امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283967
۵۴۹
۱
۰
نسخه چاپی

اعتیاد به کوکائین، چه تاثیری بر مغز می گذارد؟

مغز ما با افزایش سن، دچار تغییرات زیادی می‌شود که هم‌راستای تغییر ترجمه DNA سلول‌ها است.

اعتیاد به کوکائین، مغز انسان را سریع‌تر پیر می‌کند

مغز ما با افزایش سن، دچار تغییرات زیادی می‌شود که هم‌راستای تغییر ترجمه DNA سلول‌ها است. اما حالا یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در افرادی که کوکائین مصرف می‌کنند، این تغییرات می‌توانند با سرعت بیشتری رخ دهند.

کوکائین یکی از اعتیادآورترین مواد  است. این دارو با مسیرهای پاداش مغز تداخل می‌کند و سلول‌های آن را وادار می‌کند تا زمانی محو اثرات کوکایین، به پمپاژ سیگنال‌های لذت ادامه دهند.

برآوردها در آمریکا نشان می دهد که از هر پنج نفری که کوکائین مصرف م‌ کنند، یک نفر معتاد به آن می‌شود (برخلاف تصور برخی جوانان که فکر می‌کنند کوکایین را به سادگی می‌شود کنار گذاشت.)

اما چگونه کوکایین باعث اعتیاد می‌شود. این امر زنجیره‌ای از رویدادهایی است که محققان هنوز در تلاش برای درک آن هستند.

یکی از احتمالات این است که تغییرات غیرکدکننده ای است  روی DNA  داخل سلول های مغز رخ می‌دهد که نحوه روشن و خاموش شدن ژن‌های آن را تغییر می‌دهد. به عبارت دیگر این تغییرات اپی ژنتیکی هستند و بیشتر در ناحیه ای از مغز به نام منطقه ۹ برادمن دیده می‌شوند.

برادمن ناحیه ۹ (BA9) واقع در قشر جلوی مغز که در پشت پیشانی قرار دارد، برای خودآگاهی و کنترل بازدارندگی مهم است. یعنی درست همان دو چیزی که در اختلالات مصرف مواد مختل می‌شود.

بسیاری از یافته‌های دانشمندان در مورد کوکائین و تاثیرش بر مغز، از مطالعه روی موش‌ها حاصل شده است. تحقیقات اندکی اثرات ماندگار کوکائین را در بافت مغز انسان بررسی کرده‌اند، اگرچه دو مطالعه تا به امروز مناطقی از DNA را شناسایی کرده‌اند که متیلاسیون بیش از حد را در مغز افراد معتاد به کوکائین نشان می‌دهند.

در مطالعه جدید بر روی بافت‌های مغز انسان‌ها پس از مرگ، دوباره همین یافته دیده شده است: در ناحیه BA9، در مصرف‌کنندگان کوکائین، بخش‌هایی از DNA متیلاسیون بیش از ظبیعی داشتند. این همان تغییر شیمیایی است که با افزایش سن و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن رخ می‌دهد.

برای رسیدن به این نتایج، محققان سطوح متیلاسیون DNA را در نمونه‌های بافت مغز ۲۱ نفر که اختلال مصرف کوکائین داشتند و ۲۱ نفر دیگر که مصرف نداشتند ،مقایسه کردند.

متیلاسیون DNA یکی از مشخصه‌های مولکولی روند پیری یا سالخوردگی است. به طور معمول، وجود گروه‌های متیل بیشتر، فعالیت ژن‌های مجاور را کاهش می‌دهد، زیرا دستگاه سلولی دیگر نمی‌تواند به دستورالعمل‌های ژنتیکی موجود در داخل دسترسی پیدا کند.

از متیلاسیون DNA را می‌توان به منزله «ساعت اپی ژنتیک» در نظر گرفت و نشان می‌دهد که بافت‌ها در مقایسه با سن تقویمی، سریع‌‌تر پیر شده‌اند یا خیر.

در این مطالعه، محققان از دو ساعت اپی ژنتیک مختلف استفاده کردند تا هر گونه تغییری را محاسبه کنند.

محققان تصور می‌کنند که بررسی این تغییرات مولکولی ممکن است به فهم تغییرات عملکردی و ساختاری  مغز افراد مبتلا به اختلال مصرف کوکائین و جنبه‌های رفتاری اعتیاد کمک کند.

از جمله توالی هایی که در این مطالعه قوی ترین تغییرات را در متیلاسیون DNA نشان دادند، دو ژن بودند که طبق تحقیقات قبلی جنبه‌های رفتاری مصرف کوکائین را در جوندگان تنظیم می کردند.

با این حال، محققان اذعان می‌کنند که مطالعه آن‌ها کوچک بوده و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است،

محققان همچنین به این نکته توجه کردند که آیا اهداکنندگان در هنگام مرگ مست بودند یا از داروهایی برای درمان افسردگی یا سایر بیماری ها استفاده می‌کردند، یا خیر. مبادا که اینها باشند که واقعا مغز را تغییر داده باشند.

  • منبع
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید