امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279472
۵۸۴
۱
۰
نسخه چاپی

آیا طلاق راه حل مناسبی برای رهایی از اختلافات جنسی در رابطه زناشوئی است؟

آیا طلاق راه حل مناسبی برای رهایی از اختلافات جنسی در رابطه زناشوئی است؟

سلامت زندگی زناشویی به چندین عامل بستگی دارد، که یکی از آ‌ن‌ها صمیمیت جنسی است. البته، اهمیت رابطه جنسی برای زندگی زناشویی، بیشتر به خود زوجین و مرحله‌ای از زندگی که در آن قرار دارند بستگی دارد. برای زوجینی که اهمیتی زیادی به فعالیت جنسی‌شان می‌دهند، اختلال عملکرد جنسی (sexual dysfunction) می‌تواند رابطه زناشویی را به شدت تحت تأثیر قرار داده و در برخی موارد، باعث تصمیم‌گیری به طلاق شود. نمونه‌هایی از اختلالات عملکرد جنسی عبارتند از:

  • اختلال نعوظ
  • ناتوانی جنسی
  • از دست دادن ناگهانی میل جنسی
  • عارضه‌ها و بیماری‌هایی که باعث می‌شوند تماس فیزیکی ناراحت کننده شود.
  • یک آسیب روحی که باعث ترس از صمیمت می‌شود.
  • زود انزالی

اگرچه شما کاملاً حق دارید که به خاطر ارضا کننده نبودن رابطه جنسی‌تان درخواست طلاق بدهید، اما قبل از گرفتن چنین تصمیم مهمی می‌بایست تمامی پیامدهای آن را در نظر بگیرید.

آیا صمیمت جنسی واقعاً مهم است؟

آیا صمیمت جنسی واقعاً مهم است؟

اگرچه ممکن است دعوا بر سر رابطه جنسی بی‌اهمیت به نظر برسد، اما در واقع چنین نیست. دوام و بقای زندگی‌های زناشویی به صمیمیت و رابطه جنسی بستگی دارد. هنگامی که صمیمیت در یک رابطه زناشویی از بین برود، آن رابطه دچار مشکلات زیادی می‌شود، خصوصاً اگر از آخرین رابطه جنسی زوجین ماه‌ها گذشته باشد. در این حالت، زن و شوهر مثل دو هم اتاق می‌شوند و در نهایت، نیازهای یکی از زوجین برآورده نشده و او در جای دیگری برای برقراری رابطه جنسی تلاش می‌کند، که این منجر به خیانت و طلاق می‌شود. به طور خلاصه، نبود رابطه جنسی باعث نارضایتی و در نهایت منجر به پایان زندگی زناشویی می‌شود. این پروسه می‌تواند به شکل‌های زیر اتفاق بیفتد:

یکی از زوجین رابطه جنسی را کنترل ‌کند.

معمولاً، دلیل این حالت این است که همسری که میل جنسی کمتری دارد تعیین می‌کند که چه موقع می‌خواهد رابطه جنسی داشته باشد؛ که می‌تواند هرچند ماه و حتی هر چند سال یک بار باشد. اما هر دوی زوجین باید از میزان رابطه جنسی‌شان رضایت داشته باشند، در غیر این صورت، آن‌ها احساس رنجش و عصبانیت خواهند کرد.

از رابطه جنسی به عنوان یک سلاح استفاده شود.

گاهی اوقات یکی از زوجین برای تنبیه دیگری، از انجام آمیزش جنسی با او خودداری می‌کند. گاهی اوقات هم از آن فقط به عنوان پاداش استفاده می‌شود. رابطه جنسی نباید به هیچ یک از این دو منظور استفاده شود بلکه می‌بایست فعالیتی باشد که زوجین، هر دو از آن لذت ببرند.

در زندگی زناشویی رابطه جنسی وجود نداشته باشد.

خیلی از زوجین به مرور زمان، رابطه جنسی‌شان را از دست می‌دهند. به طور متوسط، در 15% از زندگی‌های زناشویی، زوجین در 6 تا 12 ماه گذشته رابطه جنسی نداشته‌اند. این عدم صمیمیت می‌تواند مشکلی جدی ایجاد کند. در این شرایط، زندگی زناشویی به یک رابطه افلاطونی تبدیل می‌شود و عموماً یکی از طرفین به مرور دچار احساس رنجش یا عصبانیت شده و همین باعث می‌شود تا در نهایت زن و مرد از یکدیگر جدا شوند.

اختلال عملکرد جنسی چه سهمی در قوانین ازدواج دارد؟

آیا طلاق راه حل مناسبی برای رهایی از اختلافات جنسی در رابطه زناشوئی است؟

عموماً، اختلال عملکرد جنسی زوجین، به عنوان عدم رضایت زن از رابطه جنسی شناخته می‌شود. اما، از دیدگاه قانون، این مشکل می‌تواند بر هر دوی زوجین تأثیر بگذارد و در نتیجه ناتوانی زن در داشتن رابطه جنسی با شوهر را هم شامل می‌شود. البته، تشخیص ناتوانی یک فرد همیشه طبق یک معیار ثابت و مشخص انجام نمی‌شود، چراکه شرایط هر پرونده با دیگری متفاوت است. گاهی اوقات، این ناتوانی ناشی از مشکل فیزیکی یا یک عارضه پزشکی است و گاهی اوقات هم فقط علت روحی و روانی دارد. در برخی موارد، ممکن است هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، و یکی از زوجین عمداً از برقراری رابطه جنسی خودداری می‌کند.

شاید تعجب کنید اما اختلال عملکرد جنسی یک دلیل معتبر برای طلاق است. طبق قانون مهم نیست که همسر قبل از ازدواج دچار اختلال جنسی بوده یا اینکه این مشکل بعد از ازدواج ایجاد شده باشد. در هر صورت، همسرِ دیگر می‌تواند از آن به عنوان دلیلی برای درخواست طلاق استفاده کند. البته، اختلال عملکرد جنسی حتماً باید اثبات شود، که این کار معمولاً از طریق شهادت دادن یا ارائه شواهد و مدارک پزشکی انجام می‌شود. به علاوه، برای بعضی قضات، باید ثابت کرد که اختلال عملکرد جنسی دائمی بوده یا قابل درمان نیست.

پیامدهای طلاق

ممکن است اختلال عملکرد جنسی همسرتان شما را ناراحت کند، اما آیا این ناراحتی ارزش طلاق گرفتن دارد؟ طلاق می‌تواند برایتان گران تمام شده و باعث شود بخشی از دارایی‌هایتان را از دست بدهید. اگر بچه داشته باشید، طلاق گرفتن شما می‌تواند تجربه پریشان کننده‌ای برای آن‌ها باشد چراکه باعث تغییر خیلی بزرگی در زندگی روزمره‌شان می‌شود. زوجینی که با اختلال عملکرد جنسی دست به گریبان هستند بهتر است قبل از طلاق گرفتن به سؤالات زیر پاسخ بدهند:

  • آیا با یک پزشک یا درمانگر در مورد این مشکل مشورت کرده‌ایم؟
  • آیا راه‌های دیگری وجود دارد که بتوانیم بدون نیاز به آمیزش جنسی، صمیمی باشیم؟
  • از بخش‌های دیگر زندگی زناشویی‌مان چقدر راضی هستیم؟
  • برای اینکه خارج از زندگی زناشویی‌مان خوشحال و راضی باشیم چه باید بکنیم؟
  • طلاق چه تأثیری بر وضعیت مالی شخصی و مسئولیت‌هایمان خواهد داشت؟

اگر اختلال عملکرد جنسی راهی جز طلاق برایتان باقی نگذاشته، شاید بهتر باشد سریعاً برای این کار اقدام کنید تا هر دوی شما بتوانید دوباره خوشحال شوید. پروسه طلاق با جدا شدن شما از یکدیگر شروع می‌شود و بعد از آن درباره تقسیم دارایی‌هایتان موافقت خواهید کرد. با وکیلتان همکاری کنید تا ظرف یک سال (با فرزند) یا شش ماه (بدون فرزند) بتوانید به طور قانونی از یکدیگر طلاق بگیرید.

آیا طلاق تنها راه است؟

اختلال عملکرد جنسی چه سهمی در قوانین ازدواج دارد؟

بعضی از اختلالات عملکرد جنسی را می‌توان با مراجعه به پزشک درمان کرد:

اختلال نعوظ

«مردانی که نمی‌توانند به نعوظ برسند یا نعوظ آنها آنقدر شل یا کوتاه مدت است که نمی‌توانند دخول در رابطه‌ی جنسی را کامل کنند، مبتلا به اختلال نعوظ شناخته می‌شوند». مردی که دچار اختلال نعوظ می‌شود، در اولین گام باید با پزشک خود صحبت کند. درمان اختلال نعوظ می‌تواند باعث توقف کشمکش‌ها در زندگی زناشویی شود. یک پزشک قابل اعتماد می‌تواند علت اختلال نعوظ بیمار را مشخص کرده و با همکاری او یک برنامه درمانی برایش طراحی می‌کند. پزشک می‌تواند بدون فدا کردن زندگی زناشویی فرد مبتلا، اختلال نعوظ او را درمان کند.

زود انزالی

«انزال زودرس، به انزال کنترل نشده‌ای گفته می‌شود که قبل یا کمی بعد از دخول جنسی صورت می‌گیرد». هم عوامل روانی و هم عوامل بیولوژیکی می‌توانند در زود انزالی نقش داشته باشند. زود انزالی عارضه شایع و قابل درمانی است. دارو، مشاوره و تکنیک‌های رابطه جنسی که باعث تأخیر انزال می‌شوند (یا ترکیب از همه این‌ها) می‌توانند به بهبود رابطه جنسی زوجین کمک کنند. درمان زود انزالی می‌تواند به طور چشمگیری لذت آمیزش جنسی را برای هر دو طرف افزایش بدهد.  

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید