امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 268506
۲۲۴۷
۱
۰
نسخه چاپی
اسلیو معده (Gastric sleeve)

اطلاعات کامل اسلیو معده (Gastric sleeve)

جراحی اسلیو معده یکی از روش های جراحی لاغری و درمان چاقی بیش از حد است که در آن، شکل و اندازه ی معده از یک توپ فوتبال به یک موز تغییر می یابد

اطلاعات کامل اسلیو معده (gastric sleeve)
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

اطلاعات کامل اسلیو معده (gastric sleeve)

چاقی یکی از معضلاتی است که بسیاری از مردم جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند. چاقی بیش از حد نه تنها ظاهر ناخوشایندی به افراد می دهد، بلکه باعث بروز بیماری هایی همچون بیماری های قلبی و عروقی، دیابت نوع ۲، آپنه خواب (قطع تنفس هنگام خواب)، افزایش فشار خون، افزایش کلسترول خون و یا ترکیبی از این مشکلات می شود. این روزها، روش های جراحی زیادی برای کاهش اضافه وزن مفرط مانند: عمل اسلیو، عمل بای پس معده، بالون، حلقه و … وجود دارند که عمل اسلیو معده یکی از بهترین، سریع ترین و بی خطرترین آنهاست.

جراحی اسلیو معده به یک روش درمانی محبوب در میان بیماران مبتلا به چاقی مرضی که به دنبال کاهش وزن هستند، تبدیل شده است. در این روش با کمک یک جراحی ساده به شرایط ایده‌آل برای کاهش وزن فرد دست می‌یابند که البته دارای کمترین میزان عارضه‌ی بلندمدت احتمالی است. اسلیو معده یک روش جراحی است که با محدود کردن مصرف مواد‌ غذایی منجر به کاهش وزن فرد می‌شود. در این روش که معمولاً با لاپاروسکوپی انجام می‌شود، جراح حدود 75 درصد از معده را بر می‌دارد. در نهایت یک معده لوله‌ای شکل و شبیه آستین که می‌تواند مواد غذایی بسیار کمتری را درون خود جای دهد، باقی می‌ماند. این روش بیشتر در افراد دارای شاخص توده بدنی بالاتر از 40 و مبتلا به چاقی گلابی شکل پیشنهاد می‌شود.

جراحی اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده یکی از روش های جراحی لاغری و درمان چاقی بیش از حد است که در آن، شکل و اندازه ی معده از یک توپ فوتبال به یک موز تغییر می یابد. عمل اسلیو شامل حذف قسمت بالایی معده به نام فوندوس(Fundus) می شود که هورمون گرلین در آنجا تولید و ترشح می گردد. این هورمون، کنترل کننده ی اشتهاست و علامت گرسنگی را به مغز می فرستد. اگرچه %۸۰-۷۵ ظرفیت معده طی جراحی اسلیو حذف شده و فقط یک لوله ی باریک باقی می ماند،اما قسمت اعظم ساختار آناتومیک طبیعی معده و اتصالات آن از جمله آنتروم(Antrum) و پیلور( Pylorus بخشی از معده که آن را به دوازدهه وصل می کند) همراه با تحریک عصب واگ حفظ می شوند و در نتیجه، اختلالی در هضم و جذب غذا ایجاد نمی شود.

آیا جراحی اسلیو معده برای من مناسب است؟

با وجود مزایای این جراحی، کاهش وزن به روش جراحی اسلیو معده به همه توصیه نمی شود.

و تنها افراد چاقی می توانند این عمل را انجام دهند که شرایط زیر را داشته باشند:

سن بالای ۸ سال

شاخص توده ی بدنی (BMI) بالای ۳۰

چاقی مفرط به مدت بیش از ۵ سال

عدم موفقیت در کاهش وزن علی رغم انجام روش های دیگر به صورت جدی

نداشتن بیماری که منجر به چاقی بیش از حد شده باشد

آمادگی برای ایجاد تغییر در عادت های غذایی و سبک زندگی

تمایل به کنترل شدن توسط متخصصی که شما را درمان می کند

عدم اعتیاد به الکل و نوشیدنی های الکلی

ارزیابی ها و رژیم غذایی قبل از عمل

حدود ۴ هفته قبل از عمل، وضعیت خون و سلامت کلی شما بررسی می شود تا برای بیهوشی مشکلی نداشته باشید. از دو هفته قبل از عمل نیز رژیم غذایی کوچک کننده ی کبد را شروع خواهید کرد. این رژیم باعث کاهش سایز کبد می شود تا جراح در حین عمل، تسلط بیشتری بر روی معده داشته باشد.

دوران نقاهت بعد از جراحی اسلیو معده چگونه است؟

از آنجایی که جراحی اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی انجام می شود، دوران بهبودی این عمل کوتاه تر از سایرین است. شما دو روز در بیمارستان بستری خواهید بود و پس از دو هفته استراحت در منزل می توانید کارهای روزمره خود را از سر بگیرید. بعد از اتمام عمل شاید کمی درد داشته باشید. تغییر در فرآیند هضم و حرکت روده ها نیز امری طبیعی است. بعلاوه، ممکن است یک بی ثباتی عاطفی و فکری را هم تجربه کنید.

سعی کنید تا با رعایت موارد زیر مدت دوران بهبودی خود را به حداقل برسانید.

بلافاصله بعد از جراحی نباید چیزی بخورید

کم کم غذای خود را از رژیم آبکی به سفت و جامد تغییر دهید

بعد از بیدار شدن از خواب به آرامی حرکت کنید

حتما از میزان فعالیت های خود بکاهید

چیزهای سنگین بلند نکنید

آیا می توانم بعد از جراحی اسلیو معده باردار شوم؟

خبر خوب این است که اسلیو معده از هضم و جذب طبیعی غذا جلوگیری نمی کند و خانم ها می توانند بعد از جراحی اسلیو معده باردار شوند.

البته برای یک بارداری سالم بهتر است ۴-۶ ماه صبر کنید و سپس اقدام به بارداری نمایید. برخی ها نگران هستند که غذای کافی به جنین نرسد. مراجعه مرتب به دکترتان مشخص می کند که آیا جنین ویتامین و مواد معدنی را به مقدار کافی دریافت می کند یا خیر.

البته اگر:

به میزان کافی آب بنوشید،

چندین میان وعده در طول روز بخورید،

ویتامین های قبل از بارداری و آهن مکمل مصرف کنید و

هرروز میوه و سبزیجات تازه میل نمایید

دیگر مشکلی جدی برای شما و جنین پیش نخواهد آمد.

رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده

موفقیت بلند مدت جراحی اسلیو معده به رعایت رژیم غذایی بعد از عمل بستگی دارد. در طول چهار هفته ی اول بعد از جراحی، نباید غذاهای سفت و جامد بخورید. در عوض، به مدت دو هفته غذاهای آبکی، و در دو هفته ی بعدی، غذاهای نرم و لطیف میل کنید. بعد از آن می توانید غذاهای سفت و جامد مصرف نمایید، به شرط آنکه آن را خوب بجوید. دلیل این توصیه ی ما اینست که غذاهای جامد به بخیه های شما فشار وارد می کنند و کیسه ی معده جدید را کش می آورند که ممکن است منجر به استفراغ و ناراحتی شما گردد.

آیا ممکن است بعد از جراحی اسلیو دوباره چاق شوم؟

در صورتی که جراحی به صورت صحیح انجام شده باشد و بیمار رژیم بعد از عمل را رعایت بکند برگشت ندارد. اما اگر به سیگنال های سیری که معده به مغزتان می فرستد توجهی نکنید و به خوردن ادامه دهید، معده گشاد، و غذای اضافی به چربی تبدیل می شود.

مراحل جراحی اسلیو معده

عمل اسلیو معده به روش جراحی لاپاراسکوپی، تحت بیهوشی عمومی و در کمتر از یک ساعت انجام می شود.

که مراحل آن به شرح زیر است:

بیهوشی کامل بیمار و ایجاد شکاف های مورد نیاز

بعد از بیهوش شدن کامل بیمار، سه الی پنج شکاف کوچک در شکم ایجاد می شود. تروکار در این شکاف ها قرار می گیرد و به عنوان مسیری برای ابزار جراحی عمل می کند. تروکار یک وسیله ی نوک تیز است که در جراحی و برای دستیابی به رگ های خونی و حفرات بدن استفاده می شود.

پر کردن شکم از گاز دی اکسید کربن

شکم پر از گاز کربن دی اکسید می شود تا دیواره ی شکمی به بالا برود و اجزای داخلی شکم قابل مشاهده شوند. جراح با استفاده از لاپاراسکوپ (میله ی دارای چراغ و دوربین مخصوص) حفره ی شکمی را بررسی می کند. پس از آن، جراح با استفاده از یک رترکتور یا منقبض کننده، کبد را به بالای معده می کشد تا دید کافی داشته باشد. کبد مستقیما یک بخش از مری و قسمت ابتدایی معده را می پوشاند. حفره ی شکمی پر از گاز کربن دی اکسید شده و ابزار جراحی، کبد را که روی معده قرار دارد به بالا می کشند تا جراح دید کافی روی معده داشته باشد.

جداسازی معده از روده ی بزرگ و طحال

رگ ها و رباط های قسمت اعظم معده به نام انحنای بزرگ، بافت فیبری که معده را به طحال متصل می کند، و معده و روده ی بزرگ همگی از هم جدا می شوند. معده کاملا از طحال و روده ها جدا می شود. نباید هیچ رابطی میان انحنای بزرگ و ساختارهایی که دیافراگم را به ستون فقرات متصل می کنند، وجود داشته باشد. رگ های خونی سمت چپ معده و شاخه ی چپی عصب واگ دست نخورده باقی می مانند.

تقسیم معده برای ایجاد معده ی جدید

یک دستگاه اندازه گیری به نام بوژی وارد مجرای پیلوریک می شود. آنتروم ضخیم یا حفره ی شکمی از طریق برش برعکس اطراف بوژی تقسیم می شود تا معده ی جدید ایجاد شود.

دوختن و بستن طول معده ی جدید

با دوختن و بستن طول معده ی ایجاد شده به وسیله ی بوژی، یک کیسه ی آستین مانند از معده باقی می ماند که ظرفیتی حدود ۱۵۰ میلی لیتر دارد. ممکن است خط دوخت معده با موادی پوشیده شود که خطر خونریزی یا نشتی را کاهش می دهند.

بیرون آوردن قسمت اضافی معده

معده ی برش خرده و اضافی ابتدا در یک کیسه ی آزمایشی قرار می گیرد و سپس با تروکار بیرون آورده می شود. وزنه های ایجاد شده، با بخیه ی غیرقابل جذب بسته می شوند تا از فتق آنها جلوگیری شود.

اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی به همراه سوئیچ دوازدهه

چنانچه فرد جراحی اسلیو به روش لاپاراسکوپی را انجام دهد اما بعد از ماه ها تغییر چندانی در وزن وی ایجاد نشود، سوئیچ دوازدهه به عنوان فاز دوم جراحی انجام می شود. در طول سوئیچ دوازدهه، روده ی کوچک که بطور طبیعی به معده وصل است به دو قسمت تقسیم می شود تا یک راه فرعی به وجود آید. در حالت طبیعی، غذای مصرفی از معده ی اسلیو شده به بخش ابتدایی روده ی کوچک می رود؛ اما بعد از سوئیچ، غذا به قسمت پایینی روده ی کوچک تغییر مسیر می دهد.

مزایای جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده دارای مزایای است از جمله:

کاهش احساس گرسنگی و ایجاد بی‌اشتهایی در بسیاری از بیماران؛

جراحی کوتاه‌مدت‌تر نسبت به بای پس معده؛

حفظ روده در مسیر گوارشی؛

عدم بروز مشکلات گوارشی ناشی از نبود قسمتی از روده؛

حفظ پیلور معده؛

عدم نیاز به تنظیمات خاص؛

عدم نیاز به جاگذاری جسم خارجی در بدن؛

کاهش وزن طی بیشتر از 18 ماه پس از جراحی؛

شکست در از دست دادن وزن با جراحی بای‌پس معده و یا عمل اسلیو معده به طور قابل توجهی کمتر از سایر روش‌هاست. با این حال این روش نیز همانند بسیاری از روش‌های جراحی بزرگ معده غیر قابل برگشت است و بیماران را در معرض خطر کمبود طولانی مدت مواد مغذی قرار می‌دهد.

خطرات و عوارض جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده یک روش جراحی بسیار ساده همراه با عوارض کم است. بیشترین عوارض معمولاً در چند روز اول بعد از عمل جراحی رخ می‌دهد. با این وجود قبل از تن دادن به این عمل جراحی باید به درک درستی از خطرات و عوارض احتمالی آن در طول و بعد از جراحی رسید. خطر مرگ پس از عمل جراحی اسلیو معده کم است. نگران‌کننده‌ترین عارضه عمل جراحی اسلیو معده نشت از محل بخیه است که می‌تواند در طول یا بعد از عمل جراحی رخ دهد. در طول عمل جراحی معمولاً شناسایی و قبل از به پایان رسیدن عمل اصلاح می‌گردد. ولی عارضه‌ی نشت معمولاً در طول ماه اول بعد از عمل جراحی رخ می‌دهد که می‌تواند به علت خوردن غذاهای نامناسب باعث آسیب بافت معده و عدم ترمیم مناسب آن شود. نشت منجر به عفونت عمده و ورود مایعات محتویات معده به فضای درون شکم خواهد شد. علایم آن به صورت افزایش ضربان قلب، تب، درد قفسه سینه و درد شکم بروز می‌کند.
ریفلاکس معده و مری ممکن است در ده درصد موارد رخ دهد و نشانه‌های آن ممکن است تنها چند ماه بعد از عمل ادامه یابد و معمولاً کمتر ادامه‌دار خواهد شد. مصرف داروهای تجویزی در چند ماه ابتدایی پس از عمل می‌تواند اثربخش باشد.
احتمال ایجاد کشش درون معده و بزرگ شدن درون آن وجود دارد که با رعایت چند نکته می‌توان از کشش مجدد چین‌های درون معده جلوگیری نمود ازجمله:

نوشیدن آب یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از خوردن غذا؛

عدم مصرف نوشیدنی و نوشابه‌های گازدار؛

مصرف میان وعده‌های سالم و کوچک هنگام احساس گرسنگی؛

مصرف غذاهای حاوی مواد مغذی در وعده‌های غذایی اصلی؛

عوارض دیگری که می تواند رخ دهد عبارتند از صدمات داخلی، خونریزی، لخته شدن خون در وریدهای پا و ریه یا شکم، عفونت در شکم و قفسه سینه یا زخم، واکنش‌های آلرژیک به داروی بی‌هوشی که ممکن است پس از هر عمل جراحی رخ دهد. اما اقدامات احتیاطی در تمام بیماران این خطرات را به حداقل می‌رساند.
باید در نظر داشت که پرخوری معده را در مسیر چاقی قرار خواهد داد. به طور متوسط، بیماران که جراحی اسلیو معده انجام داده‌اند، در حدود 60 درصد از وزن اضافی خود را از دست می‌دهند. بسیاری از افرادی که ورزش روزانه نیز داشته‌اند به مراتب مؤفق به کاهش وزن بیش از 60 درصد شده‌اند. البته برخی از افرادی که به عادات بد غذایی خود بازگشتند نیز کمتر از 60 درصد از وزن خود را ازدست داده‌اند.
با کاهش وزن ممکن است تغییراتی در وضعیت احساسی و عاطفی فرد ایجاد شود که از تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن ناشی می‌شود. کاهش وزن شدید منجر به تغییر در تولید هورمون استروژن و تستوسترون و در نتیجه نوسانات خلقی به خصوص در 2 ماه اول بعد از عمل جراحی خواهد شد. در صورت عدم تحمل تغییرات روحی ایجاد شده می‌توان از یک مشاوره روان‌شناس کمک گرفت.
برای حفظ وزن ایده‌ال پس از جراحی اسلیو معده لازم است تا تغییرات دائمی در سبک زندگی فرد ایجاد شود. رژیم غذایی سالم و مغذی و در حجم مطلوب، ترک پرخوری و انجام ورزش روزانه یا حداقل سه بار در هفته به مدت سی دقیقه می‌تواند به تعادل کالری دریافتی و مصرفی و ثبات وزن کمک کند. در صورتی که عادت به خوردن بی‌رویه برای تخلیه‌ی روانی خود هنگام ناراحتی یا عصبانیت دارید، باید آن را با کمک یک روان‌شناس ترک کنید. معمولاً بیماران 3 هفته پس از ترخیص از بیمارستان و پس از آن هر سه ماه یک بار در سال اول بعد از عمل جراحی نیاز به معاینه و ویزیت پیگیری دارند.

پایگاه خبری حقوق نیوز - تغذیه و رزیم درمانی

 

  • منبع
  • dranbara.com
  • andam.clinic

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید