر تلاطم این کشور، به ویژه دیکتاتوری نظامی آگوستو پینوشه، یکی دیگر از عواملی که تاثیر بسیار گسترده ای بر فرهنگ این کشور گذاشته است و امروزه شما می توانید تاثیرات ناشی از آن را از طریق موسیقی، هنر، ادبیات و شعر و آثار مهم فرهنگی مشاهده فرمایید.

نگاهی به مهم ترین اصول فرهنگ شیلی

در ابتدا نگاهی به مهم ترین اصول فرهنگ شیلی خواهیم داشت که تاثیرات بسیار گسترده بر خانواده، مهمان نوازی، غرور، همبستگی و فروتنی مردم این کشور دارند. مردم شیلی افراد مهمان نواز و صمیمی هستند که در موقعیت های سخت در کنار دوستان و هم نوعان خود می مانند. بسیاری از مردم این کشور در مواقع بلایای اجتماعی، اقتصادی یا طبیعی از کمک به دیگران دریغ نمی کنند.

از طرفی مردم شیلی افرادی محافظه کار، محتاط و بسیار محترم هستند با این حال نسل جوان این کشور تمایل بیشتری لیبرال بودن دارند. لازم به ذکر است که در فرهنگ شیلی برخی پدیده های اجتماعی و سیاسی به شدت مورد بحث است و مردم همواره در مورد پدیده های مختلف به گفتگو می پردازند.

با توجه به این که 99.5٪ مردم ساکن در این کشور اسپانیایی زبان هستند و دین کاتولیک نیز تاثیر بسیار گسترده ای بر این کشور دارد، مردم شیلی خود را افرادی همگن توصیف کرده و معتقدند دین و زبان مشترک، آن ها را به یک فرهنگ واحد تبدیل کرده است.

طبق اطلاعات به دست آمده از فرهنگ، آداب و رسوم مردم شیلی، آن ها علاقه دارند تا حول محور کاستی های خود یا عزیزان خود جوک بسازنند. این افراد اصولا حین صحبت کردن بسیار رسا هستند و در اصول فرهنگی خود قطع کردن سخن دیگران را بی ادبی نمی شمارند. مردم شیلی افرادی آرام هستند که اکثرا از درگیری اجتناب می کنند و گاها به جای پرداختن به یک موضوع آن را تغییر می دهد.

آداب و رسوم ملاقات و احوالپرسی در شیلی

آشنایی با آداب و رسوم ملاقات و احوالپرسی در شیلی جزو مهم ترین موارد حین زندگی و سکونت در این کشور می باشد. به صورت معمولا مردان در شیلی برای احوال پرسی دست می دهند اما در زن ها ضربه‌ زدن به ساعد یا شانه راست عادی تر می باشد. این ضربه ها اصولا به عبارت هایی مانند عصر بخیر و صبح بخیر و برای احوال پرسی های مربوط به زمان روز می باشد.

اما در مجالس صمیمی و در جمع های دوستانه یا خانوادگی احوال پرسی حالتی صمیمی تر به خود گرفته و مردان در این مواقع ممکن است یکدیگر را به آغوش بگیرند یا به پشت هم بزنند. خانم ها نیز بیشتر یک بار روی گونه سمت راست یکدیگر را می بوسند. هنگامی که برای اولین بار در یک جمع شیلیایی قرار می گیرید توصیه می شود حین احوال پرسی و دست دادن از تماس مستقیم چشمی استفاده کنید. همچنین با همه افراد در یک گروه به صورت جداگانه احوال پرسی کنید.

از دیگر آداب و رسوم مردم شیلی می توان به نام ها و نحوه استفاده از آن ها اشاره کرد. به طور کل هنگامی که تازه یک فرد شیلیایی را ملاقات کرده اید بهتر است از نام و نام خانوادگی شخص استفاده کنید و همچنین اگر نام او را نمی شناسید از کلماتی مانند Senor برای مردان و Senora برای زنان استفاده کنید. برای ایجاد صمیمیت و استفاده از نام های کوچک ابتدا منتظر بمانید دوست شیلیاییتان این کار را انجام دهد.

آداب و رسوم مهمانی رفتن در شیلی

مردم کشور شیلی اصولا به مهمان نوازی و رفتاری سخاوتمندانه با مهمان های خود شناخته می شوند.

اگر در شیلی توسط فردی به رستوران یا خانه دعوت شدید، انتظار داشته باشید که وعده های غذایی کمی با تاخیر خورده شود. معمولا مردم شیلی قبل از ساعت 8 شب شام نمی خورند. همچنین معمولا مهمانی ها در این کشور با شراب، گفتگو و صرف غذاهای متنوع همراه است.

• اگر قصد مهمانی رفتن دارید بهتر است از قبل گل بفرستید اما از انتخاب رنگ هایی مانند زرد، سیاه یا بنفش به شدت خودداری کنید.

• فرهنگ وقت شناسی در شیلی به اندازه برخی کشورها خیلی سفت و سخت نیست و چند دقیقه تاخیر برای رسیدن به یک مهمانی در این کشور معمولی می باشد.

• در هنگام ورود به رستوران یا خانه یک فرد شیلیایی منتظر باشید تا میزبان محل نشستن را به شما نشان دهد.

• حین غذا خوردن دست های خود را روی میز نگه دارید و از نگه داشتن دست ها بر روی پاها یا دور از دسترس دید اطرافیان جلوگیری کنید.

• سعی کنید هر چیزی که در بشقابتان هست را تمام کنید اما برای بار دوم ظرف خود را پر نکنید.

آداب و رسوم غذا خوردن در شیلی

آداب و رسوم غذا خوردن در شیلی تا حدودی رسمی است و هر فرد حین زندگی در این کشور و ورود به اجتماع باید حتما مهم ترین اصول غذا خوردن را فرا بگیرد. حین ورود به یک جمع برای صرف غذا منتظر باشید تا میزبان جای نشستن را نشان دهد و همچنین به یاد داشته باشی که همیشه ابتدا زنان و سپس مردان می نشینند.

طبق آداب و رسوم مردم شیلی حین غذا خوردن در این کشور حتما از ظرف و چنگال استفاده کنید و هیچوقت با دست غذا را میل نکنید. صحبت کردن هنگامی که چنگال یا قاشق دستتان است در فرهنگ این کشور خوب نیست. حین حضور در یک مهمانی در شیلی توصیه می کنیم تمامی غذا های موجود در بشقابتان را تمام کنید زیرا امتناع از خوردن یا نوشیدن حین حضور در یک مهمانی ممکن است به عنوان بی ادبی به صاحبخانه در نظر گرفته شود.

مردم شیلی حدودا چهار بار  در روز غذا می خورند و در این بین وعده ناهار مهم ترین وعده غذایی در این کشور می باشد. همچنین صحبت کردن حین غذا خوردن در این کشور بی ادبی تلقی نشده و مردم حین شام یا ناهار گفتگو های بسیار صمیمانه ای با هم دارند.

آشنایی با جالب ترین رسوم و سنت های مردم شیلی

آداب و رسوم هدیه دادن در شیلی

یکی دیگر از آدابی که حین سکونت در کشور زیبای شیلی باید حتما رعایت کنید، آداب هدیه دادن به دوستان و اطرافیان می باشد. مهم نیست که به خانه یک فرد دعوت شده اید یا اینکه برای تولد، تعطیلات یا دیگر مناسبت های خاص قصد خرید هدیه را دارید، باید حتما با اصول هدیه دادن در این کشور آشنا باشید.

طبق آداب و رسوم هدیه دادن در شیلی بلافاصله پس از دریافت هدیه باید آن را باز کنید و حتما همانجا از فرد هدیه دهنده تشکر کنید. اگر به خانه فردی دعوت شده اید برای تشکر گل بفرستید و همچنین حین شرکت در مهمانی حتما با خود شیرینی، شراب یا شکلات ببرید.

یکی دیگر از رسوم جالب کشور شیلی این است که نباید برای هدیه دادن از مواردی مانند قیچی، چاقو یا هر وسیله برش دهنده دیگری استفاده کنید زیرا در فرهنگ این کشور به عنوان نمادی از “قطع” دوستی یا رابطه شناخته می شود. در آداب و رسوم مردم شیلی تولد 15 سالگی دختران موضوع بسیار مهمی است و از همین رو افراد حین شرکت در این تولد اصولا جواهرات و طلا هدیه می دهند.

آداب و رسوم تجارت در شیلی

آداب و رسوم تجارت در شیلی و آشنایی با مهم ترین اصول آن به شما کمک می کند که حین اشتغال در این کشور بتوانید تاثیر بهتری بر روی شرکای تجاری یا کار فرماهای خود بگذارید.

با توجه به این که در شیلی روابط اهمیت بسیار زیادی دارد، حین اشتغال تعاملات اولیه برای ایجاد روابط و ایجاد اعتماد مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی موضوعات و جریانات موجود در جلسات کاری و تجاری شیلی تک محور نیست و شما می توانید به صورت هم زمان چندین موضوع با یکدیگر پیش ببرید. از دیگر آداب جلسات کاری در شیلی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• حتما کارت های ویزیت خود را آماده کنید و در صورت ملاقات با اشخاص جدید کارت ویزیت خود را ارائه دهید.

• انتظار نداشته باشید که تصمیمات تجاری بسیار مهم تنها در یک جلسه گرفته شود زیرا فرهنگ کسب و کار این کشور محافظه کارانه است و پیش از هر گونه تصمیمی شرکای تجاری یا کارفرما علاقه دارند شما را بشناسند.

• حین تجارت در این کشور رفتاری دیپلماتیک داشته باشید و علنا از کسی انتقاد کنید.

• همیشه سعی کنید به موقع برای جلسات کاری حاضر شوید، اما انتظار داشته باشید که بیشتر از زمان برنامه ریزی شده طول بکشند.

• لباس های تجاری در این کشور رسمی و محافظه کارانه است پس از لباس های غیررسمی، رنگ روشن یا جواهرات زیاد خودداری کنید.

  جایگاه دین در فرهنگ مردم شیلی

جایگاه دین در فرهنگ مردم شیلی بسیار مهم می باشد و مانند دیگر کشورهای آمریکای جنوبی دین در فرهنگ مردم این کشور ادغام شده است. اکثریت مردم شیلی کاتولیک رومی و حدودا 15% آن ها پروتستان مسیحی هستند که این موضوع شیلی را به یکی از کشورهای آمریکای لاتین با بیشترین نفوذ پروتستان تبدیل می کند.

از طرفی تنها 25% مردم اعلام کرده اند که از نظر مذهبی غیر وابسته هستند و مذهب نقش زیادی در زندگی آن ها ندارد. در این کشور انواع ادیان اقلیت نیز وجود دارد که توسط مهاجرین به شیلی وارد شده اند. شما می توانید تاثیر دین را تا حد زیادی از طریق جشن های مذهبی و تعطیلات موجود در این کشور مشاهده کنید.

طبق آداب و رسوم مردم شیلی سنت کاتولیک در این کشور هر روز از سال را قدیس حامی خود دانسته و تمامی کلیساهای کالتولیک این کشور به یک قدیس اختصاص داشته و هر کدام از این کلیساها به صورت سالانه و با توجه به رسوم و منطقه، روز قدیس خود را جشن می گیرند. در برخی نقاط نیز به قدری سنت های کاتولیک با سنت های بومی و مظاهر مردم شیلی آمیخته شده و گاها جداسازی این موارد از یکدیگر کاری سخت و دشوار است.

آشنایی با جالب ترین رسوم و سنت های مردم شیلی

تعطیلات و جشنواره های مردم در شیلی

تعطیلات و جشنواره های مردم در شیلی و در فرهنگ این کشور اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به اینکه شیلی کشوری کاتولیک است مردم آن هر ساله کریسمس و سال نو را جشن می گیرند. در شب کریسمس، خانواده های شیلیایی عاشق تبادل هدایا و همچنین خوردن کیک میوه ای هستند.

در 31 سپتامبر مردم شیلی شب سال نو را جشن می گیرند و جالب است بدانید والپارایسو به دلیل میزبانی از بزرگترین جشنواره شب سال نو در کشور با بزرگترین نمایش آتش بازی در آمریکای لاتین شناخته می شود. از طرفی بر اساس اطلاعات به دست آمده از فرهنگ ، آداب و رسوم مردم شیلی مردم بومی این کشور جشن سال نو خود را در 24 ژوئن، در انقلاب زمستانی برگزار می کنند.

در این دوره جشنواره های ماپوچه در تموکو و سانتیاگو برگزار می شود که در طی آن شرکت کنندگان چرخه زندگی و برداشت محصول را جشن می گیرند. علاوه بر این جشنواره های دیگر مانند جشنواره تاپاتی و ال کارناوالون نیز در این کشور برگزار می شود.

جشنواره فیستا تاپاتی در شیلی

طبق فرهنگ، آداب و رسوم مردم شیلی مردم جزیره ایستر هر ساله جشنواره سیار خاصی را برگزار میکنند. طی این جشنواره که در فوریه برگزار می شود جوانان از بین خود یک ملکه انتخاب می کنند که به افتخار مردم در مسابقات شنا و قایق رانی با استفاده از قایق های کوچک ساخته شده از نی توتورا به رقابت می پردازند.مردم حین شرکت در جشنواره فیستا تاپاتی در شیلی لباس های سنتی زیبا پوشیده و با رقص ها و آهنگ های محلی جشن می گیرند. همچنین از طریق روش های خاص داستان های اسطوره ها و افسانه های مختلف را با مردم به اشتراک می گذارند. ویژگی اصلی این جشنواره این است که جزیره نشینان طی آن بدن های  خود را با  نمادهایی از ریشه های اسطوره ای خود با استفاده از رنگدانه های طبیعی نقاشی می کنند. این نقاشی های بدن اصولا به اسم تاکونا شناخته می شود.

جشنواره ال کارناوالون در شیلی

یکی دیگر از جشنواره های ماه فوریه، جشنواره ال کارناوالون در شیلی است که در مناطق شمالی سان میگل د آزاپا، پوتره و سوکوروما برگزار می شود.

این کارنوال هر ساله هزاران نفر را از فلات بلند شیلی یا آلتیپلانو جذب می کند، یک جشنواره سنتی اسپانیایی-آمریکایی می باشد.

جشنواره ال کارناوالون برای احیای نمادین Ño Carnavalón، نماد باستانی شادی، باروری و ثروت برگزار می ‌شود و حضور آن به عنوان نشانه ای از شادی در طول سال تلقی می شود. این جشنواره در فرهنگ ، آداب و رسوم مردم شیلی همراه با موسیقی، رقص و میوه های محلی و… می باشد

جالب ترین رسوم مردم شیلی

مانند دیگر مردم دنیا، مردم کشور شیلی نیز دارای رسم و رسوم های مختلف هستند که ریشه ی بسیار قوی ای در فرهنگ و تاریخ این کشور دارد. یکی از جالب ترین رسوم و سنت های مردم شیلی می توان به این اشاره کرد که مردم این کشور در کفش خود پول گذاشته و با استفاده از آن در اطراف محله و خانه قدم می زند. این عمل بر اساس فرهنگ، آداب و رسوم مردم شیلی باعث می شود که مردم پول و فرصت هایی سفر آینده را در مدت زمان کم تری به خود جذب می کنند.

در نهایت باید گفت مردم شیلی حین تجربه یک مصیبت و غم بزرگ تمرینی دارند که طی آ ن تمامی تجربیات منفی خود را بر روی کاغذ می نویسند و آن کاغذ را یک عمل نمادین رها کردن و حرکت به سمت آینده می سوزانند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید