امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277909
۱۰۷۶
۱
۰
نسخه چاپی

آیا از الزامات حقوقی قرارداد کار با پیک موتوری اطلاع دارید؟

آیا از الزامات حقوقی قرارداد کار با پیک موتوری اطلاع دارید؟

موارد کاربرد قرارداد کار با پیک موتوری

امروزه در دنیای کسب‌وکارها، بسیاری از اشخاص حقوقی مانند شرکت‌ها، ادارات، مدارس و موسسات و یا اشخاص حقیقی، ترجیح می‌دهند به جای استفاده شخصی از خودرو، به استخدام راننده‌های موتورسیکلت یا همان پیک موتوری روی بیاورند. برخی از این اشخاص با داشتن تعدادی موتورسیکلت صرفا اقدام به استخدام راننده می‌کنند و بعضی دیگر تنها رانندگانی را استخدام می‌کنند که موتور سیکلت شخصی داشته باشند. برای راه‌حل دوم، شرکت‌ها نیاز به تنظیم قرارداد کار با پیک موتوری دارند.

اصولا قرارداد کار با پیک موتوری محدودیت خاصی از منظر کاربرد خود ندارد. مثلا ممکن است یک فروشگاه اینترنتی برای ارسال محموله کالاهای خود نیاز به کار با پیک موتوری داشته باشد.

استخدام پیک موتوری در اپلیکیشن‌های حمل‌ونقل مانند اسنپ باکس و الوپیک و… نیز از مواردی است که قرارداد کار با پیک موتوری کاربرد دارد.

بعضی اشخاص حقیقی مانند روسا و مدیران شرکت‌ها نیز ترجیح می‌دهند به جای استفاده از خودروی شخصی، از خدمات پیک موتوری استفاده کنند.

در تمام این موارد، فارغ از هدف قرارداد و وسیله نقلیه مورد نظر، می‌‌توان از ظرفیت قرارداد کار با پیک مو‌توری بهره برد.

بندهای مهم قرارداد کار با پیک موتوری

همین ابتدا لازم به ذکر است که قراردادهای استخدامی از هر نوع که باشند، تحت شمول قراردادهای کار و قانون کار قرار می‌گیرند. قرارداد کار با پیک موتوری نیز از این قاعده مستثنی نیست و بندهای این قرارداد، در اکثر موارد شباهت زیادی به بندهای قراردادهای کار دارد.

در ادامه برخی از نکات این قرارداد را مرور می‌کنیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات راننده و کارفرما به طور دقیق تصریح شود. همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل موتورسیکلت راننده اعم از شماره پلاک، مدل و سال تولید، رنگ و… در این بند یا بندی مستقل درج شود. تصریح بر مالکیت راننده بر موتور نیز می‌تواند در این بند قید شود.

موضوع قرارداد کار با پیک موتوری

بنا به نوع شغلی که به استخدام پیک موتوری می‌پردازد می‌تواند موضوع قرارداد متفاوت باشد. اما به طور کلی باید تصریح کرد که موضوع قرارداد حمل محموله یا اشخاصی که کارفرما مشخص کرده است، توسط راننده و به واسطه موتورسیکلت او، به مسیرهای مورد نظر کارفرما خواهد بود.

در برخی قراردادها، مسیرهای مورد نظر کارفرما در قالب بندی جداگانه و تحت عنوان «محل انجام موضوع قرارداد»، تصریح می‌شوند.

مدت قرارداد

با توجه به انواع قراردادهای کار، می‌توان مدت قرارداد را تعیین کرد. مثلا اگر قرارداد کار موقت یا غیرموقت یا کار معین و… باشد، مدت قرارداد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مبلغ قرارداد

مبلغ قراردادهای کار که تحت عنوان دستمزد یا حق‌السعی نیز شناخته می‌شود باید با حداقل حقوق وزارت کار هم‌خوانی داشته باشد. همچنین مبنای پرداخت به ازای هر ساعت باید مشخص باشد.

تعهدات کارفرما

تعهدات کارفرما در این قرارداد شامل پرداخت به موقع دستمزد پیک موتوری، تحت پوشش بیمه قرار دادن او، پرداخت پاداش و عیدی و اضافه کار و سنوات و… در مواعد خاص است.

علاوه بر آن، می‌توان در تعهدات کارفرما تصریح کرد که محدوده فعالیت پیک از حد خاصی فراتر نرود. مثلا سفرهای بین‌شهری از حیطه قرارداد کار با پیک موتوری خارج شود.

همچنین می‌توان تصریح کرد که در صورت نارضایتی کارفرما از عملکرد پیک، کارفرما باید حداقل ۱۵روز قبل از تعویض راننده، به وی اطلاع بدهد.

تعهدات پیک موتوری

التزام به حضور در ساعات کاری مشخص، پرداخت هزینه‌های جانبی موتور (سوخت، تعمیرات، جریمه‌های رانندگی و…)، رعایت استانداردهای نظافت و ایمنی، داشتن رانندگی ایمن، حفظ احترام نسبت به پرسنل و مشتریان، التزام به مسیرهای ذکر توسط شرکت و عدم تجاوز از مسیرهای گفته شده و… بخشی از مهم‌ترین تعهدات راننده در قرارداد کار با پیک مو‌توری محسوب می‌شوند.

لازم به ذکر است که با توجه به این که قرارداد مذکور، استخدام پیک موتوری همراه با موتورسیکلت شخصی وی بوده است، غالبا هزینه‌های وسیله نقلیه بر دوش راننده است. اما می‌توان خلاف این موضوع نیز توافق کرد و مثلا هزینه سوخت در ساعات کاری راننده را بر عهده کارفرما نهاد.

حل‌وفصل اختلافات

اصولا اختلافات قراردادهای کار در وهله اول به واسطه مذاکره و سازش قابلیت رفع دارند. اگر مذاکرات بین کارفرما و راننده اثرگذار نبود، می‌توان ارجاع اختلاف به هیئت‌های حل اختلافات کارگر و کارفرمای استان را در این بند تصریح کرد.

احاله به قانون کار

از آنجایی که قرارداد کار با پیک موتوری، از نوع قرارداد کار و تحت شمول قواعد قانون کار است، می‌توان بسیاری از موضوعات مانند مرخصی‌ها، بیمه و… را به مقررات قانون کار ارجاع داد و بندهای اضافی در این قرارداد را حذف کرد.

سایر بندهای مهم قرارداد کار با پیک موتوری

برخی بندهای دیگر نظیر تعداد بندها یا نسخه‌های قرارداد و موارد اختتام قرارداد نیز می‌توانند در انتهای قرارداد کار با پیک مو‌توری اضافه شوند.

  • منبع
  • وینداد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید