امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284382
۲۷۲
۱
۰
نسخه چاپی

آیا دختر می‌تواند بدون اجازه پدر صیغه شود؟

یکی از مهم‌ترین شرایط برای ازدواج دختر، اجازه پدر یا جد پدری دختر است؛ اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا اجازه پدر در صیغه نیز لازم و ضروری است.

اجازه پدر برای صیغه ‌شدن

اجازه پدر برای صیغه ‌شدن یکی از مواردی است که سؤالات بسیاری پیرامون آن می‌شود. صیغه یکی از انواع عقد ازدواج است که برای مدت محدود بین زوجین منعقد می‌شود. همچنین با اتمام این عقد، زوجیت زن و مرد از بین می‌رود. در قانون ایران صیغه در کنار عقد نکاح دائم است که شرایط مخصوص به خود را دارد.

اجازه پدر برای صیغه ‌شدن

در قانون مدنی ایران که به پیروی از فقه شیعه است، صیغه یا همان عقد موقت پیش‌بینی شده است که شرایط خاصی دارد. این شرایط در قانون بیان شده است؛ مثل نفقه زن در ازدواج موقت یا اجازه پدر برای صیغه ‌شدن و ارث زن در ازدواج موقت.

اما یکی از مواردی که پیرامون این عقد باید به آن توجه کنیم آن است که این ازدواج فقط به افرادی که شرایط ازدواج دائم ندارند و با ازدواج‌نکردن ترس از گناهشان می‌رود، توصیه می‌شود. ارث فرزند نامشروع نیز یکی از مسائل مهم است.

بنابراین، همان‌طور که بیان کردیم، صیغه صرفاً برای به گناه نیفتادن افراد است. برای تشکیل خانواده توصیه می‌شود که افراد ازدواج دائم انجام دهند؛ بنابراین ازآنجایی‌که ازدواج موقت مخصوصاً برای دختران ممکن است ایجاد مشکل کند، اجازه پدر برای صیغه ‌شدن و برای ثبت ازدواج موقت یا صیغه ضرورت دارد؛ لذا به این سوال که آیا صیغه موقت بدون اجازه پدر امکان دارد، باید پاسخ منفی داد.

به‌عبارت‌دیگر علاوه بر اینکه رضایت پدر برای ازدواج دختر باکره در خصوص ازدواج دائم ضروری است، در مورد ازدواج موقت یا صیغه نیز رضایت پدر، یکی از شرایط صحت صیغه موقت بوده و به‌‌جز در مواردی خاص، اصولاً بدون گرفتن رضایت یا اجازه پدر نمی‌توان عقد موقت یا صیغه منعقد نمود؛ اما در مورد فرزندان پسر، چنین شرطی مطرح نیست.

  • منبع
  • دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید