امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276626
۱۷۶۸
۱
۰
نسخه چاپی

اصل تناظر در آیین دادرسی کیفری | PDF اصل ترافعی بودن محاکمات کیفری در حقوق ایران

اصل تناظر در آیین دادرسی کیفری | PDF اصل ترافعی بودن محاکمات کیفری در حقوق ایران

اصل تناظر در آیین دادرسی کیفری

تناظر يکی از اصول بنيادين در هر گونه رسيدگی است. اما مفهوم اين اصل در فرايند کيفری که تفاوت اساسی با دادرسی حقوقی خصوصاً به دليل وجود تحقيقات مقدماتی و احتمال اتخاذ تصميماتی در اين مرحله بدون استماع اظهارات و بررسی دلايل طرفين امر کيفری دارد و همچنين حدود و ثغور اجرای اين اصل چندان مشخص نيست.

از همين رو بررسی چگونگی اعمال اين اصل به ويژه در رابطه با قانون آيين دادرسی کيفری 1392، که در صدد هر چه بيشتر ترافعی نمودن فرايند کيفری به مانند دادرسی حقوقی است، لازم می باشد. تناظر در دادرسی کيفری يعنی هيچ تصميمی در دادرسی مگر بعد از استماع اظهارات و بررسی ادله طرفين دعوی (متهم و دادستان) له و عليه يکی از اطراف دعوی عمومی در هيچ کدام از مراحل دادرسی (تعقيب، تحقيق و محاکمه) نبايد اخذ گردد.

قانون آيين دادرسی کيفری 1392 صراحتاً متذکر اين اصل نشده، اما تناظر به صورت تلويحی مورد پذيرش قرار گرفته و مهم ترين مصاديق رعايت اين اصل در قانون مذکور مورد اشاره قرار گرفته است. اما با توجه به وضعيت نابرابر اطراف دعوای عمومی و تأکيد اسناد بين المللی بر ارتقای وضعيت متهم از طريق اعمال هر چه بيشتر آموزه های حقوق بشری از جمله رعايت اصل تناظر در فرايند کيفری در اينجا به مصاديقی مانند صدور قرار عدم دسترسی به پرونده، اختيار حضور دادستان در جريان تحقيقات مقدماتی و نظارت بر آن، انجام تحقيقات غيرعلنی از شهود و عدم حضور طفل متهم در دادگاه اشاره خواهد شد که ناقض تناظر عليه متهم است.

به دلیل آنکه اصل تناظر از اساسی ترین اصول دادرسی کیفری است مقنن در بند ب ماده 469 قانون آیین دادرسی کیفری 1392 درباره اعمال نظریه بطلان در آیین دادرسی کیفری ایران مقرر داشته است:

ب - هرگاه رای مخالف قانون، یا بدون توجه به ادله و مدافعات طرفین صادر شده باشد یا رعایت تشریفات قانونی نشده و آن تشریفات به درجه ای از اهمیت باشد که موجب بی اعتباری رای شود، شعبه دیوان عالی کشور، رای را نقض ...می کند.

بنابراین عدم رعایت اصل تناظر به درجه ای اهمیت دارد که موجب بی اعتباری رای می گردد و تخلف از آن موجب بطلان رای صادر شده می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اصل تناظر در قانون آیین دادرسی کیفری به مقاله اصل ترافعی بودن محاکمات کیفری در حقوق ایران مراجعه نمایید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید