امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279224
۴۳۷
۱
۰
نسخه چاپی

آیا می دانید وکالت کاری چیست؟

آیا می دانید وکالت کاری چیست؟

وکالت به این معناست که ما کسی را جایگزین و نایب خود قرار می دهیم که به جای ما کار های اداری ما را انجام دهد.

در واقع به جای آنکه خود ما کارها را انجام دهیم؛ با قرارداد وکالت اعلام می کنیم که اختیارات خود را به شخص وکیل داده ام تا در ادارات و جاهایی که وکیل باید به نیابت از ما عمل کند وی را به رسمیت بشناسند.

پس وکالت به معنای نیابت است.

اما گاهی ما این نیابت و وکالت را می دهیم که کارهای اداری ما را انجام دهد و گاهی این وکالت را می دهیم که در دادگاه از دعوای ما دفاع بشود اولی را وکالت کاری و دومی را وکالت دادگستری می گویند.

برای اطلاعات و شرایط وکالت کاری و نحوه تنظیم آن در ادامه همراه ما باشید تا از جزئیات آن مطلع شوید.

انواع وکالت چیست؟ تفاوت وکالت کاری با وکالت دادگستری

وکالت دادگستری: گاهی پیش می آید که برای انجام کار های خود به دیگری اختیار و نیابت می دهیم که از جانب ما امور را انجام دهد؛ برای مثال اگر ما به دنبال وکیل دادگستری برویم که برای ما کارهای طلاق و مهریه و مطالبه طلب و… را انجام دهد؛ یا به طور کلی در عنوان های حقوقی به کسی وکالت بدهیم این وکالت را تنها کسی که مجوز و پروانه وکالت از دادگستری دارد می تواند انجام دهد در واقع آنچه مرتبط با دادگاه ها باید توسط وکیل دادگستری انجام شود‌.

 وکالت کاری: اما گاهی وکالت دادن از طرف ما به وکیل برای انجام امور حقوقی در دادگاه نیست و بیشتر برای کارهای اداری است که این را وکالت اداری می گویند.

برای وکالت اداری لازم نیست فرد مجوز خاصی داشته باشد مثل پروانه وکالت دادگستری مثلا اگر شما به کسی وکالت بدهید که زمین شما را بفروشد یا اینکه کارهای مربوط به شهرداری ملک شما را انجام بدهد این نوعی وکالت کاری به حساب می آید.

شرایط وکالت نامه کاری

شرایط وکالت کاری به وکالت دادگستری تفاوت آنچنانی نمی کند اما ممکن است وکالت دادگستری و نحوه تنظیم آن به حکم قانون کمی پیچیده تر باشد.

یکی از شرایط این است که طرفین در وکالت کاری اهلیت و اختیار برای این کار را داشته باشند برای مثل فردی که وکالت می دهد بالغ و عاقل باشد و از نظر فهم معاش زندگی هم درک داشته باشد به عبارتی سفیه نباشد.

به هم زدن وکالت کاری

هم وکیل و هم موکل می توانند هر زمان که خواستند وکالت نامه کاری را که توافق کرده اند به هم بزنند به عبارتی وکالت کاری جایز الفسخ است یعنی جایز است هر یک از طرفین آن را به هم بزند.

مگر آنکه به اصطلاح وکالت نامه بلاعزل باشد که اینجا نمی توان وکیل را عزل کرد اگر چه موکل می تواند استعفا بدهد.

همچنین اگر یکی از طرفین فوت شود؛ قرارداد وکالت خود به خود از بین می رود و دیگر وکیل، نایب حساب نمی شود.

دادن وکالت نامه کاری و اینکه چه محتوا و متنی در آن نوشته شود بسیار اهمیت دارد لذا توصیه می شود برای تنظیم وکالت نامه کاری از وکلا و مشاوران سامانه وکیل تاپ کمک بگیرید تا بعدها دچار مشکلات عدیده نشوید.

پایان یافتن وکالت کاری

اگر شما برای انجام کاری، به شخصی وکالت کاری داده اید باید بدانید به چه شکل هایی می توانید در صورت پشیمانی و یا هر دلیلی دیگر آن را به هم بزنید و فسخ کنید.

مهم تر از همه اشاره کردیم شما هر زمانی می توانید وکالت را فسخ کنید و از این طریق به عمر آن پایان دهید و برای این کار هم دلیل و بهانه لازم ندارید.

برای نحوه فسخ و اعمال آن با مشاوران موسسه ارتباط بگیرید.

نکته بعد وقتی است که آن کاری که برای آن وکالت داده اید؛ چه توسط شما چه توسط وکیل انجام شده باشد؛ حال در اینجا اعتبار آن وکالت نامه خود به خود از بین می رود .

مورد دیگر هم که اشاره شد فوت شدن یا مجنون شدن یکی از طرفین است که وکالت پایان می گیرد و دیگر اعتباری ندارد.

نحوه تنظیم وکالت کاری

طبق قانون وکالت با توافق حتی شفاهی طرفین هم انجام می شود اما برای اثبات وجود آن در عرف و بین مردم مکتوب می شود و ممکن هم هست این وکالت نامه به صورت رسمی باشد تا خدشه ای از جهت اثبات به آن بار نشود.

برای مثال اگر برای ملک خود به شخصی دیگر وکالت می دهید؛ باید در متن آن صریحاً و دقیقا اختیارات وی را و حدود آن را درج کنید تا اگر پا را فراتر از آن نهاد بتوانید در دادگاه، حرفی برای گفتن داشته باشید.

به همین جهت است که توصیه می کنیم بدون آگاهی قبلی و مشورت با متخصصان حقوقی وکالت نامه ای که ریسک دارد را امضا نکنید بهتر است از طریق اینترنت به صورت آنلاین و یا تلفنی و حضوری متن وکالت نامه را با وکلای این حوزه هماهنگ کنید تا ایشان به طور کامل شما را راهنمایی کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید