امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285354
۴۵۸
۱
۰
نسخه چاپی

آیا اسید آمینه تورین می‌تواند معجزه ای برای جوانی باشد؟

پیری گرچه اجتناب‌ناپذیر است، بسیاری مشتاقند راه‌هایی برای معکوس کردن – یا حداقل کند کردن آن بیابند. یک مطالعه جدید نشان داد که یک اسید آمینه طبیعی با روند پیری در موش‌ها، میمون‌ها و کرم‌ها مرتبط است و فکر می‌کند ممکن است در پیری انسان نقش داشته باشد.

آیا اسید آمینه تورین می‌تواند معجزه ای برای جوانی باشد؟

با افزایش سن، سلول‌ها و اندام‌های ما کارآمدی خود را از دست می‌دهند. در سطح سلولی، اثرات پیری شامل افزایش جهش‌های DNA در طول تقسیم سلولی، اختلال در تنظیم توانایی سلول‌ها برای تشخیص و پاسخ به مواد مغذی، اختلال در تأمین انرژی میتوکندری سلول‌ها و کاهش تقسیم سلولی است. اما اگر بتوان برخی از این فرآیند‌ها را کند کرد، چه؟

محققان مؤسسه تحقیقات پزشکی هری پرکینز در استرالیای غربی در تلاش برای پاسخ به این سؤال با بررسی نقش تورین در پیری با محققان بین‌المللی همکاری کردند.

آنکور شارما، یکی از این پژوهشگران، می‌گوید: «مطالعات قبلی نشان داده بود که غلظت تورین در خون با سلامتی مرتبط است، اما مشخص نبود که آیا غلظت تورین خون بر پیری تأثیر می‌گذارد یا خیر. برای پاسخ به این سوال، غلظت تورین در خون را در طول پیری اندازه‌گیری کردیم و متوجه شدیم که با کاهش طبیعی سطح تورین، «علائم بارز پیری» از جمله کاهش عملکرد اندام‌ها افزایش می‌یابد.»

تورین یک اسید آمینه است که بدن ما به طور طبیعی آن را تولید می‌کند. در واقع، این یکی از فراوان‌ترین آمینو اسید‌های موجود در انسان است. نقش مهمی در رشد سلولی، تغذیه و بقا دارد. تورین همچنین در غذا‌های دریایی، به ویژه صدف‌ها و گوشت قرمز نیز یافت می‌شود. و احتمالاً دیده‌اید که از آن به عنوان یک عنصر در نوشیدنی‌های انرژی‌زا یاد شده است.

اسید آمینه تورین

برای اینکه مشخص شود آیا سطوح تورین به پیری گونه‌ها کمک می‌کند یا خیر، محققان به دو دسته از موش‌ها، میمون‌ها و کرم‌ها تورین یا محلول کنترلی دادند. آن‌ها دریافتند که موش‌های تغذیه شده با تورین بیشتر از موش‌های کنترل عمر می‌کنند. علاوه بر این، موش‌هایی که با تورین تغذیه شده بودند، عملکرد استخوانی، ماهیچه، لوزالمعده، مغز، چربی، روده و سیستم ایمنی بیشتری داشتند که نشان دهنده افزایش کلی سلامت است. محققان اثر مشابهی را در میمون‌ها مشاهده کردند و طول عمر کرم‌ها تغذیه شده با تورین هم بیشتر بود.

بررسی مکانیسم‌هایی که از طریق آن مکمل‌های تورین طول عمر را افزایش می دهند، نشان داد که تورین اثرات خوبی در کند کردن پیری سلولی، کاهش آسیب DNA و التهاب دارد.

به هنگام پیری التهاب مزمن با شدت اندک در بدن رخ می‌دهد. هنوز به مطالعات بیشتری در مورد اثر مثبت تورین در کند کردن روند سالخوردگی نیاز داریم.

  • منبع
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید