امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277536
۱۲۹۷
۱
۰
نسخه چاپی

اعتماد به نفس کاذب | آیا می دانید افراد دارای اعتماد به نفس کاذب چه ویژگی هایی دارند؟!

کسانی که اعتماد به نفس کاذب دارند از دور انسان های خونگرم و جذابی به نظر می آیند اما اگر به آن ها نزدیک شوید به سادگی میفهمید که ارتباط گیری با آن ها واقعا سخت است.

اعتماد به نفس کاذب

اعتماد به نفس کاذب

در این بخش از مجموعه روانشناسی حقوق نیوز به بررسی اعتماد به نفس کاذب پرداخته می شود.

اعتماد به نفس واقعی برای زندگی افراد بسیار مفید می باشد و در مقابل اعتماد به نفس کاذب خسارت های زیادی را در پی دارد. خودباوری واقعی، شما را در رسیدن به اهدافتان، یاری می رساند و افکار و حس های بد را از شما دور می سازد و خودشیفتگی عکس آن عمل می کند.

تعریف اعتماد به نفس سالم

اعتماد به نفس به احساس خوبی که یک فرد به خودش و توانایی هایش در انجام یک کار مشخص دارد؛ می گویند. کسی که در کاری اعتماد به نفس دارد؛ می داند می تواند موفق شود. این فرد با استفاده از تجربه و حس خوبی که دارد به بهترین شکل کارهای خودش را انجام می دهد و خودش را به سمت موفقیت می برد. افرادی که اعتماد به نفس بالا و سالمی دارند در بیشتر موارد باعث ایجاد حس اعتماد در دیگران هم می شوند.

تعریف اعتماد به نفس کاذب

در مورد اعتماد به نفس کاذب همه چیز برعکس است. کسی که این نوع از اعتماد به نفس را تجربه می کند در واقع اصلا خودش را باور ندارد. در بیشتر موارد حتی از خودش خوشش هم نمی آید. این فرد تنها چیزی را که به خوبی بلد است ادای اعتماد به نفس داشتن است.

 او می تواند در دیدارهای اول به شما این حس را القا کند که انسان بسیار قوی و توانایی است اما به مرور زمان امکان تغییر نگاه شما وجود دارد. به طور خلاصه اعتماد به نفس کاذب همان اعتماد به نفس پایین است فقط در ظاهر زیبا و گول زننده!

ویژگی های افرادا دارای اعتماد به نفس کاذب

1. افراد با اعتماد به نفس کاذب زیاد دروغ می گویند

فقط افراد دروغ گو برای پوشاندن نقاط ضعف خود، مثل ناامنی هایی که از داخل و خارج فریاد می زنند، نیازمند دروغ گفتن هستند. پروفایل رسانه های اجتماعی آن ها هرگز واقعیت را بازگو نمی کند، بنابراین حرف های زیادی برای مخفی کردن دارند.

زندگی آنها با آن چه در اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام یا هر جای دیگری منتشر می کنند، فرق دارد. وقتی آنها را می بینید یا مراوده ایجاد می کنید پی به نشانه های اعتماد به نفس کاذب در آنها می برید.

2. تایید دیگران برای آن ها اهمیت زیادی دارد

خیلی از کارهایی که این افراد می کنند به خاطر دیگران است. پس طبیعی است که پس از انجام هرکاری منتظر تشویق و نظر مثبت دیگران باشند. اگر بعد از انجام کارها تاییدی از سمت دیگران دریافت نکنند ناراحت می شوند و ممکن است دیگر آن کار را ادامه ندهند.

3. ممکن است در روابط عاطفی خود احساس مالکیت زیادی داشته باشند

آن ها در حقیقت به خودشان و توانایی هایشان اعتماد ندارند. این نداشتن اعتماد باعث می شود همیشه نگران از دست دادن کسی که دوستشان دارند باشند. به همین خاطر احساس مالکیت در آن ها تقویت می شود و روی روابط اجتماعی و عاطفی آن ها تاثیر می گذارد.

4. این افراد برای باهوش به نظر رسیدن به کلمات بزرگ نیازمندند

فقط آدم های متظاهر به حرف های بزرگ و مبهمی که یک آدم معمولی نمی فهمد نیاز دارند. از نشانه های اعتماد به نفس کاذب این است که آنها دوست دارند تحت هر شرایطی بهتر از چیزی که هستند به نظر برسند.

یک روشنفکر واقعی و فردی با اعتماد به نفس حقیقی به این چیزهای بی ارزش نیازی ندارد.

5. دوست دارند همیشه رئیس باشند

آن ها فقط با افرادی هستند که می دانند می توانند به آن ها زورگویی، یا از آن ها استفاده کنند. پس می توانند احساس بالاتری داشته باشند. آنها از این طریق حس حقارت خود را سرپوش می گذارند.

اعتماد به نفس کاذب

6. در جایگاه شغلی خود احساس عدم امنیت می کنند

آن ها همیشه می ترسند یک نفر دیگر جایشان را بگیرد. به همکاران دیگر خود حسادت می کنند و حتی ممکن است پشت سر آن ها حرف بزنند. به جای تمرکز بر روی توانایی های خود همیشه به دیگران فکر می کنند و در حال مقایسه خودشان با آن ها هستند.

7. آن ها وابستگی شدیدی به افراد مورد علاقه شان دارند

کسانی که اعتماد به نفس کاذب دارند نمی توانند خودشان و زندگی را بدون بعضی از افراد تصور کنند. وابستگی شدیدی به آن ها حس می کنند و در نبود آن ها رفتار های عصبی شدیدی از خودشان بروز می دهند.

8. زیاد مقایسه می کنند

فقط کسی که اعتماد به نفس کاذب دارد، به دیگران نیازمند است و هیچ اعتماد به نفسی در خود احساس نمی کند. سوالات ناراحت کننده و تهاجمی می پرسند تا بتوانند مقایسه کنند و بیشتر موارد پاسخ را از قبل می دانند.

برای مثال، آن ها با گستاخی از دیگران می پرسند که چقدر پول به دست می آورند، تا ببینند چه کسی پول بیشتری می گیرد. جالب است که اگر شما بیشتر از آنها پول در می آورید، سعی می کنند کار شما را بی ارزش جلوه دهند تا کار خودشان با ارزشمند تر به نظر برسد.

9. ضعف های خود را نمی پذیرند

همه انسان ها ضعف هایی دارند و در همه زمینه ها خوب نیستند. این امر درمورد کسانی که اعتماد به نفس کاذب دارند هم صادق است. اما ان ها این حرف را قبول ندارند. آن ها فکر می کنند انسان های کاملی هستند که آسمان روی زمین افتادند.

10. خودشان را در موقعیت رقابت و مبارزه قرار نمی دهند

کسانی که به خودشان در انجام کاری اعتماد ندارند سعی می کنند اصلا در شرایط مبارزه قرار نگیرند؛ مگر این که مطمئن باشند پیروز خواهند بود. ممکن است آن ها را همیشه در حال شانه خالی کردن از زیر رقابت های مختلف زندگی کاری و شخصی ببینید.

11. به جای این که با مشکلات رو به رو شوند از آن ها فرار می کنند

آن ها فکر نمی کنند که بتوانند در برابر مشکلات پیروز شوند و فقط به خاطر ترس از شکست از مشکل خود فرار می کنند. به تعویق انداختن کارهای سخت از نشانه های اعتماد به نفس کاذب است. یکی از راه حل های آسان آن ها برای فرار از مشکلات رو آوردن به موارد مخدر است.

12. آن ها همیشه در حال انتقاد کردن هستند

کسانی که اعتماد به نفس کاذب و ضعیفی دارند معمولا انتقادهای دیگران را نمی پذیرند و به جای آن بیش از اندازه از دیگران انتقاد می‌کنند. این ویژگی می‌توانئ روابط آن ها را با دیگران دچار مشکل کند.

13. خود را بی عیب می دانند

آن ها هرگز نقص های خود را نشان نمی دهند و فقط یک فرد متواضع جرات انجام این کار را دارد. آن ها فقط می ترسند و برای پوشاندن نقص های خود مزخرف می گویند.

از نشانه های اعتماد به نفس کاذب در این افراد این است که وقتی به واقعیت زندگی آنها نزدیک می شوید بسیار زیاد جبهه می گیرند و مقابل شما می ایستند تا مبادا از رازشان سر در بیاورید.

14. فردی با اعتماد به نفس کاذب چیزهای گران قیمت نیاز دارد تا خوب به نظر برسد

ممکن است از نظر شما یک ماشین اسپرت، یک ساعت گران بها یا لباس های گران قیمت بی ارزش باشد. اساسا، آن ها بر کالاهای مادی تکیه می کنند، نه بر ارزش ها، اصول و دستاوردهای آن ها.

اگر این موارد را از آنها بگیرید مانند موش در جایی کز می کنند و حرفی برای گفتن ندارند، چون اعتقاد دارند ارزش واقی آنها را باید پول، ماشین و دارایی های مالیشان به نمایش بزارد.

15. آن ها پس از سقوط به سرعت خود را جمع و جور می کنند

افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند سعی می کنند دیگران را کنار بگذارند، چون آن ها هیچ کاری برایشان انجام نمی دهند.

بنابراین هنگامی که برای دفاع از خودتان ایستادگی می کنید و به مقابله با آن ها می پردازید، کاملا موضع گیری می کنند و به یک بچه گربه تبدیل می شوند.

اعتماد به نفس کاذب

16. افراد دارای اعتماد به نفس کاذب سوء استفاده گر هستند

بر اساس یافته های رشته روانشناسی بالینی آن ها همیشه از افرادی که فکر می کنند بهتر هستند سوء استفاده می کنند.

17. آن ها فقط ابراز ناراحتی می کنند

کسی که اعتماد به نفس ندارد فقط از مشکلات شکوه و گلایه می کند چون خود راهکاری برای حل آنها ندارند. شما می توانید آن ها را در نهایت وقتی مشکلات بروز می کنند ببینید. وقتی هم اوضاع رو به راه می شود دوباره سراغ زندگی عادی می روند و سراغی از شما نمی گیرند.

18. آن ها همیشه ظاهر خیلی خوبی دارند

چرا اینطور است؟ چون آن ها بیش از اندازه به این که در برابر دیگران چطور دیده می شوند توجه می کنند. آن ها نمی توانند تحمل کنند یک انسان معمولی باشند. برای همین بیشتر وقت ها زمان زیادی را جلوی آینه می گذارنند.

19. آن ها همیشه در جمع مشغول به نظر می رسند

خیلی از افراد این طور هستند. برای مثال شما منتظر یک اتوبوس یا یک دوست هستید. احساس می کنید که احمقانه است که فقط به اطراف خیره شوید. پس تلفن خود را برمی دارید و وانمود می کنید که چیز جالبی برای خواندن پیدا کرده اید.

دوست ندارید دیگران فکر کنند شما فردی بی کار هستید و زمان را هدر می دهید یا آنها همیشه کتابی برای خواندن همراه دارند اما این کتاب هیچ وقتم تمام نمی شود یا خیلی دیر تمام می شود.

20. با خود و دیگران روراست نیستند

کسانی که اعتماد به نفس دارند چیزی برای پنهان کردن ندارند و بنابراین همیشه صادق هستند. حتی اگر با چیزی راحت نباشند اما آن را پنهان نمی کنند چون می دانند مسائل برای حل شدن ایجاد شده اند.

از نشانه های اعتماد به نفس کاذب این است که همیشه سعی می کنند شما را از حقیقت وجودی خود دور کنند تا مبادا دستشان رو شود.

اثرات مخرب اعتماد به نفس کاذب

وقتی که شما اعتماد به نفس کاذبی داشته باشید و درمورد خودتان و توانایی هایی که دارید خوب فکر نکنید به طور طبیعی از تاثیرات بد آن آزار می بینید.

• شادی و لذت کمتری در زندگی تجربه می کنید

• زندگی برای شما ارزش و معنای مشخصی ندارد

• همیشه نگران حفظ ظاهر خودتان هستید

• احتمال رفتارهای خود تخریبی در شما بالاست

• در زندگی موفقیت کمتری را تجربه می کنید

• استرس و اضطراب همراه همیشگی شماست

• از روابط اجتماعی خود لذت کافی نمی برید

• ممکن است اجتماع گریز شوید

• در روابط عاطفی خود به مشکل بر می خورید

• نمی توانید از تنهایی خود لذت ببرید

  • منبع
  • شهر موفقیت
  • ویکی روان

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید