امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280131
۱۵۴۰
۱
۰
نسخه چاپی

اثرات رسانه های اجتماعی بر نوجوانان

گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها مدت‌هاست که جایگزین تلفن‌های ثابت با سیم شده‌اند. بسیاری از نوجوانان حتی بدون همراه داشتن یکی از این وسایل خانه خود را ترک نمی کنند و اینستاگرام، فیسبوک، اسنپ چت و توییتر برخی از بهترین برنامه های موبایلی هستند که دانلود می کنند.

اثرات رسانه های اجتماعی بر نوجوانان

آیا می دانید رسانه های اجتماعی چگونه بر نوجوانان تأثیر می گذارند؟ رسانه های اجتماعی به روشی استاندارد برای ارتباط نوجوانان تبدیل شده است.

گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها مدت‌هاست که جایگزین تلفن‌های ثابت با سیم شده‌اند. بسیاری از نوجوانان حتی بدون همراه داشتن یکی از این وسایل خانه خود را ترک نمی کنند و اینستاگرام، فیسبوک، اسنپ چت و توییتر برخی از بهترین برنامه های موبایلی هستند که دانلود می کنند.

رسانه‌های اجتماعی راهی را به نوجوانان می‌دهند تا بدون حضور رو در رو با همسالان خود ارتباط برقرار کنند. اکثر جوانان هر روز حداقل در یکی از این پلتفرم ها شرکت می کنند. اما گاهی اوقات ضرر بیشتری نسبت به فایده دارد.

7 روشی که رسانه های اجتماعی می توانند بر نوجوانان تأثیر بگذارند

در اینجا مهم‌ترین روش‌هایی است که پلتفرم‌های اجتماعی می‌توانند به نوجوان شما آسیب بزنند یا حتی آن‌ها را بکشند:

1) قلدری اجتماعی

وقتی بزرگ شدیم، بیشتر از همه یک قلدر کلاسی را می شناختیم. قبل از اینکه فناوری رشد کند، بچه ها فقط باید در مدرسه با قلدرها کنار می آمدند. امروزه، نوجوانان اغلب به صورت آنلاین با قلدرها در تماس هستند.

زورگویی سایبری یکی از نقاط ضعف اصلی رسانه های اجتماعی است. طبق گزارش وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، بیش از 20 درصد از کودکان 12 تا 18 ساله در برخی مواقع قلدری را تجربه می کنند و 15٪ قلدری آنلاین را تجربه خواهند کرد.

کارشناسان قلدری اجتماعی را هر نوع رفتار ناخواسته و پرخاشگرانه تعریف می کنند که ممکن است شامل تهدیدهای کلامی، فیزیکی یا ضمنی باشد. اغلب قلدرها به صورت آنلاین اهداف خود را تهدید می کنند. این باعث می شود که حمله برای دوستان و همسالان قربانی قابل مشاهده باشد.

کلمات نفرت انگیز آسیب می رسانند و می توانند به عزت نفس نوجوان آسیب بزنند. آزار و اذیت سایبری حتی می تواند اثرات طولانی مدتی بر سلامت روان نوجوان داشته باشد. آزار و اذیت مکرر ممکن است باعث شود قربانی احساس درماندگی، افسردگی و اضطراب کند. قلدری اجتماعی همچنین خطر خودآزاری یا خودکشی را افزایش می دهد.

2) فشار اجتماعی

نوجوانان فقط می خواهند با همسالان خود هماهنگ شوند. این طرز فکر گاهی اوقات جوانان را تحت تأثیر قرار می دهد تا رفتارهای مخاطره آمیز یا مضر انجام دهند. فشار اجتماعی همسالان زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی مستقیماً بر نوجوان تأثیر می‌گذارد تا با گروه سازگار شود. نوجوانان بر این باورند که از آنجایی که دیگران چیزی را امتحان کرده اند، آنها نیز باید امتحان کنند. اما این فشار اجتماعی معمولاً با پیامدهای منفی همراه است.

فشار همسالان اغلب نوجوانان را تشویق می کند تا مواد خطرناکی مانند مواد مخدر یا الکل را امتحان کنند. آنها ممکن است مدرسه را رها کنند، از مغازه دزدی کنند یا از قانون سرپیچی کنند. برخی نیز فقط برای اینکه بخشی از گروه باشند، آزمایش های جنسی انجام می دهند.

در حالی که فشار همسالان چیز جدیدی نیست، وقتی با رسانه های اجتماعی ترکیب شود، می تواند مرگبار شود. نوجوانان ممکن است شاهد تلاش اینفلوئنسرها با شیرین کاری های خطرناک یا غیرقانونی باشند و سعی کنند آنها را بازسازی کنند. دیگران ممکن است به سادگی رفتارهای ناسالم همسالان خود را تقلید کنند تا "باحال" به نظر برسند. آموزش به نوجوان که چگونه فشار همسالان را تشخیص دهد و نادیده بگیرد، می تواند زندگی آنها را نجات دهد.

3) نارسایی اجتماعی

بسیاری از پست‌های اجتماعی به‌طور دقیق «دنیای واقعی» را منعکس نمی‌کنند، اما نوجوانان تأثیرپذیر ممکن است این پست‌ها را واقعیت بدانند. در دنیای آنلاین به نظر می رسد که همه افراد دیگر زندگی ایده آلی دارند. محتوای تصویری عالی می تواند احساس ناکافی بودن را در نوجوان ایجاد کند. آنها تعجب می کنند که چرا زندگی خودشان مانند آنچه در رسانه های اجتماعی به تصویر کشیده می شود نیست.

نوجوانان اغلب تعاملات اجتماعی خود را با دیگران مقایسه می کنند. اگر عکسی به اندازه کافی لایک دریافت نکند، ممکن است احساس طرد شدن کنند. تلاش مداوم برای بالا بردن پست قبلی می تواند باعث اضطراب شود.

نوجوان بودن سخت است. نوسانات هورمونی اغلب احساسات آنها را کنترل می کند. نوسانات خلقی، مشاجرات خانوادگی و درگیری با دوستان ممکن است باعث تشدید احساس بی کفایتی شود. بدون راهنمایی، یک نوجوان ممکن است به دنبال راه‌های دیگری برای خوددرمانی یا مقابله باشد.

4) تحقیر اجتماعی

هر کسی در زندگی خود رازهایی دارد. اما آخرین چیزی که یک نوجوان می خواهد این است که دیگران رازهای عمیق و تاریک اش را بدانند. با این حال، برخی افراد عمداً اطلاعات خصوصی دیگران را به صورت آنلاین درز می کنند. پاپاراتزی ها اغلب این کار را با افراد مشهور انجام می دهند. امروزه تحقیر اجتماعی به یک روند خطرناک در میان نوجوانان تبدیل شده است.

دوستان اغلب عکس ها، فیلم ها و اسرار خصوصی را با یکدیگر عوض می کنند. اما به اشتراک گذاشتن این جزئیات صمیمی به صورت آنلاین ممکن است از نظر عاطفی به نوجوان آسیب برساند. گاهی اوقات، دوستان به طور تصادفی اطلاعات شخصی را درز می کنند. با این حال، دیگران این کار را فقط برای خجالت کشیدن همتای مورد نظر یا تخریب شهرت آنها انجام می دهند.

تحقیر اجتماعی می تواند تصویر و عزت نفس فرد را از بین ببرد. قربانیان اغلب احساس می کنند توسط جهان قضاوت می شوند. برخی از نوجوانان حتی ممکن است بخواهند مدرسه را تغییر دهند تا از تمسخر همکلاسی های خود جلوگیری کنند. بدون مداخله مناسب، این نوع خجالت اجتماعی ممکن است به افکار خودکشی منجر شود.

5) طرد یا اخراج اجتماعی

نوجوانان می خواهند هنگام ناهار با بچه های محبوب بنشینند. آنها در بسیاری از فعالیت های بعد از مدرسه شرکت می کنند و همه را به جشن تولد خود دعوت می کنند. اجتماعی شدن طبیعت انسان است و برای نوجوانان ضروری است. این تعاملات باعث می شود نوجوانان احساس خواسته و پذیرفته شدن کنند. اما طرد اجتماعی می تواند باعث شود آنها احساس تنهایی کند.

رسانه های اجتماعی توجه بیشتری را به تعداد دوستانی که یک فرد دارد جلب می کند. نوجوانان اغلب ارزش خود را با تعداد فالوورها و لایک هایی که می گیرند برابر می دانند و هنگامی که شخصی به صورت علنی با یک نوجوان در فضای مجازی دوستی اش را از بین می برد، احساس رها شدن و خیانت به او می دهد.

تبعید اجتماعی برای نوجوانان دردناک است. آنها اغلب خود را به خاطر رد شدن سرزنش می کنند. از دست دادن دوستان آنلاین نیز می تواند تأثیر منفی بر اعتماد نوجوان به روابط آینده داشته باشد. این نوع فرهنگ لغو یکی از دلایل اصلی افسردگی و خودآزاری است.

6) اضطراب اجتماعی

همانطور که پلتفرم های اجتماعی محبوب تر می شوند، اجتماعی شدن آنلاین نیز رواج پیدا می کند. نوجوانان برای حفظ ارتباط با دوستان از فناوری استفاده می کنند. این حتی یک راه مفید برای برقراری ارتباط با دیگران است. توانایی برقراری ارتباط آنلاین بسیار مهم است. اما جایگزین تعاملات حضوری نمی شود.

قبل از همه‌گیری کووید-19، بچه‌ها مشتاق بودند که با دوستان همنشینی کنند. آنها در مدرسه درد و دل می‌کردند و آخر هفته‌ها بیرون می‌رفتند. اما قرنطینه و تعطیلی باعث گرسنگی اجتماعی نوجوانان شد. با بازگشایی جهان، بسیاری از نوجوانان دچار اضطراب اجتماعی شدند.

علائم رایج اضطراب اجتماعی عبارتند از:

  • ضربان قلب سریع
  • تعرق مفرط
  • لرزش و لرزش
  • حالت تهوع
  • نگرانی بی مورد
  • پرهیز از فعالیت های اجتماعی
  • فرار از مدرسه
  • تحریک پذیری و نوسانات خلقی

در طول همه گیری، بچه ها برای برقراری ارتباط به دستگاه ها وابسته شدند. آنها فراموش کردند که چگونه با یکدیگر رو در رو تعامل کنند. اکنون که همه چیز به حالت عادی بازگشته است، نوجوانان نمی توانند از همه موقعیت های اجتماعی اجتناب کنند. تجربه کردن نیز ناسالم است. اضطراب اجتماعی اغلب با گذشت زمان بدتر می شود، اما مشاوره می تواند به بهبود توانایی نوجوان برای عملکرد در دنیای واقعی کمک کند.

7) والدین معتاد اجتماعی

نوجوانان تنها کسانی نیستند که تعداد زیادی از رسانه های اجتماعی را استفاده می کنند. بزرگسالان نیز به همان اندازه مقصرند. اگر والدینی غرق در دنیای آنلاین شوند، می توانند بر فرزندان آنها تأثیر منفی بگذارد. والدین معتاد اجتماعی، پست های آنلاین را به فرزندانشان در اولویت قرار می دهند. این نوع بی توجهی ممکن است رشد عاطفی نوجوان را متوقف کند.

مواد مخدر و الکل رایج ترین مواد مورد سوء مصرف هستند. اما تعداد کمی ماهیت اعتیادآور رسانه های اجتماعی را درک می کنند. والدین معتاد ممکن است ساعت ها در روز از رسانه های اجتماعی استفاده کنند. 

نشانه های اعتیاد اجتماعی ممکن است موارد زیر را شامل شود:

  • از رسانه های اجتماعی برای فراموش کردن مشکلات شخصی استفاده می کند
  • اگر نتوانند از پلتفرم های اجتماعی استفاده کنند، عصبانی می شوند
  • شبکه های اجتماعی را برای چندین ساعت در روز پیمایش می کند
  • بدون دستگاه تلفن همراه خود اضطراب را تجربه می کند
  • خانواده و دوستان را نادیده می گیرد
  • به پست های رسانه های اجتماعی بیش از حد فکر می کند

بچه ها در محیط های حمایتی و پرورشی رشد می کنند. والدین مبتلا به اختلال اعتیاد نمی توانند این نوع زندگی خانگی را فراهم کنند. نوجوانان ممکن است در یک خانه پر هرج و مرج زندگی کنند و مجبور باشند خود را تامین کنند. علاوه بر این، نوجوانان والدین معتاد احتمال بیشتری دارد که در مراحل بعدی زندگی با اعتیاد دست و پنجه نرم کنند. فرزندان والدین معتاد اجتماعی ممکن است گوشه گیر یا افسرده شوند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید