امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286079
۲۱۹
۱
۰
نسخه چاپی

آیا می دانید برای آشپزی در طبیعت به چه لوازمی نیاز دارید؟

خرید لوازم لازم برای آشپزی در طبیعت یکی از جذاب‌ترین کارها برای آمادگی کمپینگ است. فرقی نمی‌کند به سمت کوه‌ها رهسپار باشید یا سفری به یک دشت سبز داشته باشید، آشپزی در تعطیلات آن هم در دل طبیعت بخش مهمی از هر سفری در فضای باز است و به‌طور غیر منطقی‌ای اغلب نادیده گرفته می‌شود.

آیا می دانید برای آشپزی در طبیعت به چه لوازمی نیاز دارید؟

خرید لوازم لازم برای آشپزی در طبیعت یکی از جذاب‌ترین کارها برای آمادگی کمپینگ است. فرقی نمی‌کند به سمت کوه‌ها رهسپار باشید یا سفری به یک دشت سبز داشته باشید، آشپزی در تعطیلات آن هم در دل طبیعت بخش مهمی از هر سفری در فضای باز است و به‌طور غیر منطقی‌ای اغلب نادیده گرفته می‌شود.

در چنین شرایطی با نادیده گرفتن این بخش مهم در کمپینگ، احتمالاً مجبور خواهید شد وقت خود را با خوردن غذاهای کنسرو شده یا نشستن در انتظار برای ترد شدن سیب‌زمینی سپری کنید. به همین دلیل هم در این راهنمای دقیق، هر آنچه برای آشپزی کمپینگ نیاز است را بررسی می‌کنیم و به شما کمک خواهیم کرد که این بار از تجربه‌ی کمپ در طبیعت نهایت لذت را ببرید.

برای آشپزی در طبیعت به چه لوازمی نیاز داریم؟

اولین چیزی که در فرآیند انتخاب لوازم ضروری برای آشپزی در طبیعت باید در نظر داشته باشید این است که به چه اندازه قصد فعالیت به شکل حرفه‌ای یا ساده را دارید. با این حال در نظر گرفتن حداقل‌ها مانند، مجموعه‌ای از قاشق و چاقو، قاشقی برای هم زدن غذا روی شعله و یک قابلمه‌ی مناسب برای گذاشتن روی آتش می‌تواند برای شروع ضروری باشد.

قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های نچسب را انتخاب کنید، چراکه نمی‌خواهید در تمام طول کمپینگ وقت خود را صرف تمیز کردن ظروف آشپزی کنید! البته لازم به ذکر است که برخورداری از ملزومات آشپزی در کمپینگ به این معنی است که در طول سفر و کمپ‌ در دل طبیعت به جای استفاده از اقلام از پیش آماده مانند چیپس و نودل، از خوردن وعده‌های غذایی سالم لذت خواهید برد چراکه می‌توانید یک تکه گوشت را سرخ کنید یا یک سوپ خوشمزه را زمانی که در حال عکاسی یا گردش هستید، بار بزارید.

در حالت کلی قبل از ارائه‌ی لیست کاملی برای خرید لوازم آشپزی ذکر این نکته مهم است که خرید محصولاتی با قابلیت تا شدن و قرار گرفتن در کنار هم می‌تواند به راحتی در حمل و عدم اشغال فضا به شدت کمک کند. در این بین شرکت‌های CRIVIT و KOVEA از معروف‌ترین تولید کنندگان این نوع از محصولات هستند.

۱. ست قاشق، چاقو و سایر ابزارهای لازم برای آشپزی در طبیعت

روی تعدادی کارد و چنگال با قابلیت استفاده‌ی مجدد سرمایه‌گذاری کنید، زیرا می‌توانید از آن‌ها برای سفرهای آینده هم استفاده کنید و علاوه بر آن به حفظ محیط زیست هم کمک می‌کنید. دوام محصولات انتخابی یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باید به دنبال آن باشید، زیرا خرید محصولات کمپینگی که به راحتی شکسته می‌شوند و بعد از هر سفر مجبور به تعویض آن‌ها شوید، عملا فایده‌ای ندارد.

توصیه می‌کنیم که اگر با کمبود بودجه مواجه نیستید کار خود را با خرید یک مجموعه چند تکه و همه کاره از قاشق و چاقو شروع کنید. درواقع خرید یک ست همراه با کیف مخصوص که علاوه بر نظم دادن به ابزارهای شما آن‌ها را تمیز هم نگه می‌دارد، می‌تواند گزینه‌ای جذاب باشد. به طور معمول چنین مجموعه‌هایی شامل کاردک، ادویه پاش، چاقوی سانتوکو، انبر و یک قاشق بلند و دماغه صاف می‌شود. در همین راستا پیشنهاد می‌شود که همه‌ی اقلام مدنظر از فولاد ضدزنگ ساخته شده و در یک جعبه نگهداری منظم قرار گرفته باشند. گزینه‌هایی با دسته‌های ارگونومیک و کیف حمل بادوام (ترجیحا دارای جیب و ضدآب) بهترین نمونه‌های پیشنهادی برای آشپزی در طبیعت هستند.

۲. بشقاب کمپینگ، کاسه، لیوان و موارد دیگر

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در حمل ظروف برای آشپزی در طبیعت، اشغال فضای غیرضروری توسط این دسته از کالا است. به همین دلیل هم پیشنهاد می‌کنیم گزینه‌های کمپینگ تاشو را زیر نظر داشته باشید، زیرا چنین محصولاتی می‌توانند باعث صرفه‌جویی در فضا و کاهش وزن مرده باشند. در زمان انتخاب ظروف گزینه‌هایی را انتخاب کنید که زیاد در مورد خراش یا آسیب آن‌ها نگران نباشید و تمرکز اصلی خود را بر قابلیت استفاده‌ی حداکثری از آن‌ها و دوام ظروف بگذارید. در چنین حالتی در هنگام غذا خوردن نگران کشیده شدن چنگال به کف ظرف خود نیستید!

ظروف نگهداری غذای استیل از برند‌های مطرح این صنعت که صرفا برای این کار ساخته شده‌اند و وزن زیادی ندارند هم برای کمپینگ بسیار مناسب هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به ظروف غذای برند استنلی (STANLEY) یا سیگ (SIGG) اشاره کرد. معمولا این ظروف فلزی از بدنه عایق دوجداره تشکیل شده‌اند که طعم و بوی غذا را تغییر نمی‌دهند و با طراحی مشابه فلاسک، مناسب طبیعت گردی‌های چند روزه هستند.

در همین راستا خرید یک ست کوچک ۴ تکه که در کوله پشتی به راحتی قرار می‌گیرد می‌تواند انتخاب خوبی برای سفرهای دو تا سه نفره باشد. همچنین بهتر است که مجموعه‌ی انتخابی علاوه بر برخورداری از بشقاب دارای چند کاسه و درب‌هایی با نوار الاستیک (مناسب برای پوشاندن روی کاسه) برای نگهداری از مواد غذایی باشد.

در کنار این موارد انتخاب و خرید ماگ‌هایی که قابلیت گرم نگه داشتن و خنک نگه داشتن مایعات را دارند هم پیشنهاد می‌شود. درواقع شما می‌توانید علاوه بر جابه‌جایی راحت این محصولات با توجه به اینکه درب دارند، از آن به عنوان لیوان هم استفاده کنید.

۳. خرید ساج، گریل توری، تابه و قابلمه‌ی ویژه‌ی آشپزی در طبیعت

خرید ظروف پخت و پز در طبیعت از دیگر ضروریات کمپینگ است مگر اینکه ساج سفری یا کمپینگ به همراه داشته باشید که در این صورت نیاز به خرید انواع قابلمه و ماهیتابه نخواهید داشت. در واقع با وجود یک ساج مناسب و باکیفیت می‌توانید تقریبا هر چیزی بپزید. از سرخ کردن، پختن، تفت دادن و گرم کردن گرفته تا استفاده از آن به عنوان درب قابلمه! با این حال اگر قصد خرید ساج را ندارید توصیه می‌کنیم در زمان انتخاب قابلمه یا تابه، تعداد نفرات حاضر را درنظر داشته باشید.

به طور کلی برای یک تا سه نفر، یک قابلمه ۱.۵ الی ۲.۵ لیتری، برای یک جمع ۶ نفره، ظروف ۲ الی ۳ لیتری و برای جمع‌های ۸ نفر یا بیشتر محصولات سه الی چهار لیتری پیشنهاد می‌شود.

اگرچه انتخاب گزینه‌های آلومینیومی می‌تواند از نظر سبکی اغوا کننده باشد اما باید در نظر داشته باشید که این نوع از ظروف به راحتی خراشیدن می‌شوند و غذا به سطح آن‌ها می‌چسبد، همچنین تمیز کردن آن‌ها دشوار است. از طرفی ظروفی از جنس فولاد ضدزنگ وزن بیشتری دارند و در انتقال گرما کندتر از آلومینیوم عمل می‌کنند، اما مقاومت بیشتری دارند و تمیز کردن آن‌ها راحت‌تر است. بنابراین با توجه به آنچه گفته شد باز هم خرید ساج و البته گریل توری استیل را به شدت توصیه می‌کنیم.

۴. لوازم لازم برای آماده‌سازی چای و قهوه در طبیعت

مسلما گردش در طبیعت و کمپ کردن در آن بدون خوردن قهوه‌‌ای باکیفیت در شروع روز و چایی خوش عطر در عصر و شب بی‌معنی است. به همین دلیل هم از جمله ملزومات اساسی دیگر برای کمپینگ اقلام لازم برای آماده‌سازی چای و قهوه است. با توجه به همین ضرورت خرید یک قهوه‌ساز مسافرتی باکیفیت را پیشنهاد می‌کنیم. ماشین اسپرسوساز دستی و قهوه‌ساز ایروپرس جزو همین دستگاه‌های کاربردی به شمار می‌روند.

جالب است بدانید که قهوه‌ساز ایروپرس معمولاً بسیار سریع عمل می‌کند به طوری که دم کردن قهوه با آن چیزی در حدود دو دقیقه طول می­‌کشد. همچنین با استفاده از چنین کالایی می‌توانید از روش ایروپرس معکوس استفاده کنید که به گفته بسیاری از متخصصین کمی کندتر است اما قهوه بهتری تولید می‌­کند. ایروپرس وزن بسیار کمی دارد و نسبت به اسپرسوساز دستی سریع‌تر تمیز می‌شود. این دستگاه اغلب به همراه یک کیف حمل و نقل فروخته می‌شود.

در کنار خرید دستگاه قهوه‌ساز سفری خرید یک کتری مناسب برای قرار دادن بر روی آتش به منظور آماده‌سازی چای آتیشی هم توصیه می‌شود.

۵. خرید اجاق‌ مناسب برای آشپزی در طبیعت

اجاق گاز مناسب کمپینگ و طبیعت‌گردی از دیگر وسایل مورد نیاز و ضروری برای آشپزی در طبیعت به حساب می‌آید. این اجاق‌ها دارای اندازه‌ها و انواع مختلفی هستند که باید متناسب با مدت زمان استفاده و به شکلی کاملا واقع‌بینانه انتخاب شوند. کپسول گاز، کبریت یا فندک، آتش‌زنه، سرشعله و سوخت از جمله وسایل دیگری هستند که حتما برای ایجاد احتراق در طبیعت به آن‌ها نیاز خواهید داشت. اجاق گازهای کمپینگ معمولا در دو نوع تک شعله و دو شعله ساخته می‌شوند که در عین کارایی، سبک و قابل حمل باشند.

اگر سفر شما در مناطق حفاظت شده و خاصی است، به احتمال زیاد اجازه ندارید آتش روشن کنید. بنابراین برای آشپزی نیاز به یک اجاق کمپینگ مناسب یا یک باربیکیو دارید. البته انتخاب اجاق سفری هم با ملاحظات مربوط به نیاز شما همراه است. آیا فقط به دنبال اجاقی برای جوشاندن آب هستید یا قصد دارید یک وعده غذایی کامل را سرو کنید؟ درواقع هدف شما از خرید اجاق سفری باید کاملا واضح باشد.

  • منبع
  • دیجی کالا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید