امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279769
۶۶۹
۱
۰
نسخه چاپی

آیا ترنس بودن یک بیماری روانی است؟ | سلامت روان در بین افراد تراجنسیتی

آیا ترنس بودن یک بیماری روانی است؟ | سلامت روان در بین افراد تراجنسیتی

آیا ترنس بودن یک بیماری روانی است؟

خیر

این افسانه که ترنس بودن نوعی بیماری است ناشی از سابقه طولانی سوء تفاهم و طبقه بندی نادرست است.

جامعه مدت‌هاست که افراد متفاوت را بیمار می‌دانست، و جنبش‌های حقوق بشر مدرن برای اصلاح این افسانه‌ها مبارزه کرده‌اند، مانند سال 1973، زمانی که همجنس‌گرایی به عنوان یک بیماری از DSM (راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. این کتاب راهنمای درک و تشخیص اختلالات روانی است) حذف شد.

با این حال، رد کردن این افسانه که ترنس بودن یک بیماری است دشوارتر بوده است، زیرا بسیاری از افراد ترنس برای تایید جنسیت به حمایت متخصصان پزشکی تکیه می کنند، که در گذشته بر تشخیص یک بیماری یا اختلال روانی تاکید می کردند.

این تا حدی به دلیل طبقه بندی نادرست پزشکان بود، اما همچنین به این دلیل که آمار نشان می دهد که افراد ترنس و دارای تنوع جنسیتی از سایر نگرانی ها و علائم سلامت روانی با نرخ های بالاتری رنج می برند، از جمله افسردگی، اضطراب و خودکشی، که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

تراجنسیتی ها اغلب با انگ، ستم و تبعیض مواجه می شوند که همگی می توانند به پیامدهای نامطلوب سلامت روان کمک کنند.

اصطلاح تراجنسیتی به شخصی با هویت یا بیان جنسیتی اشاره دارد که با انتظارات فرهنگی یا مرسوم بر اساس جنسیتی که پزشک در بدو تولد به آنها اختصاص می دهد، متفاوت است.

افرادی که به عنوان تراجنسیتی شناخته می شوند، به دلیل انگ و تبعیض، نسبت به افراد عادی دیگر، دارای میزان بیشتری از عوارض سلامت روان هستند.

این مقاله شرایط سلامت روان رایج در جامعه ترنس را مورد بحث قرار می دهد و فهرستی از منابعی را ارائه می دهد که افراد ممکن است از آنها حمایت پیدا کنند.

سلامت روان در بین افراد تراجنسیتی

سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیان می‌کند که تراجنسیتی‌ها و سایر اقلیت‌های جنسیتی، تقریباً 0.3 تا 0.5٪ (25 میلیون) از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. سازمان جهانی بهداشت می افزاید که افراد تراجنسیتی اغلب سطوح نامتناسب بالایی از شرایط سلامت روان را تجربه می کنند.

آنها خاطرنشان می کنند که تبعیض جنسیتی، تبعیض، خشونت، و موانع مراقبت های بهداشتی همگی می توانند به افزایش احتمال نگرانی های مربوط به سلامت روان کمک کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد تتراجنسیتی تقریباً چهار برابر بیشتر از افراد نرمال جنسیتی در معرض ابتلا به یک بیماری روانی هستند.

نظرسنجی تراجنسیتی در ایالات متحده نشان می دهد که بسیاری از پاسخ دهندگان اغلب بدرفتاری و تبعیض را تجربه می کنند. از بین پاسخ دهندگان، 39٪ ناراحتی روانی جدی را گزارش کردند، در حالی که فقط 5٪ از جمعیت عمومی ایالات متحده است.

علاوه بر این، 40 درصد از پاسخ دهندگان خاطرنشان کردند که در طول زندگی خود اقدام به خودکشی کرده اند، که تقریباً 9 برابر میزان اقدام به خودکشی در ایالات متحده است.

این با یافته های نظرسنجی ملی پروژه Trevor در سال 2019 مطابقت دارد، که خاطرنشان می کند بیش از نیمی از جوانان تراجنسیتی و غیر دودویی به طور جدی به خودکشی فکر کرده اند.

افسردگی و هویت تراجنسیتی ها

افسردگی یک اختلال خلقی است که شامل احساس غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقه به فعالیت هایی است که باعث شادی می شد.

یک مقاله در سال 2018 نشان می دهد که افراد تراجنسیتی می توانند تقریباً 4 برابر خطر ابتلا به افسردگی را داشته باشند. این با یک مطالعه سال 2015 مطابقت دارد که نشان می دهد جوانان تراجنسیتی دو تا سه برابر خطر پیامدهای سلامت روان مانند افسردگی را دارا خواهند بود.

جوانان تراجنسیتی با نابرابری‌های سلامت بیشتری روبرو هستند، زیرا در مقایسه با جوانان همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، دگرباش و جوانان عجیب و غریب و پرسش‌گر، دو برابر بیشتر احتمال دارد علائم افسردگی را تجربه کنند، به طور جدی به خودکشی فکر می‌کنند و اقدام به خودکشی می‌کنند.

نظرسنجی ملی پروژه Trevor 2019 می افزاید که بیش از 2 نفر از هر 3 جوان تراجنسیتی و غیردودویی علائم اختلال افسردگی اساسی را گزارش می کنند.

اضطراب و هویت تراجنسیتی

اختلالات اضطرابی به گروهی از شرایط سلامت روانی اطلاق می شود که باعث ایجاد احساسات مداوم یا تکرار شونده عصبی و نگرانی می شود.

یک مطالعه مقایسه ای در سال 2016 نشان می دهد که افراد تراجنسیتی علائم اضطراب مهم تری را تجربه می کنند و خطر ابتلا به اختلال اضطراب احتمالی را تقریباً سه برابر افزایش می دهند.

عوامل استرس زا می توانند به ایجاد اضطراب کمک کنند. منبع معتبر پژوهشی نقش ناهنجاری جنسیتی، ناسازگاری جنسیتی، و جنسیت‌گرایی درونی را در کمک به اضطراب برجسته می‌کند.

استرس و هویت تراجنسیتی

تراجنسیتی ها احتمالاً استرس اقلیت را تجربه می کنند. این به سطوح بالای مزمن استرسی اشاره دارد که افراد درون گروه‌های اقلیت مورد انگ با آن مواجه هستند.

تحقیقات اشاره می کند که انتظار طرد شدن یک عامل استرس زا مکرر و قابل توجه برای افراد ترنس است. یافته‌ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض چندین استرس اجتماعی به مشکلات سلامت روان کمک می‌کند.

سوء استفاده از مواد و هویت تراجنسیتی

سوء استفاده از مواد شامل استفاده از مواد مخدر غیرقانونی و استفاده نامناسب از مواد قانونی مانند الکل است. یک تحقیق سال 2021 نشان می دهد که تشخیص اختلال مصرف مواد در بین بزرگسالان ترنس به طور قابل توجهی بیشتر از همسالان نرمال است.

عوامل خطر اختلالات مصرف مواد برای افراد ترنس به طور قابل توجهی بیشتر است. یک بررسی سیستماتیک در سال 2020 نشان می دهد که جنسیت جنسی، تبعیض، خشونت، بیکاری، کار جنسی و ناهنجاری جنسیتی احتمالاً در شیوع بالاتر نقش دارند. افراد ترنس ممکن است به مواد خاصی به عنوان روشی برای مقابله با استرس های شدید زندگی روزمره روی بیاورند.

عزت نفس پایین و هویت ترانجسیتی

عزت نفس معمولاً به این اشاره دارد که یک فرد چقدر خود را مثبت می بیند. این می تواند تصویر، دستاوردها و موفقیت آنها را منعکس کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که علاوه بر اضطراب و افسردگی، جوانان تراجنسیتی در معرض افزایش خطر ابتلا به عزت نفس پایین هستند.

یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد که افراد ترنس ممکن است به دلیل تجربه ناهنجاری جنسیتی و ناهماهنگی، عزت نفس پایینی را تجربه کنند. یک مطالعه در سال 2020 اضافه می کند که افراد ترنس که با ظاهر و هویت جنسی خود راحت هستند، عزت نفس بیشتری دارند.

این امر بر اهمیت حمایت دیگران برای احساس راحتی با ظاهر خود و پذیرش هویت جنسی آنها برای بهبود سلامت روان تأکید می کند.

اختلالات خوردن و هویت تراجنسیتی

اختلالات خوردن به طیف وسیعی از شرایطی اطلاق می شود که شامل غذا خوردن غیر طبیعی یا مختل می شود. منبع معتبر تحقیقاتی نشان می دهد که افراد دگرباشان جنسی شیوع بیشتری از اختلالات خوردن را تجربه می کنند. مطالعه‌ای در سال 2015 نشان می‌دهد که اختلالات خوردن در بین افراد تراجنسیتی شایع‌تر است.

مطالعه‌ای در سال 2016 تاکید می‌کند که رفتارهای غذایی نابسامان در بین جوانان ترنس شایع است. مطالعه دیگری در سال 2016 نشان می‌دهد که جوانان تراجنسیتی بیشتر از همسالان خود درگیر رفتارهای کنترل وزن ناایمن هستند.

علاوه بر انگ و تبعیضی که افراد ترنس تجربه می کنند، نارضایتی از بدن نیز ممکن است به اختلال خوردن کمک کند. یک مطالعه در سال 2019 نشان می‌دهد که بسیاری از افراد ترنس ممکن است در رفتارهای غذایی نامنظم برای اهداف تأیید جنسیت شرکت کنند.

موانع و مشکلاتی که افراد ترنس هنگام تلاش برای دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی تأیید کننده جنسیت تجربه می‌کنند، ممکن است به این امر اضافه شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید