امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279754
۸۳۹
۱
۰
نسخه چاپی

از دست دادن علاقه | چرا علائق خود را از دست می دهیم؟

از دست دادن علاقه | چرا علائق خود را از دست می دهیم؟

از دست دادن علاقه یا لذت به فعالیت‌ها یا افرادی که زمانی به شما لذت می‌ دادند، ممکن است به دلیل کار بیش از حد، مشکلات رابطه یا قرار گرفتن در یک رکود موقت باشد. با این حال، از دست دادن علاقه به بسیاری از چیزها یا افراد، گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک بیماری روانی باشد.

چه علائمی با از دست دادن علاقه مرتبط است؟

اگر علاقه خود را به فعالیت هایی که قبلاً به شما لذت می دادند از دست داده اید، ممکن است انگیزه خود را برای انجام کارها نیز از دست بدهید. ممکن است احساس کنید که نمی خواهید بیرون بروید، که می تواند شما را منزوی کند. ممکن است نتوانید تمرکز کنید.

علائم دیگری که ممکن است همراه با از دست دادن علاقه باشد عبارتند از: احساس ناراحتی، احساس صافی یا بی حسی، مشکلات خواب، خستگی، از دست دادن اشتها و مشکلات معده.

چه شرایطی ممکن است از دست دادن علاقه به عنوان علامت باشد؟

اگر از دست دادن علاقه به مدت 2 هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد، می تواند نشانه یک وضعیت سلامت روان یا شرایط دیگر باشد، از جمله:

  • افسردگی - از دست دادن علاقه یکی از علائم اصلی افسردگی است
  • اختلال دوقطبی - از دست دادن علاقه می تواند نشانه ای از یک دوره افسردگی قریب الوقوع باشد
  • اضطراب - از دست دادن علاقه و همچنین اجتناب از موقعیت هایی که شما را مضطرب می کند ممکن است علائم باشد
  • اسکیزوفرنی - علائم شامل انگیزه پایین، ناتوانی در احساس شادی، کناره گیری از فعالیت ها و دوستان است
  • استرس و فرسودگی شغلی - استرس طولانی مدت می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود، جایی که انگیزه و علاقه خود را از دست می دهید و از مردم کنار می گیرید
  • سوء مصرف مواد - می تواند منجر به از دست دادن علاقه و کناره گیری از فعالیت ها، از دست دادن دوستان و درگیری شود
  • غم و اندوه - برخی افراد به طور موقت علاقه خود را نسبت به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردند از دست می دهند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم مداوم (بیش از 2 هفته) مانند از دست دادن علاقه به فعالیت ها یا افراد، احساس غمگینی بیشتر اوقات، خوب نخوابیدن، تغییر اشتها، بی انگیزگی، بی قراری یا مشکل در تمرکز را تجربه می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

شرایطی مانند افسردگی در صورت عدم درمان می تواند در طول زمان بدتر شود، بنابراین زودتر به دنبال کمک باشید.

پزشک شما در مورد علائم شما با شما صحبت می کند، شما را معاینه می کند و ممکن است برخی آزمایش ها (به عنوان مثال آزمایش خون) را برای رد هر گونه شرایط فیزیکی پیشنهاد دهد. آنها می توانند مشکلات سلامت روان را تشخیص دهند و همچنین در صورت نیاز شما را به یک متخصص بهداشت روان ارجاع دهند. در صورت لزوم، پزشکان می توانند برای شما یک برنامه درمانی سلامت روان بنویسند.

آیا هیچ درمانی برای از دست دادن علاقه وجود دارد؟

اگر علائم شما به دلیل یک وضعیت سلامت روان باشد، پزشک شما می تواند درمان های مناسب را توصیه کند.

به عنوان مثال، اگر افسردگی یا اضطراب دارید، درمان ممکن است شامل درمان روانشناختی، مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) یا داروها باشد.

همچنین کارهایی وجود دارد که می توانید خودتان انجام دهید که ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید

خودیاری برای از دست دادن علاقه

در اینجا چند چیز وجود دارد که می توانید برای کمک به ایجاد انگیزه در خود و بازگشت به مسیر زمانی که کمبود علاقه دارید، امتحان کنید.

برخیزید و حرکت کنید

فعالیت بدنی می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند و باعث شود کمتر احساس تنبلی و خستگی کنید.

پیاده روی کنید، شنا کنید یا نوع دیگری از ورزش را امتحان کنید تا خون جریان یابد. حتی انجام فقط 5 دقیقه فعالیت می تواند به خلق و خوی شما کمک کند و شما را تشویق کند تا برای انجام کارهای بیشتر آماده شوید. گذراندن وقت در بیرون نیز به خواب و خلق و خوی کمک می کند.

سالم بخورید

عادات غذایی سالم با سلامت روان بهتر از رژیم غذایی ناسالم مرتبط است. رژیم مدیترانه ای با مصرف زیاد میوه ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات، مصرف متعادل مرغ، تخم مرغ و محصولات لبنی و مصرف گهگاهی گوشت قرمز، نشان داده است که خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد و رژیم غذایی خوبی برای کمک به سلامت است.

به اندازه کافی خوابیدن

سعی کنید به اندازه کافی خواب آرام داشته باشید. بدخوابی می تواند افسردگی و سایر شرایط سلامت روان را بدتر کند، بنابراین بهداشت خواب را رعایت کنید تا کیفیت خواب خود را بهبود بخشید.

کارهای کوچکی را برای خود تعیین کنید

اینها می توانند در اطراف خانه یا باغ باشند. به عنوان مثال، یک نظافت داشته باشید و برخی از وسایل ناخواسته خود را به خیریه بدهید. این کار به شما کمک می کند که مشغول شوید و به شما چیزی مثبت می دهد تا روی آن تمرکز کنید.

کارهایی را انجام دهید که معمولاً از آنها لذت می برید

ممکن است برای برخی از کارهایی که قبلاً دوست داشتید، اشتیاق و انرژی خود را از دست داده باشید، اما سعی کنید کارهای کوچکتری را با سرگرمی یا دوستان خود انجام دهید. حیوانات خانگی می توانند منبعی برای همراهی و کاهش استرس باشند، بنابراین سعی کنید وقت خود را با حیوان خانگی خود بگذرانید.

برای آینده برنامه ریزی کنید

داشتن یک گردش یا فعالیت لذت بخش برای از بین بردن روحیه منفی راه خوبی است. حتی اگر الان تمایلی به آن ندارید، می تواند چیزی را به شما بدهد که منتظرش باشید.

با خانواده و دوستان خود باز باشید

اطمینان حاصل کنید که شریک زندگی و دوستان شما می دانند که شما از چه چیزی رنج می برید. گذراندن وقت با افراد دیگر می تواند به بهبود خلق و خوی افراد کمک کند.

همه چیز را یک قدم در یک زمان بردارید. آماده باشید که ممکن است با شکست مواجه شوید، اما ایمان داشته باشید که در نهایت به آن خواهید رسید.

اگر متوجه شدید که علاقه خود را به رابطه جنسی از دست داده اید، سعی کنید فعالیت های غیرجنسی را با شریک زندگی خود انجام دهید که هر دو از آنها لذت ببرید. اطمینان حاصل کنید که به شریک زندگی خود می گویید که عدم علاقه شما به رابطه جنسی یا محبت جسمی نشانه احساس شماست و نه طرد آنها.

از دست دادن میل جنسی می تواند از عوارض جانبی برخی از داروهای ضد افسردگی باشد، بنابراین اگر فکر می کنید ممکن است این مورد باشد، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است داروی دیگری وجود داشته باشد که بتوانید مصرف کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید