امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280922
۶۲۳
۱
۰
نسخه چاپی

ابعاد جدیدی از تابلوی مشهور زن‌شیردوش

ابعاد جدیدی از تابلوی مشهور زن‌شیردوش

کارشناسان ابعاد جدیدی از تابلو نقاشی «زن‌شیردوش» کشف کرده‌اند. این تابلو یکی از شاهکارهای یوهانس ورمیر، نقاش معروف قرن هفدهم هلند است. فرمیر که او را از پایه‌گذاران دوران طلایی هنر هلند و از مفاخر دوره باروک می‌دانند این نقاشی را حدود ۳۵۰ سال پیش کشیده بود.

اکنون کارشناسان هنری می‌گویند پس این نقاشی یک جا پارچی و یک سبد را کشف کرده‌اند که هنرمند احتمالا اثر نهایی خود را بر روی این پیش‌زمینه نقش زده بوده است. تکنیک‌های اسکن پیشرفته نشان می‌دهد که فرمیر در دیوار سفید ساده‌ پس‌زمینه قبل از کشیدن لباس‌های زرد و آبی روشن شیردوش، جزئیات دیگری از این اثر را آفریده بوده است.

گرگور وبر، مسئول موزه هنرهای زیبای موزه ملی آمستردام در این باره می‌گوید: «این موضوع بُعدی تازه از فرمیر را هویدا می‌کند که انتظارش را نداشتیم.» او در ادامه خاطرنشان می‌کند که این زن‌شیر دوش که به‌شکل نمادین در حال ریختن قطره‌ای شیر از کوزه سفالی به درون کاسه دیده می‌شود به ‌شیوه‌ای دیدنی در برابر بیننده ظاهر شده است.

نتایج این تحقیقات در حالی رسانه‌ای شده که از محققان به لطف پرتوهای ایکس از حدود ۱۰ سال پیش می‌دانستند که چیزی پس این نقاشی مستتر است. قبلا این احتمال مطرح شده بود که نقاش در پس‌زمینه یک شومینه کشیده باشد اما اکنون با کمک تکنیک «بازتاب مادون قرمز» جزئیاتی از این کوزه‌ها و قفسه مربوط به پارچ‌های چوبی در پس‌زمینه به وضوح مشخص شده است.

محققان همچنین یک خط ضخیم از رنگ مشکی را پیدا کردند که در زیر بازوی چپ زن شیردوش کشیده شده و بیانگر آن است که نقاش ابتدا یک طرح اولیه سریع زده است. تغییراتی که او در این اثر ایجاد کرد در شکل‌گیری آثار بعدی‌اش که به سادگی با بلوک‌های رنگی و بازی نور و سایه نقاشی شده بودند، اهمیت بسزایی داشت. به اعتقاد کارشناسان آنها را می‌توان به‌ویژه در اثر نمادین او «دختری با گوشواره مروارید» یافت، که همچنین بخشی از این نمایشگاه خواهد بود.

این موزه از روش‌های مشابهی برای کشف فرآیند خلاقانه رامبراند در اثر «نگهبان شب» و «دختری با گوشواره مروارید» اثر فرمیر، استفاده کرده است.

قرار است نمایشگاه بزرگی از آثار این هنرمند قرن هفدهم، سال آینده میلادی از ۱۰ فوریه تا ۴ ژوئن در موزه رایکسئوم برپا شود. ۲۷ اثر از ۳۵ نقاشی او از موزه‌های سراسر جهان برای این نمایشگاه گردهم آورده خواهند شد.

 

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید