امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285002
۲۳۳
۱
۰
نسخه چاپی

استراتژی های حل اختلاف در محیط کار که نمی دانستید

این روزها همه ما در محیط کار خود بارها و بارها شاهد اختلافات ریز و درشت بین همکارانمان بوده‌ایم. در واقع وجود تعارضات در محل کار که گروهی از افراد با شخصیت‌های مختلف در آن حضور دارند، امر کاملا طبیعی است. واضح است که این مسائل نمی‌تواند به طور کامل مجموعه را از پیشرفت عقب نگه دارد، اما برای هر مدیر لازم است که استراتژی‌های حل چنین اختلافاتی را بداند.

استراتژی های حل اختلاف در محیط کار که نمی دانستید

این روزها همه ما در محیط کار خود بارها و بارها شاهد اختلافات ریز و درشت بین همکارانمان بوده‌ایم. در واقع وجود تعارضات در محل کار که گروهی از افراد با شخصیت‌های مختلف در آن حضور دارند، امر کاملا طبیعی است. واضح است که این مسائل نمی‌تواند به طور کامل مجموعه را از پیشرفت عقب نگه دارد، اما برای هر مدیر لازم است که استراتژی‌های حل چنین اختلافاتی را بداند.

مسلما حاکم بودن آرامش در محل کار، یکی از امتیازاتی که یک سازمان می‌تواند برای کارکنانش رقم بزند و لازم است یک مسئول، چگونگی ایجاد آن را بیاموزد. در ادامه این مطلب، قصد داریم به ۱۰ استراتژی که در حل تعارضات در محیط کار موثر هستند، اشاره کنیم.

از اختلافات فراری نباشید!

هر مدیری باتوجه به تیپ شخصیتی خود یک‌سری راه‌ها برای واکنش نشان دادن به درگیری‌های احتمالی بلد است. به عنوان مثال، برخی از مسئولین به طور کامل از اتفاقات پیش آمده چشم‌پوشی می‌کنند و صبر می‌کنند تا افراد درگیر، خودشان مشکل‌شان را حل کنند. این کار، همیشه گزینه بدی نیست؛ چراکه اعضای تیم باید خودشان به حل مشکلات خود عادت کنند.

عمل اشتباه این است که از مواجهه با درگیری، به دلیل فراری بون از توبیخ کارکنان و یا معذب شدن، طفره بروید. حل اختلافات بین اعضای تیم، وظیفه یک مدیر است و درمواقع ضروری باید بتوانید از اختیارات خود به خوبی استفاده کنید. اقدام نکردن به موقع، باعث می‌شود تا اختلافات طولانی شوند و همین امر به مرور زمان به کسب و کارتان ضربه وارد خواهد کرد.

رفتار پسندیده را آموزش دهید

احتمالا شما هم بارها از منابع مختلف شنیده‌اید که می‌گویند پیشگیری از درمان بهتر است. یکی از اقداماتی که در محیط کار برای جلوگیری از پدید آمدن اختلافات بین کارمندان لازم است انجام دهید، تعریف یک رفتار استاندارد است. این کار باعث می‌شود تا اکثر افراد تلاش کنند تا خود را به آن استاندارد برسانند و تا حدود زیادی از بروز تعارضات کاسته ‌شود. مشخص کردن یک چارچوب خاص، توضیح سلسله مراتب، شرح وظایف، مشخص کردن ابزارهای موردنیاز در هر جایگاه شغلی، توسعه رهبری و… ازجمله کارهایی است که برای پیشگیری از مشکلات می‌توانید انجام دهید.

تغییر محیط به یک مکان بی‌طرف

اولین کاری که به منظور حل اختلاف لازم است انجام دهید، تغیر محیط است. درواقع گاهی اوقات شرایط محیطی باعث می‌شود تا یکی از افراد بیش از حد عصبانی شود. به همین دلیل توصیه می‌شود تا طرفین دعوا را از اتاقی که در آن درگیر شده‌اند، به مکانی دیگر راهنمایی کنید. این کار، مقداری از خشم آن‌ها کم می‌کند و سبب می‌شود تا با ذهنی باز، اختلافات ایجاد شده را برطرف کنند.

سریع به سراغ نتیجه نروید

دلایل ایجاد یک دعوا به قدری پیچیده هستند که تنها با یک نگاه ساده نمی‌توان درمورد آن‌ها قضاوت کرد. به منظور رسیدن به یک رفتار عادلانه درمورد هر دو طرف، بهتر است تا پایان ماجرا هیچ تصمیمی نگیرید! درواقع بهتر است به طرفین دعوا فرصت دهید تا از زبان خود درمورد علت درگیری‌ها صحبت کنند. در این شرایط لازم است پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و مانند یک کارآگاه با دقت به سخن آن‌ها گوش دهید.

استراتژی های حل اختلاف در محیط کار که نمی دانستید

صحبت خود را با تحسین آغاز کنید

در زمان آرامش که می‌خواهید درمورد مشکلات ایجاد شده صحبت کنید، لحن متهم‌کننده خود را کنار بگذارید. درواقع شما باید کاری کنید تا آرامش جمع بیشتر شود، نه آن‌که مجدد تشنج ایجاد کنید! به همین دلیل توصیه می‌شود که گفتگو را با تعریف از عملکرد و شخصیت آن‌ها شروع کنید و سعی در حل مشکلات داشته باشید.

از فرصت‌ها استفاده کنید و مجازات را کنار بگذارید!

همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که بروز تعارض در یک تیم، علاوه بر تاثیرات منفی که دارد، یک‌سری فرصت برای یادگیری نیز ایجاد می‌کند. در این بین، یک مدیر باید هوشیار باشد و از این فرصت‌ها به نفع مجموعه استفاده کند.

انتقاد سازنده

درست است که در زمان درگیری باید تلاش کنیم تا آرامش را بین طرفین ایجاد کنیم. اما گاهی اوقات شرایط ایجاب می‌کند تا کمی انتقاد چاشنی کار شود. فراموش نکنید؛ کسی که امروز موردانتقاد قرار می‌دهید، روزهای آینده باید با او همکاری داشته باشید. بنابراین برای آن‌که هم منظور خود را منتقل کنید و هم جایگاه رهبریتان حفظ شود، لازم است انتقاد سازنده داشته باشید. منظور از انتقاد سازنده این است که هم درمورد مشکلات ایجاد شده فرد را سرزنش کنید و هم از کار خوبی که انجام داده حمایت کنید. درواقع شما باید راهکارهای حل مشکل را به خودشان آموزش دهید تا در مواقع ضروری به ابزارهای لازم مجهز باشند و دیگر اختلافات گذشته تکرار نشوند.

راهنمایی کنید اما راه حل ندهید!

یکی دیگر از روش‌های مدیریت اختلافات بین کارمندان این است که خودتان به صورت مستقیم برای حل مسئله وارد ماجرا نشوید. شما به عنوان رهبر تیم، وظیفه‌ای در حل مشاجرات ندارید. درواقع بهترین کار این است که تیم خود را به گونه‌ای پرورش دهید که خودشان برای حل مشکلات با یکدیگر همکاری داشته باشند.

عملکرد قاطع داشته باشید

یک مدیر در هر شرایطی باید عملکرد قاطعانه و محکم داشته باشد. اگر تصمیمی درمورد حل مشکلات گرفته‌اید، بهتر است بدون فوت وقت آن‌ها را به انجام برسانید و اجازه ندهید که مدیریت شما زیر سوال برود. اگر برای حل مشکلات جلو نروید، ممکن است افرادی که در این زمینه تخصصی ندارند این کار را انجام دهند و کار را بدتر کنند!

دیگران را از قدرتتان نترسانید!

درست است که اختیارات یک مدیر در یک مجموعه بسیار زیاد است، اما سواستفاده از قدرت کار درستی نیست. درواقع این روش هیچ پیامدی جز ایجاد ترس و فاصله بین کارمند و مدیر ندارد. درواقع یک راه حل موقتی است که چیزی به کارکنان شما نمی‌آموزد. پیامد بدتر این کار زمانی مشخص می‌شود که در بروز مشکلات بعدی، کارکنان از ترس چیزی به شما نگویند و از همه چیز بی‌خبر بمانید!

  • منبع
  • رشدانا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید