امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288298
۱۵۸
۱
۰
نسخه چاپی

از خشک شدن غذا در هواپز با 7 ترفند جلوگیری کنید

هوا پز یکی از ابزار و وسایل برقی جدید است که به‌تازگی محبوبیت زیادی در آشپزی پیدا کرده است. طبخ غذا در هواپز بسیار سالم‌تر از سایر روش‌های پخت است. همچنین پخت انواع غذا در هواپز ظاهر زیبا و جذابی به غذایتان می‌دهد.

از خشک شدن غذا در هواپز با 7 ترفند جلوگیری کنید

این روش پخت ارزش مواد غذایی در حال پخت را تا حد زیادی حفظ می‌کند. در زمان صرفه‌جویی می‌کند و در پخت انواع غذا‌ها و کیک و شیرینی قابل استفاده است. شاید یکی از چالش‌هایی که شما نیز در زمان طبخ غذا با هواپز با آن روبه‌رو شده‌اید خشک‌شدن برخی از غذا‌ها باشد.

 از ترفند‌های جلوگیری از خشک شدن غذا در هواپز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- اضافه کردن روغن

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از خشک شدن انواع غذا در هواپز استفاده از کمی روغن است. برای این روش کافی است که ۱ قاشق غذاخوری روغن به محتوای که قرار است درون هواپز بپزید بزنید و کمی ماساژ دهید تا تمام قسمت‌های مواد خوراکی به روغن آغشته شوند.

اگر از رژیم غذایی خاصی استفاده می‌کنید یا تمایل به سالم خواری دارید می‌توانید از مقداری روغن زیتون یا روغن کنجد روی محتوای مواد غذایی‌تان اسپری کنید.

این روغن‌ها علاوه بر این که ضرری برای سلامتی ندارند خواص و فواید زیادی دارند که موجب مرطوب ماندن مواد خوراکی و حفظ رطوبت و آب آن‌ها می‌شود.

۲- استفاده از کاغذ روغنی

یکی دیگر از عواملی که در حفظ رطوبت غذا تا حد زیادی به شما کمک می‌کند استفاده از کاغذ‌های روغنی یا کاغذ‌های مناسب هوا پز هستند. این کاغذ‌ها علاوه بر حفظ رطوبت مواد غذایتان در زمان پخت از کثیف شدن هواپز نیز تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند.

مواد غذایی در حرارت زیاد بخشی از آب و رطوبت خود را از دست می‌دهند که با ریختن روی کاغذ‌های مخصوص هواپز یا کاغذ روغنی موجب مرطوب ماندن هوای درون هواپز می‌شود.

۳- استفاده از ۱ قاشق آب یا سس

معمولاً اکثر غذا‌ها سس خاص خود را دارند. به طور مثال برای پخت مرغ در هواپز کافی است ۱-۲ قاشق غذاخوری از سس چاشنی مرغ را در همان ابتدای کار به مرغ هایتان زنید و بعد آن‌ها را در هواپز بپزید. وجود این مایع در زمان پخت رطوبت غذا را تا حد زیادی حفظ می‌کند.

برای برخی از غذا‌ها که سسی استفاده نمی‌شود می‌توانید از ۱-۲ قاشق غذاخوری آب کمک بگیرید. یا با کمک آبپاش مقداری آب به مواد خوراکی پاشید.

۴- نیم پخت کردن غذا

نیم‌پخت کردن برخی از مواد غذایی که زمان بیشتری برای پخت نیاز دارند یکی از روش‌های بسیار کاربردی است که می‌توانید از آن کمک بگیرید. با این کار نیمی از فرآیند پخت مواد انجام شده و در نتیجه زمان کمتری برای پخت کامل در هواپز نیاز دارند.

۵- زیر و رو کردن مواد غذای در زمان پخت

یکی دیگر از روش‌های بسیار کاربردی و ساده‌ای که از خشک‌شدن مواد خوراکی در هواپز جلوگیری می‌کند زیر و رو کردن مواد خوراکی در زمان پخت است.

برای این کار کافی است با توجه به مدت زمان پخت که برای غذایتان تنظیم کرده‌اید. ۲-۳ بار در حین پخت مواد غذایی را بچرخانید تا همه سطح مواد در معرض حرارت به صورت یکنواخت قرار گیرند.

۶- پیش گرمایش را فراموش نکنید

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که در خشک شدن مواد خوراکی در هواپز به شما کمک می‌کند. از قبل روشن کردن و گرم کردن دستگاه است. برای کمک‌گرفتن از این ترفند باید متناسب با مواد غذایی که قصد طبخ آن را در هواپز دارید از ۱۰-۱۵ دقیقه قبل هواپز را با دمای مناسب پخت آن غذا روشن کنید تا به خوبی گرم شود. گرم‌شدن هوا پز موجب پخت سریع‌تر مواد خوراکی شما می‌شود.

۷- به اندازه مناسب غذا در سبد هواپز گذارید

از پر کردن سبد هواپز و روی هم چیدن مواد خوراکی در سبد اجتناب کنید. این کار زمان پخت را بالا می‌برد و موجب خشک‌شدن مواد خوراکی که در سطح بالاتر قرار دارند می‌شوند.

اگر حجم مواد غذایی که می‌خواهید با هواپز توان تهیه کنید زیاد است بهتر است آن را تقسیم کنید و طی ۲-۳ مرحله آن‌ها را طبخ کنید تا کیفیت نهایی مواد خوراکی تان کم نشود.

  • منبع
  • فرارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید