امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276277
۶۳۲۸
۱
۰
نسخه چاپی

اتو کردن لباس | 15 ترفند برای بهتر اتو کردن لباس ها

اتوکشی لباس ها از جمله آن کار های روزمره‌ای است که برای خیلی ها خسته کننده و تکراری است و گاهی که چروک های لباس ها سرسختی می کنند کلافه کننده. اما به هر حال هر ظاهر شیک و مرتبی مسلما باید لباس اتو خورده و بدون چروک داشته باشد.

اتو کردن لباس

اتو کردن لباس ها

اتو کردن لباس ها یکی از کارهایی است که نیاز به زمان فراوانی دارد و انجام دادن آن ممکن است برایتان سخت باشد اما اگر طریقه صحیح اتو زدن لباس ها را یاد بگیرید این کار برایتان لذت بخش خواهد بود و می توانید در کمترین زمان ممکن لباس خود را اتو بزنید و با پوشیدن لباس های بدون چروک و مرتب احساس دلپذیری را در خود ایجاد نمایید.

15 روش برای اتو کردن لباس ها

1. تنظیم دمای اتو

قبل از روشن کردن اتو، دمای آن را روی کمترین حالت خود قرار دهید زیرا شما باید اتو کشی را با پارچه هایی شروع کنید که کمترین دما را نیاز دارند. سپس برای هر جنس پارچه ای دمای مطلوب آن را تنظیم کنید.

2. آماده سازی میز اتو

 به یک میز اتو و یا یک سطح صافی که روی آن یک پارچه‌‌ی پنبه‌ای ضخیم (چند لایه) پهن کرده‌اید نیاز دارید، دقت کنید که چه نشسته باشید و چه ایستاده، باید ارتفاع میز متناسب با قد شما باشد تا به مفاصلتان فشار نیاید.

3. قرار دادن یک پارچه مرطوب و پنبه ای کنارتان

برای اتو زدن در بعضی از لباس ها باید بر روی آنها پارچه ای پهن کنید تا حرارت مستقیم اتو به لباستان آسیب وارد نکند پس همیشه قبل از اتو زدن یک پارچه ی تمیز و مرطوب پنبه ای نسبتاً ظریف دم دستتان داشته باشید .

4. برای اتو کشی از آب دارای املاح استفاده نکنید

استفاده از آب معمولی یعنی آب شیر غالبا مشکلی ایجاد نمیکند. به خصوص درمورد اتوی های جدید و مدرن که مخزنشان نسبت به املاح آب مقاوم است.

اما بهتر است که دفترچه راهنمای اتو را مطالعه کنید و برای احتیاط از آب مقطر استفاده نمایید. به خصوص اگر ساکن جایی هستید که آب آن آب سخت و دارای املاح زیادی است.

5. به برچسب راهنما توجه کنید

پیش از اتوکشیدن لباس، حتما به برچسب راهنما توجه کنید. معمولا برچسب راهنمایی برای اتو کردن در لباس است. در این صورت شما متوجه می‌شوید دمای مجاز برای اتو کشیدن لباس‌تان چیست. همچنین بعضی از لباس‌ها را نباید اتو بکشید که این مسئله هم در برچسب راهنما درج شده است.

6. استفاده از اسپری آب

اتوهای امروزی اکثرا خود مجهز به مخزنی برای اسپری کردن آب هستند. اما اگر اتوی شما چنین امکانی را ندارد حتما یک بطری آب آماده کنید و لباس را پیش از اتو کردن به وسیله آن کمی مرطوب کنید. با این کار چروک ها سریعتر و راحتتر باز خواهند شد.

7. توجه به جنس پارچه

قبل از اتو زدن به جنس پارچه توجه کنید زیرا هر یک از پارچه ها روش اتو زدن مخصوص به خود را دارند. در صورت عدم توجه به روش اتو کردن هر یک از پارچه ها ، لباستان می سوزد، بر اثر سوختگی ، چروک می شود و یا برق می افتد پس قبل از اتو کردن لباس هایتان را بر اساس جنسشان از هم جدا کنید.

8. ابتدا لباس های ضخیم را اتو نزنید

وقتی حجم لباس هایی که باید اتو شوند زیاد است، اتو کشی را با لباس های نازک و سبک شروع کنید و تدریجا به سراغ لباس های ضخیم بروید. برای لباس های نازک و ظریف حرارت اتو را روی درجه کم قرار دهید سپس لباس های پشمی را اتو کنید و حرارت اتو را روی متوسط بگذارید و در نهایت برای اتو کردن لباس های نخی درجه حرارت را بالا ببرید.

9. لباس خشک و خیس را اتو نکنید

لباسی که خیس است، باید در دمای بالا و مستقیم اتو قرار گیرد تا کاملا خشک و صاف شود. در این صورت ممکن است به سرعت چروک شود. همچنین لباسی که کاملا خشک است ممکن است در دمای بالای اتو آسیب ببینید و حتما بسوزد. از این رو بهترین حالت اتو کردن لباس زمانی است که لباس نم داشته باشد تا کاملا صاف و مرتب شود.

10. لباس را بشویید

پیش از اتو کردن، حتما لباس را بشویید. در صورتی که لباس کثیف را اتو بکشید، باکتری، بوی تعریق و میکروب در لباس باقی می‌ماند و کثیفی به بافت لباس نفوذ می‌کند و ثابت باقی می‌ماند.

11. به رنگ لباس دقت کنید

توصیه می‌کنیم لباس‌های رنگی را پشت و رو کنید و سپس آن‌ها را اتو بکشید. چرا که ممکن است رنگ لباس‌تان تغییر کند. همچنین در صورتی که می‌خواهید لباس مشکی را اتو بکشید، بهتر است روی لباس یک پارچه نخی و تمیز قرار دهید تا لباس‌تان روشن نشود یا به اصطلاح برق نیافتد.

12. جلوگیری از برق نیافتادن لباس ها

برای اینکه لباسهایتان برق نیافتد و قطره های آب، لباس را لک نکند ، لباسها را مستقیماً اتو نکنید و همیشه یک پارچه نخی نازک و تمیز روی لباس بیاندازید و سپس لباس ها را اتو کنید.

برای جلوگیری از برق افتادن لباس همیشه باید آرام اتو بزنیداما اگر روی لباستان برق افتاد با یک پارچه نمدار برق آن را برطرف نمایید.

دقت کنید پارچه های ظریف را در تماس مستقیم با اتو قرار ندهید و یک پارچه ی مرطوب بین سطح اتو و لباس قرار دهید.

لباس مشکی از دیگر لباسها زودتر برق می افتد. برای رفع این عیب سه قاشق سوپ خوری سرکه را در یک لیتر آب ریخته و فرچه نرمی را در آن خیس کرده و از راه پارچه روی لباس بکشید.

13. به جهت اتو کشیدن لباس توجه کنید

لباس را به صورت مستقیم و بدون زاویه اتو نکشید. بهترین حالت آن است که اتو را به صورت چرخشی و دورانی روی لباس بکشید. چرا که این کار باعث تغییر سایز لباس می‌گردد.

14. لباس ها را با بتکانید و صاف کنید

یکی از کارهایی که در ظاهر چندان تاثیر گذار به نظر نمیرسد اما در عمل بسیار موثر عمل میکند، تکاندن لباس ها و صاف کردنشان با دست است. وقتی لباس ها را از خشک کن خارج میکنید ابتدا چند بار آن ها را بتکانید و بعد قسمت های تا خورده و چروک شده را با دست باز کنید و شکل اولیه لباس را به آن بدهید.

این کار زمان اتو کردن را کاهش میدهد و چروک های لباس را بسیار کمتر خواهد کرد.

15. از اتو محافظت کنید

در استفاده از اتو باید دقت کنید و از آن محافظت کنید. چرا که اتو وسیله‌ حساس و گرانی است و ممکن است با کوچک‌ترین اشتباه آسیب ببیند. در این صورت توصیه می‌کنیم پس از استفاده از اتو، آب داخل مخزن را خالی کنید. چرا که ممکن است آب رسوب کند و به مخزن آسیب برساند. در نتیجه لباس کثیف اتو می‌شود.

هر چند وقت یک بار، مخزن اتو را با سرکه بشویید تا مخزن آب تمیز شود. علاوه بر این پس از استفاده از اتو، صفحه فلزی را با دستمال تمیز پاک کنید تا لکه‌ای روی لباس ایجاد نکند.

در پایان تا زمانی که اتو خنک نشده، آن را در جعبه یا کمد قرار ندهید، چرا که ممکن است اتو به قسمت‌های دیگر لباس آسیب برساند.

شیوه صحیح اتو کردن لباس ها

اتو کردن لباس ها را در اتاق خواب انجام دهید تا بتوانید از تخت برای قرار دادن لباس ها استفاده نمایید و به کمد و چوب لباسی ها دسترسی داشته باشید.

همانطور که گفتیم لباس هایی را که به دمای پایین تری برای اتو کشی احتیاج دارند ابتدا اتو کنید و سپس لباس هایی که گرمای زیادی لازم دارند.

اگر رویه میز اتو را شسته اید نم دار روی میز اتو قرار دهید تا خشک شود.

هنگام اتو کردن قسمت های اتو کشیده لباس را آن طرف میز اتو و از خود دور نگه دارید.

برای اینکه لباستان کش نیاید ، لباسها را به راه پارچه اتو بزنید.

برای اتوی لباس ابتدا درزهای لباس را از پشت باز کرده اتو بزنید.

اگر برای اتو زدن آستین ها تخته مخصوص ندارید، برای جلوگیری از چروک، قبل از اتو کردن یک حوله را لوله و داخل آستین ها فرو کنید یا مقوای لوله شده را با پارچه بپوشانید و داخل آستین ها کنید تا چروکی روی آن ها باقی نماند.

برای اینکه یقه، سجاف و سرآستین چروک نشود، آن ها را از پشت اتو کنید و سپس از رو، اگر لبه به طرف وسط چین افتاده، با اتو چینها را منتقل کنید.

لباس های مات را از داخل و لباس های براق را از طرف بیرون اتو بزنید.

لباس های خیلی ضخیم را یک بار از تو و بار دوم از رو اتو کنید.

برای اتو کردن کشباف های آکریلیک که نم دار و خیس هستند ، اتو را روی آن فشار دهید تا لباس خشک شود بعد از آن که قسمت های اتو شده کاملا سرد شدند، آن را روی میز اتو حرکت دهید زیرا حرکت دادن اتو روی این لباس ها وقتی گرم و خیس هستند، سبب می شود لباس کش آمده، شکل و فرم خود را از دست بدهد.

پارچه و لباسهای مخملی را هیچ گاه اتو نکنید و اگر مخمل چروک شد، ابتدا اتو را بالای پارچه نگه دارید تا بخار به همه جای آن برسد، سپس در حالی که هنوز نم دار است با کف دست بدون آن که بسوزید آن را صاف کنید.

اتو کردن

اتو زدن لباس‌ها بر اساس جنس آن‌ها

جنس پارچه یکی از موارد بسیار مهم در اتو زدن است. زیرا هر یک از پارچه‌ها، روش شست‌ و شو لباس و روش اتو زدن مخصوص به خود را دارند، به طوری که اگر به آن توجه نکنیم لباستان می‌سوزد، چروک می‌شود (بر اساس سوختگی) و یا برق می‌افتد که اصلاً خوشایند نیست!

پس در مدت زمانی که اتو گرم می‌شود، می‌توانید لباس‌هایتان را بر اساس جنسشان از هم جدا کنید.

اتو زدن با پایین‌ترین دما را با لباس‌ها و یا شال‌های ابریشمی آغاز کنید. در زمان اتو زدن، لباس و یا شال ابریشمی خود را پشت و رو کنید و از بخار استفاده نکنید.

برای اتو زدن پارچه‌های پشمی (پلیور،کت و…) و پارچه‌های توری یک پارچه‌ی پنبه‌ای مرطوب روی آن‌ها قرار دهید و از اتو با دمای کم و همراه با بخار استفاده کنید.

همیشه توجه کنید پارچه‌های ظریف را در تماس مستقیم با اتو قرار ندهید و یک پارچه‌ی مرطوب بین سطح اتو و لباس قرار دهید.

دمای اتو را برای پارچه و لباس های از جنس استات و ساتن روی درجه‌ی کم قرار داده و قبل از اتو کشی، پارچه را توسط اسپری آب حتماً مرطوب کنید و در حین اتو کشی از بخار استفاده نکنید.

پارچه‌ها و لباس‌های مخمل را به دو روش می‌توان اتو زد.

در روش اول، مانند آنچه که در تصویر می‌بینید، لباس را پشت و رو و سپس مرطوب کرده و روی یک سطح پرزدار قرار دهید، سپس اتو را با دمای متوسط به آهستگی روی پشت پارچه حرکت دهید.

در روش دوم، اتو را به صورت وارونه در جایی محکم کنید و سپس پارچه را مرطوب کرده و از داخلِ آن روی سطح اتو حرکت دهید.

دمای اتو را برای پارچه‌های پلی استر مانند کرپ و کرپ حریر روی درجه‌ی متوسط قرار داده و قبل از اتو کشی پارچه را توسط اسپری آب حتماً مرطوب کنید.

برای پارچه‌های پنبه‌ای و یا لینن دمای اتو را روی درجه‌ی بالا قرار داده و قبل از اتو کشی، پارچه را توسط اسپری آب حتماً مرطوب کنید.

 

  • منبع
  • نمناک
  • هلسا
  • دیجی واش
  • درس ایگو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید