امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 272973
۱۹۸۸
۱
۰
نسخه چاپی
useful idiot

احمق مفید | انواع احمق مفید | احمق مفید در حوزه اجتماعی و فرهنگی

در ویکی پدیا احمق مفید اینطور تعریف شده است: احمق مفید اصطلاحی در سیاست است و به افرادی گفته می شود که در نقش تبلیغات چی جناحی عمل می کنند که از اهداف آن به خوبی آگاه نیستند و سران آن جناح با وجود عدم اعتمادشان، از وجود آن ها سود می برند

احمق مفید؛ تعریف و انواع آن

احمق مفید؛ تعریف و انواع آن

 احمق‌های مفید چه کسانی هستند؟

در ویکی پدیا احمق مفید اینطور تعریف شده است: احمق مفید اصطلاحی در سیاست است و به افرادی گفته می‌شود که در نقش تبلیغات‌چی جناحی عمل می‌کنند که از اهداف آن به خوبی آگاه نیستند و در واقع سران جناح مذکور، از وجود آن‌ها و اقداماتشان سود می‌برند.

نخستین بار این عبارت در دوران جنگ سرد و توسط لنین مورد استفاده قرار گرفت. لنین اصطلاح احمق مفید را در اشاره به روزنامه نگاران و اندیشمندان غربی که از اتحاد جماهیر شوروی تعریف می کردند استفاده نمود.

اگرچه همانگونه که بیان شد احمق مفید ابتدا در شوروی و توسط لنین مورد استفاده قرار گرفت اما امروزه در بسیاری از کشورها افراد زیادی در نقش احمق های مفید فعالیت می کنند.

افرادی که بدون اطلاعات صحیح از کاندیدا یا اندیشه یا ایدئولوژی سیاسی خاصی به تبلیغ و یا حمایت از آن می پردازند و رهبران و تئوریسین های سیاسی نیز به خوبی از این افراد برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند.

احمق های مفید در واقع کسانی هستند که اساساً اهداف و محتوای آنچه را در مورد آن تبلیغ می کنند نمی شناسند اما به دو دلیل به حمایت از آن می پردازند:

1- کسب منافع

2- تعصب

در بسیاری موارد احمق مفید به خوبی از ناآگاهی و عدم دانش خود  نسبت به موضوع یا فرد و یا جناح خاصی که از آن حمایت می کند آگاه است اما بمنظور کسب منافع به تبلیغ برای آن می پردازد.

در برخی موارد نیز احمق مفید با کسب حداقل آگاهی نسبت به عقیده یا فرد یا جناح سیاسی خاصی صرفاً به دلیل تعصب به حمایت از آن می پردازد و برای آن تبلیغ می کند.

احمق مفید؛ تعریف و انواع آن

انواع احمق مفید

احمق های مفید را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

1- احمق های مفید که به منظور کسب منافع مادی و یا پست و مقام به حمایت و تبلیغ از افراد، جناح و یا عقاید سیاسی خاصی می پردازند.

2- احمق های مفید که با اطلاعات بسیار کم و ناقص، به شکلی متعصبانه خود را طرفدار و حامی افراد و عقاید خاصی فرض می کنند و به تبلیغ برای آن می پردازند.

ناآگاهی مهمترین صفت مشترک هر دو گروه احمق های مفید است زیرا هر دو آنها علیرغم ناآگاهی از اهداف مدنظر رهبران جریان ها و عقاید سیاسی به تبلیغ برای آنها می پردازند اما یک تفاوت عمده میان احمق های مفید گروه اول و دوم وجود دارد.

احمق های مفید گروه اول علیرغم آنکه می دانند دانش صحیحی از آنچه برای آن تبلیغ می کنند ندارند اما به اُمید کسب منافع مادی، به شکلی ظاهری خود را مدافع جریان موردنظر نشان می دهند.

اما احمق های مفید گروه دوم عمیقاً وفادار جریان موردحمایت خود هستند. در بسیاری موارد این افراد علیرغم ناآگاهی از اهداف و محتوای آنچه تبلیغ می کنند به شکلی متعصبانه به حمایت و تبلیغ برای آن می پردازند.

احمق مفید | انواع احمق مفید | احمق مفید در حوزه اجتماعی و فرهنگی

احمق مفید در حوزه اجتماعی و فرهنگی

اگرچه اصطلاح احمق مفید عموماً در حوزه سیاسی کاربرد دارد. اما امروزه در حوزه های مختلف اجتماعی و فرهنگی نیز احمق های مفید وجود دارند. در بسیاری موارد در این حوزه ها نیز افراد بدون درک درست از محتوای عرضه شده به دفاع و تبلیغ برای آن می پردازند.

امروزه با گسترش وسایل ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی افراد می توانند به اطلاعات بسیار ناقص و گاه نادرستی از موضوعات مختلف دست یابند و سپس به دفاع و تبلیغ برای آن بپردازند.

با گشتی در شبکه های اجتماعی می توان به انبوهی از نظرات کاربران در مورد موضوعات مختلف برخورد که در آنها گاه حتی با فحاشی سعی در حمایت  از موضوع یا فرد خاصی دارند بدون آنکه این تبلیغ و حمایت بر مبنای دانش و اطلاعات صحیح قرار داشته باشد.

در واقع اگر در حوزه سیاسی احمق های مفید به طور مشخص به حمایت و تبلیغ درباره جناح یا شخص خاصی می پردازند در  حوزه های اجتماعی و فرهنگی با توجه به تعدد مطالب، احمق های مفید به تبلیغ و حمایت از طیف های مختلفی از موضوعات مشغول هستند.

نویسنده: دکتر عاطفه کریمی

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید