امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277934
۹۴۴
۱
۰
نسخه چاپی

اطلاعات مهمی که درباره کرونا لامبدا باید بدانید

اطلاعات مهمی که درباره کرونا لامبدا باید بدانید

کرونا لامبدا چیست؟

کرونا لامبدا نوع جدید کووید 19 است. دانشمندان هشدار داده اند که این نوع که با نام C.37 نیز شناخته می شود، قابلیت انتقال بیشتری نسبت به کرونا دلتا دارد و جوانان را بیشتر از نوع‌های قبلی درگیر می‌کند.

به گفته کارشناسان مقالات علمی حقایق تلخی درباره این سویه بیان می کند که نگرانی های بسیاری در جهان ایجاد کرده است.

کرونا لامبدا برای اولین بار در آگوست 2020  در پرو شناسایی شد و در 15 ژوئن 2021 توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یکی از انواع کرونا در سطح جهانی طبقه بندی شد.

براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، کرونا لامبدا جهش‌های زیادی را در مفاهیم ژنی شامل می‌شود که می‌تواند به افزایش قابلیت سرایت پذیری و همچنین افزایش مقاومت آن در مقابل آنتی بادی‌ها منجر شود، همین مساله باعث شده بسیاری از متخصصان سلامت، گونه اصلی کرونا و حتی گونه پلاس را فراموش کرده و هم اکنون تمام تمرکز خود را روی گونه لامبدا کرونا قرار دهند.

دکتر ماریا ون کرخوو، از مدیران سازمان بهداشت جهانی در زمینه کووید 19، گفت که این سازمان در حال پیگیری تا ببیند آیا کرونا لامبدا را باید به عنوان یک نوع نگران کننده طبقه بندی کند یا خیر. اگر ثابت شود که این نوع دارای ویژگی های افزایش قابلیت انتقال است و یا شدت آن بیشتر است، رخ می دهد.

نوع لامبدا تنها در صورتی به عنوان نگران کننده شناخته می شود که یکی از موارد زیر را داشته باشد:

  • افزایش قابلیت انتقال ویروس
  • تغییر مضر در اپیدمیولوژی آن
  • افزایش توانایی بیماری زایی
  • تغییر علائم بیماری
  • کاهش اثربخشی تست تشخیص کرونا ، درمان و اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون

گفته می شود کرونا لامبدا سرایت پذیری بیشتر، قدرت گریز از ایمنی و اثرگذاری واکسن‌ها را نشانه گرفته است و به مراتب خطرناک تر از گونه دلتا است.

مهدی تقدسی، متخصص ایمنولوژی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با هشدار نسبت به خطرات بسیار این سویه جدید، گفت: مقالات علمی حقایق تلخی درباره این سویه بیان می‌کند که نگرانی‌های بسیاری در جهان ایجاد کرده است.

وی افزود: این سویه جدید جهش‌های مختلفی پیدا کرده که هم قدرت سرایت و هم قدرت کشندگی آن را به میزان چشمگیری افزایش داده است. در این سویه جدید دو جهش رخ داده موجب شده که قدرت سرایت ویروس تا حد زیادی افزایش یابد. همچنین سه جهش دیگر موجب شده که " لامبدا"، توان فرار از سیستم ایمنی بدن را پیدا کند.

اطلاعات مهمی که درباره کرونا لامبدا باید بدانید

تاثیر واکسن در برابر کرونا لامبدا

تقدسی متخصص ایمنولوژی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص کارایی واکسن‌های کرونا در برابر این سویه جدید هم گفت: واکسن‌ها به دو دلیل کارایی که باید را در برابر این سویه جدید ندارد. از جمله اینکه ایمنی ایجاد شده از طریق آنها ظرف چند ماه کاهش می‌یابد. از طرفی جهش‌های ایجاد شده در این سویه جدید به گونه‌ای است که مقاومت بالایی در برابر واکسن ایجاد می‌کند. در حال حاضر طبق مقاله علمی منتشر شده کارایی واکسن‌هایی مثل " فایزر" و " مُدرنا" در برابر این سویه جدید به حدود ۴۸ درصد رسیده است.

علایم کرونا لامبدا

در حال حاضر، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد علائم کرونا لامبدا، متفاوت از سایر گونه های کروناویروس باشد.

به باور برخی از متخصصان عفونی علائم مبتلایان به کرونای لامبدا با دیگر سویه‌ها مشترک بوده، علائم اصلی شامل تب، سرفه خشک، تنگی نفس و خستگی  گلودرد، اسهال، ورم ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پا است.

  • منبع
  • ایرنا
  • آرون

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید