امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278092
۳۹۷۹
۱۱
۰
نسخه چاپی

آلفرد نوبل کیست؟ | چرا جایزه نوبل ایجاد شد؟

آلفرد نوبل (Alfred Nobel)، شیمی دان سوئدی که به عنوان مخترع دینامیت وسایر مواد منفجره شناخته می شود. او از ثروت هنگفت خود که از طریق ۳۳۵ حق ثبت اختراع به دست آمده بود برای تأسیس جایزه نوبل استفاده کرد

آلفرد نوبل کیست؟ | چرا جایزه نوبل ایجاد شد؟

آلفرد نوبل کیست؟

آلفرد نوبل (Alfred Nobel)، شیمی دان سوئدی که به عنوان مخترع دینامیت وسایر مواد منفجره شناخته می شود. او از ثروت هنگفت خود که از طریق ۳۳۵ حق ثبت اختراع به دست آمده بود برای تأسیس جایزه نوبل استفاده کرد.

آلفرد نوبل در سوئد متولد شد. در جوانی در کارخانه اسلحه سازی پدرش کار می کرد. او که از نظر فکری بسیار کنجکاو بود، آزمایشات شیمی و مواد منفجره را ادامه داد. در سال ۱۸۶۴، یک انفجار مهلک باعث کشته شدن برادر کوچکترش شد. نوبل که بسیار تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفته بود، یک ماده منفجره امن تر به نام دینامیت را اختراع کرد. نوبل از ثروت عظیم خود برای تأسیس جوایز نوبل استفاده کرد که به خاطر تقدیر از بزرگترین دستاورد ها در جهان معروف است.

اوایل زندگی آلفرد نوبل

آلفرد برنهارد نوبل در ۲۱ اکتبر ۱۸۳۳ در استکهلم سوئد متولد شد. او چهارمین فرزند از هشت فرزند امانوئل و کارولین نوبل بود. نوبل از کودکی غالبا بیمار بود اما همیشه در مورد دنیای اطرافش سرزنده و کنجکاو بود. پدر نوبل اگرچه مهندس ماهر و مخترع اماده ای بود اما او برای راه اندازی یک تجارت سودآور در سوئد تلاش می کرد. هنگامی که نوبل ۴ ساله بود، پدرش برای کار در ساخت مواد منفجره به سن پترزبورگ روسیه نقل مکان کرد و خانواده اش نیز با او رفتند. پدر و مادر آلفرد، او را نزد یک معلم خصوصی در روسیه فرستادند. او به سرعت به شیمی مسلط شد و در زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و روسی تسلط یافت.

فاجعه خانوادگی و اختراع دینامیت

آلفرد نوبل روسیه را در ۱۸ سالگی ترک کرد و پس از یک سال اقامت در پاریس برای تحصیل در رشته شیمی، به آمریکا مهاجرت کرد. پس از پنج سال، او به روسیه بازگشت و در کارخانه پدرش کار ساخت تجهیزات نظامی برای جنگ کریمه را آغاز کرد. در سال ۱۸۵۹، در پایان جنگ، شرکت ورشکسته شد. خانواده نوبل به سوئد برگشتند و آلفرد خیلی زود آزمایشات مواد منفجره را آغاز کرد.

در سال ۱۸۶۴، زمانی که نوبل ۲۹ ساله بود، یک انفجار بزرگ در کارخانه خانوادگی واقع در سوئد، منجر به کشته شدن ۵ نفر از جمله امیل، بردار کوچک تر آلفرد شد. آلفرد که به طرز چشمگیری تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفت، تصمیم گرفت تا ماده منفجره ایمن تری تولید کند. در سال ۱۸۶۷، او مخلوطی از نیترو گلیسیرین و یک ماده جاذب را ثبت کرد که در نهایت به تولید دینامیت منجر شد.

جایزه نوبل

در سال ۱۸۸۸، برادر آلفرد، لودویگ در حالی که در فرانسه بود، درگذشت. یک روزنامه فرانسوی به اشتباه آگهی ترحیم نوبل را به جای لودویگ منتشر کرد و نوبل را به دلیل اختراع دینامیت محکوم و گناه کار خواند. نوبل که از این اتفاق ناراحت شده بود و احساس می کرد که آیندگان فکر بدی درباره او خواهند کرد، برای بزرگداشت مردان و زنانی که فعالیت های ارزشمندانه ای در حوزه های فیزیک، شیمی، پزشکی، ادبیات و صلح انجام می دهند، بخش بزرگی از دارایی های خود را صرف تأسیس جوایز نوبل کرد. بانک مرکزی سوئد نیز جایزه اقتصاد نوبل را به افتخار آلفرد نوبل تأسیس کرد.

درگذشت آلفرد نوبل

وی در ۱۰ دسامبر ۱۸۹۶ در سان ریمو ایتالیا بر اثر سکته درگذشت. نوبل پس از وصیت درباره تأسیس جوایز دلار، مبلغی ۳۱۲۵۵۰۰۰ کرون سوئد (معادل ۲۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸) را برای تأمین بودجه جوایز نوبل به جا گذاشت.

  • منبع
  • علم داد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید