امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280680
۴۸۵
۱
۰
نسخه چاپی

آیا طلاق به دلیل نداشتن رابطه زناشویی جنسی امکان پذیر است؟

یکی از رایج ترین اختلافات زن و شوهر، نداشتن رابطه جنسی و رابطه زناشویی متعارف است. اکثر زوجین با بسنده کردن به اطلاعات عام و مطرح در میان اطرافیان اقدام به ازدواج می‌کنند در صورتی که باید بدانند که زندگی زناشویی یک علم است و باید آن را کسب کنند.

طلاق به دلیل نداشتن رابطه زناشویی جنسی

برخی مواقع شرم، حیا و غرور باعث می شود که زوجین دلیل اصلی تمایل به طلاق را مطرح نکند. اما اگر به بطن ماجرا دقت کنید، رابطه جنسی نامتعارف مسبب جدایی آنها می شود. رابطه زناشویی مطلوب زوجین از عوامل مهم استحکام روابط زن و شوهر است.

رابطه جنسی نامتعارف

زن و شوهرها باید بدانند نیازهای جنسی بایستی در بستر خانواده و از طریق مشروع برطرف شود. ارضا غریزه جنسی همراه با عشق و محبت بیشتر دلخوری‌ها و قهر‌ها را از بین می‌برد.

گاهی مشکلات جنسی فرد تا حدی حاد شده که دیگر هیچ راه درمانی برای آن وجود ندارد و در اینجا همسر وی باید انتخاب کند که آیا می‌تواند با کسی که دچار ناتوانی جنسی شده به زندگی ادامه دهد یا خیر.

تفاوت اقلیت های مذهبی

در قانون اساسی افراد با اقلیت‌های مذهبی متفاوت طبق دین خود ازدواج و یا طلاق می‌1گیرند. دادگاه‌ها نیز وظیفه دارند حق اختلاف را بر طبق احوال شخصیه انجام داده و حکم مربوطه را صادر کنند. استفاده از مشاوره های قبل از ازدواج می‌تواند نقش مهمی در کاهش آمار طلاق داشته باشد.

در این جلسات به ریزبینی و باریک بینی زنان و مردان توجه می‌شود.

اینکه مرد بخواهد با ذکر دلیل در دادگاه ثابت کند که طلاق به دلیل مشکلات زناشویی زوجین است یا اینکه اثبات نکند در اصل طلاق در دادگاه تفاوتی ندارد. در اسلام حق طلاق از حقوق مردان است در واقع دادخواست طلاق از طرف مرد دلیل موجه نیاز ندارد.

مرد با پرداخت حقوق مالی زوجه می تواند، طلاق ازدادگاه خانواد تقاضا کند.

نکاتی درباره طلاق به علل مختلف

1. اگر مرد به علت عدم تمکین خاص و عام زوجه درخواست طلاق کند درضمن زوجه دوشیزه باشد و رابطه زناشویی جنسی نامتعارف از هر نوع (جلو یا پشت) برقرار نشده باشد مهریه زن نصف پرداخت می‌شود.

2. اگر مرد فسخ نکاح درخواست کند به دلیل عیوب جنسی زن مندرج در قانون و شرط بنایی زوجین از دادگاه داشته باشد و  این امر اثبات شود اگر نزدیکی صورت نگرفته باشد، مهریه زوجه دیگر پرداخت نخواهد شد و در صورت نزدیکی و در فرض اثبات فسخ نکاح، زن مستحق مهر المثل خواهد بود.

3. اگر مرد به دلیل عدم تمکین زوجه درخواست طلاق خود را به دادگاه اعلام کند و حداقل یک بار رابطه زناشویی کامل بر قرار شده باشد زن مستحق تمام مهر خواهد بود درضمن عدم تمکین او ارتباطی به مهریه دیگر نخواهد داشت و در صورت عدم تمکین زوجه، شرط تنصیف دارایی و نفقه به او تعلق نخواهد گرفت.

مواردی که زن می‌تواند به دلیل وجود عیب طلاق بگیرد

در برخی مواقع نیز زن می‌تواند دادخواست طلاق خود را مطرح کند. این موارد برخی عیوب مرد را شامل می‌شوند که در ادامه آن‌ها را شمارش خواهیم کرد و در فقه شیعی نیز آمده‌اند.

عنن بودن مرد و عدم توانایی نعوظ

اولین مورد، وقتی است که مرد عنن باشد، به این معنا که توانایی نعوظ نداشته باشد. عدم توانایی نعوظ از موارد فسخ نکاح است در این صورت زوجه حق دارد از دادگاه درخواست طلاق کند.

عدم توانایی نعوظ  تنها محدود به دوره عقد نیست یعنی حتی اگر بعد از زمان عقد برای مردی این مشکل به وجود آید و در دادگاه ثابت شود، زن می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق کند.

زودانزالی مرد

زودانزالی مرد از موارد فسخ نکاح است. البته در اکثر مواقع مشکل زودانزالی با مراجعه به پزشک متخصص قابل درمان است.

زود انزالی مرد هم برای مرد و هم برای زن خوشایند نیست. اگر زوج به دنبال درمان این مشکل رنج آور نرود و یا درمان تاثیر نداشته باشد و زوجه بتواند ثابت کند که در عسر و حرج است، می تواند درخواست طلاق خود را اعلام کند.

مرد دارای توانایی نعوظ اما سرد مزاج

غریزه و میل جنسی افراد بسیار متفاوت است و به عوامل بسیاری بستگی دارد. به هر حال داشتن رابطه جنسی نامتعارف و کافی حق هر شخص است. برخی از افراد به دلیل بیماری جسمی، روحی و یا دلایل ارثی سرد مزاج هستند.

در این مواقع اگر مرد به دادگاه ثابت کند که تحمل این اوضاع برایش دشوار است می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق به دلیل عسر و حرج کند.

عدم برقراری رابطه جنسی به صورت عمدی

دلخوری زوجین می تواند باعث دوری از رابطه زنانشویی شود. اگر این موضوع طولانی مدت باشد و نداشتن رابطه جنسی صرفا منتسب به زوج باشد، زوجه به علت عسر و حرج از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی درخواست طلاق کند.

در پرونده ای زنی که ۷ سال از زندگی مشترکش می گذرد هنوز باکره بوده و طبق تحقیقات دادگاه معلوم شد که علت آن ترس بیش از حد زوجه از درد زائل شده پرده بکارت است که نیازمند مشاوره با پزشک و روانشناس است.

در پرونده ای دیگر زوجه ادعا می کرد که مردش ۴ سال است که از رابطه جنسی نامتعارف دوری می کند.

در محضر دادگاه مرد بیان کرد که زنش بهداشت شخصی مربوط به خود را (استحمام مرتب و تمییز نگاه داشتن دستگاه تناسلی و لباس زیر) را رعایت نمی‌کند که در نهایت دادگاه ادعای عدم رابطه زناشویی تعمدی از طرف مرد قبول نکرد.

رابطه جنسی نامتعارف

یکی دیگر از علل طلاق رابطه جنسی نامتعارف است که در فرض اثبات عسر و حرج زوجه از موجبات طلاق است.

رابطه جنسی نامتعارف مقعدی

در این خصوص دادگاه زن را برای معاینه به پزشکی قانونی معرفی می‌کند. جدا از بحث پزشکی مرتبط با این موضوع همچنین مشکلات شرعی آن، اگر زوجه اثبات کند که در این خصوص در عسر و حرج است و راقب نیست از موجبات طلاق به دلیل عسر و حرج در فرض اثبات خواهد بود.

  • منبع
  • یاسا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید