امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281095
۷۸۵
۱
۰
نسخه چاپی

آیا اعتیاد و مصرف مواد مخدر باعث تشدید اختلال بیش فعالی می شود؟

تاثیر اعتیاد بر اختلال بیش فعالی

مطالعات متعددی در خصوص ارتباط بین اختلال ADHD با سوء مصرف مواد مخدر و الکل انجام شده است و باید بدانید که شیوع بیش فعالی در بزرگسالان الکلی، پنج تا 10 برابر بیشتر از افرادی است که مبتلا به این بیماری نیستند. افراد مبتلا به ADHD، معمولا عجول و دمدمی مزاج هستند و به احتمال زیاد دارای مشکلات رفتاری نیز هستند و همین امر ممکن است منجر به سوء مصرف مواد مخدر و الکل در آنها شود. متاسفانه، بسیاری از بیماران ADHD، به جهت کاهش علائم بیماری خود به خود درمانی روی می آورند.

درمان همزمان اختلال بیش فعالی و ترک اعتیاد، ممکن است کمی دشوار باشد زیرا تقریباً همیشه برای درمان ADHD دارو تجویز می شود و اکثر این داروها ممکن است اعتیاد آور باشند. داروهای محرک مانند ریتالین و آدرال اغلب در کنترل علائم موثر هستند، اما احتمال ابتلا به سوء مصرف در آنها نیز زیاد است.

تاثیر مصرف الکل بر اختلال بیش فعالی و کم توجهی

مصرف الکل در زمان ابتلا به ADHD بسیار خطرناک است و باعث وابستگی خواهد شد.

بسیاری از بیماران برای کسب آرامش، به سوء مصرف الکل روی می آورند، چرا که الکل یک کاهنده فعالیت سیستم عصبی است. در مورد افراد مبتلا به ADHD، بسیاری ممکن است به مصرف الکل برای کاهش دادن بیش فعالی خود روی آورند. با این وجود، الکل اغلب ممکن است تأثیر معکوس داشته باشد. اثرات مصرف الکل به طور ذاتی مانند اثرات اختلال ADHD است. هر دوی اینها، لوب پیشانی مغز را تحت تاثیر قرار می دهند و توانایی تفکر واضح را از فرد سلب می کنند. هنگامی که اثرات مصرف الکل با ADHD همزمان اتفاق می افتد، ممکن است باعث بدتر شدن علائم و عوارض جانبی ADHD شود.

تاثیر اعتیاد بر اختلال بیش فعالی

افراد مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی، ممکن است به منظور مقابله با علائم ناشی از این اختلال، تمایل بیشتری به مصرف مواد مخدر یا الکل داشته باشند. سوء مصرف مواد ممکن است از طریق مصرف در محیط های اجتماعی و یا مصرف مواد مخدر به صورت تفریحی در دوران دانشگاه شروع شود. تکانشگری، قضاوت ضعیف و نا به هنجاری اجتماعی که اغلب با اختلال ADHD همراه است ممکن است منجر به زیاده روی در مصرف داروهای زیر شود:

ماری جوانا

بیماران اختلال ADHD، به جهت کاهش علائم بیماری خود به مصرف ماری جوانا روی آورند. با این وجود، این دارو همچنین ممکن است باعث بدتر شدن مشکلات مرتبط با کمبود توجه شود و در رشد شناختی جوانان اختلال ایجاد کند.

بنزودیازپین ها

افرادی که از علائم اختلال ADHD خود احساس ناراحتی می کنند ممکن است برای رسیدن با آرامش از داروهای بنزودیازپینی مانند آلپرازولام استفاده کنند. با این وجود، مصرف این داره یک راه حل توصیه شده برای مقابله با ADHD نیست. بنزودیازپین ها آرام بخش هستند و باعث ایجاد آرامش موقتی می شوند. با فروکش کردن درد، علائم ADHD فرد دوباره عود کرده و ممکن است ناراحت کننده تر از قبل خود را نشان دهد.

مواد مخدر و افیونی

افرادی که مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی ممکن است بیشتر مستعد دردهای مزمن باشند.

مواد مخدر ممکن است برای بیماران مبتلا به این بیماری جذاب به نظر برسند چرا که مسکن های بسیار قویی هستند اما با این وجود، مواد مخدر مورد پسند افراد مانند ویکودین، اکسی کانتین، هیدروکودون نیز بسیار اعتیاد آور هستند و مصرف مداوم آنها منجر به اختلال مصرف مواد افیونی می شود.

سوء مصرف داروهای مخصوص اختلال بیش فعالی و کم توجهی

افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی، اغلب توسط افرادی که مبتلا به ADHD نیستند مورد سوء مصرف قرار می گیرند. نحوه تاثیرگذاری داروهای محرک بر کودکان و نوجوانان مبتلا به این اختلال و همسالان آنها که مبتلا به این اختلال نیستند و این داروهای محرک را مورد سوء مصرف قرار می دهند تفاوت هایی وجود دارد.

باید توجه داشته باشید که اگر داروهای تجویز شده طبق دستور پزشک مصرف و استفاده نشود، ممکن است علائم ناراحت کننده تری به دنبال داشته باشد. اگر دانش آموزی برای بیدار ماندن به منظور مطالعه، دوز بیشتری مصرف کند، روز بعد خسته شده و دوز مصرف شده را روز بعد نیز ادامه می دهد. از آنجایی که در طول روز خسته می شوند، به مصرف بیشتر دارو برای بیدار ماندن ادامه می دهند و مطابق آن نه تنها وابستگی به داروها ایجاد می شود، بلکه بسیاری از مشکلات خواب نیز در نتیجه اعتیاد به این محرک جدید بوجود می آید.

  • منبع
  • آکسون

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید